2012 májusának hetedik napja is pont olyannak indult volna, mint a többi, csakhogy reggel egy könnyed magyar nyelv és irodalom érettségivel kezdtem. Már alig vártam a végét, hogy végre elmehessek a Modellszalonba az előző este motiváció címén lefoglalózott 1:43-as Schuco Audi A5 Sportback-emért. Mellesleg a szövegalkotás részének összehasonlító elemzése Karinthy Tanár úr kérem című művéhez kapcsolódott. Gondoltam, ha a megoldás nem is lesz jó, legalább olvastam egy humoros karcolatot és egyébként is fel fog vidítani a gusztusos csomagolásban lakó ingolstadti ezüst. Mindössze két csavart kell eltávolítani ahhoz, hogy az A5-ös kiszabaduljon a márkaarculathoz illően díszített, műanyag talapzatos, hologramos matricával és marketingszöveggel ellátott látványdobozból.
Hát ez itt meg micsoda?
Kedves Olvasó! Ebben a rovatban Csepreghy Dániel, a modellautók nagy ismerője mesél a gyűjtögető életmód szépségeiről, elárulja, mi tesz igazán érdekessé egy-egy modellt, illetve miből és hogyan építhetünk méltó környezetet kisautónk köré. Mindezt szigorúan 1:18-ban. Kivéve, amikor nem. :)
Apró autó aprólékos apróságokkal
Ha valaki nincs igazán elmerülve a témában, akkor ez az A5 Sportback egy a sok tökegyforma Audi közül. Szerintem a legszebb az aktuális modellpalettáról, imádom a hosszú orrát, a kerekek felett enyhén ívelt vállvonalát és a finoman lehajló tetőívét. A nyithatatlanság igencsak jó hatással van az illesztésekre. A keret nélküli ablakokat szegélyező kecses krómozás is töretlenül fut körbe. Hajszálvékonyak az ablaktörlő lapátok. Naná, hogy nem maradt le a single frame hűtőrács, rajta a négy karikával meg a negyvenháromszorosára kicsinyített quattro plakettel, és bűn lett volna elsiklani a gyönyörű kidolgozású lámpák felett. A sportosan elegáns megjelenéshez tökéletesen passzoló ötküllős felnikkel együtt forog a lyuggatott féktárcsa, a nyereg pedig áll, akár egy 1:18-asnál. A csomagtérfedélen pedig elképesztően picurka, de mégis olvasható fotomaratott típusjelzés. Nem is akármilyen gép ez, hanem egy quattro hajtású, 3.2-es benzines! Nem hazudtak, az alján egyértelműen látszik a hátsó differenciálzár.
Ha nem tudnám, hogy gépek és kínai emberkék közös munkája ez a modell, akkor azt hinném, hogy manókból és tündérekből álló gárda termeli egy zsugorított gyártósoron. Hiszen ilyen csöppnyi részleteket ennyire precízen megalkotni, elsőre eléggé lehetetlen feladatnak tűnik.
Összegzés
Mikor elhatároztam, hogy felszámolom az 1:72-es kisautókból álló gyűjteményem, hogy a helyére egy szigorúan 1:18-asokat tartalmazó kollekció kerüljön, azzal a lendülettel egy csomó „felesleges” régiségtől is megszabadultam. Voltak köztük sokat látott Matchbox-ok, strapabíró Bburago-k és kicsit szebb kidolgozású, de szintén masszív Maisto-k. Annak ellenére, hogy a 18-asok melletti elköteleződésem kőbe lett vésve, többnyire szép és olcsónak mondható vagy nagy leértékeléskor beszerzett 1:43-asok meg-meg törik a nagyok monopol helyzetét. Például egy ilyen A5 Sportback-hez akár az átlagos piaci ár feléért, 15 euróért is hozzájuthatunk, így nem csoda, ha időről időre elcsábulok egy-egy hasonló darabra. A végén pedig egy költségkímélő és színes kis gyűjtemény is összeállhat. Úgy érzem, én még koránt sem tartok a végén a saccra hatvanvalahány darab egynegyvenhármassal…:)
A korábbi modellautós cikkekért nem kell messzire menni, elég csak erre a linkre kattintani.