Újabb adóemelés, ezúttal egy teljesen érthetetlen, egy szépen virágzó, izgalmas, ráadásul a manapság oly menő fenntartható növekedést szolgáló hazai iparágat tönkretétellel fenyegető példány. Mivel meglehetősen komplikált fejtegetés következik, a változást jelző sajtóközlemény előtt nézzük, mit jelent az adóemelés konkrét forintokban a kútnál!

85% alkohol, 15% benzin. Kevesebb külföldi kőolaj és több magyar kukorica kell a gyártásához, mint a többi üzemanyaghoz
85% alkohol, 15% benzin. Kevesebb külföldi kőolaj és több magyar kukorica kell a gyártásához, mint a többi üzemanyaghoz

85% alkohol, 15% benzin. Kevesebb külföldi kőolaj és több magyar kukorica kell a gyártásához, mint a többi üzemanyaghoz

85% alkohol, 15% benzin. Kevesebb külföldi kőolaj és több magyar kukorica kell a gyártásához, mint a többi üzemanyaghoz


A javaslat szerint az E85, vagyis a 85%-ban bioetanolból (kukoricából erjesztett ipari alkoholból) és 15%-ban benzinből álló üzemanyag literenként a jövedéki adó 30 forintos emelésével a jelenlegi 306 forint körüli árról 344 forint körülire drágulna. (Ha valaki nem tudná: azért nem 30 forintos áremelést jelent a 30 forintos adó, mert a jövedéki adó olyan fura adó, ami még az ÁFA számítása előtt adódik a nettó árhoz, vagyis a végső üzemanyagár egy kis adóztatott adót is tartalmaz.)

A 344 forintos E85 még mindig olcsóbb, mint a 394 forintos benzin, viszont mivel az E85 energiatartalma alacsonyabb a benzinénél, a kocsi E85-ből nagyjából 30%-kal többet fogyaszt. Ha ezzel felszorozzuk az E85 jövőbéli árát, 447 forintot kapunk – vagyis legalább ennyibe kellene kerülni a benzinnek, hogy megérje E85-tel autózni. (Persze nem lehetetlen, hogy ezt is megérjük.)

E85-tel autózni márpedig Magyarországon jó dolog, mert:

– a bioüzemanyag CO2-semleges, csak az a CO2 kerül vissza a légkörbe, amit a kukorica korábban megkötött
– a hazai kukoricatermelőknek biztos, kiszámítható piacot jelent a felvevőipar
– ha csak kis mértékben is, de csökkenti az ország külfölddel szembeni energiafüggőségét
– az E85 használatának terjedése serkenti a környezettudatos gondolkodást.

Íme, a Bioetanol Szövetség sajtóközleménye, szerkesztetlenül, a lényeg kiemelve. (Az első bekezdésben azért a közlemény derekasan csúsztat: az új javaslat nem 90 forintos további növekedést jelent, hanem a meglévő 40 forintos literenkénti jövedéki adó 70 forintra emelése és a 70 forintos adóra kivetett jövő évi 27%-os ÁFÁ-ból számítva jön ki a 88,9 forint, amit elegánsan 90-re kerekít a Bioetanol Szövetség, miközben nem emeli ki, hogy a jelenlegi, augusztustól érvényes állapothoz képest az áremelés nem 90, hanem 38 forint.)

Tovább sarcolnák a bioetanolt?

Csaknem 90 forinttal emelné az E85 adóját a kormány Koszorús László képviselő módosító javaslata alapján. A Magyar Bioetanol Szövetség szerint az államkassza ezzel ugyan nem jut komolyabb bevételhez, de abban sem reménykedhet, hogy az így ellehetetlenített zöld üzemanyag helyett az autóstársadalom újra a magasabb adótartalmú benzint fogja vásárolni. A szomszédos országok viszont, amelyek szintén rendelkeznek bioetanol potenciállal, örömmel veszik majd a versenytárs önkéntes visszavonulását.

