Bangle-BMW-ken szocializálódott fejemnek nehéz volt befogadni az E30-asok körüli csillapíthatatlan rajongást, de amint megkaparintottam az első 1:18-ast és tudtam mit kell beütni a videómegosztók keresőjébe ahhoz, hogy ne gumifüstbe burkolózó, szakadt 320-asok pörgését dobja ki, megértettem. Nem véletlenül tartják a valaha gyártott BMW-k legjobbikának. Egy szerpentinen haladó M3 élményfaktora hatványozottan nagyobb egy autópályán 250-nel száguldó E65-ösénél. Habár utóbbi is felejthetetlen program.

Hát ez itt meg micsoda?

Kedves Olvasó! Ebben a rovatban Csepreghy Dániel, a modellautók nagy ismerője mesél a gyűjtögető életmód szépségeiről, elárulja, mi tesz igazán érdekessé egy-egy modellt, illetve miből és hogyan építhetünk méltó környezetet kisautónk köré. Mindezt szigorúan 1:18-ban. Kivéve, amikor nem. :)

Igaziban sokan a valaha gyártott legjobb BMW-nek tartják, ez tizennyolcszorosára kicsinyítve is igaz az E30-as M3-asra.

A Sport Evolution-t kizárólag ebben a két színben lehetett kapni

A Sport Evolution-t kizárólag ebben a két színben lehetett kapni

Régebbi autókat 1:18-ban sokkal hálásabb feladat megalkotni, mint letisztult formavilágú újakat. Különösen igaz ez, ha egy széles tömeg által kedvelt márka legendás típusáról van szó. Biztosan megtérülő, ám felelősségteljes feladatot vállalt magára az Autoart, amikor nekilátott az E30-as kódjelű M3-as BMW gyártásának. Hogy a leendő gazdája hosszú időkig csodálni tudja, tökéletesen kellett passzolnia az arányoktól kezdve a legapróbb részletekig mindennek. Dobozból is a komolyabbik, hungarocelleset kapta a kicsike hátulhajtós.

A két egyforma is más

Elsőként a piros Sport Evolution került be a gyűjteményembe, aztán a Nogaro ezüst fantázianévre hallgató Cecotto Edition. Ennek oka, hogy a fekete változat hosszú ideig ritkaságnak számított, ám pár éve a gyártó újra kiadta, könnyebben elérhetővé vált. Nekem személyes kedvencem a dögös, pormágnes lakkfekete a piros csíkokkal a lökhárítón, így nem tudtam ellenállni neki.

Szerencsére nem csak egy adott modell sokadik színvariációja, hanem két apró különbséget is felfedeztem a piroshoz képest. Az egyik, hogy a napfénytető nyílása nincs kimarva, valamint az antennája is egy sokkal összetettebb, realisztikusabb, vékony, fémből készült darab. A versenyző nevével fémjelzett változat pedig kapott egy első lökhárítótoldatot, ködlámpákat, más formájú hátsó szárnyat és nagyobb átmérőjű kipufogócső duót, a beltérben pedig másfajta üléseket. Továbbá a motortérben beszürkült a szelepfedél.

A nagy rivális 190E 2.3-16-ossal

A nagy rivális 190E 2.3-16-ossal

A nagy rivális 190E 2.3-16-ossal


A Mercedes-Benz 190E 2.3-16 ellenfelének szánt M3-ast indították rally és túraautó bajnokságokon is. Utóbbi sportágban érte el népszerűségéhez jócskán hozzájáruló sikereit. Az egyik legnevesebb pilóta a DTM-ben induló Johnny Cecotto, kicsiben is az Ő Schnitzer Motorsport festésű, piros hűtőrácsos versenygépének megszerzésekor kell leginkább a zsebünkbe nyúlni. Utcai változatban M3 Evolution Cecotto Edition néven is elérhető, részleteiben különbözik a Sport Evolution-tól, ami egyébként egy kései limitált széria 238 lóerős, 2.5-ös motorral. Orrán csillagot hordó riválisát is az Autoart alkotta meg hasonlóan kifogástalan minőségben.

Makulátlan sornégy

A gépháztető nyitómechanizmusa is pont úgy működik, mint az 1:1-esen, alatta pedig a csodásan részletes 2.5-ös, soros, 4 hengeres motor

A gépháztető nyitómechanizmusa is pont úgy működik, mint az 1:1-esen, alatta pedig a csodásan részletes 2.5-ös, soros, 4 hengeres motor

A motorháztető nyitómechanizmusa is pont úgy működik, mint az 1:1-esen. Alatta meghatóan mesés látvány a két és fél literes, soros, négyhengeres motor. Időigényes elfoglaltság itt nézelődni, felfedezni a különféle helyeken lévő különböző alakú fehér tartályokat, a piros végű gyújtókábeleket, a légszűrőház tetejére nyomott BMW logót és a kék plexi fedelű biztosítéktáblát.
A sima 3-asnál izmosabb karosszériája van

A sima 3-asnál izmosabb karosszériája van

A sima 3-asnál izmosabb karosszériája van


Kisportolt kasztni

Nemcsak a motorja, de a karosszériája is edzettebb egy átlagos E30-asénál. Az M GmbH edzőtermében eltöltött idő alatt masszívabb lett a C-oszlop, kapott egy állítható hátsó szárnyat, megizmosodtak a kerékjárati ívek, ettől felülről szép homokóra alakja van és a ködlámpák helyére a fékek hűtésére szolgáló nyílás került bizonyos változatokon. Persze, mindez pontosan, precízen, sorjamentesen kivitelezve 18-szor kisebben. Hagyományos, háromdobozos forma, melynek még ablakait nem nyomja el egy szigorúan monoton növekvő függvényhez hasonlatos övvonal.

