Kissé nehezen követhető, mit akar a kormány a regisztrációs adóval, mert érkezett hír emelésről is, a végén mégis csökkentés lett belőle. Ám jövőre az autókra is 27 százalék lesz az áfakulcs a mostani 25 helyett, ami hatással lesz az autóárakra is. Ha csak az állami terhek változásával kalkulálunk, akkor elméletileg kevesebbe kerülnek majd az autók.

Nagyot esik a regadó

Jóval kedvezőbb regisztrációs díjtételek lépnek érvénybe 2012-ben. A változtatás célja a legkevésbé környezetszennyező autók értékesítésének fellendítése, így azonos motorméret esetén a legcsekélyebb és a legmagasabb károsanyag-kibocsátású autók adótétele között 12 szeres a szorzó. Például egy csak az Euro 2-es szabványt betartó Opel Astra 1,4 adója 780 000 Ft, míg korszerű, Euro 5-ös motor esetén ugyanez a tétel 65 000 Ft lesz a mostani 361 000 helyett.

Elismerésre méltó, hogy nulla forintra csökken az eddig 190 ezerről az elektromos hajtású személyautók terhe, a hibrideké a meglebegtetett 380 000 helyett 76 ezer Ft lesz autónként. A jövő évi regadótábla ezen a linken elolvasható.

Olcsóbb lesz?

Kerestünk egy autót, amelynek a regadója és a nettó ára is szép kerek szám, amivel gyorsan lehet kalkulálni. A példaautó a FIAT Qubo 1,3 Mjet, Active kivitelben.

Nettó ár 2011/2012: 3 200 000 Ft / 3 200 000 Ft
Áfa 2011/2012: 800 000 Ft / 864 000 Ft
Regadó 2011/2012: 250 000 Ft / 45 000 Ft
Listaár 2011/2012: 4 250 000 Ft / 4 109 000 Ft -141 000 Ft

Ha az alapára nem változna, akkor a Qubo elméletileg 141 000 forinttal kevesebbe kerülhetne január elsejétől.

Jelenleg nagyon úgy tűnik, hiába csökken jelentős mértékben a regisztrációs adó, az új autók listaáraiban ez aligha tükröződik. Az áfaemelés és főleg a forintárfolyam megroggyanása hat az árcsökkenés ellen.

250 000 Ft helyett 45 ezer forint lesz jövőre a FIAT Fiorino Qubo regadója a kis dízelmotorral

250 000 Ft helyett 45 ezer forint lesz jövőre a FIAT Fiorino Qubo regadója a kis dízelmotorral

Alacsonyabb regisztrációs díjakról döntött nemrég az Országgyűlés

Alacsonyabb regisztrációs díjakról döntött nemrég az Országgyűlés

Alacsonyabb regisztrációs díjakról döntött nemrég az Országgyűlés


Még jobban járhatnak azok, akik nagy hengerűrtartalmú autót akarnak venni. Az új regadótáblából eltűnik a 3000 köbcenti feletti benzines és a 3500 köbcenti feletti dízel kategória a maga 3 207 000-9 622 000 forintos díjával.

3,2 millió helyett 400 ezer Ft

Jövőre a 2500 köbcenti feletti, Euro 5-ös benzinesekre csupán 400 000 forintos regisztrációs díjat kell megfizetni, a nyolcadára zuhanó tarifa megoldás lehet a német és szlovák rendszámos adóelkerülés visszaszorítására is. Az S-osztály csúcsmodellje, a ma listaáron 70 575 000 forintos S 65 AMG L áfája hiába nő 13,5-ről 14,55 millió forintra, a másik adóteher könnyítése révén összességében 1,7 millió forinttal kevesebb lenne az ára szilveszter után.

Elvben a Mercedes-Benz S 65 AMG L esetében 1 729 112 forintos csökkenést indokolna az adóterhek változása, elméletben a jelenlegi 70 575 000 Ft helyett jövőre 68 845 888 Ft volna listaára. Ám a csökkenés a forint gyenge árfolyama és a kurzus ingadozása miatt nem valószínű

Elvben a Mercedes-Benz S 65 AMG L esetében 1 729 112 forintos csökkenést indokolna az adóterhek változása, elméletben a jelenlegi 70 575 000 Ft helyett jövőre 68 845 888 Ft volna listaára. Ám a csökkenés a forint gyenge árfolyama és a kurzus ingadozása miatt nem valószínű

Nagy kérdés, tényleg süllyednek-e majd a listaárak? Több importőrt is megkerestünk az ügyben, volt, ahol a bizonytalan forint-euró árfolyam miatt azt a választ kaptuk, hogy még ők sem tudják.

Bizonytalanság az euróárfolyam miatt

Másutt a csökkentés egy részét továbbengednék, de csak ha megerősödik a forint az euróhoz képest. Megint máshol még megy a küzdelem házon belül a pénzügyesek és az értékesítési terület között. A pénzügy általában az áremelést erőlteti, az értékesítéssel foglalkozók az árak tartása mellett kardoskodnak.

Minden kategóriában kedvezőbb feltételekkel lehet majd használt autót behozni, de legalább Euro 3-as motorú, nagyjából 1999 utáni autóban érdemes gondolkozni

Minden kategóriában kedvezőbb feltételekkel lehet majd használt autót behozni, de legalább Euro 3-as motorú, nagyjából 1999 utáni autóban érdemes gondolkozni

Nehezíti a jóslást, hogy az autók felszereltsége is változhat a modellévváltásokkal. Fontos tudni, hogy az autókat mindenütt eladásra árazzák, tehát az adott piacon reális összeget kérik értük. Ez akkor is így van, ha az összegben jelentős az állami teher és akkor is, ha kevesebb.

Ha az autók hirtelen áfamentessé válnának és megszűnne a regisztrációs díj, akkor sem esnének az árak ennek arányában.

Mindenütt eladásra árazzák az autókat, az állami terhek változása nem köszön vissza bennük egy az egyben. Mivel egyik importőr sem akarja kiárazni magát a piacról, a vetélytársak összegeitől nem nagyon lehet elszakadni

Mindenütt eladásra árazzák az autókat, az állami terhek változása nem köszön vissza bennük egy az egyben. Mivel egyik importőr sem akarja kiárazni magát a piacról, a vetélytársak összegeitől nem nagyon lehet elszakadni


Cserébe az importőrök többsége akkor is tartja az árait, ha hirtelen megbillen az árfolyam, erőteljesen gyengül a forint, akárcsak mostanában.

Ha új autó, akkor idén, ha használt, inkább jövőre

Az eredmény várhatóan az lesz, hogy nem 310 forintos euró köszön vissza az új árlistákban, de nem is a 270-es szint. Mi összességében inkább csekély áremelésre számítunk.

Azért sem érdemes össznépi listaár-csökkentésre ácsingózni, mert a vezérképviseletek könnyen meggyőzhetik magukat, miért ne adják tovább az államtól kapott kedvezményt. Például a teljesen kiszámíthatatlan forint-euró árfolyamon keletkező veszteségeik miatt. A házon belül tartott puffer a kampányokhoz, árcsökkentő akciókhoz is több játékteret biztosít.

Aki tehát új autót akar venni itthon, szerintünk még idén bólintson rá egy jó ajánlatra, aki viszont behozatalban gondolkodik, várjon egy kicsit a jövő évi alacsonyabb regisztrációs díjakra.