Van Nagy Magyarország matricás, létezik bankkártyás fizetési lehetőséget nyújtó, akad a legalacsonyabb árra rámenő és van luxusszállókra specializált taxi Budapesten.
A szolgáltatási színvonalban és a járműállományban is rendkívül heterogén taxipark szabályozásának most ismét nekifut a Fővárosi Önkormányzat vezetése.
A feltételek megállapításával a fő cél a környezetszennyezés csökkentése a magas károsanyag-kibocsátású kocsik kiszűrésével, mert a taxik rengeteget futnak és az évi 30-70 ezer kilométer szinte egészét a városon belül teszik meg.
A kritériumok másik része az autók méretére, ezzel a térkínálatra vonatkozik, így utánanéztünk, milyen modellek nem felelnek meg a minimum 2550 milliméteres tengelytávban és 430 literes csomagtérben konkretizált mérethatárnak.
Megrostált taxipark
Egységesen fekete-sárga színű taxipark jöhet létre a fővárosban, továbbá az autók mérete és műszaki színvonala is közelebb áll majd egymáshoz a mostaninál. A BKK sajtóközleménye alapján elvárás lesz a legalább 2550 milliméteres tengelytávolság és a minimum 430 literes csomagtartó valamint a 2005 óta érvényes Euro 4 emissziós normát teljesítő motor. Az autók maximális életkora 10 év.
Mind a nem dohányzó sofőrök, mind az utasok szempontjából kedvező változás, hogy a taxikban tilos lesz a dohányzás és elterjed végre a bankkártyás fizetés. Ezzel a virágbolt marad nagyjából az utolsó hely, ahol az is készpénzzel kényszerül fizetni, aki többezres tételeket inkább elektronikusan szeret kifizetni. A Fővárosi Közgyűlés június 20-i ülésén dönthet az új budapesti taxiközlekedési rendeletről.
A magas fogyasztású, de megbízhatósága, kényelmesen tágas utastere, olcsósága és a taxisoknak kidolgozott finanszírozási konstrukciók miatt népszerű Chevrolet/Daewoo Lacetti az egyik nagy vesztes, amelyből a kombi csomagtere alapesetben 400, a lépcsőshátúé 405 literes.
A taxis hiába bízik a Chevyben, Tacumába sem tud átülni, mivel a kompakt egyterűnek alapesetben még kisebb a csomagtartója.
Mennyi az annyi?
Ám a fix határértékekkel aligha lesz könnyű besorolni a hátsó ülések állításával bővíthető csomagterű autókat. A SEAT Altea például 409 literes csomagtérrel kezdte pályafutását, majd megjelent benne a Golf Plus tologatható hátsó ülése, amivel a szám felmegy a bűvös 430 liter fölé. A határérték egyébiránt nem túlzó, de pont a Lacettit ismerve elegendő lehetne 400 liter is.
Kiszorul az Octavia Tour
Sokan fuvaroznak első generációs Skoda Octaviával, akiket fájdalmasan érint a típus kimustrálása. Az Octavia I tengelytávja miatt akad fenn a rostán: 38 milliméter hiányzik a 2550-hez.
Testvérmodelljeit a rendelet gyakorlatilag nem érinti, mert négyes Golffal, a második szériába tartozó Toledóval, első generációs Leonnal, pláne Audi TT-vel nemigen szállít utast bárki is.
Gyakorlatilag kiesik az összes autó, amely idősebb hét évnél. Kivételt jelent, ha a gyártó – környezetvédelmi elkötelezettsége miatt – a kötelezőnél alacsonyabb emissziójú modelleket forgalmazott a határnap előtt, de ez a kipufogógáz-tisztítás pluszköltségei miatt ritka. (Az Európai Unió szabályozása az új típusként bevezetett autóknál 2005. január 1-től, a már piacon lévő modellek esetében 2006. január elsejével tette kötelezővé az Euro 4 szabvány betartását.)
Csereautó 1,5 milliótól
Biztos, hogy sok taxis kényszerül autót cserélni, de aligha állíthatják, hogy a Fővárosi Önkormányzat vállalhatatlan beruházásra kényszerítené őket. 1,4 literes motorral gyakori munkaeszköz a Skoda Octavia II generációja, ebből Euro 4-es motorú, 5-6 éves autókat 1,5-1,7 millió forintért kapni, amelyeket a taxis elvileg még 4-5 évig hajthat.
Kérdés, hogy megéri-e egyáltalán folytatni az ipart, mert a rengeteg taxis olyan árversenyre kényszeríti a szakmát, hogy még a személyfuvarozás legelemibb költségét, az egyre drágább üzemanyagot sem tudják érvényesíteni a tarifákban.
FRISSÍTÉS: 2012. június 20-ai ülésén a Fővárosi Közgyűlés levette napirendjéről a döntést. A tervek szerint szeptemberben tárgyal majd a testület a rendeletről,amellyel kapcsolatban további egyeztetésre van szükség Tarlós István főpolgármester szerint. Őszre talán sikerül olyan kritériumokat találnia a városvezetésnek, amivel legalább a legkevésbé környezetszennyező hibrideket nem tiltja ki a taxizásból. Stockholmban, Milánóban és néhány más városban meghatározó a hibridek aránya a taxiparkban, nálunk viszont a Prius első két generációja, a Honda Civic Hybrid, a Jazz Hybrid, az Insight, de 375 literes csomagtartójával még a jóval nagyobb Audi A6 Hybrid vagy az 5-ös ActiveHybrid sem felel meg a 430 literes csomagtér-kritériumnak. Pedig nem ártana ritkítani a dízel taxikat, mert nemrég a WHO, ez Egészségügyi Világszervezet is tényként mondta ki, hogy kipufogógázuk rákkeltő. Mi azt javasoljuk, hogy aki spórolni akar, vegyen kisebb és könnyebb benzines autót vagy járjon LPG-vel, azaz autógázzal, amíg a földgázkút-hálózat terjedése lehetővé teszi sűrített földgáz (CNG) üzemű személyautók használatát.