Meghökkentő jogszabállyal ijesztgette az autósokat a kormány pár hete. Törvényi úton lehetőséget adott ugyanis az állami szerveknek arra, hogy autóikat mentesítsék az utakon közlekedő járművekre – nevéből is adódóan – kötelező felelősségbiztosítás alól. Sőt arra is, hogy az állami kocsikkal ütközők kárrendezését is maga intézze, totálisan kiszolgáltatva ezzel a többi autóst.
Ha a spórolási szándékot nézzük, akkor első ránézésre lehet logika a döntés mögött. Egyrészt nem kell piaci alapon működő biztosítóknak tíz-, és tízmilliókat kifizetni, zsebben maradhat a biztosítási díj. Másrészt egy esetleges balesetnél abszurd módon az állam határozza meg az akár saját maga által okozott kár mértékét. Ha élünk a feltételezéssel, akkor nem biztos, hogy úgy, amivel az ellenérdekelt fél jár jól anyagilag.
Meglepő módon most kiderült, hogy fölösleges jogszabály született. Egészen pontosan: szinte senkinek nem kell az állami autókat üzemeltetők közül a lehetőség. Egy szem minisztériumot kivéve a többi továbbra is inkább a piaci biztosítóknak fizet, azokra bízza a saját járműparkját.
A jogszabály januári hatálybalépése után, valamint az év eleji biztosítóváltásokat követően a Vezess.hu megnézte az összes minisztérium, valamint számos kisebb-nagyobb háttérintézmény járműparkját: ki kivel és milyen áron kötött biztosítást, egyúttal összeszedtük, hogy mennyi kárt okoztak tavaly az állami autók.A sógoroknak sem kell
Ausztriában számos járműfenntartónak, így az önkormányzatoknak és a közlekedési vállalatoknak is lehetőségük van arra, hogy mentesítsék autóikat a kgfb alól, a MABISZ szerint azonban „99,99 százalékban továbbra is üzleti biztosítást vásárolnak”. A tapasztalat azt mutatja, hogy akik ideig-óráig éltek is a mentesítés lehetőségével, azok is visszatérnek az üzleti biztosításhoz.
Rájöttek, hogy nem olyan egyszerű
A nyolcból hat minisztérium (BM, NEFMI, NGM, KIM, NFM, VM), valamint a Miniszterelnökség járműparkját a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) működteti. Az összesen 397 autóra tavaly az Allianz-cal szerződtek, a járműpark kötelezője egész évre 42,2 millió forint volt.
Ha pusztán azt nézte volna a KEF, hogy a mintegy négyszáz autóval 2011-ben okozott károkra eddig 6,1 milliót fizettek ki, akkor még meg is érte volna saját kézbe venni a kocsik kgfb-jét. A jogszabály adta lehetőség, valamint a 42,2 és a 6,1 millió forint közötti látványos különbség ellenére mégsem tette ezt a főigazgatóság.
„Megalkották a jogszabályt, majd utána rájöttek, hogy az autók biztosítása nem csak annyiból áll, hogy van egy éves díj, meg van egy éves kárösszeg” – kommentálta a KEF döntését Rácz István, a Biztositas.hu ügyvezetője. Szerinte „valaki felébredt reggel, azt gondolta, hogy itt sok pénzt lehet spórolni, csak hát nem értenek hozzá”.
A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) egyenesen azt állította érdeklődésünkre, hogy a flották kárhányada általában kiemelkedően magas, így a biztosítási díjként beszedett összeget gyakorlatilag kifizetik károkra.
Mindez csak látszólag mond ellent a két összegnek. Rácz példája szerint míg a biztosítási díj éves összeg, a kártérítés egy több száz autós flottánál jellemzően nem az. Ha valaki maradandó egészségkárosodást szenved, akkor annak akár élete végéig utalni kell. Szerinte, ha például egy német turistabusz több tucat utasának okoz kárt valaki, akkor évtizedekre lebontva akár milliárdos is lehet a kifizetendő kár. Ilyen összeget a piaci biztosítók is csak különféle viszontbiztosításokkal képesek kiegyenlíteni, így porlasztják tovább a kárösszeget.
A KEF döntésében benne lehetett az időhiány is, ugyanis éppen a novemberi biztosítóváltási kampány idején jelentette be a kormány, hogy megteremti a kgfb alóli mentesség lehetőségét, csakhogy ennek részletei még az év vége előtt is ismeretlenek voltak. Nem is ugrott bele vakon 397 autójával a KEF, ráadásul mint oly sok autós, a tavalyinál jóval kedvezőbb áron tudott újraszerződni.
