Mára a használt autók piacának maradt tapintható pulzusa, és a társadalom csúcsától eltekintve mindenki a levetett verdák között guberál. Még azok is, akik pár éve öltöny felsőben, fényes lépőben villantottak a friss, hiteles német nagyvas mellett.

Az autó kalapács alá került, de kis szerencsével a nyakkendő megmaradt, és ebben a pozícióban mégsem járhat Ladával az ember. Nem szégyen a használt, csak legyen rajta olimpiai karika, csillag, vagy vese, és emberünk máris kikerül a pókerasztal mellől kiröhögött lúzerek közül.

Tehát német prémium középkategóriás szedánt szeretnénk, tíz évnél fiatalabbat, 2-3 millió forintos ár között. Ebből a halmazból önhatalmúlag a BMW 3 E46-t és az Audi A4-est (B6) halásztuk ki egy gyors helyzetjelentésre.

Használt vesék olcsón, első tulajdonostól

Huszonéves férfiként én a BMW mellett állnék meg először. Nem csak azért, mert a honosított török nyomozó ilyen bajor géppel üldözte a gonoszt a Cobra 11-ben. Ez a külső még most sem fáradt el, és ha a megjelenés, betoppanás ereje számít, akkor a BMW nyerő.

Az 1999-ben bemutatott típus három év után kapott komolyabb ráncfelvarrást, ezzel a fizimiskával még mindig belefér az agyoncsépelt sportosan elegáns jelzőt viselő autók közzé.

A ráncfelvarrás utáni modellek finomabb formai megoldásokkal csábították a vásárlókat
Szűk, inkább két emberes utazóautó a BMW 3 E46

Szűk, inkább két emberes utazóautó a BMW 3 E46

Szűk, inkább két emberes utazóautó a BMW 3 E46


A külcsín rendben, de mit rejt a belbecs?

Az E46 összeszerelési minősége példás, mai mércével mérve is egy csendes, hosszú utakra alkalmas autót kapunk a pénzünkért. A helykínálat viszont közepes, a hátsó sor kifejezetten szűkös, és a csomagtartó sem üti meg az kategóriában elvárt átlagot.

Üzleti utakra úgysem jön a család, a sofőr pedig minden szempontból kényeztetve érezheti magát, a vezetés minden ízében kellemes jelenség a BMW. Feltéve, ha nem a gyalázatosan lomha 316i kivitelre vadászunk, amit szinte csak a mi kedvünkért gyártottak a németek (Nyugaton 1895 köbcentis a 316i.) A legnépszerűbb nálunk ereje és takarékossága lévén a dízelmotorral szerelt verzió. A 136 lóerős 320d fogyasztása meggyőző,4,5 és 9,5 liter között mozog. Az átlag nem éri el a 7,5 litert vegyes forgalomban.

Sokan esküsznek a megbízhatóságra is, de mint minden dízelnél, itt is fenntartásokkal kell kezelni a legendákat.  A motorokat érintő problémák között az adagoló hibáját kell megemlíteni, ami a 318d-ben és a korábbi 320d-ben okozhat lerobbanást vagy drága javítást. A nagy sebességről végrehajtott vészfékezéstől előbb-utóbb megvetemedő féktárcsát eredményez, amely szintén nem filléres tételként jelenik meg a szervizkönyvben.

Természetesen a hátsó abroncsok gyilkosaira is gondolt a BMW, a 330i hangja és ereje mindenkiből kihozza az állatot, 231 lóereje az Egyesült Államok leigázásán kívül mindenre elég.

A megszürkült eminenciás

Egy fokkal unalmasabb, de még mindig komoly benyomást kelt az Audi A4. Az ezredfordulón bemutatott teljesen új modell száműzte az addig Audira jellemző kerekded formákat és elindult a mára kiteljesedő agresszív külső ösvényén. Több formai elem a nagy testvér A6-ostól érkezett, így a felületes szemlélő könnyen összekeverheti a két autót.

Használt dízelek – Mit mond a szakértő?

Nem kopoghat fel gázadásra a mot

Mielőtt bárki megvásárol egy 2,5 milliós használt dízelt, üljön be minél többe! Jobb híján taxikban is érdemes meghallgatni, milyen a hangja egy egészséges motornak.

Kopogás, kék füst: hagyjuk ott!

