Vezetéstechnika


A technika fejlődik, de a fizika törvényei nem változnak, így a vezetés alapfogásai sem évülnek el az elektronikus őrangyalok térhódításával.

Olvasónk kérdezi

Kedves Székely Gyula! 

Ismét kérdezek Öntől, a tökéletességre törekedve. Én még úgy tanultam a múlt században, hogy hegyről lefelé ugyan olyan fokozatban jövök, ahogy felfelé mennék. A féket nem használom folyamatosan, kímélve a betéteket. 1.6-os Corolla; Bp., Pusztaszeri út, lefelé. Van rész ahol 2-esben, van ahol 3-asban jövök le. Természetesen néha fékezgetve. (betartva az 50 km/órát) Nos, fiatal barátaim kritizáltak, hogy nem jól csinálom. Kérem Önt, világosítson fel, esetleg túlhaladt rajtam a mai technika? Nagyon várom az Ön szakértői válaszát; hibáztam-e, ha igen, mi a helyes technika lejtőn. Ha nem, nyugtassa meg a lelkem, hogy még jól bánok az autómmal. 

Köszönöm az idejét, további szép nyarat kívánok, üdvözlettel Bátori Éva

Szakértőnk válasza

Mozgáskorlátozottként mindig felmerül a szabályok más szemszögből történő értelmezése
A technika változott az évtizedek alatt, a fizika nem.

A technika változott az évtizedek alatt, a fizika nem.

A technika változott az évtizedek alatt, a fizika nem.


Kedves Éva! 
Alapesetben amit leír, mit hogyan csinál lefelé lejtmenetben, szerintem az úgy rendben van.A technika valóban változott a múlt század óta, de a fizika törvényszerűségei nem. Az nem gond, ha meghallgatja az Önnél vélhetően kevesebb megszerzett saját tapasztalattal, vagy inkább virtuális tapasztalattal rendelkezőket. Nehéz a ami világban eligazodni, annyi mindenről lehet sokfélét hallani. Nem csoda ha Ön is elbizonytalanodott.Bízzon a megszerzett saját tapasztalaiban,ne vegye le szemét a célról, ami azt is jelentheti, hazaérni úgy ahogy Ön biztonságosnak ítéli. Amennyiben a javítási számláin nem jelentkezik, a szokásostól eltérő magasabb fékbetét, vagy féktárcsa csere díja nincs min izgulnia. 
Üdvözlettel Székely Gyula

Autóvásárlás


Régóta teljes mellszélességgel állunk ki a gázüzemű átalakítás mellett, érzésünk szerint helyesen. A technológia mára nem jár komolyabb szervizköltséggel, beszerelése pedig átlagos futásteljesítmény mellett is belátható időn belül megtérül.

Olvasónk kérdezi

Tisztelt tanácsadó úr, 

van egy 2001-es Opel Zafiránk 2.0 dízelmotorral, mely fölött nagyon eljárt az idő, lassan többet áll szervízben, mint a ház előtt. Szeretnénk lecserélni, de nemigazán tudom, milyen autóban gondolkodjunk. Javarészt rossz utakon vezetünk és nem tudom mi az ami ezt jól bírná. A zafirában vonzó volt a variálhatóság 5-7 személy miatt, mi általában 3-4 en utazunk, havonta 1500-2000 km-t megyünk vele. Ezúttal inkább benzinesben vagy benzin/gáz kombinációban gondolkodnánk, ez utóbbi a kedvezőbb fogyasztás miatt, kb. 4000 Euro értékben. Szóval egy szívós családi autó vásárlásához kérném tanácsát. Igazából elég sürgető ez a kérdés, jelenlegi autónk állapota miatt. 

Köszönöm segítségét.

