Szeretnénk, ha legalább a mi olvasóinkban tudatosodna, mivel jár, amit te, én és az összes többi ember művel, aki egykori erdők helyén, fűtött építményben létezik, a nagyüzemi mezőgazdaság termékeivel táplálkozik és autóval jár. Az a baj, hogy több millió év alatt keletkezett szénmennyiséget nyomunk fel pár évszázad alatt a légkörbe a szén- és szénhidrogén-készletek elégetésével, ami az üvegházhatás fokozásával további felmelegedést okoz és elkeserítő hatásokkal járhat.
A szén-dioxid-kibocsátás zöme az emberi tevékenységtől független, de legalább azt a kis szeletét érdemes csökkenteni, ami rajtunk múlik. Például csekélyebb emissziójú autókkal, mert hazánkban is van belőlük választék
A szén-dioxid-kibocsátás zöme az emberi tevékenységtől független, de legalább azt a kis szeletét érdemes csökkenteni, ami rajtunk múlik. Például csekélyebb emissziójú autókkal, mert hazánkban is van belőlük választék
Fotó megosztása:
Összeszedtük, amit csak tudtunk: elöl az elektromos hajtású iOn áll, fölül balra a dízel full hibrid 3008 is a Peugeoté. Mellette egy mild hibrid Honda CR-Z és a teljes hibrid Prius III következik, majd az Opel Ampera, a 2012-es Év Autója, amely felfogható konnektorról tölthető soros hibridként, de hatótáv-kiegészítős elektromos autóként is
Összeszedtük, amit csak tudtunk: elöl az elektromos hajtású iOn áll, fölül balra a dízel full hibrid 3008 is a Peugeoté. Mellette egy mild hibrid Honda CR-Z és a teljes hibrid Prius III következik, majd az Opel Ampera, a 2012-es Év Autója, amely felfogható konnektorról tölthető soros hibridként, de hatótáv-kiegészítős elektromos autóként is
Fotó megosztása:
Több hónapnyi tesztelés alatt a Prius átlagfogyasztása 5,7, a CR-Z-é 6,1 liter lett, 100 km-en az iOn áramigénye nem éri el két liter benzin árát. A 3008 rövid próbán 6,4 liter körül fogyasztott, az Amperáé pedig abszolút attól függ, mennyit jár árammal és benzinnel a tulaj
Több hónapnyi tesztelés alatt a Prius átlagfogyasztása 5,7, a CR-Z-é 6,1 liter lett, 100 km-en az iOn áramigénye nem éri el két liter benzin árát. A 3008 rövid próbán 6,4 liter körül fogyasztott, az Amperáé pedig abszolút attól függ, mennyit jár árammal és benzinnel a tulaj
Fotó megosztása:
A Honda ún. mild hibrid megoldása viszonylag egyszerű és kevésbé drága konstrukció csekély teljesítményű 14 lóerős, 78,4 Nm nyomatékú villanymotorral és a 114 lóerős 1,5 literes benzinessel
A Honda ún. mild hibrid megoldása viszonylag egyszerű és kevésbé drága konstrukció csekély teljesítményű 14 lóerős, 78,4 Nm nyomatékú villanymotorral és a 114 lóerős 1,5 literes benzinessel
Fotó megosztása:
Hasonló technika van a hibrid Jazzben és az Insightban is, de ott az 1,3 literes benzinessel sokkal kevésbé meggyőző
Hasonló technika van a hibrid Jazzben és az Insightban is, de ott az 1,3 literes benzinessel sokkal kevésbé meggyőző
Fotó megosztása:
8 470 000 Ft az iOn listaára. Sima 230 voltos konnektorból, 16 amperes biztosítékkal hat óra alatt tankolható tele. Az áramtermelés is okoz környezetszennyezést, de legalább ott nem füstöl és nem zajong, ahol lakunk
8 470 000 Ft az iOn listaára. Sima 230 voltos konnektorból, 16 amperes biztosítékkal hat óra alatt tankolható tele. Az áramtermelés is okoz környezetszennyezést, de legalább ott nem füstöl és nem zajong, ahol lakunk
Fotó megosztása:
9,3 millió forinttól kapható a 3008 HYbrid4. Felárát árnyalja a hibridrendszerrel megvalósított összkerékhajtás
9,3 millió forinttól kapható a 3008 HYbrid4. Felárát árnyalja a hibridrendszerrel megvalósított összkerékhajtás
Fotó megosztása:
