Újabb adóemelés, ezúttal egy teljesen érthetetlen, egy szépen virágzó, izgalmas, ráadásul a manapság oly menő fenntartható növekedést szolgáló hazai iparágat tönkretétellel fenyegető példány. Mivel meglehetősen komplikált fejtegetés következik, a változást jelző sajtóközlemény előtt nézzük, mit jelent az adóemelés konkrét forintokban a kútnál!
A javaslat szerint az E85, vagyis a 85%-ban bioetanolból (kukoricából erjesztett ipari alkoholból) és 15%-ban benzinből álló üzemanyag literenként a jövedéki adó 30 forintos emelésével a jelenlegi 306 forint körüli árról 344 forint körülire drágulna. (Ha valaki nem tudná: azért nem 30 forintos áremelést jelent a 30 forintos adó, mert a jövedéki adó olyan fura adó, ami még az ÁFA számítása előtt adódik a nettó árhoz, vagyis a végső üzemanyagár egy kis adóztatott adót is tartalmaz.)
A 344 forintos E85 még mindig olcsóbb, mint a 394 forintos benzin, viszont mivel az E85 energiatartalma alacsonyabb a benzinénél, a kocsi E85-ből nagyjából 30%-kal többet fogyaszt. Ha ezzel felszorozzuk az E85 jövőbéli árát, 447 forintot kapunk – vagyis legalább ennyibe kellene kerülni a benzinnek, hogy megérje E85-tel autózni. (Persze nem lehetetlen, hogy ezt is megérjük.)
E85-tel autózni márpedig Magyarországon jó dolog, mert:
– a bioüzemanyag CO2-semleges, csak az a CO2 kerül vissza a légkörbe, amit a kukorica korábban megkötött
– a hazai kukoricatermelőknek biztos, kiszámítható piacot jelent a felvevőipar
– ha csak kis mértékben is, de csökkenti az ország külfölddel szembeni energiafüggőségét
– az E85 használatának terjedése serkenti a környezettudatos gondolkodást.
Íme, a Bioetanol Szövetség sajtóközleménye, szerkesztetlenül, a lényeg kiemelve. (Az első bekezdésben azért a közlemény derekasan csúsztat: az új javaslat nem 90 forintos további növekedést jelent, hanem a meglévő 40 forintos literenkénti jövedéki adó 70 forintra emelése és a 70 forintos adóra kivetett jövő évi 27%-os ÁFÁ-ból számítva jön ki a 88,9 forint, amit elegánsan 90-re kerekít a Bioetanol Szövetség, miközben nem emeli ki, hogy a jelenlegi, augusztustól érvényes állapothoz képest az áremelés nem 90, hanem 38 forint.)
Tovább sarcolnák a bioetanolt?
Csaknem 90 forinttal emelné az E85 adóját a kormány Koszorús László képviselő módosító javaslata alapján. A Magyar Bioetanol Szövetség szerint az államkassza ezzel ugyan nem jut komolyabb bevételhez, de abban sem reménykedhet, hogy az így ellehetetlenített zöld üzemanyag helyett az autóstársadalom újra a magasabb adótartalmú benzint fogja vásárolni. A szomszédos országok viszont, amelyek szintén rendelkeznek bioetanol potenciállal, örömmel veszik majd a versenytárs önkéntes visszavonulását.
Október 26-án újabb módosító javaslatot terjesztett elő a bioetanol jövedéki adójának emelésére egy kormánypárti képviselő. Koszorús László, fideszes honatya nem tartja elegendőnek a 2011. augusztus 28-tól érvényes 40 Ft + áfa emelést, ezért az általa „Az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló” T/4662. számú törvényjavaslathoz benyújtott 4662/87 számú módosító immár 70 Ft-tal emelné az E85 jövedéki adóját, és ezzel együtt természetesen az áfát is, vagyis összesen akár 89 forinttal is növekedhet az E85 üzemanyag fogyasztói ára.
Az indítvány indoklása szerint erre azért lenne szükség, hogy teljesüljön az az uniós elvárás, hogy a benzin és az E85 ára közötti különbség csak bioetanol rosszabb ?hatásfokára? terjedjen ki. Eltekintve attól, hogy a bioetanolnak nem a hatásfoka rosszabb, hanem az energiatartalma alacsonyabb, nyilvánvaló, hogy a tervezett újabb adóemeléssel nemcsak eltűnik a környezetbarát üzemanyag árelőnye, hanem ráfizetéses lenne annak használata. Az augusztusi mintegy 50 forintos áremelés egyes becslések szerint így is mintegy egyharmados visszaesést eredményezett a bioetanolos üzemanyag piacán, több üzemanyag töltő állomáson pedig felhagynak az E85 forgalmazásával, noha lefedettségben korábban világelsők közé tartoztunk.
Az Európai Bizottság N 234/2006. számú határozata tartalmazza, hogy a magyar hatóságok a bioetanol benzinnel összehasonlított alacsonyabb energia értékére használt korrekciós tényezője 34%, miközben a Bizottság rendszerint 46,2%-os tényezőt enged számításba venni a bioetanol és a benzin közötti energetikai érték különbségének korrekciójára. Az a tény, hogy a magyar korrekciós tényező alacsonyabb, mint a rendszerint engedélyezett, még valószínűtlenebbé teszi azt, hogy a bioetanol gyártóit a megvizsgált támogatási program alapján túlkompenzálnák.
Héjj Demeter, a Magyar Bioetanol Szövetség elnöke úgy nyilatkozott, hogy a kormány az E85 üzemanyag jövedéki adójának megdöbbentő mértékű emelésével ugyan nem jut komolyabb bevételhez, de abban sem reménykedhet, hogy az így ellehetetlenített bioetanolos zöld üzemanyag helyett az autóstársadalom újra a magasabb adótartalmú benzint fogja vásárolni, az elhibázott intézkedések viszont várhatóan rontják Magyarország versenyképességét.
Az évek óta túltermelési hullámokkal küszködő magyar mezőgazdaságnak biztos felvevőpiacot jelenthetne a bioetanol ipar, amely többlet értéket teremt a kukorica maradéktalan feldolgozása révén. Naivitás lenne azt hinni, hogy kellő tőke hiányában a magyar gazdák rövid időn belül tömegesen állnak át kertművelésre a jelenlegi struktúráról, tehát feltételezhető, hogy a következő években szintén jelentős mennyiségű kukorica terem majd Magyarországon.
Ugyanennyire valószínűtlen, hogy a már megtermett kukoricafeleslegre jelentős fizetőképes kereslet jelentkezik a Föld bármely – élelmezési nehézségekkel sújtott – pontjáról.
Bár logikus lépés lenne a legversenyképesebb módon, feldolgozott formában értékesíteni az ország kukoricafeleslegét, úgy tűnik, a kormányt más megfontolások vezetik.
A szakember szerint ez természetesen nem jelenti azt, hogy a térségben nem lesz bioetanol ipar, ahogy azt a nemrégiben elindított erdélyi beruházás híre is alátámasztja.
Az, hogy Magyarország nem használja ki a kitörési lehetőségeit, nem akadályozza meg – sőt, segíti – a térség többi országát abban, hogy ők viszont érvényesítsék az érdekeiket. Ukrajna és Románia előbb-utóbb természetesen be fogják érni az eddig lépéselőnyben lévő Magyarországot, fel fogják futtatni a saját bioetanol termelésüket, és örömmel veszik majd tudomásul a versenytárs önkéntes visszavonulását.