Melyek a legveszélyesebb utak egy-egy megyében, és mi az oka a sok baleseteknek? Háromrészes sorozatunk 19 megye és Budapest rendőrségének a Vezess.hu kérésére összeállított listáin alapul.
Pest megye
Az ország összes megyéje közül a középsőben történik a legtöbb baleset. Itt közlekedik a legtöbb jármű, ide futnak be az autópályák, az M0-ás önmagában is az egyik legrosszabb statisztikát produkálta az elmúlt években, ráadásként a terület közepén ott van a főváros a maga hatalmas ki-bejövő forgalmával. (Budapest adatait külön kezeltük, sorozatunk első része a főváros legbalesetvszélyesebb útjairól ide kattintva olvasható.)
Számtalan poén tárgya volt 1994 környékén a rendszerváltás utáni első demokratikus kormány közlekedési minisztere, aki a kampányidőszakban a kritikusai szerint olyan útszakaszokat is átadott, amelyeken még lehetett volna mit csiszolni. Sokan ilyennek tartották az M0-ás első szakaszait is, de igazságtalan lenne egy politikus nyakába varrni, hogy a főváros jelenleg is átalakuló körgyűrűje az elmúlt közel két évtizedben számtalan baleset helyszíne volt.
Sorozatunkban csak az elmúlt három és fél év adatait közöljük, az M0-ás azonban ebben az időszakban is félezer baleset helyszíne volt. A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság szerint 2009 elejétől 2012 augusztusáig 471 baleset történt a körgyűrűn. Ezek során 151 ember könnyebben sérült meg, 66-an súlyosan, és sajnos 8-an meghaltak.A balesetek legfőbb okai, mint általában, a gyorshajtás (113 alkalom) és a szabálytalan előzés (108). Az már meglepőbb, hogy egy alapvetően nagyrészt kanyarodó úton a jegyzőkönyvek szerint a 471 balesetből 380 teljesen egyenes szakaszon történt (vagyis ahol a lehető legjobban be lehet látni az utat). Az M0-ás legveszélyesebb része a déli szektor M7-es autópálya és az M5-ös autópálya közötti szakasza.
Annak ellenére, hogy Pest megye egyéb veszélyes útjain darabra kevesebb baleset történik, az elmúlt 3,5 év alatt mind a 4-es, mind az 51-es főúton többen haltak meg, mint a fővárosi körgyűrűn. A 4-esen a 349 balesetben 237-en sérültek vagy haltak meg: 22 halott, 66 súlyos és 149 könnyű sérült. Cegléd és Abony külterületén, valamint Monor belsejében van a legtöbb gond. Az 51-esen történt 232 balesetben 15-en haltak meg, 24-en súlyosan, 107-en pedig könnyebben sérültek meg. Itt Kiskunlacháza belterületére és Dunavarsány külterületére hívják a legtöbbször a mentőket.
Ha a további sorrendet nézzük, akkor átlagon felüli baleset történik még a megyében a 3-as, és a 2-es főúton, mindkettő különösen nagy forgalmú, az átlagnál lendületesebb vezetésre csábító út.
Fejér megye
Három autópálya is átfut Fejér megyén (az M7-es és az M6-os hosszan, az M1-es röviden), amelynek területét emiatt az országos átlagnál szintén több jármű használja. Az M0-ással ellentétben azonban a többi autópálya, mint a világ legtöbb részén, így nálunk is jóval biztonságosabb az egyszámjegyű főutaknál. Fejérben sincs ez másként.
Itt a 7-es és a 8-as főúton történik a legtöbb baleset, a megyei rendőrkapitányság szerint például utóbbinál a „Csórt elkerülő kanyarban”. Ehhez az egyetlen ponthoz 22 alkalommal hívtak rendőrt 2009-2011 között: 1 ember meghalt, 3 súlyosan, 4 könnyebben megsérült. Vezető okként a gyorshajtást nevezték meg az egyenruhások.
A 7-es főút és a 8-as közös szakaszán, valamint a 7-es és a 81-es kereszteződésében (felhajtó) ebben a három évben 72 autó tört össze. Szerencsére nem halt meg senki, de 10-en súlyosan, 11-en pedig könnyebben megsérültek.
Veszprém megye
„Mindenképpen szükséges megjegyezni, hogy kifejezetten veszélyes, úgynevezett baleseti gócpont nincs a térségben” – közölte a Vezess.hu-val Kómár Viktória főhadnagy. Ennek ellenére Veszprém megyében sajnos már áldozatokat követelt a 8-as főút. A megyehatárnál lévő 107-110 km közötti szakaszon 2009-2011 között 5-en meghaltak, 4-en könnyebben megsérültek, és emellett 10 olyan balesetet is feljegyeztek, amikor csak anyagi kár történt.
A 8-as főút 47-48 km közötti szakasza (veszprémi felüljáró) is különösen veszélyes, itt 3-an haltak meg, 6-6 súlyos és könnyű sérültet láttak el az orvosok három év alatt, emellett 4 sérülés nélküli baleset is történt. Megemlítették még a helyi rendőrök Várpalotát, ahol gyakran okoznak problémát az elsőbbségadást elmulasztó autósok.