Szakértőnk válasza

Kedves Kristóf! 
Az Ön esetében én nem típust, hanem hajtóanyagot váltanék. 1,2 millió forintból tíz év körüli benzines Zafirákat talál, lehetőleg az 1,8-ast érdemes megvásárolnia, de ha az 1,6-osból bukkan egy kulturált darabra, akkor az is megjárja. Maximálisan egyetértek az autógáz-szett beépítésével, ha nem talál már eleve benzin-autógáz vegyes üzemre átalakított autót. (Figyelni kell rá, hogy a Zafirából volt gyárilag CNG-üzemű modell, de ez sűrített földgázzal megy, nem autógázzal, azaz LPG-vel és Németországgal szemben itthon nincs földgázkút-hálózat. 
A gázüzem hátránya eltörpülnek a mellette szóló érvek mellett. Igaz az állam jóindulatában kevésbé bízhatunk, ha a jövedéki-adó emelésről van szó

A gázüzem hátránya eltörpülnek a mellette szóló érvek mellett. Igaz az állam jóindulatában kevésbé bízhatunk, ha a jövedéki-adó emelésről van szó

Én országszerte 3 nyilvános töltőállomásról tudok, Budapesten pl. egyetlen egy van. Az autógáz tankolása viszont nem gond.) Az autógázszett 250-280 000 Ft körüli ára 20 000 km alatt megtérül, még akkor is , ha nem számoljuk bele az autó értéknövekedését. Az Opelek hidrotőkés szelephézag-kiegyenlítése miatt Ön megússza a lapkás szelephézag állítású, főleg japán autók, pl. a Suzukik átalakításához ajánlott felső szelepolajozást, ami egyébként 20-30 ezer forintos tétel. Ha már nem bízik a Zafirában (pedig a benzinesek igazán strapabíróak), vennék egy benzines Nissan Primera 1,6 kombit a 2002 előtti modellből, esetleg 2005 előtti Ford Focust 1,6-os vagy 1,4-es benzinessel. 
Üdvözlettel, Szörényi András 
Szakértőnk válasza

Jog

A mozgáskorlátozottaknak járó kártya mindig csavar egyet a közlekedési szabályok értelmezésén, ilyen ködös helyzetben nem árt, ha megfelelően tudjuk értelmezni a fennálló jogszabályokat.

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Mozgáskorlátozott kártyámmal várakozni tilosban parkoltunk, de sajnos volt egy kiegészítő tábla is, mely szerint árurakodásra kijelölt terület. Nem tudtam, hogy e kiegészítő tábla mogött mozgáskorlátozott sem parkolhat, így helyszíni bírságot szabtak ki távollétemben.

Egyébként a kör alapú tábla elég ferdén van elhelyezve, alig észrevehető, mondjuk a kiegészítő tábla merőleges az úttest szélére.A kérdésem az lenne, hogy érdemes-e hivatkoznom a tábla hiányosságára a szabálysértési eljárásban, vagy elegendő csupán arra hivatkozzak, hogy nem én vezettem az autót, nem én parkoltam, hanem közeli hozzátartozóm, ami igaz is, ugyanis nekem jogosítványom sincsen, csak a nevemen van az autó. És mikor érdemes ezt megírni, most a helyszíni bírság kiszabásakor, vagy amikor a közterület-felügyelet megtette a szabálysértési feljelentést? 

Köszönöm.

Mozgáskorlátozottként mindig felmerül a szabályok más szemszögből történő értelmezése

Mozgáskorlátozottként mindig felmerül a szabályok más szemszögből történő értelmezése

Mozgáskorlátozottként mindig felmerül a szabályok más szemszögből történő értelmezése


Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk! 
Ha hozzátartozója vezetett, más védekezésre nincs szükség. Egyelőre ne tegyen semmit, ne fizesse be a bírságot. A közterület felügyelet fog küldeni egy levelet, hogy feljelentik, ha nem fizeti be, de ezzel se foglalkozzon. Kb. 1-3 hónapon belül kap egy levelet a rendőrségtől, amiben megkérdik, ki vezette az autót. Erre válaszoljon 8 napon belül, és írja meg, hogy közeli hozzátartozó, ezért nem kívánja megjelölni. Ez után le fogják zárni az ügyet. 
Üdvözlettel: dr. Kozma Tamás ügyvéd Tel: 30-8944-445 Fax: 1-7870-950 

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!