„Te, Laci, mikor lehetne nálunk is felállítani a totemet?” – kérdezgetik Sánta Lászlót a kerületi rendőrkapitányok a BRFK teve utcai központjában. A vezetők azt követően fordulnak az „autóvadász” – ként elhíresült Sántához, amikor meglátják az adatokat arról, hogy a többi kerületben milyen eredményeket produkál az utak mellett néhány hete megjelent totemoszlop.
A tavaly a rendőrséghez igazolt Sánta ötlete egy éjjel-nappal látó infrakamerából, rendszámfelismerőből, valamint az energiát biztosító akkumulátorokból és napkollektorból álló rendszer, amely az ORFK adatbázisára csatlakoztatható. Ennek kamerás része villanyoszlopokra, közlekedési lámpákra szerelhető, onnan kémleli az előtte elhaladó autók tömegeit, ez utazik hétről hétre, egyik kerületből a másikba.
Nem csak a rendőröknek jó
Kispest, Batthány tér, XVI. kerület, Haller utca, XVIII. kerület, és hétfő reggeltől XVII. kerület (a pontos utcát az autóvadász kérésére nem árulhatjuk el) – a totem rövid életében ezeken a helyeken rögzítette jellemzően egy-egy hétig a simliskedő autók és autósok adatait. Nem túlzás ellenőrzött autók tömegeiről beszélni: csak a múlt héten 64 ezer 271 jármű rendszámát kontrollálta a rendszer.
Ezek között 245 forgalomból kivont, és egy körözött autó volt, valamint tucatnyi körözött ember. (Pontosabban olyan jármű, amelynek a tulajdonosát keresi a rendőrség.) Sánta kérésére azt sem írhatjuk le, hogy a XVIII. kerületnek melyik útját kémlelte a totem, mert a helyi rendőrök most állnak majd neki a körözöttek összefogdosásának. A rendszer ugyanis azt rögzíti, hogy melyik autó, mikor és hol ment el, van, amelyik naponta rendszeresen ugyanott és ugyanakkor.Az adatokat aztán utólag átnézik, majd a gyanús járművek szokásai alapján (például mindig reggel 8 és 8.30 között halad el ugyanott) csípik nyakon utólag a renitenseket a rendőrök. Sánta szerint ez így sokkal hatékonyabb, mint amikor szúrópróbaszerűen ellenőriznek, így sokkal biztosabb a találati arány. Ráadásul „a jogkövető autósoknak is jobb, hiszen őket nem állítgatják meg fölöslegesen” – állítja a lopott autók ezreit az utóbbi évtizedben felkutató Sánta.
Nem csak Budapesten
Jelenleg egy darab totem vándorol, de Sánta szerint jó esély van rá, hogy hamarosan szaporodásnak indulhat a rendszer. A fővárosban már két kerület szeretné állandóan a területén látni, használni és utcáról utcára átszereltetni a kamerát. Hogy más lehetséges hasznot ne említsünk, megfoghatják a kerületnek súlyadót nem fizető ügyeskedőket, aminek ha már a híre elterjed, akkor – vannak ilyen remények – sokan akár be is fizethetik az elmaradt pénzeket.
Pár napja egy biztonságtechnikai kiállításon Győrben is bemutatkozott a rendszer, és ha már ott járt, fogott is jó pár helyi autóst az ottani rendőrök legnagyobb örömére. „A polgármestert nagyon érdekelte a dolog, úgy néztek rá, hogy kell nekik is egy ilyen totem” – pendíti meg Sánta, hogy hamarosan akár vidéken is portyára indulhat a rendszer.
Nem csak a körözöttek ellen
Sánta szerint számos lehetőség rejlik még az ötletben. Például szmogriadó idején a fekete és piros matricás autók kiszűrésére is lehetne használni, ezzel újabb segítséget nyújtva az emberhiánnyal küzdő rendőrségnek, hiszen több egyenruhást mentesítene az útszéli ellenőrzéstől. De ugyanígy kontrollálni lehetne a súlykorlátozásos utakra jogosan, avagy anélkül behajtó járműveket is.
Az illetékesek már dolgoznak is rajta, hogy a megfelelő adatbázisra rá tudják csatlakoztatni az egyébként egymillió forintba kerülő rendszert, amely cégadományokból készült el, közpénz nincs benne.