Vezetéstechnika
A biztonsági kérdéseken nem éri meg spórolni. A téligumi nem marketingszöveg, a fagyos körülmények között tényleg életet menthet, tehát vagy négyet használjunk, vagy inkább hagyjuk otthon az autót!
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Székely Úr!
Lehet, hogy már többen kérdezték de eddig nem találtam hasonló választ arra, hogy első kerék meghajtású autóm van és csak 2 DB téli gumit tudok venni ilyenkor valóban inkább a hátsó kerekek helyett tegyem fel? Hankook W440-es gumikat vennék.
Köszönöm előre is.
Szakértőnk válasza
Kedves László !
A biztonság kérdésében azt gondolom nem illik viccelődni, de azért azzal kezdem amivel Ön befejezete: ELŐRE IS KÖSZÖNÖM ! Tegye meg hogy nem 2db, hanem 4 db téli abroncsot vesz az autójára. 1998 óta minden gyakorlati tréningen, minden előadáson, minden vezetőnek elmondom amikor a gumiról beszélünk, négy egyforma gumit vegyenek az autóra. Ha előre teszi fel a két téli gumit, eleje húz, kormányoz, rendben.
Fékezéskor a jól tapadó 2 első gumira még több súly kerül, elől a tapadás úgy ahogy rendben, viszont az elkönnyülő két hátsó keréknél a kisebb tapadással bíró nyári gumik megcsúszhatnak, tehát az autó váratlanul túlkormányzottá válhat, aminek a kivédése nem egyszerű, ha nem számít rá. Ha hátra teszi fel a két télit , hátul a tapadás rendben lesz, de elindulni, és kanyarodni nem lesz egyszerű.
Csökkent tapadású úton, egy kanyarban a legkisebb tempó többletnél az autó azonnal elkezdi tolni az orrát , tehát alulkormányzott lesz, amit gázelvétellel, és a kormányzási szög finom kinyitásával tud kivédeni. ( Ha épp ott nincs egy korlát ) A jármű akkor van tapadási szempontból egyensúlyi helyzetben, tehát tudja azt amire tervezték, ha négy egyforma abronccsal van felszerelve. Ez lehet téli vagy nyári, de lehetőleg nem a kettő hidankénti kombinációja.
Tehát 4 téli gumi !!! Üdvözlettel Gyula
A jó öreg pletyka. A szomszéd, a szerelő, az orvos, az unokatestvér hallotta olvasta valahol, vagyis tudja! Például azt, hogy az Opel Ecotec motorok megbízhatatlanok. Ne higgyünk nekik!
Olvasónk kérdezi
Üdvözletem!
Eljött az idő a régi kedvenc cseréjére(Vectra A 2.0i 1990.)És ez ügyben kérném a tanácsát. Az új kiszemeltünk Az Opel Meriva 1.6 16V vagy az 1.7 CDTI 1.5 M ft-ig. Mit érdemes tudni róluk, mire figyeljek vásárláskor? Az Ecotec motorra egy ismerősöm azt mondta,hogy max. 150 ezer km-t megy el, utána kuka.Igaz ez? A dízeltől meg én tartok, nem szeretnék belefutni egy adagolóhibába. Ezt fel lehet ismerni vásárláskor? Mi évi 10-10 ezer kilométert autózunk tehát a dizel nem elsődleges szempont.
Köszönöm válaszát.
Szakértőnk válasza
Kedves Zsolt!
Rengetegféle Opel motort hívnak nagyon hosszú ideje Ecotec-nek, ne higgye el, hogy egy kalap alá lehetne venni mindet, főleg azt ne, hogy bármelyik „kuka 150 ezernél”. Tudtommal a CDTI dízelek a Merivákban közös nyomócsövesek, nem adagolósak, mint a G Astra dízelek zöme, de ettől függetlenül én sem hiszek benne, hogy 1,5 millió forintért hosszú távon jól lehet járni egy modern dízelmotoros autóval. A Meriva 1,6-tal viszont egész közvetlen, nagyon jó tapasztalatunk is van a családban, unokabátyám 250 ezer kilométerig használta az övéket baj nélkül.