Az elektromos motor a hátsó kerekeket hajtja, a 163 lóerős dízel az elsőket
Az elektromos motor a hátsó kerekeket hajtja, a 163 lóerős dízel az elsőket
Fotó megosztása:
A pohártartó mellett látszik az üzemmódválasztó tárcsa, a rendszernek Auto, Sport, 4WD és ZEV állása van. Utóbbi az elektromos üzem
A pohártartó mellett látszik az üzemmódválasztó tárcsa, a rendszernek Auto, Sport, 4WD és ZEV állása van. Utóbbi az elektromos üzem
Fotó megosztása:
Hasonló technikát ad a Citroën DS5 hibridváltozata és az 508 RXH
Hasonló technikát ad a Citroën DS5 hibridváltozata és az 508 RXH
Fotó megosztása:
Egy japán belpiacos kisautóból, a Mitsubishi i-ből született az iOn. Tágas, halk és fordulékony
Egy japán belpiacos kisautóból, a Mitsubishi i-ből született az iOn. Tágas, halk és fordulékony
Fotó megosztása:
A fűtés 15 kilométert is csökkenthet a hatótávon, gazdaságosabb bekapcsolni az ülésfűtést
A fűtés 15 kilométert is csökkenthet a hatótávon, gazdaságosabb bekapcsolni az ülésfűtést
Fotó megosztása:
A villanymotor hatásfoka a benzines 25-30 százalékával ellentétben 90 százalék körüli, így a 16 kWh-s akkuk energiatartalma 150 kilométerre elég
A villanymotor hatásfoka a benzines 25-30 százalékával ellentétben 90 százalék körüli, így a 16 kWh-s akkuk energiatartalma 150 kilométerre elég
Fotó megosztása:
Normál üzemben kéken, sport állásban pirosan, Eco módban zölden világít a sebességmérő közepe a Honda CR-Z-ben
Normál üzemben kéken, sport állásban pirosan, Eco módban zölden világít a sebességmérő közepe a Honda CR-Z-ben
Fotó megosztása:
Sportosan alacsony az üléshelyzet, kiváló a váltó, de tragikus a kilátás hátrafelé
Sportosan alacsony az üléshelyzet, kiváló a váltó, de tragikus a kilátás hátrafelé
Fotó megosztása:
A hibridekben elinduláskor és gyorsításkor, amikor a belső égésű motor fogyasztása és emissziója a legrosszabb, a villanymotor kisegíti a többnyire benzines motort, lassításkor pedig a mozgási energiából áramot táplálnak vissza a hibridakkukba, nemcsak az utcát fűtik a fékekkel. Motorjukat igen hatékonyra lehet tervezni, mert nem neki önmagában kell erősnek lennie, hanem a rendszer egészének
A hibridekben elinduláskor és gyorsításkor, amikor a belső égésű motor fogyasztása és emissziója a legrosszabb, a villanymotor kisegíti a többnyire benzines motort, lassításkor pedig a mozgási energiából áramot táplálnak vissza a hibridakkukba, nemcsak az utcát fűtik a fékekkel. Motorjukat igen hatékonyra lehet tervezni, mert nem neki önmagában kell erősnek lennie, hanem a rendszer egészének
Fotó megosztása:
Közepes a minőségérzet az Amperában
Közepes a minőségérzet az Amperában
Fotó megosztása:
Nagyon kényelmesek az ülések és akkor is csekély a zajszint, ha beindul a benzines motor és tölti az akkukat
Nagyon kényelmesek az ülések és akkor is csekély a zajszint, ha beindul a benzines motor és tölti az akkukat
Fotó megosztása:
370 Nm a villanymotor nyomatéka, amivel szépen repeszt az Ampera
370 Nm a villanymotor nyomatéka, amivel szépen repeszt az Ampera
Fotó megosztása:
Jórészt a 111 kW/152 lóerős villanymotor dolga a hajtás. Az 1,4 literes, 86 lóerős benzines a lemerült akkumulátorokat tölti, de 110 feletti sebességnél, amikor ez hatékonyabb, egy bolygóművön keresztül közvetlenül is hajtja a kerekeket
Jórészt a 111 kW/152 lóerős villanymotor dolga a hajtás. Az 1,4 literes, 86 lóerős benzines a lemerült akkumulátorokat tölti, de 110 feletti sebességnél, amikor ez hatékonyabb, egy bolygóművön keresztül közvetlenül is hajtja a kerekeket
Fotó megosztása:
Űrhajós a Prius az olcsónak ható, de könnyen újrahasznosítható műanyagokkal. Nincs sebességváltója
