Nemrég csődöt jelentett a márka. Jó üzlet most új Saabot venni?
Szerintem igen, csakhogy nem nagyon van eladó. Összesen 3 darab vadonatúj Saab van készleten az egész régióban, azok pedig percek alatt elfogynak. Egyébként nehéz modellezni, hogy mi történik akkor, amikor megszűnik egy márka a piacon.
Az alkatrészellátás mindjárt egy lehetséges probléma. Hogyan és meddig lesz kapható a hazai Saabokhoz?
Volt egy Rover-történet, ami negatív példa, mert ott megszűnt a garancia. Az cserbenhagyásos történet lett, de a Saab esete egészen más, mert itt korábban kettévált az autógyártás és az alkatrészgyártás. Utóbbi teljesen önálló jogi entitás, nincs érintve a csődtől. Tovább gyártanak, mivel van rá piaci igény, ezért nem csak 1-2 évig, hanem hosszabb távon is szállít a Polar Mobil a több ezer hazai Saab-tulajdonosnak.
Tehát a Magyarországon eladott Saabokra továbbra is vállalják a garanciát.Abszolút, ezért semmi gondjuk nem lehet a tulajdonosoknak. Két év garanciát vállaltunk az új autókra, több száz olyan kocsi futhat idehaza, amelyeken még élő garancia van.
Vannak vásárlók?
Perverz módon vannak. Egyértelműen keresik a készleten lévő használt autókat.
Miért dőlt be valójában a Spyker terve?
Komoly erőfeszítések után szerezte meg a Spyker a Saabot a GM-től. A holland sportkocsigyártó nagyon kitartó és lelkes volt (A kitartók számára nincs járhatatlan út – szól a Spyker jelmondata. – L.Cs.), de az elemzői konszenzus szerint túl kicsi volt ehhez a feladathoz. Andy Prest szerint nem abba az irányba megy a világ, amit az új tulajdonos elképzelt, vagyis hogy független autógyártóként megáll a talpán, miközben persze azért más cégekkel is együttműködik. A BMW-vel például megköttetett a megállapodás, a motorok és váltók mellett meglepő módon – mondja Prest – az EfficientDynamics technológiát is átadták volna. Hiába indult be a gyártás, valamennyivel mindig az alatt volt a bevétel, mint amennyi kellett volna, márpedig a folyamatos fejlesztések, meg az új modellek bevezetése (9-5 és 9-4x) égette a pénzt. A fő probléma az értékesítés területe volt, ezen belül pedig az, hogy olyan nagy piacokon nem sikerült felállítani a kereskedői hálózatot, mint Észak-Amerika és Oroszország. Eközben 1-2 kulcsbeszállítót nem tudtak időben kifizetni, ebből pánikreakció lett a többi partnernél is, hirtelen mindenki elkezdte kérni a pénzét. A Polar ügyvezetője szerint hógolyó-effektus indult be, ellehetetlenült a gyártás még azelőtt, hogy a nagy piacokon megjelentek volna, és azelőtt, hogy életre keltek volna a saját fejlesztések.
Ki lehet alkudni durva kedvezményeket a márka megszűnése miatt?
Valóban kapunk olyan telefonokat, hogy lehet-e féláron venni most Saabot, amire azt mondjuk, hogy nem. Nincs végkiárusítás, nincsenek őrületes kedvezmények, de vannak erős akciók. Például meghosszabbítottuk azt, hogy félmilliós üzemanyagkártyát adunk a használt kocsikhoz. Sokan úgy állnak hozzá, lehet, ez az utolsó alkalom, hogy Saabot vegyenek.
Visszatérve az új autókra: volt ijedtség miatti megrendelés lemondás?
Nálunk keveset mondtak le, mert egyesével megbeszéltük a helyzetet a megrendelőkkel, és a készletünkre támaszkodva ajánlatot tettünk nekik. Felajánlottunk nekik kicsit jobb felszereltségű készleten lévő autókat pár százalékkal olcsóbban. Az esetek 90 százalékában sikerült megállapodni.
Svédországban sem pihennek legyártott, új autók?
Maradt valamennyi a gyártósoron, hiányosan. Nagyon vicces, volt olyan, hogy már csak egy tükör hiányzott róla. Aztán találtak valahol egyet, puff, így már lejött a gyártósorról, aztán eladták.
Tényleg feltámadhat még a Saab?
Technikailag csődben a Saab, de Andy Prest szerint érdekes dolog a svéd csődintézmény, ugyanis ki lehet jönni belőle. Hétfőn megjelent a svéd sajtóban egy interjú a cég felszámolójával, amely egy erre szakosodott ügyvédi iroda. Azt nyilatkozták, az elsődleges cél, hogy működő vállalatként árulják a Saabot, hogy a leendő vásárló a meglévő modellpalettával indítsa újra a gyártást. Márpedig több vevőjelölt van. Pár napja a Bloomberg az indiai Mahindrát nevezte érdeklődőnek, de felmerült az osztrák Magna-Steyr neve is, amely gyártókapacitást keres, és van egy török szál is. Ott úgy döntött a kormány, hogy szüksége van nemzeti autómárkára, igaz, a Saab első betűje azt jelenti, hogy svéd. Prest szerint két forgatókönyv lehetséges. Az egyik út, hogy megegyezik a vevő a GM-mel a közös technológiák használatáról, és a mostani termékpalettával indul újra a gyártás. A másik lehetőség, hogy egyezség hiányában 1,5-2 év múlva a GM-től teljesen független fejlesztésekből felépülő modellpalettával feltámad a márka. Az ügyvezető szerint 20-30 százalék esély még van rá, hogy nem szűnik meg véglegesen a Saab.
Milyen hatással van a piacon lévő, egyébként is olcsó használt Saabok áraira ez az egész történet?
