Egy ismerősünk pár éve kiszámolta, hogy havi 60 ezer forintot takaríthat meg, ha nem tart kocsit, pedig cseppet sem kirívó autókban gondolkodott. Én aztán nem költök évente 720 ezret az autómra – mondhatnák sokan, pedig ennyibe könnyen belekerül az autótartás, ha nemcsak az elsőre beugró költségeket összesítjük.
Benzinköltség: takarékos autóval közel a félmillióhoz
Az összeg fele elmegy üzemanyagra. Évi 12 ezer kilométerrel és 7,5 literes fogyasztással számolva a benzinköltség 362 000 forint évente. A jövőre megugró sztrádadíjra, mosatásra, parkolási és gyorshajtási büntetésekre nem költ mindenki, cascója sincs minden autósnak, de kötelező felelősségbiztosítással rendelkeznie kell.
Alapesetben (A0 díjosztály, kedvezmények nélkül) egy negyedévente csekken fizető, budapesti férfi nagyjából 35 000 forintért köthet kötelező biztosítást 12 éves, 1.4-es G Astrájára. A számos kedvezmény és a bónuszfokozatok miatt az átlagár ennek nagyságrendileg a harmada.
Kötelező biztosítás: jövőre ez is adózik
A biztosításra januártól új teher rakódik, a baleseti adó. Ennek mértéke a KGFB díjának 30 százaléka, de ez az autózás eredendő költségei és a sunyi traffipaxozással begyűjthető bírságok közepette nem lesz kiugró. A 2011-es kötelező biztosítási átlagárral, 12 500 forinttal számolva évente 3750 forint többletteherrel kell számolni az autósoknak.
Nem éri meg csalni a kötelezővel
Akadnak csalók, akik kötelező nélkül autóznak, ám ők nemcsak aljasak, rendkívül ostobák is. A kötelező felelősségbiztosító 1,6 milliárd forintos határig áll helyt szükség esetén, például életjáradékot fizetve a balesetben megsérült vétlen feleknek. Ám ha csak ennek töredékét, mondjuk az új autókkal személyi sérülés nélkül is könnyen összehozható, kétmilliós kárt veri le a csalón a biztosító, már nem érte meg trükközni.
Szervizköltség: karbantartás és javítás
A szükséges javítások, karbantartási munkák költségei merőben különbözőek az autó korától, állapotától, hajtásláncától függően. Egy 10-30 ezer kilométerenként esedékes olajcsere belekerülhet 12, de 60 ezer forintba is. Első féktárcsát és betétet cseréltetni nagyjából 35-50 000 forintba kerül, a vezérműszíj csere elvihet 80-120 000 forintot, a komplett kuplungcsere többet is.
Jelentős, de a gyári rozsdavédelem javulásával egyre később jelentkező tétel a lakatolás. Kisebb barnulás belefér, de teherviselő elemen egy ma 10-12 éves autónak nem szabad rozsdásodnia, ha nem érte szakszerűtlenül javított sérülés.
15 éves kortól adódhat lakatosmunka, aminek munkadíja régiónként nagyon eltérő. Ökölszabályként azt mondhatjuk, hogy ha a lakatosnak hozzá kell nyúlni az autóhoz, az legalább 40 000 forintos kiadás. Ha fő tartóelemekhez kell nyúlni, akkor alsó hangon 120-150 ezer forintot kell költeni a kasztni javítgatására, alkatrésszel és fényezéssel.
Előre kalkulálni kell a gumiabroncsok árával. Egy nyári és egy téli garnitúra együtt öt-hat szezont elfut, tehát a hidegben, nedves utakon a biztonságot javító téli gumi gyakorlatilag nem okoz többletkiadást az őszi és tavaszi cserén kívül, ami műhelyben kerekenként 800-1800 Ft közötti összegbe kerül.
Átlagos autókra 60 ezer forintból meg lehet venni négy rendes téli vagy nyári abroncsot, 75-80 ezer forintot rászánva kimondottan jó minőségű gumikon járhatunk. Szerintünk mindig érdemes megspórolni valami máson a legjobb gumik felárát, mert hatévi használatnál a nevesincs legsilányabb és az igazán jól tapadó abroncsok közötti árkülönbség nem több havi 500 forintnál. Ez aligha túlzás a saját biztonságunkért.
Vizsgáztatás, kétévente
Nem esedékes minden évben, de kisebb-nagyobb szervizköltség is kapcsolódik a műszaki vizsgához. Az új autók műszakija négy évre érvényes, ezt követően kétévente kell vizsgáztatni az autót. Maga a hatósági műszaki vizsga elvileg 16 290 forintba kerül, de aki inkább szerelőre bízza a vizsgáztatást, nem ússza meg 20-25 ezer forint alatt.
A felkészítési költségek attól függnek, elhanyagolt vagy jó állapotú-e az autónk. Egy jó karban tartott autó menetből veheti a műszaki vizsgát, de a felkészítés egy fékjavítással elvihet 15-60 ezer forintot a hiba súlyosságától függően.
Nagy tétel az értékvesztés
A végére hagytuk azt a tételt, amely az üzemanyaghoz hasonló nagyságrendű kiadás, mégsem kalkulál vele mindenki. Új autók esetében az értékvesztés nagyon sokba kerül az első tulajdonosnak. Az átlagos autók négyéves korukra kevesebbet érnek újkori áruk felénél, de még egy viszonylag jó értéktartású, 3,5 milliós kompakt autón is 1,5-1,6 millió forintot bukik a tulaj az első négy évben.
Az értékvesztés üteme évről-évre mérséklődik, olyannyira, hogy a félmilliós árkategóriában már jelentéktelenné válik. Aki ma 350 000 forintért vesz egy jó Swiftet és vigyáz rá, évek múlva is megkap érte 300 ezret. Aki kényszerből vagy elhatározásból ilyen árkategóriájú autóval jár, azt legalább az értékvesztés nem sújtja.
Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával. További információk a témában: www.mindennapipenzugyeink.hu, www.facebook.com/mindennapipenzugyeink.