„A leggyakrabban bérkérdésben fordulnak hozzánk. Általában több fizetést szeretnének” – válaszolja Kovács Balázs, a kecskeméti Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft-ben működő szakszervezet vezetője a Vezess.hu kérdésére. A Vasas Szakszervezeti Szövetség (amely az MSZOSZ tagja) helyi alapszervezete már 2010 májusában megalakult, akkor, amikor még csak hatalmas vasbeton oszlopok meredeztek az ég felé a kunsági pusztában, épületek sehol sem álltak, csak kék lemezkonténerek.

Szép létszámú szakszervezet

Ma a 2300 munkavállalóból már 704-en tagjai az érdekvédő szervezetnek, ami azt jelenti, hogy az év végére tervezett 3000 dolgozóig folyamatosan bővülő cég a 30 százalékos tagaránnyal bőven felette van a 15-16 százalékos országos átlagnak. Ha a négy hazai autógyárat nézzük, akkor is már második az idén májusban átadott Merci-gyár: az esztergomi Suzukinál gyakorlatilag nincs szakszervezet, a szentgotthárdi Opelnél kisebb az arány, egyedül a győri Audinál magasabb. Ott egy 3000 fős független érdekképviselet működik a 70 tagot számláló Vasas mellett, az alkalmazottak száma olyan 7500 körül jár, de jelenleg ők is bővítenek.

Egyesek fizetéssel kapcsolatos elégedetlenségét Kovács inkább a szokásos, „a több jobb” mentalitással magyarázza, mint azzal, hogy alacsonyak lennének a bérek. Szerinte a gyárban adott fizetések a sori munkások esetében (így nevezik az összeszerelő-, fényező-, karosszéria-, és présüzemben a gépek mellett betanított munkát végzőket) a fémipari szakmában a környéken dolgozók átlagánál egy picivel magasabbak. „Panaszkodnak is a közeli gyárak, hogy elszívjuk tőlük a munkaerőt” – mondja a szakszervezetis.

Balekság-e elfogadni a több százezer forintos egyszeri támogatást, és mekkora fizetésemelést kaptak nemrég a Mercedes-gyár alkalmazottai? A kecskeméti cég munkakörülményeiről szóló cikkünk 1. része.

Egyeseknek hiányzik a 40 eurós napidíj

Egyeseknek hiányzik a 40 eurós napidíj

Mi magunk is hasonlót tapasztaltunk az elmúlt hetekben, miközben a Mercedes-gyár különböző szintű pozícióiban dolgozókkal beszélgettünk: a többség inkább elégedett a bérrel, a cafeteriával, a körülményekkel, az étellel, a továbbképzési lehetőséggel, vagy azzal, hogy a legutolsó melós is hazavihet akár egy hétre is fullextrás Mercedest – sok minden más mellett ezeket járjuk körbe két részből álló cikkünkben.

Nagy szórás a fizetésekben

Kovács konkrét összegekről nem akart beszélni, de azt elárulta, hogy a 2300 emberből 1100-at érintett a kormány döntése, miszerint január 1-től eltörli a bruttó 216 800 Ft alatt keresők adójóváírását. Vagyis a munkavállalók csaknem fele kevesebbet keresett az év elején ennél az összegnél.

Számos munkafolyamatnál csak robotok érnek az autóhoz

Számos munkafolyamatnál csak robotok érnek az autóhoz

Számos munkafolyamatnál csak robotok érnek az autóhoz


Csakhogy a cég vezetése ezt a veszteséget – ami munkavállalónként 1-11 százalékot jelentett volna – teljes egészében kiegyenlítette mind az 1100 embernél. Emellett Kovács szerint április 1-től 4 százalékos fizetésemelést kaptak az alkalmazottak, egyesek még ennél is többet.

