Mindössze két év kellett hozzá, hogy az első ásónyomtól a legutolsó precíziós robotot is beprogramozzák, és gyártásra készen álljon a világ jelenleg talán legmodernebb motorgyártó üzeme. Az Opel szeptember 20-án – a magyar miniszterelnök jelenlétében – felavatta a szentgotthárdi Flex motorgyárat.
A szentgotthárdi Opel-üzem főbejárata. Gyűlnek az öltönyös vezetők, önkormányzati és kormányzati politikusok
A szentgotthárdi Opel-üzem főbejárata. Gyűlnek az öltönyös vezetők, önkormányzati és kormányzati politikusok
Fotó megosztása:
Ezek az autók már messze járnak a '92-ben beindult gyártású magyar Opeltől, az F Astrától. Autót most nem gyártanak Szentgotthárdon, csak motorokat
Ezek az autók már messze járnak a '92-ben beindult gyártású magyar Opeltől, az F Astrától. Autót most nem gyártanak Szentgotthárdon, csak motorokat
Fotó megosztása:
A régi üzemcsarnok - ez még nem olyan hűdemodern, mint az új
A régi üzemcsarnok - ez még nem olyan hűdemodern, mint az új
Fotó megosztása:
Az Opelnél manapság a FLEX a marketinges hívószó. Flex-fix a gyári biciklitartó, Ecoflex a takarékos motor, és az új gyár is flex
Az Opelnél manapság a FLEX a marketinges hívószó. Flex-fix a gyári biciklitartó, Ecoflex a takarékos motor, és az új gyár is flex
Fotó megosztása:
Egy raklap főtengely várja a gyártás megindulását
Egy raklap főtengely várja a gyártás megindulását
Fotó megosztása:
Az új üzem azért flex, azaz flexibilis, mert nincsenek lefixált gépsorok, a termelés könnyen variálható. A gyár padlója sík, nincsenek szervizalagutak, aknák, talapzatok. Egy soron készül majd a négyhengeres dízel a háromhengeres benzinessel
Az új üzem azért flex, azaz flexibilis, mert nincsenek lefixált gépsorok, a termelés könnyen variálható. A gyár padlója sík, nincsenek szervizalagutak, aknák, talapzatok. Egy soron készül majd a négyhengeres dízel a háromhengeres benzinessel
Fotó megosztása:
Ebben az Astrában már olyan motor-prototípus van, amit itt, az új gyárban fognak készíteni
Ebben az Astrában már olyan motor-prototípus van, amit itt, az új gyárban fognak készíteni
Fotó megosztása:
Várja a szónokokat a gyárban gründolt ideiglenes rendezvényterem
Várja a szónokokat a gyárban gründolt ideiglenes rendezvényterem
Fotó megosztása:
Csütörtök dél előtt pár perccel: a munkások is gyűlnek az avatóünnepségre
Csütörtök dél előtt pár perccel: a munkások is gyűlnek az avatóünnepségre
Fotó megosztása:
Az Opel elhozta az új kisautó, az Adam dizájn-prototípusát. A kocsi egy Corsa vázára épült, semmit nem volt szabad megfognunk benne, nehogy leessen
Az Opel elhozta az új kisautó, az Adam dizájn-prototípusát. A kocsi egy Corsa vázára épült, semmit nem volt szabad megfognunk benne, nehogy leessen
Fotó megosztása:
A Citroen DS3, Audi A1, Fiat 500 által definiált spéci kisautó-kategóriába lövik be az Adamot hamarosan
A Citroen DS3, Audi A1, Fiat 500 által definiált spéci kisautó-kategóriába lövik be az Adamot hamarosan
Fotó megosztása:
Fehér betétes húsdaráló-felnik
Fehér betétes húsdaráló-felnik
Fotó megosztása:
Az Opel alapítója, akiről a kocsi a nevét kapta, sosem gyártott autót. Fiai kezdtek a biciklik, varrógépek után kocsikat is készíteni Rüsselsheimben, bár apjuk halála előtt megtiltotta nekik
Az Opel alapítója, akiről a kocsi a nevét kapta, sosem gyártott autót. Fiai kezdtek a biciklik, varrógépek után kocsikat is készíteni Rüsselsheimben, bár apjuk halála előtt megtiltotta nekik
Fotó megosztása:
Jó kiállású kis szupermini az Adam
Jó kiállású kis szupermini az Adam
Fotó megosztása:
Az autó mögött marcona TEK-es óvja a kormányfőt
Az autó mögött marcona TEK-es óvja a kormányfőt
Fotó megosztása:
Díszvendég a gyáravatón
Díszvendég a gyáravatón
Fotó megosztása:
Az Adam műszerfala divatos, csinos
Az Adam műszerfala divatos, csinos
Fotó megosztása:
Meglepően mély a csomagtér, viszont a kabin csak négyszemélyes
Meglepően mély a csomagtér, viszont a kabin csak négyszemélyes
