Egy idő után úgy érzetem magam a Goodwood Festival of Speeden, mint egy hentesboltba beszabadult kutya: egyszerre annyi hihetetlen inger ért, hogy nem tudtam, mihez kapjak. Az orrom ellőtt, kvázi betétprogramként egy ralipályán versenyautók döngetnek, B-csoportos szörnyetegektől kezdve megannyi klasszikuson át a közelmúlt WRC csodafegyvereiig.

Button helyszíni interjúját követhetjük a kivetítőn
Mazda RX-7 indul a rali szakaszon

Mazda RX-7 indul a rali szakaszon

Mazda RX-7 indul a rali szakaszon


Ez az úgynevezett Forest Rally Stage: 2,5 kilométeren keresztül, U-alakban tekergett a Sebességfesztiválnak otthont adó hatalmas birtokon, amely Charles Gordon Lennox, ismertebb nevén Lord of March tulajdona. A derék gentlemanről az a legenda járja, hogy nem piros, sőt, a többi arisztokratával ellentétben még csak nem is kék színű, hanem sárgászöld, erősen gyúlékony folyadék kering az ereiben. Benzin. E furcsa genetikai vonást a nagyapjáról, Frederick Gordon-Lennox-tól örökölte, aki autóversenyző volt, és először 1936-ban rendezett a birtokon hegyi felfutóversenyt.

Kurbli helyett most hordozható akksiról indul

Kurbli helyett most hordozható akksiról indul

Kurbli helyett most hordozható akksiról indul


Szerencsére hill climb műsorszám most is van, olyannyira, hogy hagyományosan ez az idén 19. alkalommal megrendezett Sebességfesztivál központi programja. Keskeny, 1,86 kilométer hosszú úton döngetnek fel a kastélyparkból a hegytetőre a különféle antik és modern versenyautók, egzotikus utcai sportkocsik és motorkerékpárok. Ahhoz, hogy lássam a csodát elég volt hátat fordítanom a ralipályának és az aszfaltcsíkra figyelnem, ahol a pályabírók Rolls-Royce Phantomja (a szomszédos birtokon gyártják) és egy Mercedes E63 AMG T-modell felvezető autó után egyesével jöttek fel a különlegességek.

Mesteri F1-szobor Goodwood House előtt

Mesteri F1-szobor Goodwood House előtt

Négy henger, két ikerkarbi, nyitott szívórendszer a Lotusban

Négy henger, két ikerkarbi, nyitott szívórendszer a Lotusban

Négy henger, ikerkarbi, nyitott légszűrő a Lotusban


Ne holmi sétakocsikázásra gondoljanak, itt verseny zajlott és mérték az időket, integetni és a közönségnek bohóckodni csak lefelé jövet tudtak a pilóták. Dúsgazdag, de kissé ügyetlenül vezető gyűjtők ugyanúgy akadtak köztük, mint félprofik vagy ma is praktizáló, illetve nyugdíjas profi autóversenyzők, mint például Jenson Button, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Sir Jackie Stewart, John Surtees és Damon Hill, csak hogy kizárólag a Formula 1-es világbajnokokat említsük. Persze ne vérre menő küzdelemre gondoljanak, századmásodpercek helyett a szórakozásról szól a Festival Of Speed, vagy, ahogy az angolok számunkra kissé előnytelenül rövidítik, a FOS.

Stílszerű Morris Commercial fagyis kocsi

Stílszerű Morris Commercial fagyis kocsi

Stílszerű Morris Commercial fagyis kocsi


Hörögve esett ki a hill climb pálya kanyarjából egy Peugeot 405 T16 GR „Pikes Peak”, amikor furcsa lármára lettem figyelmes. Mindenki az ég felé nézett, és egyszer csak a Brit Királyi Légerő vadászrepülő-köteléke húzott el a fejünk fölött, majd visszafordultak, és másik alakzatban repültek át a goodwood-i birtok felett. Több mint harminc éve szolgálatban lévő, angol-olasz-NSZK feljesztésű Tornado harci gépek tartottak légi parádét, ha eddig valaki netán unalmasnak tartotta volna a felhozatalt. Teljessé vált a közönség nyaktornája: hol a ralipályát, hol a hegyi felfutót, hol az eget fürkésztük, egyszerre törtünk ki ovációban, közös extázisban figyeltük a hihetetlen eseményeket.

103. lett az orrmotoros Renault 5, a Turbo csak egy hellyel előzte meg

103. lett az orrmotoros Renault 5, a Turbo csak egy hellyel előzte meg

Legszívesebben azonnal klónoztatnám magamat, hogy a rendezvény minden pontján ott lehessek, itt fél nap alatt az egyszeri látogató önkívületi állapotba kerül, és hazaindulva magát ostorozza azért, amiket nem tudott megnézni. A felhozatal hihetetlenül színes, a hegyen fel-le rohangáló autók értéke valószínűleg felér a magyar államadóssággal.

