6-6,5 liter közötti vegyes fogyasztásával igen takarékos a tartósteszten futó Honda CR-Z, de kíváncsiak voltunk, némi elszántsággal mennyivel lehet lejjebb vinni a hibrid kupé étvágyát?
Nem túl erős, de hangulatos autó. Jó vezetni a CR-Z-t

Nem túl erős, de hangulatos autó. Jó vezetni a CR-Z-t

Nem túl erős, de hangulatos autó. Jó vezetni a CR-Z-t


Nemrég rábukkantunk egy mesés állapotú Honda CRX-re, amelyről nemsokára írni fogunk. Az érintetlen CRX fellelésének és hazahozatalának története bőven megért 500 kilométernyi utazást a tartósteszten futó CR-Z-vel, mert a fotóhelyszín Vas megyében volt.

Takarékosan, de mértékkel

A fővárosból a nyugati határszélig vezető utat kihasználtuk a minimumfogyasztás mérésére a hibrid kupéval, amely 6-6,5 liter közötti vegyes fogyasztásával elég takarékosnak ígérkezett.

Egy CRX-klub fórumában leltük ezt a mesés kupét, amely 23 éves és nincs benne 30 000 kilométer. Érte autóztunk el Vas megyébe

Egy CRX-klub fórumában leltük ezt a mesés kupét, amely 23 éves és nincs benne 30 000 kilométer. Érte autóztunk el Vas megyébe

Nem hajtottuk be a tükröt a kisebb légellenállásért, nem vezettünk mezítláb a finomabb gázadagolás végett és 95 körüli sebességet tartottunk, mert nem rekorddöntés volt a cél, hanem a reális minimumfogyasztás elérése.

Megéri sietni?

Sietve majdnem hét, takarékosan autózva kevesebb, mint öt liter benzin fogyott el százon

Sietve majdnem hét, takarékosan autózva kevesebb, mint öt liter benzin fogyott el százon

Sietve majdnem hét, takarékosan autózva kevesebb, mint öt liter benzin fogyott el százon


Sokszor szóba kerül, megéri-e lassan, kevesebb üzemanyagból utazni vagy a poroszkálás alig hoz valamit, de aránytalan időveszteséget okoz. Nincs egyértelmű válasz, de ugyanazt a távot megtettük kétféle stílusban, az összehasonlíthatóság kedvéért végig Eco módban.

Elsőnek a döngetős sofőr vezetett. Autóúton 120 körüli tempóval, autópályán pedig 146-ra állított tempomattal 2 óra 10 perc alatt ért tette meg a 215 kilométeres utat, persze Németországban, hol máshol. A gyors kör után 6140 forintból lett tele a tank, a fogyasztás 6,69 liter százon.

Négy liter benzin vs. 22 perc

A ráérős sofőr 90 és 100 között tartotta a sebességet a kormányra szerelt kapcsolókkal és 2 óra 32 perc alatt gurult végig ugyanott. Ő kijött 4290 forintból, mert az autó csak 4,64 litert evett száz kilométeren. Hiába téptünk tehát, ekkora szakaszon alig lehet időt nyerni az előzgetéssel, a fogyasztáson viszont meglátszott a sebesség: 1850 forintot spóroltunk meg 22 percnyi időkieséssel.

Más a helyzet a stresszel, mert az országúton békés andalgás autópályán még csekély forgalomban is megterhelő. Mi azt javasoljuk, hogy aki a fogyasztás miatt száz alatt oson, ne a sztrádán tegye ezt, vagy legalább kukkantson a tükörbe és fontolja meg, mikor húz ki előzni ezzel a tempóval!

Ügyes az Eco üzemmód

1989-es a CRX, a 120 lóerős verzió. A tulajdonos oldtimernek kívánja minősíttetni, erre még hét évet kell várni

1989-es a CRX, a 120 lóerős verzió. A tulajdonos oldtimernek kívánja minősíttetni, erre még hét évet kell várni

1989-es a CRX, a 120 lóerős verzió. A tulajdonos oldtimernek kívánja minősíttetni, erre még hét évet kell várni


Sport vagy Normál helyett végig Eco állásban autóztunk. A motor ilyenkor kimérten reagál a bokamozdulatokra, az egészen enyhe gázadást mintha figyelmen kívül hagyná lábtartási változásként, mélyebb gázra is vontatottan reagál és csak egy kis részét csillantja meg annak a tűznek, ami 5000 felett éled a 114 lóerős benzinesben.

A fogyasztást csökkenti a tempomat beállítása is, ami felold egy régi ellentétet. Aki nem figyel a lábára, sokat spórolhat az egyenletes sebességet biztosító automatikával.

Aki azonban ügyel a fogyasztásra, azt irritálhatja, ahogy a sebességtartó berendezés bőgeti a motort, mert hegynek fel is tartja a beállított tempót.

