Nagy Deborah cikkeivel a Forma-1-rovatban találkozhatnak olvasóink. Ifjú kolléganőnk nemrég vezetni tanulásra adta a fejét, a jogsi átvételéig szóló tapasztalatairól szól a cikksorozat. Fogadjátok szeretettel írását és drukkoljunk neki együtt a hajtási engedély megszerzéséhez!
Tavaly novemberben kezdtem el a KRESZ-tanfolyamot. Szerencsémre az oktató házhoz jött, ugyanis az iskolám egyik termében folyt a tanítás kedden és csütörtökön délután. A több mint húszfős diákcsoportban vidáman teltek a foglalkozások a 8-11. órában.
Hogy is volt? A rendőr karjelzései
Az első héten rögtön bele is kezdtünk a nyers elméletbe. A technika szerencsére emészthetőbbé tette a tananyagot, projektoron animálva jelent meg ugyanis a tanulnivaló. Legelső lépésként megismerkedtünk a közlekedés alapfogalmaival, például az osztott pályás úttal, a jobbkézszabállyal, a várakozás és a megállás közti különbséggel és a bizalmi elvvel.
Miután ezeket megértettük és vissza is tudtuk mondani, megnéztük a közúti jelzéseket, pontosabban hogy milyen táblákkal és útburkolati jelekkel találkozhatunk majd az utakon és átvettük a rendőr karjelzéseihez társuló utasításokat.
Azok a hárompontos kérdések
Ám az utak keresztezni is fogják egymást, ebbe a témakörbe tartozott az elmélet legnagyobb része. Elsőbbségadás, elindulás, haladás, sebesség, követési távolság, kikerülés, haladás a párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten és villamospályával ellátott úttesten, keresztező forgalom az úton, főútvonal kanyarodása, útkereszteződések alárendelt utakkal. Mind-mind hárompontos kérdések a vizsgán, ezért több hetet foglalkoztunk velük.
Videókat is néztünk a különböző forgalmi helyzetekről és a foglalkozások végén mindenki kapott egy kérdést, amit a vizsgán használt program random sorsolt ki.
A kedves embert hamarabb meglátjuk?
Miután elsajátítottuk a forgalmi szabályokat és helyzeteket, a vezetés elméletére összpontosítottunk. Az emberi tényezőkkel kezdtük, többek között az érzékelés, a látótér, a holttét és a szem alkalmazkodása tartozott az anyagba. A legérdekesebbnek az érzelmek vezetésre való hatásait tartottam, például hogy a pozitív érzelmek segítik az információ-felvételt, a külvilág értelmi felfogását, hiszen a kedves személyt hamarabb meglátjuk, a haragosra meg nehezen figyelünk.
A gépkocsivezetés a forgalomban témakör nehezebbnek bizonyult. Az még egyszerűnek bizonyult, mit tegyünk elindulás előtt, milyen az a SIKK-es elindulás (sebesség-irányjelzés-körültekintés-kézifék) és hogyan kell sebességet váltani, de az autós fizika már erősen igénybe vette a logikai képességeinket.
Nem a műszaki kérdéseken szoktak megbukni
A súrlódás, gördülési ellenállás, emelkedési ellenállás, légellenállás, tengelyterhelés, fogyasztás, vonóerő, áttételek, tapadás, aquaplaning és oldalerők nyers szabályai hamar lelohasztották a figyelmünket, és úgy gondoltuk, hogy ezeken a kérdéseken fogunk megbukni, az oktató azonban megnyugtatott minket, hogy a műszaki kérdéseket nem nagyon szokták elrontani. Számomra egyedül a Forma-1-ből ismert aquaplaning volt érdekes és érhető.
Legutolsó alkalommal a gépkocsi felépítését néztük át. A karosszériát, a műszerfalat, hogy tisztában legyünk a lámpácskák felvillanásának okaival, a motort, a kipufogórendszert, az akkumulátort, a generátort, a lámpákat és a futóművet.
Talán nem túlzás azt állítanom, hogy az egyik legkedvesebb és legjobb fej oktatót kaptam, hiszen a tanár úr gyerekpezsgőket hozott az utolsó órára és koccintott velünk sikeres vizsgát kívánva.
Gyakorlás online tesztprogrammal
A tökéletes felkészülés érdekében az autósiskola hozzáférést adott egy online tesztelőprogramhoz, amikor pedig nem voltam gépközelben, androidos okostelefonomra töltött MobilKRESZ programmal gyakoroltam a végső számadásra.
November 30-án a Fővárosi Közlekedési Felügyelet Vas Gereben utcai épületében tehettem le az elméleti vizsgát. Mindenki nagyon izgult, amit csak fokozott a szigorú vizsgabiztos.
Behívtak a terembe és leültettek a nyolcas számú monitor elé. Sem egér, sem billentyűzet, csak egy monitor. A kijelzőn a személyes adataim voltak láthatók, és ha megfeleltek a valóságnak, akkor meg kellett érintenem a Tovább gombot.
Nincs egér, nincs billentyűzet, csak az érintőképernyő
A tesztkérdések után elkezdődött az éles vizsga. Összesen 55 kérdésre kellett válaszolnom, köztük 10 hárompontosra. 75 pont volt a maximálisan elérhető és 65-től már sikeresnek számít a vizsga.
Izgatottan lépegettem végig a kérdéseken. Volt, amikor első megérzés alapján nyomtam a megfelelő betű jelét, de a többségben a sok gyakorlásnak köszönhetően ismerős kérdések jelentek meg, amikre akár a többi alternatíva elolvasása nélkül is tudtam volna a választ.
Az 55. kérdés után remegve figyeltem a monitort, a gép azonban nem írta ki rögtön az eredményemet. Az a tíz másodperc kész örökkévalóságnak tűnt, és végre betöltött a kiértékelő ablak: gratulálunk, a vizsgája sikeres volt! 75-ből 73 pontot ért el.
Boldogan vettem utamat hazafelé. Ezzel azonban csak az első lépést tettem meg jogosítványom megszerzéséhez.