Utcai sportautókat is kiállítottak a parkban

Utcai sportautókat is kiállítottak a parkban

Természetesen a többségük nem eladó, de az érkezésünk előtti napon volt egy Bonhams-aukció olyan különlegességekkel, mint a cégalapító Ettore egyik saját Bugattija, Elton John Aston Martinja, George Daniels II. háború előtti gyűjteménye vagy egy holland gyűjtő Lotus kollekciója. Végül 82 autó kelt el 22 millió dollár értékben, a négynapos fesztivál állandó programja pedig II. Erzsébet beiktatásának 60. évfordulójára egy autókiállítás volt királyi limuzinokból és más előkelő járművekből.
Álcázva mászik hegyet a Mercedes CLS Shooting Brake

Álcázva mászik hegyet a Mercedes CLS Shooting Brake

Álcázva mászik hegyet a Mercedes CLS Shooting Brake


Mondanunk sem kell, az autógyártók rég felfedezték maguknak a rendezvény marketingértékét, ezért legsikeresebb versenygépeik, illetve mai sportkocsijaik mellett tanulmányokat is elhoztak, sőt, még álcázott prototípusokkal (Mercedes CLS Shooting Brake, Jaguar F-type satöbbi) is rajthoz álltak. Itt ünnepelte premierjét többek között az Alpine A110-50, az Infiniti Emerg-E, a Bentley Continental GT Speed és még sok újdonság, a raliszekció szponzora pedig a Skoda volt. Mi a Porsche jóvoltából jutottunk el az eseményre, a márka sliverstone-i vezetéstechnikai központjával és Goodwodban rejtegetett új szupersportkocsijával külön cikkben foglalkozunk majd.

Talbot Sunbeam Lotus 1980-ból

Talbot Sunbeam Lotus 1980-ból

Talbot Sunbeam Lotus 1980-ból


A Sebességfesztivált, a világ leggyorsabb kerti partiját tavaly 150 ezer ember látta, és idén jó eséllyel megdől a rekord. Bár a világ minden tájáról érkeztek vendégek, természetesen az angolok voltak többségben, akik nem arról híresek, hogy megrettennének pár csepp esőtől. Szerencsére látogatásunk reggelére éppen elállt az eső, az erdei gyalogösvényeken ugyanúgy természetes viselet volt a bakancs vagy gumicsizma, mint a birtok földútjain a Land Rover Defender vagy a rácsos személyszállító utánfutót cibáló traktor.

Az ünnepelt Lotus fergeteges kollekciót hozott

Az ünnepelt Lotus fergeteges kollekciót hozott

Egy Datsun 240Z belseje. Itt balról navigálnak

Egy Datsun 240Z belseje. Itt balról navigálnak

Egy Datsun 240Z belseje. Itt balról navigálnak


Igazán lelkes közönség verődött össze itt a sussex-i birtokon, az emberek órákon át képesek voltak foglalni egy-egy jó állóhelyet a hegyi felfutó szalmabálái mellett, meghatottam állták körül a paddock-ban várakozó autókat, nem legyezték orruk elöl fintorogva az Euro mínusz ötös kipufogógázokat, tapssal díjazták a gumifüstölést, ugyanakkor sosem tolakodtak. Természetesen a gyerekeket kivéve mindenki fülvédő nélkül élvezte az autók és motorok akusztikáját, amitől már a száz méterre lévő parkolónál lúdbőrös lettem, a hegyi pálya szélét és a paddockot pedig hömpölygő tömeg vagy térkép nélkül, a hangokat követve is megtaláltam volna. Ideges alapjáraton gurgulázó versenygépek, égszakadásként dübörgő háború előtti monstrumok, géppuskaként ropogó kipufogók, szakadó farmer hangján elgyorsító szörnyek – csupa olyasmi, ami zene az autórajongók füleinek.

Csónaktest, merev híd a háború előtti versenyautókon

Csónaktest, merev híd a háború előtti versenyautókon

Csónaktest, merev híd a háború előtti versenyautókon


Persze a látvánnyal sem lehetett egykönnyen betelni, LeMans sztárjai, háromtengelyes formulaautók, dragsterek és filigrán monopostók hűlnek pattogva a sátrak alatt, Lola, Chevron, March-Cosworth, Pagani-Zonda, Cooper-Climax, Sauber-Mercedes, BRM, Sunbeam, Lagonda, Connaught, Donner-Chevrolet és megannyi érdekesség sorakozik tőlem karnyújtásnyira. Ide minden motorsport- és veteránrajongónak el kell jutnia egyszer, amire remek alkalmat nyújt a jövőre ugyanilyenkor rendezendő 20. jubileumi sebességfesztivál.

Indul a menet

Indul a menet

Aki hamarabb jönne vagy egyszerűen kíváncsi Lord March másik híres autós rendezvényére, jöjjön ki ősszel a Revival-ra, amit nem a Goodwood House kertjében és a hozzá kapcsolódó erdőben, hanem több mint hatvanéves házi versenypályáján rendez a házigazda és ötven fős stábja. Mivel oda korhű ruhában kell érkezni, igazi időutazós veteránpartinak ígérkezik – míg a Festival of Speed inkább egy múltból a jövőbe átívelő show a lóerők, és az azokkal gazdálkodó versenyzők tiszteletére.