Tolna megye
Itt egyértelműen a 6-os főúton kell a leginkább figyelni a sofőröknek. A megyei rendőrkapitányság munkatársai három szakaszt külön kiemeltek: a 89-102 km, a 112-130 km, és a 140-144 km közötti részeken 3,5 év alatt hatan életüket veszítették.
Súlyos sérüléses balesetből 17, könnyűvel járó 30 történt a vizsgált időszakban, aminek legfőbb oka a gyorshajtás és a szabálytalan előzés volt legnagyobb részt. A 143-as km előtt pár tíz méterrel van a 6-os és a 65-ös út kereszteződése, amelynél sok balesetet okoz, hogy a sofőrök nem adják meg az elsőbbséget.
Győr-Moson-Sopron megye
Kiemelkedik az észak-nyugati megye elmúlt évekbeli statisztikái közül az 1-es út 171-es km körüli része, az 1-es és a 101-es út kereszteződése, valamint 85-ös út 62-70 km közötti szelvénye. Előbbieknél az elsőbbség meg nem adása, míg utóbbi résznél a gyorshajtás miatt történnek a balesetek.
Az idei év első felének legrosszabb adatait az 1-es főút 152-159 km közötti része produkálta, ezen a rövid szakaszon pár hónap alatt 3-an is életüket veszítették. Az egyik tragédiánál a szabálytalan elindulás, a másiknál egy gyalogos hirtelen úttestre lépése, míg a harmadiknál a megengedett sebesség túllépése volt az ok.
Néhány helyen feltűnően kedvező adatokról is beszámolt a megyei rendőrkapitányság 2012 első 6 hónapját nézve. Az M1-es autópályán 2011 azonos időszakához képest 14-ről 7-re, a 14-es úton 4-ről 1-re, a 84-es úton pedig 21-ről 12-re csökkent a sérüléses balesetek száma.
Komárom megye
A fentivel pontosan ellentétes tendenciát mutat az M1-es autópálya Komárom megyei szakasza, amelyen 2010 első öt hónapjában 5 sérüléses balesethez hívták a mentőket, 2011 azonos időszakában már 13, míg idén az első öt hónapban immár 17 balesethez. (Az illetékes kapitányságtól csak első öt havi adatokat kaptunk az elmúlt évekre.)
Ennél is több sérüléssel vagy halállal járó baleset történt az 1-es úton az vizsgált évek januári-májusi időszakában. 2010-ben 12, tavaly 15, idén pedig 14 történt. Kiemelkedik még a megyében a 10-es főút, ahol viszont a 2010-es 15 darabról 2011-ben 5-re, míg idén május végig 6-ra mérséklődött a két évvel ezelőttihez képest a balesetek száma.
Vas megye
A statisztikai adatok szerint a nyugati országszélen baleseti szempontból leginkább veszélyeztetett területnek tekinthető a 86-os főút 59-87 kilométerszelvénye, valamint a 87-es főút 34-37 km közötti része. Arra vonatkozóan nem kaptunk adatokat a megyeri rendőrkapitányságtól, hogy hol mennyi baleset történt, mindössze annyit közöltek, hogy az okok között a helytelen sebességválasztás és az előzési szabályok megszegése áll az élen.
Zala megye
Az ország délnyugati részén a zalai rendőrség statisztikái szerint az M70-es, és a 74-es út emelhető ki. A legtöbb baleset 2009-2011 között az M70-es 4-9 km közötti szakaszán volt (14 darab), a 12-16 km között pedig 7 eset. Ezeken a kétszer egysávos részeken az elvétett előzési manőverek okozták a balesetek többségét, míg a 74-es úton a kereszteződésekben az elsőbbség megadásának elmulasztása.
Ennek az útnak a 31-32 km közötti részén 3 év alatt 7, míg a 43 km 331 m-es kereszteződésénél 5 baleset történt az elmúlt években.
Somogy megye
Az utóbbi években a 67-es főút 4-5 éve átadott, Somogytúrt, Látrányt és Balatonlellét elkerülő részén történt a legtöbb baleset. A 78-82 km szelvény közötti részen az elmúlt 3,5 évben 3-an meghaltak és 28-an megsérültek.
Ezen a szakaszon található egy útkereszteződés, valamint a megyei rendőrség szerint „az a tény, hogy az újonnan átadott útszakasz forgalmi rend változásokkal is járt, okozta kezdetben a balesetek gyakoriságát”. Az egyenruhások szerint mára normalizálódott a helyzet.
Baranya megye
„A megye területén jelenleg nincs olyan út – útszakasz, amely kifejezetten veszélyesnek mondható. Természetesen nálunk is vannak fokozottabban veszélyes útszakaszok, illetve főutak, de azok semmiképpen sem nevezhetők baleseti gócpontoknak” – állította a Vezess.hu-nak a megyei rendőrkapitányság.
A szintén tőlük kapott adatok ugyanakkor azt mutatják, hogy csak a 6-os út baranyai szakasza brutális számokat mutat: az elmúlt 3,5 évben 28-an meghaltak, 83-an súlyosan, míg 166-an könnyebben megsérültek. Elsősorban a személyautósok hibái felelősek a tragédiákért, de csak idén már 33 kerékpáros is balesetet okozott a megyében.