„Ma az utas kiszolgáltatottságának a mértéke határozza meg a tarifát, annak semmi köze a szolgáltatás színvonalához” – állítja Bősz Péter, az egyik demonstráló cég, a CityTaxi vezetője. Bősz arra utalt ezzel a Vezess.hu-nak, hogy amíg a Fővárosi Önkormányzat nem támogatja sok más régi kérésük mellett a fix tarifák bevezetését, addig benne van a rendszerben az utasok átverésének a lehetősége.

A szerdai forgalomlassító demonstrációt az Országos Taxis Szövetség és a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete (TGFSZ) szervezi, amelyek körülbelül ezer autót várnak. A több kilométeres menet 13 órakor indul és várhatóan 16 óráig tart az alábbi tervezett útvonalon.

A taxisok a Hungexpo mellett gyülekeztek, ezer autóra kértek demonstrációs engedélyt. (A fotó másfél órával az indulás előtt készült)

A tüntetést az Országos Taxis Szövetség és a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete szervezi

A tüntetést az Országos Taxis Szövetség és a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete szervezi

X. kerület Albertirsai út – XIV. Kerepesi út – VII. Rákóczi út – V. Kossuth Lajos utca – Szabad sajtó utca – Erzsébet híd – I. Attila út – Krisztina körút – Alagút utca – Clark Ádám tér – Széchenyi lánchíd – V. Széchenyi István tér – József Attila utca – VI. Bajcsy-Zsilinszky út – Váci út – XIII. Dózsa György út – VI. Dózsa György út.

240 forintos fixárat akarnak

Ad-hoc dekoráció

Ad-hoc dekoráció

Ad-hoc dekoráció


„Reméljük, hogy csak ezer autó lesz” – mondta a Vezess.hu-nak az egyik szervező, arra utalva, hogy nagy az elégedetlenség a járművezetők között. A TGFSZ elnöke, Farkas Zsolt a tiltakozás okának a fővárossal megszakadt tárgyalásokat nevezte, vagyis, hogy nem jutnak dűlőre a fix tarifáról.

Farkas megjegyezte, hogy a fix tarifa bevezetésére 2004 óta az önkormányzatnak – mint árhatóságnak – törvény által biztosított joga van. Szerinte a budapesti taxisok a megélhetésükért küzdenek. A tarifák száma jelenleg több tucat, ezeket szeretné a szervezet egységesíttetni, és fix tarifaként kihirdettetni.

Jelenleg három lehetősége van az önkormányzatnak a fuvardíjakkal kapcsolatban. Szabadárassá teheti, maximálhatja vagy fix árat vezethet be. Jelenleg Budapesten maximált ár van, amely 300 forintos alapárat tartalmaz, 240 forintos kilométer-, és 60 forintos percdíjat. Ezeket a számokat szeretnék a taxisok rögzíteni.

Mivel jelenleg a fővárosban több cég is 150 forint körüli áron fuvarozza a telefonon járművet rendelőket, az utasokat nyilván kedvezőtlenül érintené a 240 forintos fix ár bevezetése. A 150 forint körüli ár viszont a taxisok, vagyis a vállalkozóként utasokat szállítók (tehát nem az őket összefogó egyes fuvarszervező cégek) szerint egyszerűen nem elég a megélhetéshez, pláne a minőségi szolgáltatáshoz.

Egymással is vitatkoznak

A jellemzően olcsóbb tarifával dolgozó cégeket tömörítő Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetsége (TFTSZ) nem is támogatja a szerdai demonstrációt. Közleményük szerint éppen a tüntetést szervező szakszervezet miatt akadt el a tarifáról folytatott tárgyalás.

Harcolnak

Harcolnak

A szövetség elnöksége az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta, hogy a fővárossal folytatott szakmai tárgyalásokon a TGFSZ vállalta magára a tarifakérdés előkészítését, a javaslattételt és annak gazdasági alátámasztását, ám azt két hónapos csúszással sem tudta „szakmai tárgyalásra alkalmas formában és tartalommal előkészíteni”.

A demonstrálók szerint ez egyáltalán nem így van, ők állítják: a TFTSZ-hez tartozó cégek által dolgoztatott taxisok is egyértelműen a demonstráció támogatói, és ha nem tiltják meg nekik, akkor az autóikkal ők is részt vesznek a megmozduláson.