Az AdBlue a haszonjárművek üzemeltetéséhez mára szinte nélkülözhetetlen adalékanyag. Alig néhány éve, az Euro 4 és 5-ös haszonjárművek megjelenésével egy időben került piacra, forgalmazásának kezdete 2006 év végére tehető. A személyautókban illetve a mezőgazdasági járműveknél mostanság kezd megjelenni a szigorúbb környezetvédelmi előírások megjelenésével. (Legutóbb a Mercedes ML tesztben láthattak személyautón AdBlue-tanksapkát a Vezess olvasói.)
No de mi is ez a kékes folyadék valójában?
Az AdBlue az SCR (szelektív katalitikus redukció) rendszerrel működő járművek adalékanyaga, amit a jármű egy külön erre a célra elhelyezett tartályban visz magával. Az adalékot az SCR rendszer felhasználástól függően a szükséges mennyiségben a kipufogó rendszerbe juttatja, ahol a megfelelő hő hatására (250 C° felett) ammónia szabadul fel belőle, ami reakcióba lép a kipufogó gáz nitrogén-oxidjaival és azt nitrogénné és vízzé alakítja. Így:
Lényeges tudni azonban, hogy a rendszer igen érzékeny a szennyeződésekre, így akár a legkisebb mennyiségű bevitt idegen anyag is drasztikusan csökkentheti a hatékonyságot. Ilyenkor pedig a jármű nem teljesíti a környezetvédelmi normákat, ami Európa számos országában súlyos büntetéseket vonhat maga után. Még rosszabb esetben a pancsolt AdBlue súlyosan károsíthatja az SCR rendszer alkatrészeit, beleérve a katalizátort. Ezért kifejezetten fontos, hogy az AdBlue szállítója un. zárt rendszerben, az AUS32 szerint juttassa el a felhasználónak az anyagot.
(Az AUS32 tartalmazza azokat az előírásokat, melyek a logisztikai láncolat, így a tárolás, szállítás, raktározás eltarthatóság előírásait tartalmazzák. Ezek betartása a felhasználó érdekeit védik, hiszen ezzel garantálható, hogy a gyártástól a felhasználásig nem kerül szennyeződés az adalékanyagba, így nem veszélyezteti az igen érzékeny kipufogórendszert és alkatrészeit.)
Szigorú gyártási előírások
Az adalékanyagot csak és kizárólag erre alkalmas, nagy tisztaságú karbamidból és vízből lehet előállítani. A kereskedelmi forgalomban kapható „sima” karbamid erre nem alkalmas továbbá minden egyes keverés után akkreditált laborban vizsgálják a megfelelőséget, melyet egy erről készült jegyzőkönyvvel a szállítónak igény esetén be kell tudnia mutatni. A biztonsági adatlap (mellyel szintén rendelkeznie kell a szállítónak) nem elég!
Tekintettel arra, hogy maga az adalékanyag fizikai mivoltát tekintve rendkívül olcsó termék, a rárakódó egyéb költségek miatt csak nagy mennyiségben éri meg előállítani. Magyarországon jelenleg nincs AdBlue gyártás, az anyagot olyan vállalkozások, mint e cikk szerzőjének munkaadója, a
Multicore Kft., speciális tartályautóval szállítják külföldről:
Ez itt a reklám helye
Az AdBlue-forgalmazó Multicore Kft. magyarországi viszonylatban a kezdetektől fogva betartva az idevonatkozó előírások szerint szállít. A Multicore Kft. felhívja a figyelmet, hogy az AdBlue adalékanyagnál az egyik legfontosabb feltétel a tisztaság! Ezt csak és kizárólag úgy lehet teljesíteni, hogy a forgalmazó a gyártástól a felhasználásig un. zárt rendszerben szállít. Az évek során többször találkoztunk már olyan esettel, ahol egyértelműen az AdBlue trehány szállítója miatt mélyen a zsebbe kellett nyúlnia a felhasználónak a tönkrement SCR-rendszer miatt – ilyenkor további bosszúságot jelent, hogy hosszabb-rövidebb időre kiesik a jármű a használatból.
Szóval AdBlue-t csak tiszta forrásból!
A Multicore Kft. akkreditált, tehát kifejezetten az AdBlue szállítására épített és csak erre használt eszközparkkal dolgozik. A tartályautó első bevetésekor bizonyítani kellett, hogy a tartályautó alkalmas az adalékanyag szállítására. Tekintettel arra, hogy a tartályautót speciálisan az ő megrendelésükre gyártották, kifejezetten AdBlue szállítására, problémamentes volt a fogadás. Az alkalmasságot azonban folyamatosan vizsgálják.
Az első feltöltés után a gyár leplombálta a tartály nyílásait, így nem lehet mást beletölteni. Ezen plombák hiányában már a gyár kapujában visszafordítanák az autót.
A tartályautó a feltöltés után elindul, és igény szerint, szintén egy speciálisan erre alkalmas, hitelesített átfolyásmérővel rendelkező lefejtő rendszerrel fejti le partnereinél az igényelt mennyiséget az erre használt tároló berendezésekbe.
Tekintettel a nagy teljesíményű szivattyúra, egy átlagos lefejtés előkészületekkel, papírozással sem tart tovább 15-20 percnél. Egy teljesen cseppmentes, zárt csatlakozón keresztül indul meg a tároló feltöltése, így nem csak tiszta marad az adalék, de a földre sem csepeg az egyébként nagyon korrozív anyag.
Ha valaki nem ilyen rendszerben szállít, tehát pl. átfejti az adalékot, nem teljesíti az ide vonatkozó előírásokat, így az öntögetett folyadék már nem tekinthető AdBlue-nak és a vevő nem élhet egy esetleges reklamációval, ha az SCR katalizátora elszennyeződik!