Űrhajós a Prius az olcsónak ható, de könnyen újrahasznosítható műanyagokkal. Nincs sebességváltója
Fotó megosztása:
Közlekedni lehet vele, jót autózni nem. A Prius és a többi hibrid azért is fogyaszt olyan jól, mert folyamatosan jelzi a vezetőnek, takarékosan vagy pazarlóan vezet-e
Közlekedni lehet vele, jót autózni nem. A Prius és a többi hibrid azért is fogyaszt olyan jól, mert folyamatosan jelzi a vezetőnek, takarékosan vagy pazarlóan vezet-e
Fotó megosztása:
98 lóerős belső égésű és 82 lóerős, 207 Nm nyomatékú villanymotorjával a Prius tud csak benzinnel menni, képes csendben, csak villannyal suhanni, de a kétféle motor egymást támogatva is hajthatja
98 lóerős belső égésű és 82 lóerős, 207 Nm nyomatékú villanymotorjával a Prius tud csak benzinnel menni, képes csendben, csak villannyal suhanni, de a kétféle motor egymást támogatva is hajthatja
Fotó megosztása:
Összeszedtük, amit csak tudtunk: elöl az elektromos hajtású iOn áll, fölül balra a dízel full hibrid 3008 is a Peugeoté. Mellette egy mild hibrid Honda CR-Z és a teljes hibrid Prius III következik, majd az Opel Ampera, a 2012-es Év Autója, amely felfogható konnektorról tölthető soros hibridként, de hatótáv-kiegészítős elektromos autóként is
Tény, hogy a szén-dioxid-kibocsátás legnagyobb része az emberi tevékenységtől független, de legalább azt a kis szeletét érdemes csökkenteni, ami rajtunk múlik. Például csekélyebb emissziójú autókkal, mert hazánkban is van belőlük választék.
a videó a hirdetés után indul
Hibridek: átmenetnek jók
A Honda ún. mild hibrid megoldása viszonylag egyszerű és kevésbé drága konstrukció csekély teljesítményű 14 lóerős, 78,4 Nm nyomatékú villanymotorral és a 114 lóerős 1,5 literes benzinessel
A Honda ún. mild hibrid megoldása viszonylag egyszerű és kevésbé drága konstrukció csekély teljesítményű 14 lóerős, 78,4 Nm nyomatékú villanymotorral és a 114 lóerős 1,5 literes benzinessel
Egy hibridautó attól hibrid, hogy legalább két, eltérő hajtóanyaggal működő motorja van. Az bennük a jó, hogy elinduláskor és gyorsításkor, amikor a belső égésű motor fogyasztása és emissziója a legrosszabb, a villanymotor kisegíti a többnyire benzines motort, lassításkor pedig a mozgási energiából áramot táplálnak vissza a hibridakkukba, nemcsak az utcát fűtik a fékekkel. Dízel vagy benzines motorjukat igen hatékonyra lehet tervezni, mert nem neki önmagában kell erősnek lennie, hanem a rendszer egészének
Mild-hibrid: Honda CR-Z
A Honda megoldása az ún. mild hibrid, viszonylag egyszerű és kevésbé drága konstrukció csekély teljesítményű (14 lóerős, 78,4 Nm nyomatékú) villanymotorral, amely nem képes önállóan gyorsítani az autót. A sebességet tartani viszont igen, tempomattal, 46 km/óra körüli tempóval gurulva.
A hibridekben elinduláskor és gyorsításkor, amikor a belső égésű motor fogyasztása és emissziója a legrosszabb, a villanymotor kisegíti a többnyire benzines motort, lassításkor pedig a mozgási energiából áramot táplálnak vissza a hibridakkukba, nemcsak az utcát fűtik a fékekkel. Motorjukat igen hatékonyra lehet tervezni, mert nem neki önmagában kell erősnek lennie, hanem a rendszer egészének
Az IMA (Integrated Motor Assist) nevéhez illően egy elektromos segédhajtás a CVT automatával (Insight és Jazz Hybrid) vagy kézi váltóval (CR-Z) párosított benzines motor mellé. Nálunk
hosszabb teszten fut egy CR-Z, amelyben alaposan kiélvezzük a 114 lóerős benzines gázreakcióit és üvöltését 5000 felett. Eddig a hibrid kupé
fogyasztása igen kedvező, 4,6-6,5 liter között mozgott nálunk.
