Jó hét év után, idén januártól megszűnt hazánkban a lépcsőshátú Dacia Logan értékesítése.
2004 őszétől a magyarországi márkakereskedések 7334 Logan limuzint adtak el, ami még eggyel nőhet, mert a kifutó modellből összesen ennyi van raktáron.
Az autók egy része nem magyar rendszámot kapott, mert Románia EU-csatlakozása előtt ezrével gurultak haza az itteni Loganok, amíg áfamentesen mehetett az import.
„Ennyiért már autót veszek!”
Dacia Logan-os anyagainkat mindig sokan olvasták. Például a törökországi menetpróba egy teljes hónapig szerepelt a Top 5-ben, ami sem előtte, sem utána nem fordult elő egyetlen cikkünkkel sem.
Ám a magyar vásárlók között a négyajtós Logan nem aratott sikert. Ennek több oka lehet, az egyik valószínűleg a lejáratott márkanév: Renault emblémával, mint például Oroszországban, ugyanez az autó jobban futott volna.
Ára sem mindig volt rendben, mezítlábas felszereltségéhez képest az alapmodell nem lett elég olcsó.
Ráadásul pár éve az autóvásárlók zöme nem a vételárat, hanem a havi törlesztőt nézte és kicsivel magasabb részletre jóval vonzóbb modellek is elérhetőnek tűntek.
Itthon a Logan nem tarolta le a piacot, de a világ többi szegletében sikeres, korszakalkotó modellé vált. A Dacia újrakezdését követően 2009-ben készült el az egymilliomodik autó, a Duster 2010-re évi 450 ezer darabra emelte a termelést. Az utolsó Logan limuzin áprilisban jön le a gyártósorról, év végén a kombi is eltűnik.
Dacia Logan: Nekünk nem kellett, a világnak igen
Louis Schweitzer, a Renault korábbi elnöke (Jean-Paul Sartre és Albert Schweitzer rokona) elkísérte egy oroszországi útjára Jacques Chirac francia elnököt. Azt látta, hogy a siralmasan elavult, veszélyes, de olcsó Ladákra van kereslet, míg a kétszer annyiba kerülő Renault-kra rá sem néznek. Ez adta az ötletet az olcsó, de modern, megbízható és tágas autóhoz.
Kevesen hitték el a Renault-nak, hogy 5000 euróból kijön egy tágas, az európai ütközésvédelmi és károsanyag-kibocsátási szabványokat teljesítő autó. És azt sem, hogy érdemes egyáltalán foglalkozni a nagy, de rendkívül olcsó autóval, amely elnyel öt pufajkás oroszt, állja az ütéseket Kolumbia útjain és elbilleg a dűlőúton kredenccel, egy tucat félsertéssel vagy nyolctagú indiai családdal agyonterhelve.
2004-re elkészült a híres 5000 eurós autó. Ezért a pénzért csak a román belpiacon lehetett megvenni az alapmodellt, szervokormány, kanyarstabilizátor, kesztyűtartófedél, utaslégzsák és az első ajtókról lespórolt térképtartó nélkül, de a Logannak még 6000 euróért sem akadt hasonló méretű konkurense (a FIAT Palio kisebb).
Tervezésekor az alacsony gyártási költség elsődleges volt. A műszerfal egyetlen műanyagtömbből áll, a szimmetrikus visszapillantók és ajtóvédő csíkok mindkét oldalon felhasználhatók. A hátsó oldalüvegek hajlításának csökkentésével is olcsóbb lett a termelés. A lökhárítóig lehúzott hátsó lámpa elég ormótlan, de mivel nincs alá kanyarítva fémlemez, ezzel is apadtak a gyártási költségek, nem beszélve a gombokért foglalkoztatott román munkaerőről Mioveniben.
Kétféle autó veszi át a Logan MCV helyét, amit a gyári emberek mecseve néven emlegetnek. Az ötüléses vonalat a következő Sandero kombiváltozata viszi tovább, 2013 végétől.
Egyterű lesz, nem batár?
A másik a Genfi Autószalonon leleplezendő Lodgy, amely alapáron szinte feleannyiba kerül majd, mint a hasonló méretű kompakt egyterűek, például az Chevrolet Orlando, a Grand Scénic vagy a Classic-modellként továbbélő Opel Zafira B.
Az új autó konkurensei lesznek a franciául ludospace (e: lüdoszpász) nevű kasztba tartozó, haszonjárműként is létező modellek, például a hétülésesként szintén kapható Berlingo, Doblo, Combo vagy a Partner.
Akciókban letört összegek helyett a Dacia alacsony listaárakkal dolgozik. A Lodgy is olyan olcsó lesz, mint a Duster, mert az SUV 2,65 millió forintos alapára az egyterű számára is mérvadó lehet – tudtuk meg az importőrtől nemrég egy háttérbeszélgetésen.
Ezért a pénzért légkondicionáló nem, de szervokormány lesz a májustól kapható autóban. Az alapesetben ötszemélyes batárhoz 150 ezer forint lehet a két leghátsó ülés felára.
Az új modell az algériai Tangerben, egy nulláról felhúzott gyárban készül, ahonnét a Dacia furgonját is exportálja majd a Renault. A hazai bevezetésre érkező autókat épp ezen héten gyártja a hipermodern üzem.
A Dacia feljebb lép és a sokat kibíró, de a Renault-nál levetett technika helyett megkapja az újabb fejlesztésű motorokat is. Négyféle motor lesz az egyterűben, köztük egy kis turbós benzines.
A 115 lóerős 1,2 TCe annyira új, hogy csak a modellfrissítés utáni Scénicben debütál. A családi Dacia alapmodellje a hengerenként kétszelepes, 1,6-os benzines lesz. Mindkét dízel 1,5 literes, teljesítményük 90 illetve 110 lóerő.
Itthon januártól minden Dacia olcsóbb, élve az Országgyűlés által megszavazott alacsonyabb regisztrációs adóval. A Sandero indulóára 10, a Logan MCV-é 9, a Dusteré 7 százalékkal kedvezőbb.
Sandero, hitelre 1 490 000 forinttól
Egy Sandero esetében ez 1 790 000 forintos indulót jelent az 1,2 literes, 75 lóerős benzinessel. Aki az alapmodellre legalább 600 ezer forintnyi kölcsönt vesz fel a Renault házibankjától (és fizet majd vissza kamatostul), az 1 490 000 forintért elhozhatja az autót.
A kedvezmény egy részét a kamatterhekkel visszaadja a tulaj, de az a néhány ember, aki a) Sanderót vesz, b) hitelképes, c) kölcsönt kíván felvenni, ne tartson az ajánlattól. A hitelkonstrukcióban nincs semmi alattomos.
Ezzel azt akcióval hosszú idő után ismét van a magyar piacon másfélmilliós új autó, ráadásul ez már nem egy lélekvesztő, mint a kifutó Seicento volt, hanem egy egészséges, családdal is használható négyajtós. Csak már nem a Logan.