A tavalyi 42,2 millió forinttal szemben 2012-ben az MKB-nak fizetnek 15,5 milliót, plusz 30 százalék baleseti adót. Ez 39 ezer forint/év/autó, ami pluszadóval is sokkal kevesebb a tavalyi 107 ezernél.
A mentők okozzák a legtöbb kárt
Közbeszerzési eljárás után szerződött le az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) 2010 elejétől 2012 végéig a Generali Providenciával. Az 1100 darab mentőre tavaly 45,5 millió forint kgfb-díjat fizettek ki, és mint azt az OMSZ közölte, idén is kiírják a közbeszerzést, vagyis jövőre sem kérnek abból, hogy maguk térítsék meg a mentőautók által okozott károkat.
Ez érthető is, hiszen 2011-ben körülbelül 2000 kisebb-nagyobb koccanásban-balesetben voltak érintettek országszerte a mentők, és a saját hibából okozott károk után mintegy 140 millió forintot fizetett a biztosítójuk.
A külügy is leszerződött
Speciális helyzete miatt önállóan kezeli szintén sok száz járműből álló flottáját a Honvédelmi Minisztérium, és a külügyi tárca. Utóbbi idehaza 32 autót üzemeltet, a külképviseleteken pedig 414-et, ezekre az adott országban szerződnek. A mintegy háromtucatnyi itthon futó kocsijukra idén ők is piaci szereplővel kötöttek biztosítást.
A magántulajdonú autók kgfb kampányában nem igazán jeleskedő, de számukra „a legkedvezőbb ajánlatot tevő” CIG Pannóniának fizetnek a 32 kocsi után erre az évre 1,3 milliót, ami autónként bő 40 ezer forint. Ez náluk is jóval kedvezőbb ár a tavalyinál, akkor 3,3 millióért szerződtek az Allianz-cal.
2012-ben mindössze három balesetet okoztak, de hogy ezek után mennyit fizettek ki kártérítésként, azt érdeklődésünkre a Külügyminisztérium nem tudta megmondani. Mint közölték, nem kapták meg az adatot a biztosítótól.
Irreális viszony
Egyedüli állami szervként a Honvédelmi Minisztérium (HM) vonta ki a járműveit januártól a kgfb-rendszerből, éppen az, amelyik a legkülönlegesebb szerkezeteket használja. A tárca állítása szerint Hende Csaba miniszter 10 évre visszamenőleg megvizsgáltatta a kérdést, és „az eredmény azt mutatta, hogy a biztosítónak kifizetett kötelező felelősségbiztosítás összege, valamint a tényleges kárösszeg irreális viszonyban állt egymással”.
2008 májusától most december 31-ig az OTP Garanciánál (Groupama Garancia Biztosító Zrt.) rendeztette kárügyeit a HM. Tavaly a honvédség teljes járműparkjára (6206 jármű) után 166,39 millió forintot fizettek ki éves díjként, ami 26812 forint/év/autóra jön ki.
A Groupama által közölt adatok szerint 59 baleset miatt 11 668162 forintot fizettek ki kártérítésre és 9668350 forint van a függőben lévő ügyekre.
A 166 millió forint zsebben tartása ugyanakkor egyáltalán nem azt jelenti, hogy a kárkifizetés mellett más költsége nem is lesz a HM-nek. Bruttó 4,78 millió forintot (vagyis havi átalányként 398 ezer 400 forintot) fizet a minisztérium a Groupama Garancia biztosítónak azért, hogy az okozott kárt az ő kárrendezési szolgáltatásán keresztül rendezze a minisztérium, amely ezzel ügyesen megússza azt, hogy maga hozzon létre erre egy külön szervezetet.
A HM „nagyságrendileg több tízmillió forint megtakarítást” vár saját lépésétől, ami jóval kevesebb annál, mintha kivonnánk a 156 millióból a 4,78-at, valamint pluszban még kétmilliót. Ez azt mutatja, hogy a fenti költségek mellett más, számunkra ismeretlen tételekkel is kalkulálnak.
Nem váltanak a háttérintézmények sem
Rengeteg kisebb-nagyobb háttérintézményt működtetnek a minisztériumok, ezek közül soknak járnak állami autóval a munkatársai. A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz tartozó 13 intézmény összesen 250 járművet üzemeltet, ezek közül a legkevesebbet a Bányászati Utókezelő és Éjjeli Szanatórium (egy darabot), míg a legtöbbet a Nemzeti Közlekedési Hatóság (73 járművet). Ezek tavaly 14 balesetet okoztak, arról azonban nem kaptunk teljes tájékoztatást, hogy mennyi kárt kellett utánuk kifizetni. A lényeg: mind a 13 intézmény marad jövőre is a kgfb-rendszerben.