Az abroncsok kérdésköre ruganyos téma. Egy gumiról objektív felhasználó véleményt alkotni sokkal bajosabb, mint például egy jó paprikás krumpliról. Vagy autóról, hogy témánál maradjunk. Ezért a gumigyártók mindent megtesznek azért, hogy szemléltessék, miért náluk érdemes elkölteni papucsokra kuporgatott pénzünket.
Tegnap a Continental nyitotta meg előttünk a hívogató érvek tárházát Budapest határában a Raleigh stúdió egyik hatalmas csarnokában. Meg kell hagyni, meggyőzően érveltek. A frissen hadrendbe állított PremiumContact 5 mellett szóltak elismerő szavak és szép, színes Powerpoint-grafikonok. A tavasszal érkező abroncsok minket, átlagautósokat céloznak meg, 14 és 17 col közötti méretekben, összesen 26 variánsban.
Új abroncsjelölések jönnek
Idén ősszel új uniós szabvány lép életbe az abroncsjelöléseket illetően. Három kategóriát állítanak fel, amelyek szerint osztályozzák a forgalomba kerülő abroncsokat. Az üzemanyag-hatékonyságról, a nedves tapadásról és a külső gördülési zajról szóló jelöléseket minden gyártónak kötelező feltüntetni. Az első két kategória a háztartási gépeken feltüntetett energiatakarékossági osztályozáshoz hasonló, a külső zajt decibel értékekben adják meg, amelyet egy, két vagy három hanghullám-jelölés kísér, a leghalkabb abroncsok egy, a legzajosabbak pedig három hullámot kapnak.
Ez a szabályozás bizonyosan arra ösztönöz majd pár gyártót, hogy csak a jelölt területekre koncentráljon és ezzel befolyásolja a mezei vásárlót. Ezt elkerülendő vásárlás előtt mindenképp nyálazzuk át a különböző független intézetek által végzett teszteket, ezek sokkal több kritériumot vesznek figyelembe, és a mérések alapján kiderülhet a turpisság.
Bármilyen felkészült és kitartó a kávéval túltöltött agy, a prezentáció sűrű sötétjében felvillanó feliratok unalomba fordulnak harminc másodperc után. Ekkor jön jól egy komikus kémikus, aki Öveges professzor hozzáállásával közelít a témához. Így jutott minden bóbiskoló újságírónak egy cipőpasztás doboznyi intelligens csodagyurma, hogy kezünk között érezzük, milyen egy abroncsot alkotó komponens élete.
A fehér trutymó sokat simogatva lágy lett és formálható, békén hagyva egyszerre merev és rugalmas, pattant az asztalon, mint a gumírozott nikkelbolha. Manapság ilyen ellentétes tulajdonságokat várnak el az abroncsoktól. A gördülési zaj csökkentéséhez lágyabb, a rezgéseket elnyelő oldalfal kell, de ezért nem szabad feláldozni a stabilitást. Szerencsére a Continental laborjában kifőzték a titkos keveréket, ami mindezt tudja.
A zajcsökkentés másik eszköze a megfelelő mintázat. Ha a felületet átszelő árkok azonos távolságra vannak egymástól, akkor menet közben monoton frekvencián kezdenek búgni, aminél nincs idegesítőbb az emberi fül számára. Ezt megelőzendő a mintázatot megszórták egy egészséges adag káosszal, az árkok távolsága sosem állandó, így elmarad a fülsértő zaj.
Ez nem spanyolviasz, minden gyártó trükközik a megfelelő vízelvezetést, tapadást garantáló, de ugyanakkor csendes mintázattal. A Continentálnál ezt még egy apró fogással spékelték meg: a központi vízelvezető árkok zaját a mintázat „Whisper-bar” fantázianevű fejlesztése zárja el a külvilágtól. A megoldás egyszerű, a szélső gumiszegmens mintázatát egy apró gumihíd vágja ketté, ezzel karámba zárva a belső területek felől érkező hangokat. A gördülési zaj csökkenése műszerek nélkül érezhető volt, az előttünk elgurított két Mercedes E-osztály hangja között zongorázni lehetett a különbséget.
A vízelvezetés szintén újabb szintre lépett, pár százalékkal már kevésbé kell aggódnunk az aquaplanning, azaz a felúszás miatt. Kötelező fejlesztés, sajnos csak a vizet szorítja ki a kerekek alól, a baromság marad a fejben, olyan sofőr mindig akad, aki felülírná a fizikát.
Nem szabad kilógni a sorból
Lehet, hogy valaki felfigyelt rá, hogy a PremiumContact5 sorszámozás szerint a kettőt váltja. A nagy ugrás oka nem generációkon átívelő fejlesztés, a megoldás sokkal egyszerűbb. A gyártó által kínált többi abroncstípus nevében már ötös szerepelt, így nem akarták, hogy egy hármas sorszámú fekete bárány legyen a családban. Marketing mindenek felett!
A harmadik nagy csata a gördülési ellenállás csökkentéséért folyt. Itt újra a kémia jön a képbe, a magyar adórendszerhez hasonlóan rejtélyes gumikeverék megfelelően tapad ugyan, de mégsem ragaszkodik túlságosan az aszfalthoz. A másik ehhez kapcsolódó fejlesztés már érthetőbb. A futófelület kontúrját közelebb hozták a vízszinteshez, ezzel csökkentve a mozgás közben energiát felemésztő deformációkat.
Az ilyen fejlesztések legnagyobb rákfenéje, hogy ütik egymást. Ha egy gumi jól teljesít száraz aszfalton, már bajban van a nedvesen, ha csendes, akkor kevésbé tapad, és fordítva. A kihívás az ellentétek feloldása, ezen dolgoznak az élen járó abroncsgyárak, ezért lehet érdekes, hogy pár százalékkal, de minden területen lépett valamennyit előre a Continental (az elődhöz képest 15 százalékkal rövidebb féktáv, 8 százalékkal alacsonyabb gördülési ellenállás, 12 százalékkal növelt élettartam).
Rövid kémiaóra, egyórás vezetés Budapest környékén, pókhálós grafikonok garmadája mutatta a fejlődés mértékét. Véleményt természetesen ennyiből nem alkothatok, a verdiktet kutatóintézetek, mindent mérő német magazintesztek mondják meg. Ezek alapján pénzünkért megfelelő minőséget kapunk, az ADAC-tól kezdve az Osztrák Autóklubig mindenhol erősen ajánlott pecsétet kapott a PremiumContact5.