A legfejlettebb rendszer képes lesz a természetes beszéd felismerésére

A lehetőségek meggyőzően hatottak, okostelefonnal felvértezve hangvezérelt robot titkárnőt kapunk, aki SMS-t olvas fel, navigál, kezeli a rádiót, így ezek a tevékenységek nem vonják el figyelmünket a vezetésről.

A lehetőségek meggyőzően hatottak, okostelefonnal felvértezve hangvezérelt robot titkárnőt kapunk, aki SMS-t olvas fel, navigál, kezeli a rádiót, így ezek a tevékenységek nem vonják el figyelmünket a vezetésről.

K.I.T.T szállj ki a kocsiból! Sütjük el ezredszerre a kultikus tévésorozatra utaló viccet. A Knight Rider víziója a sok ismétlésnek köszönhetően több generáció fantáziájába beégett, titkon mindannyian túlburjánzó mellkas szőrre és beszélő autóra vágyunk.

Utóbbit lassan de biztosan megkapjuk, a hangfelismerő rendszerek fejlesztése áttörés előtt áll, többek között a Ford  és a Nuance Communications kutatásainak köszönhetően. Mindkét vállalat azon dolgozik, hogy előrelépést érjen el a természetes beszédet felismerő rendszerek evolúciója terén.

Szidhatjuk, lassan azt is megérti

A hangfelismerő rendszerek nem jelentenek újdonságot, sok autóban megtalálhatóak, vegetálnak észrevétlenül. Miért? A válasz egyszerű, eddig pocsékul működtek. Csak parancsszavakat ismertek fel, azt is gyatra pontossággal, és elég két-három próbálkozás, hogy az ember örökre elfelejtse ezt a segédet, és inkább gombbal vált rádióállomást.

Az ígéret szerint ez a közösen fejlesztett SYNC esetén megváltozik, az új alkalmazás a távolabbi jövőben képes lesz a  beszéd pontos felismerésére. A rendszer első verziója idén mutatkozik be Európában a vadonatúj B-MAX-ban. A vállalat tapasztalatai kulcsszerepet játszottak abban, hogy sikerült felülkerekedni olyan akadályokon, mint a régióban használt számos nyelv és dialektus felismerése.  A fejlődés kulcsa az állandó online kapcsolat adta számítási kapacitás. Az autónk bitagya a felhő-technológiával hatalmas adatbázisokat érhet el, és az itt tárolt információt felhasználva okosodik egyre a felismerés terén. A cél nem kisebb, mint a természetes beszédet parancsszavak nélkül értelmező, folyamatosan fejlődő rendszer. Több felhasználó, több rögzített dialektus, több információ vezet a pontossághoz. No meg paranoiához, nagy testvér elmélethez.

Érti Kend?

Szerencsére nem csak sötét termek agyzsibbasztó prezentációval győzködött minket a Ford, az aacheni kutatóközpontban volt gyakorlatban vizsgázó példány. Egy Ford Focus fedélzetén mutatták be a tengerentúlon már működő verziót.

A rendszer lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy egyszerű szóbeli utasítások (mint például „Hívás!” + kontakt név, vagy „Lejátszás!” + előadó neve) segítségével érjenek el bizonyos funkciókat. A rendszer a közeli jövőben a világ 19 nyelvén működik majd, és a Ford terveiben 2015-ig 13 millió SYNC rendszerrel felszerelt jármű értékékesítése szerepel, amelyből 3,5 millió Európában talál majd gazdára.

A gyakorlatban bemutatott lehetőségek meggyőzően hatottak, okostelefonnal felvértezve hangvezérelt robot titkárnőt kapunk, aki SMS-t olvas fel, navigál, kezeli a rádiót, így ezek a tevékenységek nem vonják el figyelmünket a vezetésről. A Ford Focusba beépített rendszer után a Nuance más területen is megmutatta magát, mivel szoftverről van szó, azt bármilyen fejlettebb elektronikus rendszerre telepíthető. Így kaphatunk szavunkra figyelő televíziót, asztali számítógépet, parancsszóra működő kávéfőzőt.


Néha nyögvenyelősen, de működnek, annyi biztos részegen ne rendeljünk a kávégéptől erős feketét, mert kapucsínó lesz belőle.

Mindent hall, mindent lát

A jövő természetesen hatalmas lehetőségeket tartogat még, ahogy be Dr. Stefan Ortmanns, a Nuance Mobile Engineering alelnöke elmondta: „A hangfelismerő technológia már messze túlmutat azon, hogy egyszerűen felismeri, mi hangzott el – ma már képes felismerni a természetes beszédet, annak tartalmát, azt, hogy mit is szeretnénk, és ennek alapján érhet el tartalmakat és generálhat meghatározott folyamatokat.  Jelenleg ez áll a következő generációs ember-gép kapcsolatrendszer középpontjában, és ezek a rendszerek komoly szerepet játszhatnak több millió mobil eszközben, autóban, TV készülékben, komputerben, egészségügyi eszközben és ügyfélkapcsolati alkalmazásban.”

A folyamatos autók közötti kapcsolat újabb lépés más megoldások felé. A távolabbi jövőben a kommunikációt erősítő „felhő” a biztonságért is felel majd, élő azonnali közlekedési információt ad, baleset esetén azonnal értesíti a hatóságokat, az autó pontos GPS koordinátáit megadva.  A veteránautósoknak sem kell elkeseredni, a gyártók célja égbe kúszó eladási számok elérése, ezért a rendszer bármilyen autóba beépíthető lesz.