Frankfurtban, a még egyelőre nem kapható (de Amerikában már 32 ezer dollárért megvásárolható), 23 km-es elektromos hatótávú, konnektorról is tölthető plug-in Prius és a pláne nem kapható, de hamarosan megrendelhető hétszemélyes Prius + hibrid között beszélgettünk a Toyota hibrid-istenével. Satoshi Ogiso a Prius-termékvonal vezető mérnöke, ötven éves, és nem lehet kihozni a sodrából, még a folyamatos Amperázással, vagy azzal a kérdéssel sem, hogy mikor lesz benzin-gázos Prius.
– Tervez-e a Toyota valamilyen válaszlépést a Honda CR-Z-re; várhatunk-e sportos hibrid Toyotát?
– Folyamatosan vizsgáljuk, milyen irányban, milyen kategóriákra tudjuk kiterjeszteni hibrid kínálatunkat, a Prius családot. Ebben a pillanatban sajnos nem adhatok Önnek határozott választ erre a kérdésre; még vizsgáljuk, készíthetünk-e kupét, SUV-t vagy mást a Prius alapjain.
– Az FT86 koncepció izgalmas lenne hibridautóként.
– Mosolyog
– Melyik autót tekintik a Prius + legfőbb versenytársának Európában?
– Ezen a kontinensen nincs túl sok versenytársunk ebben a pillanatban. Ez itt az első hétüléses modell full-hibrid rendszerrel, 99 g/km CO2-emisszióval.
– És ha a dízel egyterűeket is nézzük? A Prius + mi ellen indul? A Touran és a hasonló méretű hétülésesek, vagy inkább a kisebb hétszemélyesek, mint például a Peugeot 308 és társai a célpont?
– A két szegmens között vagyunk; mindkét autót konkurensnek tekintjük; a dízel Touran és a 308SW vevőköre számára is érdekes lehet a Prius +.
– Van különbség az amerikai és az európai Prius + között?
– Az európai modell hétüléses és lítium-ion akkuval készül. Az amerikai Prius + viszont ötüléses, nikkel-metál-hidrid akkumulátorral. Japánban mindkét változatot forgalmazzuk. És nem csak a belső elrendezés, a név is eltér egy kicsit a különböző piacokon. Európában Prius +-nak, Amerikában Prius v-nek (a versatility, sokoldalúság rövidítéseként), Japánban Prius Alphának hívjuk az autót.
– Hány autót tervez a Toyota eladni Európában jövőre?
– 18 ezer darabos értékesítést tervezünk. (Nem tűnik merész célnak: 2008-ban és 2009-ben összesen 100000 Prius kelt el Európában – a szerző)
-A Japánt ért természeti csapásnak van hatása ezekre a tervekre?
– Nem, az európai piacra szánt gyártást nem érintik ezek a gondok.
– Ára van már az autónak?
– Nincs, csak 2011-ben tudjuk megmondani az árat.
– Végzünk kísérleteket alternatív üzemanyagokkal, de nincs még semmilyen konkrét döntésünk arra nézve, hogy gyártásba adjunk ilyen autókat. A fejlesztések fókuszában az elektromos áram használata van, erre koncentrálunk.
– Van-e, lesz-e gyorstöltési lehetőség a konnektoros Priusokon? 230 voltról másfél óra alatt tölthető fel a lítium-ion akku – nem lehetne ennél gyorsabban megoldani a dolgot?
– Ezt a lehetőséget is megvizsgáltuk, de már a 600 darabos kísérleti flottában, amit két éve üzemeltetünk is elvetettük a gyorstöltést. Ha hirtelen kell menni valahová a Priusszal, ott a benzinmotor. A mindössze másfél órás töltési idő pedig elégnek tűnik a felhasználók számára. A gyorstöltési lehetőség nagyon megdobná a költségeket, kevés haszon mellett.
– Mi a jelenlegi rekordtáv a konnektoros Priusszal, egy feltöltéssel, csak villannyal?
– Az egyik munkatársam, Tanaka úr, plug-in hibrideink gyártásmérnöke a felségének adta oda az ő konnektoros autóját. Nagoyában, Japánban ez az autó 2-3 hónapig, mintegy négyezer kilométert ment gyakorlatilag benzinfogyasztás nélkül, csak villannyal. Persze ez csak azon múlt, hogy ez a hölgy alig pár kilométerre jár dolgozni, életstílusából fakadóan mindig elég volt neki a 23 kilométeres elméleti elektromos hatótáv.
– A Chevy Volt, az Opel Ampera mintegy 80 kilométeres elektromos autózást tud egyhuzamban. Erre válaszként tervezi a Toyota a konnektoros Prius elektromos hatótávolságának növelését?
– Jelenleg a 23 kilométeres távot tartjuk az optimális pontnak. Több elektromos kilométer drágább akkumulátort és nagyobb súlyt jelent. Így is 300 kg a plug-in Priusban az akkumulátor, ha ezt növelnénk, akár romolhatna is a Prius jelenlegi hatékonysága. A hosszabb távú utazások során, amikor több száz kilométert tesz meg egy autós, inkább hátrány lenne a nagyobb elektromos hatótáv, nem érvényesülhetne olyan jól a hibridrendszer takarékossága – a jelenleg technikai korlátok között ez a helyzet.
– Azért tettem fel ezt a kérdést, mert vannak ismerőseim, mind potenciális Prius-vásárló, akik akkor lesznek hajlandók váltani hibrid- vagy elektromos autóra, ha nem kell többet benzinmotort hallgatniuk. Ehhez az igényhez pedig egyelőre mintha az Ampera, a Volt állna közelebb a nagyobb elektromos hatótávjával.
– Persze, mi is tudjuk, milyen fontos az embereknek az elektromos autózás élménye, tudjuk, milyen szívesen nyomogatják az EV-gombot a Priusokban, és hogy örülnek még annak a két kilométernek is, amit a nem-konnektoros Priusok tudnak. De nem tudunk mit tenni, a technológia, fejlettsége és ára egyelőre ezt az utat jelöli ki – szerintünk – optimálisnak.
– Úgy öt-hat évvel ezelőtt egy kollégája azt mondta nekem, hogy a hibridhajtás alapelve, a lassítás energiájának eltétele a majdani gyorshajtásokra annyira logikus dolog, hogy csak évek kérdése, és minden autó hibrid lesz. Nos, évek teltek el: ha más gyártók nem is jöttek rá erre az igazságra, miért nem hibrid már minden Toyota?
– A Toyota folyamatosan terjeszti ki a hibridtechnológiát, hamarosan érkezik a Yaris hibrid például. És a Lexus márkánál szinte minden modellből gyártunk hibridet. Abban a tempóban haladunk, amiben tudunk.
– Nemrég a Land Rovernél beszélgettem az Ön kollégájával az új Defenderről. 2015-re ígérik, és állítólag hibridhajtással érkezik majd. Vajon addigra a HiLux és a HiAce is hibridautó lesz majd?
– 2015-ig a Toyota tíz új hibrid modellt indít majd útra – ez minden, amit mondhatok.