Látványosan zuhan a regisztrációs adóból származó költségvetési bevétel. A tavalyi első negyedévi 8,3 milliárd forinttal szemben 2012 azonos időszakában csak 3,2 milliárd folyt be a kasszába, ami 62 százalékos csökkenést jelent – tudta meg a Vezess.hu a Nemzetgazdasági Minisztériumtól.

A mérséklődés nem meglepő, talán csak a mértéke, hiszen januártól számos jármű-kategória esetén csökkent az importautók esetén fizetendő adó.

Egyre több importautó

Az év eleji könnyítés máris feltűnő eredményeket produkál a külföldről behozott járművek számában. Új személyautóból például az első negyedévben 15 179 darab után fizettek regisztrációs adót. Habár ez nem egyenlő a forgalomba helyezéssel, ha mégis kivetítjük ezt egész évre, akkor a bő 60 ezres szám messze felülmúlja a tavaly itthon értékesített közel 45 ezer kocsit.

Drasztikusan csökkent a regadós bevétel, miközben jelentősen nőtt a behozott autók száma. A sarcot ennek ellenére megtartják, a kocsik ára viszont a kínálat bővülése ellenére sem mérséklődik.

A számos fizetnivaló kiegyenlítheti a regadós bevételkiesést

A számos fizetnivaló kiegyenlítheti a regadós bevételkiesést

Önmagához képest ennél is markánsabb emelkedésnek indult a használt autók importja, amely ha tartja az első negyedéves trendet, akkor a regisztrációs adó 2004-es bevezetése utáni időszak rekordját produkálhatja. 2003-ban ugyanis még 73 ezer használt kocsi jött az országba, az adó megjelenését követően ez azonnal a kút mélyére, 20 ezer alá esett, és igazából azóta sem tért magához a piacnak ez a szegmense. Ezzel szemben az első negyedévben most már 12 ezer fölötti behozatal volt – tudtuk meg a Nemzeti Adó és Vámhivataltól.

Ne felejtsük, annak ellenére vásároltak a magyar importőrök, nepperek és magánszemélyek ilyen mennyiségben kocsit külföldön, hogy az elmúlt hónapokban rekord rossz árfolyamon válthatták forintjukat euróra. Ha innen nézzük a számokat, akkor a minap bejelentett IMF-tárgyalások eredményes lezárását követően a mértékadó elemzők által várt kedvezőbb devizaárfolyam elméletileg tovább lendítheti a behozatalt.

Egyelőre nem csökkennek az árak

Kisebb regisztrációs adó, a több behozott autó miatt bővülő kínálat – elvileg az árcsökkenés irányába mutató tényezők. Különösen az új autók piacán lehetne számítani jobb árakra, ugyanis itt átlagosan 80 százalékkal kisebb lett a tavalyinál a regadó.

Hiába kerül kevesebbe az importőrnek, nem lett olcsóbb az új autó

Hiába kerül kevesebbe az importőrnek, nem lett olcsóbb az új autó

„Annyi hatása van, hogy nem növekedett az új autók ára tovább, inkább pár esetben mérséklődött” – közölte Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. Ki lehet egyáltalán jelenteni, hogy van árcsökkenés? – kérdeztünk vissza. „Óvatosan. Inkább azt, hogy nem nagyon drágultak összességében” – jött a válasz.

Kevésbé lehetne elvárni az árcsökkenést a használtak piacán, az iparági szereplők számításai alapján itt ugyanis átlagosan csak 26 százalékkal mérséklődött a regisztrációs díj.

Mi történne, ha eltörölnék a regadót?

„Az már felborítaná a piacot” – felelte a kérdésre Fojt Attila, a használtautó-kereskedőket összefogó Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke.  Szerinte jelenleg nagy igény van idehaza a keveset futott, 3-6 éves autókra, mert sokak számára megfizethetetlen az új autó. Pláne, mióta beszűkültek a hitellehetőségek.