Tehát csak az 1,6-ost venném, de nem a 87, hanem a 100 lóerőst, amelynek forgalmijában 74 kW-os teljesítményt talál. Különösebb trükköket nem tudok mondani a vásárláshoz, a Meriva egy alapvetően eltalált, strapabíró autó, okos belső térrel és a hölgyek által gyakran kedvelt magas üléshelyzettel. Ha sokáig megtartja a benzines Merivát, egy LPG autógázszett beépítésének 220-250 ezres költsége 25 000 km alatt visszajön a mai árakon.
Üdvözlettel, Szörényi András
Jog
Egy jogilag kétes felelősségű balesetnél a történteket követő huzavona néha még károsabb és megterhelőbb, mint maga a baleset. Ilyenkor elkél a szakszerű ügyvédi tanácsadás.
Olvasónk kérdezi
2011.05.19-én az 51-es főuton balesetet szenvedtünk, kamion előzni próbálta a személyautót,/ amelyet vezettem, / majd hirtelen az autóm bal hátsó sarkát meglökte és maga elé fordított, tolt maga előtt, lecsapódtunk a pótkocsi aláfutásgátló lemezének onnan a szembejövő sávon 80 méter pörgés után az árokba, a fának csapódtunk. 90km/óra sebességgel szabályosan haladtunk, erre tanu is van, mert a kamion után jövő autós megállt tanúnak. Férjem elvitte a mentő, de nem történt sérülés, csak a nyakát és a fejét rántotta meg, de mivel 6 héttel azelőtt műtötték agydaganatra, és biztonság kedvéért elvitték Kecskemétre, a balesetire. A kamionos nem ismerte el a hibáját, rendőrségi jegyzőkönyv készült a helyszínen.
A károkozó kötelező biztosítójának elküldésre került a baleseti bejelentő, kárszakértői vizsgálat után kaptunk egy tájékoztató levelet, hogy a jogerős rendőrségi határozat megküldése után tudnak fizetni. jegyzőkönyv állítólag kb októberre várható a rendőrségtől. Kérdésem: Miért ilyen hosszú a rendőrségi ügyintézés? Eladhatom-e a saját sérült autómat, mielőtt fizet a biztosító? Mivel sérülés nem történt, így semmilyen káromat nem érvényesíthetem? /autó költségei, orvosi költségek-idegnyugtatók stb…/egyáltalan Én mint vétlen autós nyeljem le a káromat?
Az autó biztosító által becsült értéke nem éri el azt az összeget, amiért egy ilyen állapotú és típusú autót tudnék venni, és mindez azért, mert a pótkocsis kamion a 90 km/ó sebességem lassúnak találta, holott állítólag max 70-80-al mehetett volna.!?
Üdvözlettel: Kutyifáné
Szakértőnk válasza
Tisztelt Olvasónk!
Az elsőfokú határozatig a rendőrségnek meglehetősen sok bizonyítékot kell beszereznie (helyszíni szemle jkv., helyszínrajz, eljárás alá vont vallomása, tanúvallomások, adott esetben szakértői vélemény), teljesen szokványos az, hogy az eljárás emiatt elhúzódik. Sajnos az elsőfokú határozatot a kamionos meg is támadhatja, így az ügy akár egy évig is elhúzódhat.
A biztosítónak azonban elég lehet, ha megküldi a rendőrségi helyszínrajzot és jegyzőkönyvet, és egy igazolást, hogy csak a másik fél ellen indult eljárás. Amennyiben a gépjármű sérüléseit a biztosító lefényképezte (megtörtént a kárfelvétel), és a kárkori értékét, illetve roncsértékét már megállapították, eladhatja a roncsot. A 8 napon belül gyógyuló sérülés esetén is köteles a biztosító téríteni a személyi sérüléses károkat, csak nyilván a nagyságrend más, mint egy maradandó sérülésnél. A nyakrándulás sajnos lehet maradandó is, remélem, a férje jól fog gyógyulni.
Természetesen a gépjárműkáron felül jár a roncsszállítás, roncstárolás, hasonló kategóriájú jármű átíratása. Amennyiben a biztosító túl alacsonyra értékelte a gépjárműve kárkori, ill. roncsértékét, akkor vitatkozzon a biztosítóval. Végső esetben megbízhat egy független szakértőt az előbbiek meghatározására. A szakértő azonban költséges, csak abban az esetben javaslom, ha a vitatott legalább összeg többszázezer forintos nagyságrendű.
Tisztelettel: dr.Orgoványi Krisztián www.vedo.hu
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!