Fotó megosztása:
Párizsban, a jövő héten kezdődő autószalonon majd be is ülünk az Adamba
Párizsban, a jövő héten kezdődő autószalonon majd be is ülünk az Adamba
Fotó megosztása:
Prémiumtermék egy tömeggyártótól
Prémiumtermék egy tömeggyártótól
Fotó megosztása:
Ennyire prototípus: a műanyag hátsó ablakban nincsenek fűtőszálak
Ennyire prototípus: a műanyag hátsó ablakban nincsenek fűtőszálak
Fotó megosztása:
Bőrrel, kézi összeszereléssel szép az ajtókárpit, kíváncsiak vagyunk, milyen lesz az alapmodellé
Bőrrel, kézi összeszereléssel szép az ajtókárpit, kíváncsiak vagyunk, milyen lesz az alapmodellé
Fotó megosztása:
Bezzeg neki be lehetett ülni - engem nem engedtek beszállni
Bezzeg neki be lehetett ülni - engem nem engedtek beszállni
Fotó megosztása:
Solt Tamás, az Opel Szentgotthárd igazgatója beszél
Solt Tamás, az Opel Szentgotthárd igazgatója beszél
Fotó megosztása:
Thomas Sedran, az Opel igazgatótanácsának helyettes elnöke
Thomas Sedran, az Opel igazgatótanácsának helyettes elnöke
Fotó megosztása:
Orbán Viktor miniszterelnök beszédében cseppet sem meglepő módon az új munkahelyek fontosságára helyezte a hangsúlyt
Orbán Viktor miniszterelnök beszédében cseppet sem meglepő módon az új munkahelyek fontosságára helyezte a hangsúlyt
Fotó megosztása:
Rugalmas légtornász a rugalmas gyártósorok csarnokában
Rugalmas légtornász a rugalmas gyártósorok csarnokában
Fotó megosztása:
Miniszterelnök az új motorral szerelt Astrában
Miniszterelnök az új motorral szerelt Astrában
Fotó megosztása:
Na tessék: Orbán Viktor is beülhetett az Adamba
Na tessék: Orbán Viktor is beülhetett az Adamba
Fotó megosztása:
Viktor a megnyitóműsort figyeli, a TEK emberei pedig ilyen furcsán elálló zakókban figyelik őt
Viktor a megnyitóműsort figyeli, a TEK emberei pedig ilyen furcsán elálló zakókban figyelik őt
Fotó megosztása:
Magyar nemzetiszín szalag a német Opel gyárában
Magyar nemzetiszín szalag a német Opel gyárában
Fotó megosztása:
Az Opel német és magyar vezetője között a magyar miniszterelnök: nagyon fontos a kormányzatnak az autós szektor munkahely-teremtő ereje
Az Opel német és magyar vezetője között a magyar miniszterelnök: nagyon fontos a kormányzatnak az autós szektor munkahely-teremtő ereje
Fotó megosztása:
Szalagszignó
Szalagszignó
Fotó megosztása:
Szalagszignó
Szalagszignó
Fotó megosztása:
A termelés még nem indult be igazán, de a vendégek kedvéért egy-egy munkaállomást felpörgettek
A termelés még nem indult be igazán, de a vendégek kedvéért egy-egy munkaállomást felpörgettek
Fotó megosztása:
Egy újabb főtengely
Egy újabb főtengely
Fotó megosztása:
Hengerfej és motorblokk párosítása
Hengerfej és motorblokk párosítása
Fotó megosztása:
Vezérműtengelyek várják, hogy beépítsék őket
Vezérműtengelyek várják, hogy beépítsék őket
Fotó megosztása:
Ez a robot húzza meg a hengerfejcsavarokat
Ez a robot húzza meg a hengerfejcsavarokat
Fotó megosztása:
Ampera és a Mokka minisuv
Ampera és a Mokka minisuv
Fotó megosztása:
Az új üzem azért flex, azaz flexibilis, mert nincsenek lefixált gépsorok, a termelés könnyen variálható. A gyár padlója sík, nincsenek szervizalagutak, aknák, talapzatok. Egy soron készül majd a négyhengeres dízel a háromhengeres benzinessel
Az új üzem azért flex, azaz flexibilis, mert nincsenek lefixált gépsorok, a termelés könnyen variálható. A gyár padlója sík, nincsenek szervizalagutak, aknák, talapzatok. Egy soron készül majd a négyhengeres dízel a háromhengeres benzinessel
A Flex vajon mi?
Mostanság minden Flex az Opelnél, ez a négy betű a marketingesek jóvoltából úgy átitat mindent a márkánál, mint mifelénk a Nemzeti. Flex-fix a lökhárítóba süllyeszthető bicikliszállító rendszer, EcoFlex a takarékos változat, Flextreme a range extenderes elektromos prototípus neve, Flexdoor a Meriva hátrafelé nyíló ajtaja, Flexrail az a sín, amiben a pohártartókat tologathatjuk – és még az új motorgyár is Flex. Mondjuk ennek a flexségnek van értelme.
