Ha ugyanabban a mondatban szerepel a majális és múltidézés szó, sokan a legrosszabbra gondolnak: kiterelik a gyárak és közintézmények dolgozóit egy grandiózus felvonulásra, táblákat cipeltetnek velük és az ötéves tervről zengnek ódákat. Szerencsére velem együtt sok autórajongó számára egészen másról szólt az idei nosztalgiázás: május elsején egy apró, titokzatos pesti oválpályára zarándokoltunk, amely a belváros és a külváros határán, a nyolcvanezer fős befogadóképességű Népstadion közvetlen szomszédságában rejtőzik.

Top chop, rotyogó V8: íme, a Kutters-féle hot-rod
Gyerekkoromban ilyen Csepelt bámultam a Vasedény kirakatában

Gyerekkoromban ilyen Csepelt bámultam a Vasedény kirakatában

Gyerekkoromban ilyen Csepelt bámultam a Vasedény kirakatában


A Millenáris Velodrom máig kerékpáros versenypályaként működik, bár első évtizedeiben atlétikai sporttelepként is használták, télen pedig a közepére egy többé-kevésbé fedett jégpályát építenek.

Mint a neve is jelzi, a Milleniumra készült és 1896. május 14-én tartották a megnyitóját, amelyen még I. Ferenc József is elégedetten pödörgette a bajuszát. Az első világháború után úgy döntöttek, Hajós Alfréd tervei alapján átépítik bringastadionná, ezzel a fejlesztéssel a 1928-as kerékpáros vébé helyszíne lehetett.

Tavasz helyett nyári május 1-e volt. Jó, hogy nem olvadtak meg a műanyagok

Tavasz helyett nyári május 1-e volt. Jó, hogy nem olvadtak meg a műanyagok

Mára ilyen idős létesítményből alig maradt fenn Európában, mégis felmerült már a Millenáris (nem azonos a II. kerületi rendezvényhelyszínnel) lebontásának ötlete, amitől műemlékké nyilvánítással próbálják megvédeni a sportbarátok és a városvédők. Bár a pályát kétszer is felújították a szocializmus alatt, a rendszerváltás után pedig a tribünt is kipofozták, kissé lepattant hangulata van, ami az ismeretlenség misztériumával együtt mesebeli programhelyszínné teszi.
A keleti blokk menői: Jawa és Pannónia repeszt a pályán

A keleti blokk menői: Jawa és Pannónia repeszt a pályán

A keleti blokk menői: Jawa és Pannónia repeszt a pályán


Újabb bizonyítékát láthatjuk annak, hogy a kerékpáros-autós kapcsolat nem merül ki a járdára leszorításban, a lánccal csapkodott motorháztetőben és más rémtörténetekben. A bicajosok ugyanis május elsejére odaadták a pályát a veterános buli szervezőinek, hogy motorokkal és nem túl nagy tömegű autókkal körözhessenek a betonkatlanban.

Mondanunk sem kell, az ilyen rendezvény teljesen más, mint a statikus kiállítás (Oldtimer Expo) vagy a közönségtalálkozó (Oldtimer Sokadalom), amelyeken egyébként szintén jártunk a hosszú hétvégén. Szigorú elbíráláshoz kötik a részvételt és a rendezvény sem annyira ismert, így a Velodromra viszonylag kevés, ám kizárólag szép állapotú vagy különleges jármű érkezett, részben külföldről is.

Opel Ascona B és Trabant 601. Utóbbival indult Kőváry Barna a MonteCarló Historique-on

Opel Ascona B és Trabant 601. Utóbbival indult Kőváry Barna a MonteCarló Historique-on

Hát nem olyan, mintha visszamennénk az időben?

Hát nem olyan, mintha visszamennénk az időben?

Hát nem olyan, mintha visszamennénk az időben?


Persze volt némi átfedés az Expóhoz képest, de ez láthatóan senkit sem zavart. Leginkább azért, mert a járműveket nem vörös szőnyegbe süppedve, a kordonok innenső oldaláról méregethettük, hanem körbejárhattuk bármelyiket, megtapogathattuk a motorok nyergét, az autók oldalablakára tapaszthattuk az orrunkat. Egyik részük lehorgonyzott a parkolóban és a délutáni zárásig el sem mozdult, a veteránok másik fele viszont kategóriatársaival csapatba verődve folyamatosan a pályán körözött.

Ódon lelátók

Az ódon lelátókról vagy a pálya széléről nézve nem csak vizuálisan, de akusztikailag is különleges élményt nyújtottak a körbe-körbejáró oldtimerek. Méhrajként zümmögtek a régi robogók, ciripelve másztak a kanyarok betonfalán a VW Bogarak és Karmann-Ghiák, bömbölve és fújtatva tolták le egymást a raliautók, rotyogva poroszkáltak a hot-rodok és békebeli búgással cirkáltak az öreg MG-k. Hallhatóan hengerlekapcsolásos üzemmódban sántikált a Lada VFTS, a szép számban elhozott és különleges motorok közül pedig némelyik úgy szólt, mintha egy végtelen hosszú lepedőt próbálna valaki kettétépni. A több évtizedes nyugati gépek dohogása mellett szívhez szóló volt a Pannóniák és Jawák kétütemű bőgése is, ráadásul kékes füstjükkel szaglószerveinket is fokozottan bevonták az időutazásba.