Összesen 9 bérezési kategória van a gyárban (az 1-3. fix, aztán sávos), ezen belül pedig 40-45 féle pozíció létezik, mondja Kovács, ezek alapján rendezik a béreket. Beszéltünk ugyanakkor olyan munkással, aki szerint például a bruttó 186 000 Ft körül kereső kasztnisok olyan 10-20 százalékkal is többet vihetnek haza, mint a másik három csarnok sori dolgozói, de ezt Kovács nem erősítette meg.

A szakszervezetist leszámítva a forrásaink névtelenséget kértek, így az a melós is, aki elmondta, hogy az állásinterjúján általa célként megfogalmazott 130 ezer forint körüli nettó bérigényét a cafetériával együtt gyakorlatilag megadja neki a cég.

Jóval többet keresnek ennél a mérnökök és egyéb felsőfokú végzettségűek. Egyikük azt mondta, hogy tudomása szerint bruttó 220 000 és 980 000 Ft között mozog a kisebb-nagyobb magyar vezetők fizetése. A hatalmas különbséget a már említett több tucatnyi pozíció magyarázza, amelyekbe a tapasztalat, nyelvtudás és egyéb szkillek alapján kerülnek az emberek.

Kilenc bérezési kategória, és 40-45 pozíció van. Bónuszt kaphatnak év végén

Kilenc bérezési kategória, és 40-45 pozíció van. Bónuszt kaphatnak év végén

Leegyszerűsítve így néz ki a cég hierarchiája: alul a sori dolgozók és a velük gyakorlatilag egy szinten lévő „multik” (multiplikátorok) vannak, utóbbiak tanítják be az új dolgozókat. Ezek fölött jönnek a csoportvezetők, a művezetők (mester), az osztályvezetők, akik fölött a négy üzem egy-egy irányítója áll, majd jön Frank Klein gyárigazgató. Közben persze vannak a járműgyártáshoz közvetve kapcsolódó részlegek a HR-től a logisztikáig. Utóbbiban információink szerint egy jól képzett vezető olyan nettó 350 000-400 000 Ft-ot is kereshet.

30 milliárdos állami támogatást kaptak

A stuttgarti székhelyű Daimler konszern 2008. június 18-án jelentette be, hogy Magyarországon fogja gyártani az új generációs kompakt Mercedesek egy részét, és hogy a 800 millió eurós új üzemet Kecskeméten építi fel. Magyarország történetének egyik legnagyobb zöldmezős beruházása a közvetlen foglalkoztatottakon kívül (idén 3000 emberig bővül a létszám) a beszállítói körben további 10 ezer munkahelyet teremt.
   Az Európai Bizottság 2009. július 16-án engedélyezte, hogy Magyarország 29,7 milliárd forint összegű – pénzbeli és társasági adókedvezmény formájában nyújtott – támogatást adjon az autógyár létesítéséhez. Egyes számítások szerint a támogatás négy év alatt térül meg a beruházás körüli adóbevételekből.

440 hektáron terül el a gyárkomplexum

440 hektáron terül el a gyárkomplexum

   A gyár alapkövét 2009. október 16-án rakták le, egy év múlva elkészültek a gyárépületek, az építési megbízások több mint 80 százalékát magyar vállalkozások végezték. A hivatalosan március 29-én átadott új gyár a Daimler első kelet-közép-európai üzeme.
   Idén 40 ezer B-osztályos személyautó legyártása a cél, ami jövő évtől már 100 ezer darab lehet. A típusra kiemelkedően magas megrendelés futott be a céghez, eleinte akadozott is a vevői igények kielégítése, amit Dieter Zetsche nagyfőnök „luxusproblémának” nevezett az ünnepélyes gyármegnyitó alkalmával.
   Ezen felül is igen jól megy a folyamatosan terjeszkedő Daimlernek, 2011 rekordeladásokat és rekordprofitot hozott, az idei első félévben szeretnék túlszárnyalni a tavalyit is.

Csalódás vagy siker az előrelépés?