Nem éreztünk még zuhanást. Talán meglepő módon nagy gondok nincsenek. Lehet, hogy késleltetve jön a hatás, de nem hiszem.
Nézzük meg a szépnek ígért, de befuccsolt Saab-jövőt. Tavaly nyáron már szervezték a 9-4x sajtóbemutatóját…
Nagyon vártuk ezt az autót, de az események felülírták a terveket. A 9-4x elkészült, olyannyira, hogy el is adtak belőle néhány százat, csak még éppen Európába nem érkezett meg. Az autó múzeumba fog kerülni.
Vagy ha esetleg egy csoda folytán mégis megveszik a márkát, akkor része lehet a csomagnak.
Azt állította a GM, hogy nem a vevő „kínaisága” miatt mondott nemet a Youngman (kínai busz- és egyéb járműgyártó mamutvállalat) koncepciójára, hanem azért húzta át a terveket, mert Saabokat gyártott volna Kínában. Márpedig ott mindenki félti a szeletét a tortából, így a GM is, amely tartott attól, hogy az esetleges kínai Saabok DNS-e túlságosan hasonló lett volna az általa árult Cadillac és Buick modellekéhez. Egyszerűen nem akart belső konkurenciát. Viszont egy új vevő lerakhatja azt a pénzt az asztalra, amivel elégedett lenne a GM. Ennek a licencnek is van ára, így akár életben maradhat a 9-4x, meg a többi elképzelés is.
Melyek lettek volna a következő típusok?
Közel kész van az új 9-3-as, amely valószínűleg 900-as néven jött volna ki. Már tesztelték a prototípust, amely piacképes autó lenne egy éven belül, rendkívül érdekes technikával. Saab hibrid, és plug-in-hibrid technika, valamint BMW motorok és váltók. Aztán a kis Saab (9-1 vagy 9-2 néven) jött volna, majd a 9-6x, ami egy nagyobb terepjáró, aztán pedig a 9-7 nevű nagy luxusszedán az ázsiai piacra. Azért látnak még most is sokan fantáziát a márkában, mert ismerik ezeket a terveket.
Szép modellpaletta, pont ennek hiánya volt az egyik fő oka a márka elhalásának.
Történelmileg voltak hiányok, például nagyon sokáig hagyták, hogy öregedjen az előző 9-5-ös, és a 9-3-as sem fiatal. Utóbbi sikeres volt, de önmagában kevés. Ez a tervezett modellpaletta ugyanakkor sikeres lett volna, ráadásul a trollhattani autógyár rendkívül hatékony. Svédországban 30 százalékkal olcsóbb autót gyártani, mint Németországban. A nullszaldóhoz elég lett volna évi 80 ezer kocsit gyártani, miközben 2000 és 2008 között évi 120-130 ezer kocsi gördült ki a gyárból úgy, hogy akkor még nem létezett az új 9-5, ami újabban az eladások 60 százalékát tette ki például itthon.
Mi van most Trollhattanban?
A gyár üres, a munkások jelenleg a svéd államtól kapják a fizetésüket – mondja erre Andy Prest. Sorrendben halad munkájával a felszámoló biztos, a cél egyértelműen az, hogy egyben el tudják adni a gyárat olyan vevőnek, aki újraindítja a gyártást. Legrosszabb esetben lakópark épül majd a gyár területére, ugyanis nemrég felértékelődött a környék, mióta elkészült az autópálya Göteborg és Trollhattan között.
Térjünk haza. Mi lesz a Polarral, a kereskedésekkel, a szervizekkel, a cég alkalmazottaival?
Tavaly szerencsére elkezdtünk foglalkozni egy másik márkával, és az Isuzu jól megy. Igaz, nem hoz akkora volument, mint a Saab. Szépen növekedő történet, ráadásul most kilátásban van néhány nagyobb beszerzés, ahol befutók lehetünk. A cég tehát nem ürül ki, de kisebb létszámmal fogunk működni. Emellett vannak konkrét, kecsegtető tárgyalásaink más márkákkal.
Már kapható márkákról van szó?
Erről még nem árulhatok el semmit.
Más elképzelések?
Azt elmondhatom, hogy nagyon szeretnénk kínai márkákat is forgalmazni a régióban, most már igen közel vannak ahhoz, hogy piacképesek legyenek. Amikor 2 éve elkezdtük ezt nézni, akkor az NCAP töréstesztek tekintetében kétcsillagos autók voltak, most ugyanazok a kocsik négycsillagosak, és egy csomó más területen is fejlődnek. Van néhány típus, ami kap európai típusbizonyítványt. Ezen a területen is vannak tárgyalásaink, ennek van jövője. Szerintem nagyon nehéz dolga lesz az európai tömegmárkáknak a kínaiakkal folytatott versenyben.
A Spyker-házasság megkötésekor pezsgőzés volt itt, a Polar-központban. Most elbúcsúztatták a Saabot?
Bizony, gyerekpezsgőt ittunk akkor! Most viszont azt mondtam az évzáró bulin, hogy túl fiatalok vagyunk ahhoz, hogy csak visszafelé nézzünk. Pedig a Saab érzelmileg nagyon fontos volt nekünk, hittünk benne, szerettük és szeretjük a márkát, de ha nem lesz, akkor megyünk tovább. Van élet a Saab után.
Végül, ön szerint mit veszít az autóipar a Saab kimúlásával?
A Saab nagyon bátor márka volt. Történelme során nem feltétlenül a divatot követte. Amikor az autóipar balra ment, akkor a Saab jobbra, így a saját útját törte. A mai világban, amikor a globalizáció miatt egyenarcúak lesznek az autók, a Saab egyéniséget jelentett. Nyilván szimbolikus esemény lesz, ha ez a márka eltűnik.