Másképp, mint mások

Egész biztos, hogy a Mazda alaposan elkésett a CX-5-tel, de az ő szabadidő-autójuk egyvalamiben rögtön jobb a többieknél: ez a kategória legkönnyebb és legalacsonyabb fogyasztású autója
Ő Hideaki Tanaka, aki a CX-5 fejlesztésének műszaki részéért és a költségkeretek tartásáért is felel

Ő Hideaki Tanaka, aki a CX-5 fejlesztésének műszaki részéért és a költségkeretek tartásáért is felel

Ő Hideaki Tanaka, aki a CX-5 fejlesztésének műszaki részéért és a költségkeretek tartásáért is felel


A Mazda nem hisz a motorok turbófeltöltéses méretcsökkentésében és szerintük nem éri meg a hibrid technológia sem, mégis övék a legkisebb étvágyú kompakt szabadidő-autó. A CX-5 érdekes újdonság és mivel vezetni még nem tudtuk, megragadtuk az alkalmat, hogy fejlesztési vezetőjével, Hideaki Tanaka úrral beszélgessünk a kocsiról.

Közös alapon a Mazda6 és a Mazda3

Hideaki Tanaka pozícióját programmenedzsernek hívják a Mazdánál, ő az a vezető, aki az autó fejlesztésének műszaki részéért és a költségkeretek tartásáért is felel. Következetesen macudának ejtette a márkanevet, ahogy a japánok, míg mi maradtunk a póriasabb mazdánál.

Állítólag a designerek megiramodó gepárdokat néztek videón, hogy a felvételek elemzése segítsen kifejezni a mozgékonyságot. Azért a gepárd a példakép, mert egész testéből sugárzik az energia és fürgén, átmenet nélkül vált irányt. Nahát!

Állítólag a designerek megiramodó gepárdokat néztek videón, hogy a felvételek elemzése segítsen kifejezni a mozgékonyságot. Azért a gepárd a példakép, mert egész testéből sugárzik az energia és fürgén, átmenet nélkül vált irányt. Nahát!

Nem padlólemezről, hanem közös architektúráról érdemes beszélni, amely nagyon rugalmas alapja lesz különféle kategóriájú autóknak. A CX-5 után a következő Mazda6 és a Mazda3 utódja épül rá

Nem padlólemezről, hanem közös architektúráról érdemes beszélni, amely nagyon rugalmas alapja lesz különféle kategóriájú autóknak. A CX-5 után a következő Mazda6 és a Mazda3 utódja épül rá

Nem padlólemezről, hanem közös architektúráról érdemes beszélni, amely nagyon rugalmas alapja lesz különféle kategóriájú autóknak. A CX-5 után a következő Mazda6 és a Mazda3 utódja épül rá


A CX-5 új padlólemezt vezet be, vele jelenik meg a Skyactive-technológia, amit Földes Attila már részletesen megénekelt.

Új váltók és új motorok jönnek, tovább csökkentett súlyú karosszériában, igényes és könnyű futóművel.

Nem padlólemezről, hanem közös architektúráról érdemes beszélni, amely nagyon rugalmas alapja lesz különféle kategóriájú autóknak.

A CX-5 után a következő Mazda6 és a Mazda3 utódja épül rá, de akár a CX-7 kategóriájában is bevethető.

Dízel Japánban?

Japánban szinte csak benzines személyautókra van kereslet, akárcsak Észak-Amerikában. Amerikában olyan olcsó a benzin, hogy az adott életszínvonalon nem vesződnek a számos kúton csak teherautóknak kimért gázolajjal. Ráadásul ahol van is vékonyabb végű cső, 2010 decemberéig abból sem mindig a modern dízelmotorokhoz alkalmas, alacsony kéntartalmú gázolaj folyt, ami erősen elbizonytalanítja a vásárlókat.

Japánban más a helyzet. Itt jelentős ugyan az árkülönbség a gázolaj javára, és húsz évvel ezelőttig volt is dízelpiac, de azóta a dízelekkel nemigen lehetett betartatni az európainál szigorúbb környezetvédelmi előírásokat. A szilárdrészecske-kibocsátás csökkentésében elért fejlődéssel a Mazda Skyactive-dízelmotorja képes megfelelni a normának, ezért a gyár a szigetországban is értékesíti a 2,2 literes dízel erősebbik verzióját.