Mivel a kecskeméti gyár a nulláról épült fel, rengeteg munkavállalót a németországi Mercedes-üzemekben képeztek ki, olykor 3-4-5 hónapon át. Erre az időszakra a magyar munkavállalók a hazai bérük mellett 40 eurós napidíjat is kaptak, ami adózás után is havonta hat számjegyű forinttal növelte a bérüket. Kovács szerint egyesek számára fájó volt ezek után itthon úgy belekezdeni a valódi munkájukba, hogy kiképzett Merci-alkalmazottként a kinti pénzüknél jóval kevesebbet keresnek. Még ha ez az az összeg is, amivel felvették őket.

130 állomáson rakják össze a kocsit, ebből a legfontosabb a házasítás: a föntól ereszkedő járműszekrény találkozása a motorral, váltóval és futóművel

130 állomáson rakják össze a kocsit, ebből a legfontosabb a házasítás: a föntól ereszkedő járműszekrény találkozása a motorral, váltóval és futóművel

Azt a pletykát többen valótlanságnak, kacsának minősítették, miszerint a Rastattban kiképzett magyarok csak itthon tudták meg, hogy mennyi lesz a valós bérük.

Arról viszont eltérő véleményeket hallottunk, hogy a már hónapok óta adott pozícióban dolgozók számára mennyire nyitott a feljebb lépés, ami természetesen több fizetéssel is jár. Van, aki szerint  nem hallani ilyen lehetőségről, míg más a saját példáját említi, miszerint adott a lehetőség számára, hogy melósból csoportvezető legyen, meg is mozgatja a fantáziáját a lehetőség.

Túlóra, kifizetve

Köztudott, hogy sok hazai cég mellőzi a túlórák kifizetését, a Mercedes viszont betartja az ide vonatkozó törvényeket. A hétköznapi plusz órákért 50, míg a hétvégiekért 100 százalékot fizet a dolgozóinak, akik elég gyakran túlóráznak. Csakúgy, mint a gyár „felfutási fázisának sajátosságai” miatt a reggel 6-tól 14.45-ig tartó műszakon belül az olykor egyenetlen munkavégzési ütem.

Az egyik mérnök szerint a fenti összegek az előre bejelentett túlórákért járnak, ennél többet kapnak azokért, amelyek teljesítéséről az adott napon értesülnek. Kovács példája szerint a robotok javítása miatt előfordulhatnak csúszások, leginkább a fényező és a kasztnis üzemben.

A Daimler-elnök szerint luxusprobléma, hogy eleinte akadozott a vevői igények kielégítése

A Daimler-elnök szerint luxusprobléma, hogy eleinte akadozott a vevői igények kielégítése

Vannak úgynevezett rugalmas munkarendben dolgozók is, egyik forrásunk szerint „a felfutás alatt” sok minden nincs pontosan beosztva. Ő például arra panaszkodik, van, hogy kevesebbet, máskor meg többet dolgozik a napi 8 óránál, de a heti 40 órának meg kell lennie, mégpedig úgy, hogy csak a héten belül csúsztathatja az órákat. Egyik hétről nem viheti át azokat a másikra.

Egy betanított munkás azt állítja, ő olyan nettó 15-20 ezer forinttal visz haza többet havonta a túlórák miatt.

Változatos cafeteria

A béren felüli egyéb juttatások rendszere Kovács szerint elég komplex, négy csoport létezik. Általánosságban elmondható, hogy jellemzően évi 200 000-300 000 Ft értékben választható egészségpénztári befizetés, SZÉP-kártya, élet- és balesetbiztosítás, étkezési jegy, valamint bérlettámogatás a dolgozóknak.

Egy, a gyári hierarchia alján lévő munkás azt állította, hogy az ő cafetériája 5000 Ft étkezési jegyből áll, és az utazási költségeinek a 86 százalékos kiegyenlítéséből.