Teljes hibrid: Toyota Prius III
Közlekedni lehet vele, jót autózni nem. A Prius és a többi hibrid azért is fogyaszt olyan jól, mert folyamatosan jelzi a vezetőnek, takarékosan vagy pazarlóan vezet-e
Közlekedni lehet vele, jót autózni nem. A Prius és a többi hibrid azért is fogyaszt olyan jól, mert folyamatosan jelzi a vezetőnek, takarékosan vagy pazarlóan vezet-e
1997-ben a Toyota Prius első generációja volt a világ első nagysorozatú hibrid személyautója. Formája nem győzte meg a piacot, technikája inkább, így már a harmadik széria fut. Az autó tud csak benzinnel menni, miközben a villanymotor nem csinál semmit, képes varázslatos csendben, csak villannyal suhanni, miközben a benzinmotor nem jár és nem is szennyez, illetve a kétféle motor hajthatja egyszerre is, egymást támogatva.
Benzines motorja Atkinson-ciklussal spórol. A 82 lóerős villanymotor nagy, 207 Nm nyomatékával kompenzálható a 98 lóerős benzines ványadtsága, ezért nem kell egy eredendően többet fogyasztó, túlméretezett benzinessel járni csak azért, mert a kis fordulaton használt 20-50 helyett évente ötször kellhet mondjuk 136 lóerő, ami a Prius hibridrendszerének összteljesítménye.
98 lóerős belső égésű és 82 lóerős, 207 Nm nyomatékú villanymotorjával a Prius tud csak benzinnel menni, képes csendben, csak villannyal suhanni, de a kétféle motor egymást támogatva is hajthatja
A Priusban a Toyota fokozatmentes nyomatékosztóműve kiváltja a kuplungot és a sebességváltót. Ötödannyi alkatrészből áll, mint egy hagyományos automata vagy kézi sebességváltó, gyakorlatilag primitívebb, ezért jóval tartósabb a hagyományos sebességváltóknál. Prius III is futott nálunk
tartósteszten szenzációsan jó, 5,7 literes átlagfogyasztással. Egy rangadón az
1,6-os dízelnél is takarékosabbnak bizonyult.
Dízel hibrid: Peugeot 3008 HYbrid4
Az elektromos motor a hátsó kerekeket hajtja, a 163 lóerős dízel az elsőket
Az elektromos motor a hátsó kerekeket hajtja, a 163 lóerős dízel az elsőket
Ha a minél kisebb fogyasztás a cél, logikus a benzinest dízelmotorral társítani, mert ez volna a legtakarékosabb. De a hibrid és a dízel már önmagában is drága konstrukció, nemhogy együtt. Ráadásul Japánban illetve az Egyesült Államokban a dízelek magasabb károsanyag-kibocsátása illetve az amerikai benzin olcsósága miatt nincs rájuk kereslet, így dízel hibridet csak olyan márkától várhattunk, amelynek az európai piac megéri az elsőség rettenetes költségét.
A PSA Peugeot Citroën vállalta ezt az invesztíciót, a nagyszériás dízel hibrid személyautók között a 3008-é a világelsőség, őt követi a Citroën DS5 és az audi allroados 508 RXH.
4 km tisztán árammal
Ha már drága, nyújtson sokat, ezért a PSA összkerék-hajtásos hibrideket gyárt. Villanymotorjuk 200 Nm nyomatékkal és tartósan 27, rövid időre 37 lóerővel hajtja a hátsó kerekeket, míg az elsőket a 163 lóerős, 300 Nm nyomatékú 2,0 HDi viszi. A rendszernek Auto, Sport, 4WD és ZEV állása van, részletesebben lásd itt. Tisztán villanyhajtással a DS5 mintegy 4 kilométert képes megtenni nikkel-fémhidrid akkumulátorára támaszkodva, ilyenkor az autó hátsókerék-hajtású.
