Biztonságtechnikai szakértők amiatt kezdtek aggódni, hogy az egyre összetettebb, és egyre több mindent kiszolgáló autóipari szoftverek elméletben igen sebezhetőek lehetnek egy rosszindulatú külső támadás esetén. Persze ők már a megoldást is kutatják, nyilván jó üzletet szimatolva a dolog mögött.
Az autógyárak egyre többet dolgoznak azon, hogy a hordozható számítógépeket, tableteket, okostelefonokat minél könnyebben és szorosabban lehessen csatlakoztatni az autók saját rendszeréhez. Az átlagember ennek csak az előnyeit látja, a szakember pedig a veszélyeit is. Az állandó netes-, vagy éppen a berendezések közötti kapcsolat több kockázatot is rejt magában. Például lehallgathatóak a sofőr telefonbeszélgetései, vagy éppen a navigációs berendezés működése is megbolondítható.
Autóink már most is tömve vannak elektronikával, számítógépekkel, amelyek a motorvezérléstől a blokkolásgátlón, menetstabilizálón keresztül a navigációs berendezést, kommunikációs rendszert, vagy éppen a klímát vezérlik.
A szakértők szerint egy-egy komolyabban automatizált autó felett már manapság is oly mértékben át tudják venni illetéktelenek a hatalmat, hogy akár halálos balesetet is előidézhetnek egy-egy külső támadással. Ugyan jelenlég még kevés olyan autó van az utakon, amelyek ennyire automatizáltak, de az egyre szaporodó adaptív tempomatok, illetve az automatikus parkolásnál is használt kormánymozgató rendszerek, önműködő vészfékasszisztensek valóban komoly bajokat okozhatnak, ha nem akkor és úgy működnek, ahogy azokat az autógyárban kitalálták.
Hogyan kerül a vírus a kocsiba?
A kártékony vírus neten, bluetooth-kapcsolaton, esetleg egy audio lemeznek látszó CD-n, de akár az autó számítógépes diagnosztikai rendszerének csatlakozóján keresztül is fertőzhet.
Bárki lehet hacker
Nemzetközi, netes kereskedelemmel foglakozó oldalakon már jelenleg is kaphatóak olyan filléres berendezések, amelyekkel egy autó szervizüzeneteit lehet kikapcsolni. Így pár dollárért megoldható, hogy a következő költséges olajcsere időpontja eltolódjon pár évet, illetve az sem okoz gondot, hogy a légzsák hibájára figyelmeztető jelzés ne csökkentse a kocsi értékét.
Más kérdés, hogy ezzel áttételesen ugyan, de embert is lehet ölni.
Rémisztő belegondolni, de már a valós idejű dugófigyelővel kiegészített dinamikus útvonaltervezés is képes megbénítani egy egész várost, ha elég sok autóban alkalmazzák. Csupán a dugó rémével riogatott autósokat kell leterelni egy szűkebb keresztmetszetű útszakaszra és máris kész a közlekedési káosz, amely komoly gazdasági károkat is okozhat.
A jelentősebb autógyártók egyelőre nem tartanak attól, hogy hackerek támadnák meg modelljeiket, de nem is tartják lehetetlennek, hogy ez elméletben kivitelezhető.
Bár jelenleg még nem kell hasonló támadások hadától tartani, de a jövő akár ijesztő is lehet. Szerencsére a hazai autópark átlagéletkora alapján idehaza még van pár évtizedünk, mire egyáltalán gondolkodnunk kell ezen a problémán.