Fogyás, drága fémek nélkül

2700 mm a tengelytáv, ettől is tágas a belső tér

2700 mm a tengelytáv, ettől is tágas a belső tér

2700 mm a tengelytáv, ettől is tágas a belső tér


A szilárdság mellett a CX-5 súlya is kiemelkedően jó: azonos felszereltség esetén 70 kilogrammal könnyebb a Tiguannal – mondta Hideaki Tanaka.

A karosszéria súlyának csökkentésében nincs szerepe drága fémeknek, alumíniumnak vagy magnéziumnak, a gyár a nagyszilárdságú acél arányát emelte a CX-7 negyven százalékáról hatvanra.

A kasztnin kívül nincs olyan alkatrész, amin egyszerre igazán sokat fogtak volna, inkább az üléstől a lengőkarokon át a műszerfalig mindenen faragtak egy kicsit.

Két dízel, egy benzines

Új a futómű elöl

Új a futómű elöl

Új a futómű elöl


Hajtásmódtól függően apró eltérés van a kétliteres benzines motor nyomatékában és teljesítményében, a fronthajtású 165 lóerős, 210 Nm-rel, négykerék-hajtású 160 lóerőt és 208 Nm-t ad le. Az autó nagyon nem terepjárónak készült, hanem aszfaltos crossovernek, a 4×4-es is inkább hóval borított aszfaltra való, mint erdőbe.

A fogyasztáscsökkentés miatt illetve a 90 százalékban úgyis aszfalton mozgó tulajok kedvéért lesz elsőkerék-hajtású modell is. Japánban az erősebbik, 175 lóerős, 420 Nm nyomatékú dízelből készül 4×4-es és elöl hajtó is, nálunk viszont kizárólag 4×4-es kapható vele.
Kedvező az alaktényező

Európában a 150 lóerős dízelmotorral fut a szabvány szerint 4,5 litert fogyasztó modell. A két dízelmotor közül aligha lemondás a kisebbiket választani, a 380 Nm még az összkerekeshez is elég.

150 és 175 lóerős, 2,2-es dízel helyett kétezres benzinest lehet választani

150 és 175 lóerős, 2,2-es dízel helyett kétezres benzinest lehet választani

A csekély fogyasztásban a jó aerodinamikának is része van. A teljes alvázburkolattal és a tetőlégterelővel sikerült 0,33-ra javítani az alaktényezőt, ami nagyon jó az SUV-k között. A robosztusra rajzolt Skoda Yetié például 0,37.

Nem lesz hibrid

Rákérdeztem, hogy számíthatunk-e hibridváltozatra, de a programmenedzser szerint a mostani technológia nem az igazi: előnyeit kioltja a többletsúly és a rendszer drágasága. Kell hozzá két energiaforrás (benzin és akkumulátor), egy belső égésű motor és egy villamos gép, a telejs cuccnak igen nagy a helyigénye.

A Mazda menedzserei nem szoktak mellébeszélni, ha a kategória mérvadó autóiról kérdezzük őket. Így derült ki, hogy a Mazda2 esetében a Peugeot 207-est milyen sokra értékelték vagy a Mazda6 fejlesztésekor a 3-as BMW-t.

Európában a Tiguan az etalon

A CX-5 kategóriájában tavaly 1 040 000 autó kelt el Európában. Az itteni konkurensek közül a Tiguan a legfontosabb ellenfél, amelyből a legtöbb talál gazdára, Észak-Amerikában viszont összetettebb a kép. Itt a dél-koreaiakra is figyelni kell, a Tucsonnak hívott ix35-re és a Sportage-re a RAV4, a CR-V és a Chevrolet Equinox mellett.

Ezen a világszerte jelentős piacon a Mazda célja évente 160 000 CX-5 értékesítése. Magyarországon tavasszal kezdődik az autó forgalmazása a két dízel- és az egy benzines motorral, egyelőre ismeretlen összegekért.