9,3 millió forinttól kapható a 3008 HYbrid4. Felárát árnyalja a hibridrendszerrel megvalósított összkerékhajtás
120 felett csak a dízel
A pohártartó mellett látszik az üzemmódválasztó tárcsa, a rendszernek Auto, Sport, 4WD és ZEV állása van. Utóbbi az elektromos üzem
A pohártartó mellett látszik az üzemmódválasztó tárcsa, a rendszernek Auto, Sport, 4WD és ZEV állása van. Utóbbi az elektromos üzem
Azért nem az 1,6 literes, még takarékosabb dízelmotorral jött ki a HYbrid4, mert 120 felett csak a dízel dolgozik és ettől a tempótól az 1,6 HDi elég karcsú volna üresen 1,7 tonnához. Jelenleg mindhárom modell automatizált kézi váltóval készül, amelyet bólogatása miatt szívből utálunk. Ám a hibridben váltáskor nincs megtorpanás, mert a kapcsolás pillanatában a villanymotor lök egy kicsit, ezzel kiegyenlítve a kuplung kiemelése, a fokozatváltás, majd a kuplung zárása közben keletkező nyomatékgödröt, kiküszöbölve a bólintást.
3,9 liter, 9,3 millió
Felszereltségtől függően 3,9-4,1 liter/100 km az új crossover szabványos átlagfogyasztása, teszten sajnos még nem járt nálunk dízel hibridautó. A külföldi, pár száz kilométeres próbautakon 6,4 litert írt ki a számítógép a 3008-ban.
Konnektorról tölthető hibridek: Opel Ampera
Közepes a minőségérzet az Amperában
Közepes a minőségérzet az Amperában
A járművek környezetszennyezése azért fáj igazán, mert az emberek zöme sűrűn lakott településeken használja autóját és ott pörkölünk egymás orra alá. Ha legalább a nagyvárosokon belül, rövidebb utakon árammal mehetne az autó, máris jobb volna a helyzet.
Erre megoldás a konnektorról tölthető hibridjármű. Marad a belső égésű motor és a villamos gép, de a villanymotort a fentieknél jóval nagyobb kapacitású hibridakkumulátorok táplálják. Az Amperáé pl. 16 kilowattórás, míg a francia dízel hibridekben a Sanyo-akksik kapacitása 1,2 kWh.
Nagyobb akku, nagyobb hatótáv, nagyobb súly
Nagyon kényelmesek az ülések és akkor is csekély a zajszint, ha beindul a benzines motor és tölti az akkukat
Nagyon kényelmesek az ülések és akkor is csekély a zajszint, ha beindul a benzines motor és tölti az akkukat
A hajtásrendszer elektromos hatótávolsága a koncepciótól függ, a plug-in Prius például nagyjából 20, az Opel Ampera és a Chevrolet Volt 40-60 kilométert tehet meg elektromos árammal, mert a Toyota ezt, a GM azt a kompromisszumot tartja üdvözítőnek az elektromos hatótávolság, az akkumulátorok súlya és ára függvényében.
Az Ampera többnyire tisztán villanyautóként üzemel, a hajtás jórészt a 111 kW/152 lóerős villanymotor dolga. Az 1,4 literes, 86 lóerős benzines a lemerült akkumulátorokat tölti, de 110 feletti sebességnél, amikor ez hatékonyabb, egy bolygóművön keresztül közvetlenül is hajtja a kerekeket.
Jórészt a 111 kW/152 lóerős villanymotor dolga a hajtás. Az 1,4 literes, 86 lóerős benzines a lemerült akkumulátorokat tölti, de 110 feletti sebességnél, amikor ez hatékonyabb, egy bolygóművön keresztül közvetlenül is hajtja a kerekeket
Napi 60 kilométerre ideális
370 Nm a villanymotor nyomatéka, amivel szépen repeszt az Ampera
370 Nm a villanymotor nyomatéka, amivel szépen repeszt az Ampera
35,2 literes tankjával az autó megtehet még 500 kilométert benzinnel, de nem így van kitalálva. Rossz üzlet a benzines motorral kőolajból áramot termelni az orrában, a benzines itt főként range extender, azaz hatótávolság-növelő, hogy az egyautós családok ne csak városi járműként használhassák a Voltot és az Amperát.
