A használt autó olcsón sok esetben zsákbamacska, és az egekbe rúgó szervizköltséget csak tanulópénzként tudjuk elkönyvelni

A rohamosan közeledő telet nem kellemes fűtés nélkül várni, de szerencsére könnyen javítható alkatrészek alkotják a szellőzőrendszert, így nem számíthatunk borsos számlára

A rohamosan közeledő telet nem kellemes fűtés nélkül várni, de szerencsére könnyen javítható alkatrészek alkotják a szellőzőrendszert, így nem számíthatunk borsos számlára

Karbantartás

Új rovatot indítunk szakértői tanácsadásaink sorában. Ezentúl az autózás legégetőbb kérdéseire, a javítással, karbantartással kapcsolatos olvasói levelekre válaszol legjobb tudása szerint szakértőnk. Tehát ha recseg a váltó, értetlenül vakarja gépzsíros homlokát a helyi szaki, forr a hűtővíz és nincs aki segítsen, akkor egy pontos hibaleírással körített levelet megéri elengedni.

Heti első olvasói levelünk a legendás japán megbízhatóságon esett csorbára kérdez rá, szakértőnk pedig őszintén válaszol a Subaru nagy teljesítményű motorjaival kapcsolatban.


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Cím!

Mennyire tartja ön életszerűnek, hogy a Subaru Impreza Sti 2008- (J25) motorkód, állítólagosan elkerülhetetlenül motorhibássá válik? Mindez km függetlenül? ( A dugattyú elrepedéséről beszélnek a „hozzáértők”!)

Üdvözlettel: László

Szakértőnk válasza

Kedves László,

sajnos a gyár elkövette azt hibát, hogy változtatás nélkül létrehozta a 2000ccm-es (EJ20) motorblokkból a 2500ccm-es (EJ25) változatot. Ezt rém egyszerűen oldotta meg a kis csacsi: megnövelte a henger (hüvely) furatának átmérőjét. Lényegében 1/4 motornyi (500ccm) növekményt hozott létre a blokktömb megerősítése nélkül. Ez okozza annak eldeformálódását, majd az effajta alakváltozás pedig a dugattyúk repedését, törését. Persze a leleményes magyar versenyszerelők már erre is megtalálták az „okos” megoldást. Hiába, a magyar szakembernek még talán Japánban sincs párja!?

F.I.

Autóvásárlás


Olvasónk kérdezi

Tisztelt szakértő úr!

Első autóvásárlásom előtt állok.
Egy családi autót szeretnék, amely nagyon megbízható.
Ez az elsődleges szempont. Ezen túl persze legyen biztonságos és legyen jó a fogyasztása, olcsó legyen a szervize. Sedan vagy ferdehátú modellek érdekelnének.
3-5 év körüli autóra gondoltam, ami keveset futott.
Amelyek kimondottan tetszenek: 2009-es Ford Focus, 2009-es Volswagen Jetta, és a Skoda Octavia Tour II.

Ezekkel az elképzelésekkel keresgélek, de nem jutok előre.
Érdekelne a véleménye mindenképpen. A fönti modellek közül pl. melyiket ajánlaná?

Köszönettel,
Balázs

Szakértőnk válasza

Kedves Balázs! A három közül Focust vennék 1,6-os benzinessel vagy Octaviát 1,4 literes benzines motorral. Dízelt nem, és sajnos mindkettő jellegzetesen céges autó. A Skoda csomagtere és kényelme jobb, a Focust jobb vezetni, még a sima ezerhatos benzinessel is szerethető autó. Ezekről a modellekről szól az alábbi anyagunk, kiegészítve az i30-cal és az Astra Classic III-mal.

Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika


Olvasónk kérdezi

Kedves Székely Gyula!

Alapvető kuplungkezelési problémával küzdök. Váltáskor legtöbb esetben rángat az autó, nem tudok simán haladni, miért következik be ez a jelenség? Mikor kell pontosan visszaengedni a kuplungot, nyomjak-e gázt mellé? Vagy felejtsem el a gázpedált? Ha nem rángatva történik a váltás, akkor óvatosan engedem csak fel a pedált, de ilyenkor többször éreztem már erős égett szagot az utastérben.

Segítségét előre is köszönöm!

Üdvözlettel:
Péter

Szakértőnk válasza

Kedves Péter!

Nem kezdek a kuplung és gáz kezelés alapvető szabályainak leírásába.
Ma legalább 7000 szakoktatónak az a dolga többek között, hogy ezt oktassa.
Én nem vagyok oktató,és nem is hiszek abban, hogy csupán leírt szövegből ez megtanulható, anélkül hogy érezné, menet közben az autóban.

Amennyiben lehetősége van rá,kérem jöjjön el hozzám a pályára, megmutatom melyek azok a tapasztalatok aminek a birtokában Ön is minden bizonnyal finomabban tudja majd kezelni legalább ezt a két pedált.

Megjegyzés:

Sok embernek probléma a kuplung kezelése, és a hátramenet gyakorlása.

A mostani sportautó tesztben , az egyik pályán készült képen lát egy macskát a két pályán lévő közül. Nem véletlenül hívjuk az egyiket úgy, hogy kuplung, a másikat úgy hogy „rükverc „.

Nem kevés autót láttak már a pályán, amit megfigyeltem nem szeretik a forrodo szagot. Ők nem értik, hogy lehet az, hogy az egyik autóból árad ez a szag, a másikból nem. Azt pedig végképp nem értik, a vezetők ezt hogyan bírják, és miért nem tesznek ellene.

Üdvözlettel Székely Gyula

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!
Füstöl, csörög, de senki sem tudja a hiba okát? Karbantartási szakértőnk segít a bajban!