A Flex a flexibilis, rugalmas szó töve, és az új gyárat valóban úgy tervezték, hogy rugalmas legyen. Egy soron készülhetnek itt a háromhengeres benzinmotorok a négyhengeres dízelekkel, a padló sík felszínét egyetlen akna vagy árok sem töri meg, és célgépek helyett mindenütt könnyedén új feladatra programozható robotokat építettek be.
Hengerfej és motorblokk párosítása
A hagyományos transzfer jellegű megmunkálógépek helyett rugalmas megmunkálóközpontokat telepítettek, egy gyártócellába 5-6 típusazonos munkaközpont került. Az elvi alapok: adott gyártócellán belül mindegyik gép ugyanazt a műveleti sorrendet végzi. A megmunkáláshoz használt szerszámok és programok is ugyanazok, a gép vezérlése automatikusan felismeri a gyártandó típust és ez alapján választ megmunkálóprogramot és hozzá tartozó szerszámot. A típusváltás tehát veszteség nélkül megtörténik, köszönhetően a megmunkálógép speciális szerszámcserélő-rendszerének és programfelépítésének.
Egy raklap főtengely várja a gyártás megindulását
Egy raklap főtengely várja a gyártás megindulását
A cellás gyártásszervezés előnye, hogy egy gép esetleges hibája nem állítja meg az egész gyártósort, csak az adott cella teljesítménye csökken le átmenetileg.
Az új beruházás 500 millió euróból valósult meg, 800 új munkahelyet jelent Szentgotthárd számára, a kapacitás évi félmillió belsőégésű motor.
Adam és Mokka
A gyáravatóra az Opel elhozta a közeljövőben bemutatandó két új modelljét is. A Mokka szabadidőautót már Genfben bemutatták, reményeink szerint még az ősszel beszámolhatunk a nemzetközi tesztvezetés tapasztalatairól.
Az autó mögött marcona TEK-es óvja a kormányfőt
Az Adam tűnik a nagyobb durranásnak, de ez a kocsi még messzebb van attól, hogy mi is beleülhessünk. A kiállított kocsi (amelyet Londonban, az olimpián is mutogatott az Opel) egy Corsa szétvágott, átalakított vázára épült. Minden kézzel készült rajta, a kocsi értéke úgy 250 ezer euró. Hozzányúlnunk se volt szabad, nehogy a kezünkben maradjon valami tessék-lássék beragasztott dummy-alkatrész róla.
Bezzeg neki be lehetett ülni – engem nem engedtek beszállni
Bezzeg neki be lehetett ülni – engem nem engedtek beszállni
Mindazonáltal az úr, aki őrizte, készséggel kinyitogatta nekünk az ajtókat, és elmondta, hogy a kocsit leginkább a Fiat 500 ellenfelének tekinthetjük. Négyüléses kabinjával egy fél számmal az Audi A1 alatt van, de kidolgozása, minősége alapján inkább tűnik prémiumautónak, mint egy tömeggyártó legkisebb autójának.
A Mokka és az Adam mellett egy fehér Astra is számot tarthatott az újságírók érdeklődésére – ebben a kocsiban már egy új, az új üzemben készülő, egyelőre nem kapható motor lapult. Hogy milyen? Nem tudjuk, az titok volt. Még a motorháztetőt sem volt szabad kinyitnunk. De a tudat, az valami csodás.
Orbán Viktor miniszterelnök beszédében cseppet sem meglepő módon az új munkahelyek fontosságára helyezte a hangsúlyt
Viktor a színen
A miniszterelnök megjelenése tovább erősíti az ismert kormányzati elvet, mely szerint az autóipar a magyar gazdaság egyik legfontosabb húzóágazata – és cél, hogy az is maradjon.
Szalagszignó
Orbán Viktor beszédében kiemelte, hogy a modern berendezések, a látványos robotok és a megnyitóünnepség légtornász lánya mind nagyon fontos, de a lényeg, hogy az új üzem beindításával újabb magyar családok százai jutnak biztos megélhetéshez.
Orbán Viktor elgondolkodtatónak nevezte, hogy a második világháborúban porig rombolt német gazdaság mára odáig jutott, hogy egész Európa sorsa rajta múlik – az utóbbi időkben vissza-visszatérő gondolat szerint pedig a közép-kelet európai gazdaság, mint a német gazdaság partnere a gyártási folyamatokban szintén sokat tehet a kontinens stabilitásáért.
Ez volt a beszéd lényege, de autós magazinként nem mehetünk el egy laikustól nem meglepő tárgyi tévedés mellett.
A miniszterelnök Adam Opelt, az Opel AG. alapítóját mint az autógyártás egyik úttörőjét emlegette. Valójában Adam Opel életében a cég varrógépek és kerékpárok készítésével foglalkozott. Az 1895-ben elhunyt, lakatosból gyárossá avanzsált úr fiai kezdtek autók gyártásába, az első Opel autó négy évvel Adam Opel halála után készült el.
A fáma szerint Adam Opel kifejezetten megtiltotta gyermekeinek, hogy olyan veszélyes, gyúlékony ördögi szerkezettel foglalkozzanak, mint az automobil, amiben úgysincs semmilyen üzleti lehetőség.
Hát, erről ennyit.