Megrajzolására első körben bárki vállalkozna, de hamar kiderül, hogy nehéz eltalálni a megfelelő arányokat, a kicsi első és nagyobb hátsó túlnyúlásokat, a hosszú gépháztetőt és hátratolt utascellát. Még a BMW-nek is ritkán jön össze az elejétől a végéig ennyire harmonikus sziluett, pedig náluk van az eredeti recept.

Rövid első és hosszabb hátsó túlnyúlás, hátratolt utascella, hokiütő motívum, BBS felni. Alig lehetne ennél egyértelműbb, hogy ez egy igazi BMW.

Rövid első és hosszabb hátsó túlnyúlás, hátratolt utascella, hokiütő motívum, BBS felni. Alig lehetne ennél egyértelműbb, hogy ez egy igazi BMW.

Gyönyörűek az antracit színű BBS-ek, igazán illenek az autóhoz

Gyönyörűek az antracit színű BBS-ek, igazán illenek az autóhoz

Gyönyörűek az antracit színű BBS-ek, igazán illenek az autóhoz


Bármilyen szögből szemlélve töményen ömlik az ember retinája felé a rengeteg részlet. Az elején szépen krómozott álló vesék mellett a hűtőrács csak ott lyukas, ahol lyukasnak kell lennie, jobb oldalt pedig atomnyi méretű típusjelölés. A rendszámtábla alatti réseken keresztül látszik a hűtő, csövek, ventilátor. Morcos arcának éke a két pár, bámulatosan valósághű, foncsorozott fényszóró, melyben tisztán látszik még az izzó is. Oldalán leggyönyörűbbek a klasszikus rajzolatú, ezüst peremű, antracit küllős BBS felnik. Mögöttük minden a természetes rend szerint működik, a féknyereg áll, a tárcsa forog együtt a kerékkel. Az ajtón lévő kilincs is külön elem, az alatta lévő zár ugyan csak egy matrica, de a legjobbak közül való. Az állítható hátsó szárny terelőlapja sajnos fix, de valószínűleg csak azért, mert a mozgó szerkezet megvalósítása nem lett volna hibátlan. Pont olyan remekül sikerültek a hátsó lámpák, mint az elsők. A lökhárító egyik végén két káprázatos króm kidörgő, a másikon pedig egy filigrán vonószem kucorog a neki kialakított résben. A csomagtérfedél rendszámtábla felett elhelyezett zárszerkezete is egy jelentéktelennek tűnő, ám figyelemre méltó részlet.

Igényesen kivitelezett beltér

Igényesen kivitelezett beltér

Igényesen kivitelezett beltér


Aprólékos enteriőr

A sötét – és értelemszerűen kalaptartóig plüssel borított – beltérben szinte virítanak a piros övek és az M színekből álló, mintás ülések, melyeknek szélei a háromküllős kormánnyal együtt ötletes, különös tapintású, szövetet imitáló, de leginkább a hasított bőrhöz hasonlító bevonatot kaptak. Portalanítani nehezebb a fényes műanyagnál, de milliószor jobb látvány.

Példásan kivitelezett a hagyományosan négyórás műszeregység, a realisztikus hatást a matricaórák vékony plexi lappal való lefedése adja. Érthetetlen, hogy ez a filléres, de hatékony megoldás miért nem olyan alapvető lecke, mint a beltér plüssözése vagy a zsanéros ajtómechanizmus. A középkonzolon ne nagyon keressünk wifis, 16:9-es iDrive egérmozit, inkább gyönyörködjünk a szuper kidolgozású tekerő- és tolókapcsolókban, a különféle gombokban és szellőzőrostélyokban, a kalaptartó levegőbefúvóiban és hangszóróiban. Egy-egy pillanatra tényleg el lehet veszni a részletekben. Nyálcsorgatásra még mindenféle nyitható kesztyűtartó, állítható ülés nélkül is maximálisan alkalmas.

Karakteres ikon

Karakteres ikon

Karakteres ikon


Összegzés

Kívül-belül finom szerkezet. Nem igazán találni fogást rajta, sehol egy kelleténél nagyobb illesztés, festékhiba vagy elnagyolt rész. Mondhatnám azt is, hogy tökéletes, de talán még korai lenne ezt elsütni. Maradjunk annyiban, hogy az a bizonyos léc rettenetesen magasra lett téve. A száz eurót felülről súroló ár egy izmos, hátsókerék hajtású, bajor ikonért erősen sonderangebot.

A korábbi modellautós cikkekért nem kell messzire menni, elég csak erre a linkre kattintani.