1300 kilométeres, magyarországi tesztünkön 6,3 liter volt az Opel átlagfogyasztása, de aki napi 60 kilométernél kevesebbet autózik és a 230-ról tölti az akkukat, csak árammal járva drasztikusan csökkentheti a 100 kilométerre jutó benzinigényt. A töltési idő 4 óra.
Elektromos autó: Peugeot iOn
A fűtés 15 kilométert is csökkenthet a hatótávon, gazdaságosabb bekapcsolni az ülésfűtést
A fűtés 15 kilométert is csökkenthet a hatótávon, gazdaságosabb bekapcsolni az ülésfűtést
Ha hetente öt helyett háromszor pofozom meg a gyermekeimet, az 40 százalékos javulás, de még nem az igazi. Így van ez a belső égésű motor hibáit kiküszöbölő hibridekkel is: környezetszennyezési szempontból jobbak, de csak az átmenetet képviselik a tisztán elektromos hajtás felé.
A LEAF a felső határ
Jelenleg az akkumulátorok csekély teljesítménysűrűsége és magas ára miatt leginkább városi kiskocsi, de maximum egy Nissan LEAF méretű kompakt autó valósítható meg tonnányi akkumulátorok nélkül, elfogadható áron és hatótávval. Ez a LEAF-nél 160, a Mitsubishi i-MIEV és francia testvérei esetében maximum 150 kilométer, míg zimankóban, erősen fűtve csak 60-70.
Budapesti elektromos autó töltőpontok 2012 januárjában |
Oktogon |
A Burger Kinggel szemben, talán nem lesz elfoglalva a kijelölt parkoló |
Istenhegyi út, MOL (csak gyorstöltő!) |
Szabadság-hegy, az új napelemfás MOL kút |
Kempinski hotel (gyorstöltő is!) |
A szálloda előterében és garázsában |
Istenhegyi út |
A Déli pu-tól nem messze |
Berda József utca |
Az autóklub-központba kell bekéredzkedni |
Váci út 72-74. |
Az ELMŰ-székház előtt |
Bajcsy-Zsilinszky 15. |
Az út mellett |
Margitsziget |
Az Árpád híd mellett, a töltés ingyenes, de a parkolásért fizetni kell |
Clark Ádám tér |
Nehezen észrevehető: a Lánchídtól (ha arccal Pestnek fordulunk) jobbra a parkolóban |
Fő utca 44-45. |
A Markovits utcánál |
Mi most pár hónapig boldogan használunk egy Peugeot iOnt, élvezve a helyben füstmentes autózást a csendes, fürge (180 Nm!) és négy embernek kellően tágas villanyautóban. Az iOn halksága zenehallgatáshoz vagy telefonáláskor is jól jön, 49 kW/67 lóereje elegendő és 9 méteres fordulókörével, 348 centis hosszával ideális városi autó.
Majdnem ingyen gurul
Váltó nincs, mert a villanymotor mindig teljes erővel húz. A 16 kWh-s akku energiatartalma benzinben kifejezve nevetségesen kevés, de a villanymotor hatásfoka a benzines 25-30 százalékával ellentétben 90 százalék körüli.
Fél óra alatt 80 százalékosra tölthetők a lítium-ion telepek, de egy háztartás elektromos hálózata sem bírja el a 380 voltról működő, speciális gyorstöltő 300-400 amperes áramfelvételét. Sima 230 voltos konnektorból, 16 amperes biztosítékkal hat óra alatt tankolható tele az autó. A töltési veszteséggel együtt ez nagyjából 1000 forintba kerül, tehát benzinben kifejezve nem egészen két litert fogyaszt az iOn.
8,5 millió forint
Mivel egy Li-ion akkucsomag körülbelül annyiba kerül, mint egy alap FIAT Panda, a mai villanyautók rendkívül drágák. A Citroën C-Zero árlistáján 8 469 630, a Peugeot iOnén 8 470 000 forintos összeg szerepel, a Mitsubishinél viszont 10,4 milliós árcédulával konfrontálódtunk egyazon autóért.
8 470 000 Ft az iOn listaára. Sima 230 voltos konnektorból, 16 amperes biztosítékkal hat óra alatt tankolható tele. Az áramtermelés is okoz környezetszennyezést, de legalább ott nem füstöl és nem zajong, ahol lakunk
Példák sorozatgyártású elektromos autóra
Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MIEV, Nissan LEAF, REVAi, REVA L-ion