Csakhogy ezekből kevesebbet kínálnak ideahaza, mint amennyi kielégítené az igényeket, mert 2008 ősze óta alig állítanak forgalomba újat, olyat, ami most fiatal használt lehetne. A regadó esetleges eltörlése (a tavalyi magas adó már említett, megmaradt 74 százaléka veszne ezzel) után elméletileg bekövetkező árcsökkenés találkozhatna így a meglévő igényekkel a használtak piacán, ami felpörgethetné a piacot.

Mérsékelhetné a károsanyag-kibocsátást, ha beindulna az öreg járműpark fokozatos cseréje

Mérsékelhetné a károsanyag-kibocsátást, ha beindulna az öreg járműpark fokozatos cseréje

Az így beérkező pár esztendős kocsik megfizethetőbbek lennének a jelenlegi kínálatnál, és jót tennének a most 11,5 éves magyar járműparkkal is. Fojt Attila szerint egyébként a jelenleg leginkább behozott, jellemzően 8-10 éves kocsik is valamelyest jótékony hatással vannak a közlekedésre, ugyanis tapasztalatai szerint ezeket általában olyanok veszik, akik 15-20 éves kocsijukat cserélik a fele ilyen idősre.

„Nem hiszem, hogy az új autók ára csökkenne. Ezen a területen ugyanis már most alacsony a regadó. Nem sok minden változna” – ábrándítja ki az esetleg olcsóbb új autókban reménykedőket Erdélyi Péter MGE-elnök. Vagyis a januári adócsökkentés kedvező hatásait már lenyelték az importőrök és a kereskedők, a maradék adó eltörlését pedig nem értékelnék érdeminek.

Marad a sarc

Úgy tűnik, egyelőre nincs is értelme olcsóbban megvásárolható, használt, de fiatal kocsikról álmodozni, ugyanis „nincs a tervek között az adónem megszüntetése” – közölte a kérdésünkre a gazdasági tárca.

Régi időkre emlékeztet a használtak behozatala

Régi időkre emlékeztet a használtak behozatala

A 2004-es bevezetés óta a különféle összetételű kormányok mindig a vaskos bevétel miatt ragaszkodtak hozzá, most viszont, hogy ez elolvadt, a minisztérium hosszan érvelt amellett, hogy „az adóval a környezetvédelmi szempontok is érvényre jutnak”.

Általánosságban nézve az adórendszerek és a politika viszonyát, Vámosi-Nagy Szabolcs adószakértő szerint a kormányok a világ minden részén kitalálnak valamilyen címkét, amit ráragasztanak az adókra. Pedig szerinte mindenki tudja, hogy az állam mindennapi működéséhez szükséges pénz beszedéséről van szó.

Az idei évre a kormányzat által prognosztizált 14 milliárdnyi regadó-bevétel (2011-ben 38 milliárd folyt be) hiába csupán morzsányi része a 2012-re tervezett költségvetési összbevételnek, Vámosi-Nagy szerint a telefonálás és a sárga csekk megadóztatása idején ezt az összeget sem engedi ki kezei közül a kormány.

Csak látszat, hogy rosszul jár a költségvetés

Ma már számokkal alátámaszthatóan kijelenthető, hogy a regadó-csökkentéssel sem jár különösebben rosszul a költségvetés, az alacsonyabb autóárakban reménykedők viszont joggal csalódhatnak. Igaz, hogy az adónemből közvetlenül kevesebb bevétel jön össze, de a több behozott, majd forgalomba állított autóból sokmilliárdos plusz bevétel származik már idén is.

Hiszen törzskönyvért, forgalmiért, eredetvizsgáért, névre írásért (vagyonszerzési illeték), első forgalomba helyezésért, és környezetvédelmi termékdíjért is fizetni kell. Ezek összesen (de nem ide számolva a regadót és a rekord magas áfát) egy átlagos, 1600 köbcentis, 100-110 lóerő körüli autónál bőven 100 ezer forint felett vannak.

Tehát plusz 10 ezer forgalomba állított importautó 10 milliárd forint körüli pluszbevételt jelent. Amint a számok jelzik, 2012-ben a tavalyinál akár 20-40 ezerrel több új és használt autó jöhet be az országba, ami akár több tízmilliárdos pluszbevételt hozhat.

Tudni akarja autója valós fogyasztását? A vezess.hu online autós naplója megadja a választ!