Mind a halak, mind az emberek hálásak lehetnek az égnek, hogy a víz nem alulról fölfelé, hanem felülről lefelé fagy be, a víz és a jég fajsúlykülönbsége miatt. A nagy hidegben a Balatonon is hívogatóra hízott a jégpáncél, aminek a hatalmas netkarriert befutó Hummer H2 gazdája sem tudott ellenállni.
Sün, Szalacsi, bikicsunáj
Szalacsi Sándor, a sünözős rendőrök, a ne fürgyé’ le vagy a bikicsunáj után újra van mivel kiaknázni a neten felhalmozott kreatív potenciált, de bennünket más is érdekelt a téma kapcsán: mi megy gajra, ha az autó a bólogató kutyáig merül a Balatonba és feltámasztható-e egy vízkáros autó? Az ügyben Papp Lászlóhoz, a Porsche Hungaria műszaki oktatási csoportvezetőjéhez és Gajdán Miklós kollégánkhoz fordultam segítségért.
A mokkában is téma volt az eset, ahol mi is ott jártunk:
Sok múlik azon, hogy az autók a gázlómélységnél mélyebb vízbe szakadtak-e? Terepjárók esetében a gyárak megadnak gázlómélységet, általában 45-70 cm közötti értéket, tehát az autó elvileg ekkora vízen tud átkelni károsodás nélkül. (Arra azért érdemes ügyelni, hogy a dzsip hullámzó vízen halad át és maga előtt eleve tol egy tarajt, 65 centis víznek ne vágjuk neki pl. a pont 65 cm gázlómélységű Nivával.)
Túl magas volt a víz
A katonai H1 esetében 76 centi ez az érték, de a H2-nek semmi köze a teljesen körbeszigetelt elektromos rendszerű HMMWV-hez, amelyben ugyanez a kaland nem tett volna jelentős kárt.
Gázlómélysége elvben 61 centi és mivel a rendőrség adatai szerint 80-100 centis vízbe süllyedt, ha járó motorral szakadt be, a motor vizet szívhatott.
Fizikaórákról legalább azt érdemes megjegyezni az osztálytársnők stírölése közben, hogy a folyadékok nem összenyomhatók.
Ha a szívórendszerbe víz kerül, a motor megpróbálja összenyomni és máris törik-görbül a hajtókar, többnyire az a leggyengébb láncszem. Szerencsére a Balaton nem olyan agresszív az aluötvözettel, mint a sós tengervíz, nem emészti fel a V8-as Vortec motorblokkot.
600 fok vs. jeges víz
A kipufogóban a katalizátor sínyli meg a jeges vizet, mert elrepedhet a kerámiabetét, amelyben 300-600 fokos hőmérséklettel zajlik az égés.
Közben kapitulál az elektromosság, mert vízbe süllyedve zárlatos lesz az elektromos rendszer és több száz amperes áramerősség kezd rohangálni a vezetékeken. A beázással megfejelve jó eséllyel cserélni kell pár számítógépet, darabonként néhány százezer forintért.
Kanadában működik
A vállalkozók gyöngyeinek nem javasoljuk, hogy a befagyott Balaton jegén karistoljanak, de önmagában a jégen autózás nem volna elvetélt ötlet. Zordabb télben komplett teherszállító konvojok kelnek át befagyott vizeken. Kanadában például kamionok járnak a jégen kijelölt utakon, teljes biztonságban.