Október 26-án újabb módosító javaslatot terjesztett elő a bioetanol jövedéki adójának emelésére egy kormánypárti képviselő. Koszorús László, fideszes honatya nem tartja elegendőnek a 2011. augusztus 28-tól érvényes 40 Ft + áfa emelést, ezért az általa „Az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló” T/4662. számú törvényjavaslathoz benyújtott 4662/87 számú módosító immár 70 Ft-tal emelné az E85 jövedéki adóját, és ezzel együtt természetesen az áfát is, vagyis összesen akár 89 forinttal is növekedhet az E85 üzemanyag fogyasztói ára.

A magyar E85-átalakító kisipar kegyelemdöfést kaphat

A magyar E85-átalakító kisipar kegyelemdöfést kaphat

A magyar E85-átalakító kisipar kegyelemdöfést kaphat


Az indítvány indoklása szerint erre azért lenne szükség, hogy teljesüljön az az uniós elvárás, hogy a benzin és az E85 ára közötti különbség csak bioetanol rosszabb ?hatásfokára? terjedjen ki. Eltekintve attól, hogy a bioetanolnak nem a hatásfoka rosszabb, hanem az energiatartalma alacsonyabb, nyilvánvaló, hogy a tervezett újabb adóemeléssel nemcsak eltűnik a környezetbarát üzemanyag árelőnye, hanem ráfizetéses lenne annak használata. Az augusztusi mintegy 50 forintos áremelés egyes becslések szerint így is mintegy egyharmados visszaesést eredményezett a bioetanolos üzemanyag piacán, több üzemanyag töltő állomáson pedig felhagynak az E85 forgalmazásával, noha lefedettségben korábban világelsők közé tartoztunk.

Az Európai Bizottság N 234/2006. számú határozata tartalmazza, hogy a magyar hatóságok a bioetanol benzinnel összehasonlított alacsonyabb energia értékére használt korrekciós tényezője 34%, miközben a Bizottság rendszerint 46,2%-os tényezőt enged számításba venni a bioetanol és a benzin közötti energetikai érték különbségének korrekciójára. Az a tény, hogy a magyar korrekciós tényező alacsonyabb, mint a rendszerint engedélyezett, még valószínűtlenebbé teszi azt, hogy a bioetanol gyártóit a megvizsgált támogatási program alapján túlkompenzálnák.

Héjj Demeter, a Magyar Bioetanol Szövetség elnöke úgy nyilatkozott, hogy a kormány az E85 üzemanyag jövedéki adójának megdöbbentő mértékű emelésével ugyan nem jut komolyabb bevételhez, de abban sem reménykedhet, hogy az így ellehetetlenített bioetanolos zöld üzemanyag helyett az autóstársadalom újra a magasabb adótartalmú benzint fogja vásárolni, az elhibázott intézkedések viszont várhatóan rontják Magyarország versenyképességét.

Az évek óta túltermelési hullámokkal küszködő magyar mezőgazdaságnak biztos felvevőpiacot jelenthetne a bioetanol ipar, amely többlet értéket teremt a kukorica maradéktalan feldolgozása révén. Naivitás lenne azt hinni, hogy kellő tőke hiányában a magyar gazdák rövid időn belül tömegesen állnak át kertművelésre a jelenlegi struktúráról, tehát feltételezhető, hogy a következő években szintén jelentős mennyiségű kukorica terem majd Magyarországon.

Ugyanennyire valószínűtlen, hogy a már megtermett kukoricafeleslegre jelentős fizetőképes kereslet jelentkezik a Föld bármely – élelmezési nehézségekkel sújtott – pontjáról.

Bár logikus lépés lenne a legversenyképesebb módon, feldolgozott formában értékesíteni az ország kukoricafeleslegét, úgy tűnik, a kormányt más megfontolások vezetik.

A szakember szerint ez természetesen nem jelenti azt, hogy a térségben nem lesz bioetanol ipar, ahogy azt a nemrégiben elindított erdélyi beruházás híre is alátámasztja.

Az, hogy Magyarország nem használja ki a kitörési lehetőségeit, nem akadályozza meg – sőt, segíti – a térség többi országát abban, hogy ők viszont érvényesítsék az érdekeiket. Ukrajna és Románia előbb-utóbb természetesen be fogják érni az eddig lépéselőnyben lévő Magyarországot, fel fogják futtatni a saját bioetanol termelésüket, és örömmel veszik majd tudomásul a versenytárs önkéntes visszavonulását.