Régen a Balatonra indulva még szendvicseket kentünk, ami mókás emlék csupán, de egy utazás ma is igényel előkészületeket.
Kezdjük a papírmunkával! Aki céges autóval vág útnak, akkor is vigyen meghatalmazást a kocsi bel- és külföldi használatára, ha csak aputól kell elkérni a családi bt-ben.
Csak biztosítással!
A sípályákon előfordulnak részeg, tudatlan vagy csupán balszerencsés sporttársak, bárkiből válhat pusztító! Rendkívül fontos, hogy minden utasra kössünk balesetbiztosítást illetve sportbiztosítást!
Nem a helikopteres mentés a legdrágább
Sokaknak rémlik, hogy az Európai Egészségügyi Kártya (EEK) egyenlő szolgáltatásokat nyújt egy biztosítással, de az EEK-t csak szerződött szolgáltatók – például bizonyos kórházak – fogadják el, ráadásul a kezelésekért számlázott önrész elérheti a térítési díj 80-100 százalékát. A sípályákon előforduló speciális helikopteres mentést, vagy a láb- és fejsérültek hazaszállítását például az EEK egyáltalán nem fedezi, ami viszont nélkülözhetetlen, hiszen az ilyen típusú sérülteket általában nem lehet normál járművel hazaszállítani. További információ itt.
Az egészségügyi ellátás ára nyugat-európai síterepeken
Sítúrára csak jól karbantartott autóval induljunk! Legyen legalább -25 fok a hűtőfolyadék fagyállósága, és mivel a hegyekbe visz az út, a fékek és a fékfolyadék állapotára is nagyon oda kell figyelni! A fékek dolgát a lejtőkön kívül a nagy terhelés is nehezíti. Síelni kevesen indulnak egymagukban, kár rossz fékekkel kockáztatni a család és a barátok életét.
Minél könnyebb csomagokat rámoljunk a lécek mellé, ha van hely a tetőboxban! Ütközéskor a nehezebb tárgyak áttörhetik a síbox falát, és az autó súlypontját sem érdemes magasabbra emelni, nem beszélve arról, hogy a legtöbb személyautó tetőterhelése maximum 50 vagy 75 kg, beleértve a doboz és a tetőtartó súlyát.
Távirányítós központi zár esetén nincs vesződség a befagyott zárral, ezért a zárolajozó-jégoldó már nem feltétlenül kell, a szélvédő vegyszeres jégmentesítésére viszont jól jöhet a jégoldó spray. Ideális az állófűtés volna, de az utasteret vagy a hűtővizet felfűtő üzemanyagkályha ritka és drága felszerelés: gyári extraként a távirányítós verzió felára 300 ezer forint körül mozog az új autókhoz.
Ablakmosó: a kúton drága lesz
Nedves úton gyorsan koszolódik a szélvédő, ha pedig az autó xenon-fényszórós, a fényszóróüveget is érdemes gazdagon locsolni. A benzinkutak méregdrága készítményei helyett vegyük meg előre a fagyálló ablakmosó folyadékot. Kicsit drágább, de az ötliteres ballonnál sokkal könnyebben kezelhető egy kisebb kiszerelésű.
Bikakábel, hálózsák, vontatókötél
Bármikor keresztbe fordulhat egy kamion az úton, vagy történhet baleset órákig tartó műszaki mentéssel. Ezért érdemes gyakrabban, már fél tanknál megitatni az autót, hogy legyen mivel fűteni a dugóban rostokolva. Készítsünk be vizet, kekszet és a pokrócnál hasznosabb hálózsákot is a hideg ellen.
Hol kötelező a téli gumi?
Aligha van olvasónk, aki nyári gumival indulna síelni, de érdemes áttekinteni a téli abroncsokra vonatkozó szabályozást, mert a környező országokban kötelező lehet a téli gumi. Fontos, hogy a téli abroncs nemcsak az oldalfalon látható hópihétől illetve M+S felirattól minősül télinek! Amennyiben a kopott gumi profilmélysége nem éri el a 4 millimétert, Ausztriában például nem fogadják el téli abroncsnak. A mintaárok mélységét egyszerű ellenőrizni: 100 forintos érmét kell belesüllyeszteni, mert annak a pereme pont 4 mm. Ha a réz magon kívül a pénz nikkelszínű abroncsa is kilátszik a gumiból, akkor az abroncs túl kopott, és nyárinak számít.
Ausztria: nincs általános kötelezettség, de télies útviszonyok esetén november 1. és április 15. között a személyautók és a 3,5 tonna alatti haszonjárművek csak téli abronccsal közlekedhetnek. A téli abroncs helyett hólánc is használható, nyári gumival.
Franciaország: nincs általános kötelezettség, helyenként táblák jelzik a kötelező téligumi-használatot.
Németország: a járművön a téli útviszonyoknak megfelelő abroncsokat kell használni. A szabálynak négyévszakos gumik is megfelelnek, de a külön nyári és téli garnitúra mindig jobb és nem kerül többe, mert a jobb négyévszakos abroncsok elég drágák.
Olaszország: az Aosta-völgyben kötelező a téli abroncs, másutt egyes útszakaszokra írhatják elő kötelezően, hólánccal.
Svájc: itt sem kötelező a téli gumi, de nyári gumival büntethető a sofőr a közlekedés akadályozása miatt, amennyiben elakad. Ha nem téli gumival éri baleset az autóst, akkor is osztott felelősséget állapíthatnak meg, ha egyébként nem ő a vétkes.
Szlovénia: november 15. és március 15. között eleve kötelező a téli gumi, de téli útviszonyok esetén ezen az időszakon kívül is
Forrás: ADAC német autóklub
Nem butaság a hólánc mellett kis helyet foglaló hólapátot is magunkkal vinni. Még hasznosabb a vontatókötél és a bikakábel, akár máson, akár magunkon segít majd.
Szükség lehet rájuk, mert egy friss, 3-4 éves autó akkumulátora is megadhatja magát csikorgó fagyban. A segédakkumulátoros indításhoz ne a leggagyibb madzagot akasszuk le a benzinkúton, a dízelmotorokban futó áramerősséghez jobb a rendes huzal. A megblankolt hosszabbítót kipróbáltuk, de nem ajánljuk.
Osszuk szét a pótkulcsokat!
Nincs rosszabb, mint a pályák és a hütte mámora után a zárt kocsi előtt vacogni. Az autó pótkulcsait osszuk szét útitársaink között, akik az autóban meghúzhatják magukat, amíg mindenki leér a völgybe és összegyűlik a társaság.
Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával. További információk a témában: www.mindennapipenzugyeink.hu, www.facebook.com/mindennapipenzugyeink.