Számos ponton megváltoztatná a közlekedési törvényt az illetékes Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) – tudta meg a Vezess.hu. A tárca a napokban nyújtja be javaslatait az Országgyűlésnek, amelyek közül az alábbiak a legfontosabb, legtöbbeket érintő változások.
Hóeséskor kamionstop
A törvénymódosítási javaslat rossz időjárás esetén is megengedné a közútkezelőknek, hogy korlátozzák vagy eltereljék a különféle utak forgalmát, esetleg teljesen lezárják azokat. „Főként intenzív havazás idején szükség lehet arra, hogy elsősorban a tehergépkocsikat teljesen vagy részlegesen kitiltsák az utakról” – állítja a minisztérium, amely „üzemeltetési tapasztalatokkal” indokolja szándékát.
Eszerint a gyakran kopott gumikkal közlekedő tehergépkocsik nem képesek a biztonságos közlekedésre a nagy hó miatt, mondja az NFM. Ez pedig fennakadásokhoz és közlekedési káoszhoz vezethet, akár balesetveszélyes is lehet.
A tervezet szerint az útkezelő félreállíthatja, vagy akár pihenőhelyre terelheti a kamionokat, amíg helyre nem állnak a biztonságos közlekedés feltételei. A tárca szakértői szerint az új előírás csökkentheti a baleseti kockázatot, időt spórol a többi közlekedőnek, sőt még jelentős kapacitásokat is felszabadíthat a rendőrségnél és az útkezelőnél. A tervezett intézkedés hasznosságára a jogalkotó a szlovén szabályozás eredményeit hozza fel jó példaként.Lerobbant kocsik eltávolítása
Szintén megszüntetendő veszélyforrásnak tekinti a minisztérium az útszélen műszaki hiba miatt veszteglő, elhagyott autókat, ezért úgy módosítaná a törvényt, hogy az útkezelők a jövőben eltávolíttathatják, vagy akár maguk szállíthatják el a tiltott helyen álló járműveket. Ezt azonban a tulajdonos (vagy az üzembentartó), és a rendőrség értesítése után tehetnék csak meg.
Azonban ha balesetveszélyesnek ítélik az útkezelők a helyzetet, akkor csak a rendőrségnek kell előzetesen szólniuk, míg a tulaj utólag tudhatja meg, hogy elvitték a lerobbant kocsiját. Duplán pórul járhat a műszaki hibás autó gazdája a javaslat szerint, ugyanis a módosítás kötelezné őt a szállítás és a tárolás utólagos megfizetésére.
Amennyiben ezt fél éven belül nem teszi meg, vagy ennyi idő alatt nem derül ki, hogy egyáltalán kié a kocsi, az útkezelő eladhatja, „vagy más módon hasznosíthatja” a járművet. Persze előfordulhat, hogy a hat hónapot követően jelentkezik valaki a kocsijáért, amennyiben ezt a nyolcadik hónap végéig teszi, megkaphatja a vételárat. Persze csak miután levonták belőle a szállítási, tárolási és értékesítési költségeket.
Ugyanazért csak egy büntetés
Az ombudsman korábbi kezdeményezésének megfelelően egyértelműbbé tenné a minisztérium a törvényt a parkolási bírságokkal kapcsolatban. A lényeg: a módosítástól számítva „ugyanazon a napon, egyazon díjköteles helyen díjfizetés nélkül történő parkolás esetén csak egyszer lehet pótdíjat kiszabni”.
A hatályosnál világosabb fogalmazást elsősorban a parkolási társaságok pótdíjazási gyakorlata indokolja, amely az NFM szerint „eltér az ésszerű és méltányos megoldástól”.
Változtatna a jogalkotó az út melletti reklámtáblák tilalmán is. A javaslat a szabályozásba ütköző reklámhordozók eltávolítására újabb, ezúttal 2012. szeptember 30-i határidőt állapít meg.
Jönnek a közúti ellenőrök?
Amint egy hónapja megírtuk, a közlekedési törvény külföldi rendszámhasználatra vonatkozó, többször megbukott passzusait is megváltoztatná az NFM. Korábbi információinknak megfelelően az ombudsmani kifogások mentén született a módosítás, vagyis életszerűbbé válhat a kocsik közúti ellenőrzése.
Érdekesnek tűnik az a javaslat, miszerint a minisztérium bevezetné „a közúti ellenőri jogállást”. Egyelőre nem tudjuk, hogy részleteiben mit takar ez a törvénymódosítás, az NFM mondata nem teszi teljesen világossá.
Eszerint „az önálló hatósági jogkörben, ám különböző illetékességi területen eljáró szervezetek azonos szolgáltatási színvonalon, egységesen képzett és továbbképzett kormánytisztviselőkkel láthatják el feladataikat”.