Nem intették le a Pannónia TLB-t

Nem intették le a Pannónia TLB-t

Néhány kör után mindig lengett a rajtzászló, kijött a pályáról az aktuális különítmény és már fel is hajthatott a következő néhány autó vagy motor. Köridőt nem mértek, ez ugyanis nem autóverseny, de aki vezetett már oválon, tudja, mennyire átértékelődik a kanyarsebesség fogalma.
sss
110, kerékpárral

Minél magasabban mész, annál inkább tudod fokozni a tempót – szól az aranyszabály, ezért a két balkanyaros menetirányban előzni csakis jobbról lehetett, a lassúaknak pedig alacsonyabban kellett poroszkálnia, és mindenkinek folyamatosan néznie kell a tükröt.

Top chop, rotyogó V8: íme, a Kutters-féle hot-rod

Top chop, rotyogó V8: íme, a Kutters-féle hot-rod

Terheletlen oldalkocsijú motorral lehetett a legrosszabb menni a pályán, az ilyen gépekkel csak a kékre festett, végig közel vízszintes lenti sávon lehetett csak egerészni. Felfelé haladva úgy 45 fokos szöget zárhatott be a pálya közepével a két magas oválkanyar betonja, ezeket Hajós Alfrédék anno 110-120 km/órás maximális sebességre tervezték. Kerékpárral!
Nem tipikus lakótelepi idill: Alfa Monteral parkol Lada és Barkas mellett

Nem tipikus lakótelepi idill: Alfa Monteral parkol Lada és Barkas mellett

Nem tipikus lakótelepi idill: Alfa Monteral parkol Lada és Barkas mellett


Andersen meséje, gondolhatják, mégis hogy volna képes ekkora tempót elérni egy bringás? Hát motorvezetéssel, a füstös és zajos gépet peckesen megülő segítő nélkül aligha tudna megküzdeni a sportoló a gyilkos áttétellel és a légellenállással.

A versenyeken egy-egy „stéher” motor uszályában tekerő bicikliversenyző küzdött meg egymással, de persze kevésbé gyors és veszedelmes kategóriákban is voltak versenyszámok. A május elseji rendezvény betétprogramjaként veterán utcai bringákkal, sőt, egy-egy velocipéddel is kőröztek, ami furcsa (bár rendeltetéséhez illő) csendet telepített az egész délelőtt motorbőgést visszhangzó pályára.

A magyar forradalom évében készült ez a formás Mondial

A magyar forradalom évében készült ez a formás Mondial

Retró buli az oválpályán 82


Ekkor figyeltem fel hosszabban arra, hogy orsós magnóból szól a zene, ami azért százszor hangulatosabb egy számítógépen futó Winamp listánál, vagy akár egy CD-ket csereberélő lemezlovasnál. A Velodrom Millenárison emellett nemcsak a résztvevő járművek (’20-astól egészen ’70-es évekig) és kiegészítő eszközök, hanem a látogatók korhű évjáratára is ügyeltek. Ez persze nem azt jelentette, hogy csak nyugdíjasokat engedtek volna be, épp ellenkezőleg: többségben voltak a fiatalok és a középkorúak.

A dress code meghatározása igazán különlegessé tette az eseményt, de ezt ne a mai szokások (informális, üzleti stb.) szerint képzeljük el: mindössze annyi volt az elvárás, hogy legalább harminc-negyven évvel ezelőtti kort idézzen, és egységes legyen a megjelenés. Aki eszerint öltözködött, megspórolhatta a belépőjegy árának a felét, de megérzésünk szerint sokan nem is spórolásból, mint inkább a buli kedvéért szedték elő a nagyszülők gönceit, vagy indultak a jelmezkölcsönzőbe.

Lebilincselő produkciót láthattunk a műsorvezetőtől

Lebilincselő produkciót láthattunk a műsorvezetőtől

A Celtaquatre a Citroen Traction Avant riválisa. És a hölgy őt választotta

A Celtaquatre a Citroen Traction Avant riválisa. És a hölgy őt választotta

A Celtaquatre a Citroen Traction Avant riválisa. És a hölgy őt választotta


Tupírozott frizurák, retró napszemüvegek, libbenő pöttyös szoknyák, napernyők, fehér kesztyűk, klasszikus retikülök a fordultak elő leggyakrabban a hölgyeknél, hózentrógerek, térdzoknik, rock’n’roll sérók és svájci sapkák voltak menők a férfiaknál, de se szeri, se száma nem volt az ötleteknek.

Még a műsorvezető is régi börtönszerkóban és rabláncon nyomta a műsort, a kockás zászlót lengető pályabírókat pedig a Királyi Magyar Autómobil Klub rendezvényéről is teleportálhatták volna.

A Velodrom Millenáris nemcsak a helyszín és a járművek, hanem a ruházat miatt is időutazás volt – úgy is, hogy a harmincfokos hőséghez illő öltözet inkább a fürdőruha és a strandpapucs lett volna.

Idén élvezhette az utófarsangoló közönség harmadik alkalommal a programot (a legelső évben még kísérleti jellegű volt), amely bebizonyította, amit a Goodwood Revival és több más kosztümös európai rendezvény óta sejtünk: a mindent kidobó fogyasztói társadalomban igenis van igény a régi dolgok felfedezésére.