Bebootol az űrhajó. Balra vannak a váltásra figyelmeztető nyilak, mellettük a Sport, a normál és a legtakarékosabb Eco üzemmód visszajelzője. Fölöttük a Charge a visszatáplálás erősségét mutatja fékezéskor vagy gázelvételkor, a másik diagram a villanymotor rásegítését jelzi. A sebességmérő közepének színe is követi a beállítást, Sportban piros, Ecoban zöld, alapesetben kék

Bebootol az űrhajó. Balra vannak a váltásra figyelmeztető nyilak, mellettük a Sport, a normál és a legtakarékosabb Eco üzemmód visszajelzője. Fölöttük a Charge a visszatáplálás erősségét mutatja fékezéskor vagy gázelvételkor, a másik diagram a villanymotor rásegítését jelzi. A sebességmérő közepének színe is követi a beállítást, Sportban piros, Ecoban zöld, alapesetben kék

Kaptatókon – de csak zöld állásban – a CR-Z hagyja kicsit visszaesni a sebességet, tapasztalataink szerint 7-8 km/órás ingadozást enged. Tetszett ez a beállítás, mert az M1 emelkedőin nem kergette fel padlógázon az autót, csak hogy elkerüljünk egy minimális időveszteséget. Sűrű forgalomban viszont előfordul, hogy oda-vissza előzgetünk, ami engem irritálni szokott, ha a másik autóban egyenletes sebességgel haladok.
A Honda hibridtechnikája az 1,3-as, kehes benzinessel csalódás volt az Insightban, de a CR-Z-ben a 114 lóerős, 1,5-ös benzineshez kapcsolódik és sokkal vonzóbb. Az eredeti, 1999-es Insight óta ez az első Honda, amely hengerenként 4 szelepes motorral kombinálja a rásegítést, mert a Civic, a Jazz és az Insight benzinese kétszelepes

A Honda hibridtechnikája az 1,3-as, kehes benzinessel csalódás volt az Insightban, de a CR-Z-ben a 114 lóerős, 1,5-ös benzineshez kapcsolódik és sokkal vonzóbb. Az eredeti, 1999-es Insight óta ez az első Honda, amely hengerenként 4 szelepes motorral kombinálja a rásegítést, mert a Civic, a Jazz és az Insight benzinese kétszelepes

Rásegítés: nem sokáig bírja az akku

A négyhengeres motornak kell is a kímélet a takarékos működéshez. A hibridakkukból országúton és városban egy-egy gyorsításhoz erőt meríthet az elektromos motor, de hamar visszaesik a telepek töltöttsége és oda az erőtartalék a villanymotor maximum 78,4 newtonméterével.

90-100 közötti sebességgel, időnként padlógázás előzésekkel, de légkondi nélkül 4,64 literes fogyasztást mértünk

90-100 közötti sebességgel, időnként padlógázás előzésekkel, de légkondi nélkül 4,64 literes fogyasztást mértünk

90-100 közötti sebességgel, időnként padlógázás előzésekkel, de légkondi nélkül 4,64 literes fogyasztást mértünk


Ráadásul nagyobb sebességnél a villamos gép rásegítése csurig töltött telepekkel sem elérhető, marad a kínlódás a magára hagyott benzinessel. Vagy a Sport mód, vissza kettőt és zubogjon a benzin, de most a takarékos körön vagyunk.

Assist-charge: rá lehet érezni

Némi gyakorlattal rá lehet érezni, melyik gázállásnál maximalizálható a rásegítés az elektromos motortól és miképp lehet úgy fékezni, hogy minél inkább a visszatáplálással lassuljunk, ne a fékek hevítésével.

Egyenletes sebességnél a pillanatnyifogyasztás-jelző kicsivel 5 liter feletti értéket mutatott, de a tankolás kijózanító szokott lenni.

Ezúttal mégis a benzinkúton örültünk, mert a vagány sportkupé 4,64 literes átlaggal hazajött a nyugati határszélről, ami nagyon szép eredmény a CR-Z-től.

Spórolás, egy 6,5 milliós kisautóval

Aki szerint ez smafu, mert az ezres Swiftnek két liter elég, pedig nyomja neki, az lazítson kicsit a szemellenzőn! Gondolja végig, hogy melyik autó mit nyújt, egyforma-e a kettes Swift GA és a CR-Z súlya, passzív biztonsága, kényelme és az autótótól kapott vezetési élmény? Nyilván nem, amit persze áruk is tükröz.

GT kivitelben 6,5 milliós listaárával a kicsi, sportos, vonzó kupét a gyermekvállalás előtti fiatalok jórészt képtelenek megfizetni, pont azok, akikhez eredendően passzolna. A nagyobb kupék törzsközönsége, a tehetős silver ager célcsoport is kiesik, mert deresedő halántékkal túl mély az üléshelyzet és idegzúzó a motor- és a szélzaj, amit a CR-Z autópályán produkál.

Maradnak még az egyedülálló, jól kereső hölgyek, akiknél a szépségápolási büdzsébe belefér az autó, esetleg ugyanők alsó tagozatos gyermekkel, mert amíg babülés kell, a hátsó ülés használhatatlan.

Ha már megvan, a CR-Z-ben nehéz csalódni: hibrid hajtásrendszerével megkapjuk a sportos kupék vezetési élményét vagy a legtakarékosabb kiskocsik étvágyát. Ugyanattól az autótól.

Adatlap – Honda CR-Z GT
Motoradatok
Lökettérfogat 1497
Hengerek/szelepek 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 84/114/6100+10/14/1500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 145/4800 +78,4/1000
 A hibridrendszer összteljesítménye 124 LE és 174 Nm 
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,0
Végsebesség (km/h) 200
Fogyasztás
Város (l/100 km) 6,1
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,4
Vegyes (l/100 km) 5,0
CO2 kibocsátás (g/km) 117