Balekság vagy királyság a közel félmilliós támogatás?

A gyárban több hónapja dolgozó, de távol lakók egyszeri támogatást is kaphatnak a Kecskemétre költözéshez. Egyikük elmondása szerint 300 000 Ft adható alapból, erre jöhet még 3-ször 50-50 ezer Ft a feleség, valamint 2 gyerek után. Ez így bruttó 450 000 Ft.

Egyik beszélgetőtársunk szerint ez örömteli támogatás, míg egy másik úgy nyilatkozott, hogy „csak a balekok veszik igénybe”. Szerinte ez nevetséges összeg azért cserébe, hogy az ember aláírjon 2 évet, ő úgy gondolja, itt még fejlődhetne a cég.

A németek külön kaszt

A most nagyjából 200 körüli, de a dolgozók egészének arányához viszonyítva idővel egyre kevesebb és kevesebb német munkavállaló javadalmazásáról senkinek nem volt pontos információja az általunk megkérdezettek közül. Magyarországon sok multinál dolgoznak külföldiek, akiknek a bére általában az anyaországi, miközben azt a magyar cég fizeti. Ez a jellemzőbb, de a Mercedesnél nem így van a magyar gyár szerencséjére.

Kovács szerint a jellemzően vezető beosztásban dolgozó német dolgozók munkajogilag a németországi céghez tartoznak és a fizetésüket is onnan kapják, ami szerinte olyan 30 százalékkal lehet több a kiküldetés miatt, mintha Rastattban csinálnák ugyanezt.

Nem tagja egyikük sem a szakszervezetnek, és a kollektív szerződés sem vonatkozik rájuk. „A németek külön közösséget alkotnak, ők mintha nem is velünk dolgoznának” – mesél tapasztalatairól az egyik munkás.

Lóg a levegőben a bónusz

Szakszervezetis szemmel Kovács úgy összegzi a javadalmakkal kapcsolatos válaszait, hogy senki ne felejtse, a Mercedes kecskeméti gyára a nyugdíjig tartó munkát biztosít azoknak, akik jól dolgoznak. Márpedig szerinte nagyon kevés olyan vállalat működik ma az országban, amely évtizedek múlva is munkád ad majd, sőt jó eséllyel a mostaninál idővel még többet és többet szeretne. A várható további bővítésre utalnak a hatalmas, már megvásárolt területek a gyár mellett.

Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, folytatja az érdekvédő, hogy a Mercedes azért jött Magyarországra, mert itt jóval alacsonyabbak a bérköltségek, mint tőlünk nyugatra. Kovács szerint a jelenlegi bérek valószínűsíthetően nem a véglegesek, ő legalábbis erre következtet a német szakszerevezetis kollégáival történt beszélgetéseiből. Reményei szerint, ha beáll a gyár a normál termelésre, emelkedhetnek a fizetések. Vannak olyan munkavállalóik, folytatja az érdekvédő, akik a más cégeknél szerzett rossz tapasztalatok miatt ezt nem tudják kivárni, amit ő elhamarkodott lépésnek tart.

„Klein úr is azt mondta, hogy ha teljesíti a gyár az évre előírt 40 ezer autót, akkor az meg fog látszódni a béreken” – fogalmaz Kovács. „Ez bónuszt jelent?” – kérdezzük. „Szerintem igen.”

(Megkérdeztük a fentiekről a Mercedes kommunikációs csapatát is, ám a másfél hónapja elküldött tucatnyi kérdésünkre azóta sem kaptunk választ.)

A témát folytatjuk. Ha kíváncsi rá, hogy milyen feltételekkel vihetnek haza a melósok saját használatra fullextrás Mercedeseket, mennyire olcsó számukra a céges kaja és mennyien mondanak fel, mert nem bírják a tempót, akkor kattintson ide holnap is. Cikkünk második részéből sok minden más mellett ezek is kiderülnek.