Most azok is lecsúsztak az ebédről, akik szombat délelőtti shopping-programként eredetileg galléros pólóért jöttek a Helly Hansenbe, farmert próbálni indultak a Levi’s boltba vagy új fehérneműbe öltöztették volna az asszonyt a Bellindában.
A budaörsi bevásárlóközpont központi parkolójában ugyanis nem Xsara Picasso tornyosult a Corsa, hanem Barkas a Trabant fölött, PD TDI kerregés helyett nyomórudas V8-gurgulázást vertek vissza a falak, égbe emelt orrú Hayabusa helyett levegőben tartott oldalkocsi-kerekes Pannóniával vagánykodtak a motorosok. A családi autó ezúttal fekvőlámpás Mercedes, a nagyot lépő Maserati Biturbo, a nyitott paripa MGB, a városi mindenes pedig Issigonis-féle Mini volt, sportkupénak pedig ott volt mondjuk a Ford Capri. Persze bármelyik helyére be lehetne helyettesíteni más autótípust, a lényeg, hogy nyolcvanas-kilencvenes évek előtti járgány legyen.
Ez a fél nap a veteránokról és a youngtimerekről szólt a Premier Outlet parkolójában, ahol idén negyedik alkalommal rendezték meg az Oldtimer Sokadalmat. Ezt a hétfő estig tartó Oldtimer Expo (amelyről bővebben tegnapi cikkünkben olvashatnak) kísérőprogramjaként a Magyarországi Bogarasok Klubja, a Mini Club Hungary és a Trabant-Wartburg Klub szervezte, és ingyen látogatható volt.
A bejáratnál nem kellett muzeális minősítésen átesni, aki nem start-stop rendszeres, menetstabilizálós, nyolcfokozatú automataváltós új autóval jött, azt beengedték. Ez azt is jelentette, hogy rengeteg átalakított járgány érkezett a programra, de az ültetett, morcosított, dübörgő gépek mellett előfordultak hétköznapi igázásból idehozott, lakótelepi parkolókban éldegélő kocsik, vagy ezek ellenpólusként eredeti állapotú, garázsban babusgatott szépségek is.
A Sokadalom tehát igazán színes felhozatalt jelent, a lényeg a régi járművek iránti rajongás – amit minden tulajdonos a maga módján értelmez (tuningol, használ vagy megőriz). De mit lehet csinálni egy ilyen programon? Amellett, hogy a vetélkedők és ügyességi feladatok mellett az Oldtimer Szuperkupához hasonló 1/100-as időméréssel lehet próbálkozni, eleve órákat tölthetünk el azzal, hogy végignézzük a felhozatalt és beszélgetünk a tulajdonosokkal. 2009-ben még 450, tavalyelőtt már 800 autó csatlakozott a programhoz, idén pedig jó eséllyel megdől a rekord.
A Sokadalom az Outlet után felvonulással folytatódott és egy másik klasszikus helyszínen, a pesti alsó rakpart északi részén ért véget. Mivel a Vezess-féle Zuk az Expón ácsorog, saját autóval, egy ’89-es VW Polóval érkeztem Budaörsre, természetesen a kiállításhoz illő nagytakarítás után. Fura érzés volt a régi és kicsi autó láttán különösen vérszomjassá váló pesti autóstársadalomból egy barátságos, udvarias közegbe csöppenni vele, még ha tudtam is, hogy az idill csak egy napig tart.
Pontosabban kettőig: aki a virslinél és sörnél építőbb programra vágyik május elsején, jöjjön el a Velodrom Millenárisra (Budapest, Szabó József u. 3.), ahol a legnemesebb veteránok kőröznek majd egy elfeledett oválpályán. Csak ne feledjenek korhű ruhába öltözni, ha meg akarják spórolni a belépőjegy árának felét.