Autóban ülve a fékezés kritikus pont. Sok elemét elronthatjuk a vezetésnek, de egy elmért féktáv, egy erőtlen, vagy éppen túl erős vészfékezés okozhatja a legkomolyabb baleset. Tehát ha nem vagyunk tisztában, hogyan mit és mikor nyomjunk a pedálok közül, ne legyünk rest kérdezni, mint ahogy azt olvasónk tette.
Olvasónk kérdezi
Sokakat érdekelhet ez a téma: Ön szerint vészfékezés esetén a fékezés megkezdésével egy időben ki kell-e nyomni a kuplungot, vagy hagyni kell, hogy a motorfék is besegítsen a fékezésbe? Válaszát előre is köszönöm. Ákos.
Szakértőnk válasza
Kedves Ákos !
Amikor mi a pályán gyakorlunk pl. egy Toyota Yaris – sal, és 66 km/h ? ról vészfékezéssel megállunk, ez a műszeres mérés alapján 2 – azaz – kettő másodpercig tart. Az ABS szabályoz, a vezetőnek egy dolga van csak, padlóig nyomni a pedált. Az üzemi fékek hatnak, az ABS szabályoz, és megállunk, mint a szög. Mindeközben sávot is tudunk váltani, mert a kerekek nem állnak meg , a szabályzás folyamata alatt is gördülnek, tehát kormányozhatóak maradnak. Amennyiben Ön a kuplungot vészfékezéskor nem a fékpedállal együtt nyomja le, esetleg később, fennáll a veszélye annak, hogy az üzemi fék fogja a hajtott kerekeket, és a be nem nyomott kuplung miatt , a motor leáll, és a kormány szervó rásegítés megszűnik.
A fékezés folyamata közben, a megszűnő kormány szervó rásegítés nélkül, a vezető tuti hogy nem fog olyan precízen bekanyarodni, mert az autó elejére a vészfékezés miatt rendkívül nagy leszorító erő terhelődik. A másik vonzata, hogy ha vészfékezéskor nem egyszerre nyomja le a féket, és a kuplungot, hanem a kuplungot egy kicsivel később, az üzemi fék és a motorfék pl. egy frontos autónál a két első kerékre együtt hat. Azt nem kell ecsetelnem, hogy az üzemi fék használatával mennyivel nagyobb lassulás érhető el négy maximálisan fékezett kerékkel, mintha várnánk a megjelenő motorfékre, ami egyébként is csak a hajtott kerekekre hat.
Amikor Ön a gázt elengedi, a motorfék 0,3 – 0,5 másodperc múlva jelenik csak meg a hajtott kerekeken. 1998 óta látom a napi tréningek során, hogy a gyakorlás közben a vezetők egy részének az első vészfékezéseknél gondot jelent, hogy adott esetben leáll az autó motorja. A harmadik, negyedik gyakorlásnál ezen hamar túllendülnek, és ez már nem jelent a továbbiakban problémát. Természetesen, normál fékezés alkalmával, az üzemi , és a motorféket célszerű egyszerre használni, és csak megállás előtt kell benyomni a kuplungot.
Üdvözlettel, Székely Gyula
Kár, hogy a régi jó dolgokból nem maradt semmi. Már a japán autók sem hozzák a legendás színvonalat megbízhatóság terén. Vagy mégis? Érdemes ma több milliót költeni egy új Honda Jazz-re?
Olvasónk kérdezi
Kedves András!
Új autó vásárlása előtt állunk.Azt szeretném kérdezni hogy mi a véleménye a legújabb Honda jazz ről.Milyen megbízható?Az akkumulátor nagyon kicsinek tűnt ránézésre,és nem tudom hogy ez befojásolja e annak tartósságát.Mik a tapasztalatai ezzel a kocsival kapcsolatban?A kiválasztott autóban 1.4 i-vtec motor van.
Egy évben egyszer el szoktunk utazni Horvátországba,Ön szerint elég erős ez a motor autópályára ha az autó tele van?Mik az autó hibái?Amit kinéztünk az kínai összeszerelésű.Befolyásolja ez a minőséget? Válaszát előre is nagyon köszönöm!
Üdvözlettel, Németh András
Szakértőnk válasza
Kedves András!
A Hondák példás minősége valóban romlott, amikor már nem Japánból jöttek az autó, de ez másfél évtizede történt. A kínai gyártástól ne tartson, az Audi is tartani tudja az Audi-minőséget Ingolstadtban, Győrben és Martorellben is, nem veheti észre, hogy az Ön autója Angliában, Thaiföldön, Kínában vagy másutt készült.
Üdvözlettel, Szörényi András
Jog
Ha harcba kezdünk a közigazgatási szervek ellen, jól felkészült Don Quijote kell hogy üljön lelkünkben. Mert komoly szélmalomharc veszi kezdetét, és ilyenkor nem árt jogilag tisztázni hibás volt-e a tábla avagy sem!
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Ügyvéd Úr!
Nem vettem észre egy megállni tilos táblát, így tilosban parkoltam. Közigazgatási eljárás keretében 30.000 Ft. bírságot szabtak ki. A tábla járdán van elhelyezve, kb. 170 cm magasságban van a tábla alja. Mentesülhetek-e a birság alól, arra hivatkozva, hogy egy kormányrendelet szerint a tábla alsó éle legalább 2,25 méter kell, hogy legyen. Így a szabálytalanul elhelyezett táblára ne alapozzanak bírságot.
Köszönettel: Ernő
Szakértőnk válasza
Tisztelt Olvasónk!
Olyan helyen, ahol gyalogos forgalom van, valóban legalább 2.25 m magasan kell legyen egy tábla alsó éle. Az Ön felelőssége szempontjából azonban az a döntő, hogy egyébként objektíve látható volt-e a tábla. Ha nem, mert takarta pl. a növényzet vagy egy parkoló furgon, akkor erre meg lehet próbálni hivatkozni, de ha jól látható volt, akkor önmagában a szabálytalan magasság nem alkalmas a kimentésre.
Üdvözlettel: dr. Kozma Tamás www.karterito.hu
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!