Nagyon rosszat jelent, ha gyorsításkor felkopog a dízel. Ez utalhat mechanikus motorhibára vagy az injektorcsere esedékességére. Kéken füstölő dízelt se vegyenek: vagy a turbón át ömlik be az olaj, vagy elégetlenül távozik a gázolaj. A két hibaforrás a szagáról különböztethető meg.

Durva kiadással járhat a dízelek javítása


Amennyiben az alapjárati kiegyenlítés ellenére ingadozik az üresjárat, hagyjuk ott az autót! Ugyanez a teendő, ha a hűtőfolyadék-kiegyenlítő tartály szélén vagy a folyadékban fekete olajlerakódást találunk.

Jobb a kisebb literteljesítmény

A próbaúton ellenőrizzük az autó teljesítményét 0-100-as gyorsítással! Nem jó, ha a gyári adatnál jobbat megy, mert tuningolt lehet, de elvárható, hogy az eredmény ne legyen másodpercekkel rosszabb a katalógusadatnál.

Figyelni kell az olajszintre


Akár közös nyomócsöves, akár PD TDI dízelről van szó, az azonos hengerűrtartalmú motorok közül a kisebb teljesítményű, alacsonyabb turbónyomású változatokat érdemes megvenni. Ha beérjük a gyengébbikkel, csökken a hajtáslánc terhelése. És ne felejtsük el az olajszint ellenőrzését, mert a feltöltőn át mindig távozhat némi olaj!

A közös nyomócsövessel hamarabb lehet baj

A tesztelt autók common rail és PD TDI technikája közül az utóbbival jellemzően később van baj, és javítása is kisebb érvágás. A konstrukció jóval régebbi, mint sokan gondolnák: a hengerenkénti adagoló-porlasztó elem a második világháborús Tigris tankokban is benne volt, persze nem elektronikus vezérléssel.
 
Nyíry István, a Nyíry Dízel Javító Kft. tulajdonosa

Az Audi belsejét nehéz lelakottra autózni, persze van akinek sikerül

Az Audi belsejét nehéz lelakottra autózni, persze van akinek sikerül

Az Audi belsejét nehéz lelakottra autózni, persze van akinek sikerül


A mai kegyetlen hűvösséget árasztó „single frame” Audik mellett szinte szürke szamárnak hat ez az A4-es, de hivalkodásmentessége akár csábító is lehet. Józan, ésszerű választást sejtet, és ez a kép beülve sem változik meg. Precíz, lélektelen, de könnyen újszerűvé varázsolható a belső. A VW csoporthoz híven mintha mindent az Autóépítés XX. századi szabályzatának 3. javított kiadás alapján terveztek volna. Helykínálatban erősebb, mint a bajor vetélytársa, igaz hátul az égimeszelők szenvedhetnek a szűk fejtér miatt. 

A tulajdonosok véleményei szerint komoly problémáktól mentes autóval állunk szemben, a motorkínálat 1.6 literes benzines belépő darabja akárcsak a BMW-nél itt is a felejthető kategóriába tartozik. Kevés is fogyott belőle, nálunk legnépszerűbb a gázolajat csak nassolásképp fogyasztó, jó erőben lévő 1.9 PD TDI motor.

Hátránya hogy remegős járását még a rezgés, és hangszigetelés mesterinek számító Audi mérnökök sem tudták elrejteni. Ott rotyog velünk minden kilométeren, kíméletlenül. Szerencsére a hang mellé erő párosul, már alul kellő nyomatékkal húz, autópályán vígan suhan alacsony fordulat mellett hatodikban, és 6-6,5 liternyi gázolajjal megelégszik átlagban.

Ez az eladó darab egy Avant, sokkal ésszerűbb választás, mivel a vételkor fennálló ártöbblet már nem jelenik meg a használt autó piacon

Ez az eladó darab egy Avant, sokkal ésszerűbb választás, mivel a vételkor fennálló ártöbblet már nem jelenik meg a használt autó piacon

Egyfajta legenda a Volkswagen által fejlesztett szivattyúfúvókás blokk. Vannak elkötelezett hívei, akik legendás futásteljesítményről regélnek, mások vörösödő homlokkal sírják el a kettős tömegű lendkerék cseréjének szomorú históriáját. Tény, egy zsákutcának bizonyuló mérnöki fejlesztésről van szó, amelynek életben tartása az idővel előre haladva egyre nagyobb megterhelést jelent majd pénztárcánknak.