Jó ideje csúszik a fővárosi taxizás újraszabályozása. Mi nem vártunk a rendeletre, inkább megversenyeztettünk négy autót. Melyik lenne Budapest ideális taxija?
Előkelő Mercedes, színjózan Nissan, takarékos Toyota és vállalható Dacia alkotja a mezőnyt. A Nissan és a Dacia dízelmotorja közös, mert mindkét márka a Renault-é

Előkelő Mercedes, színjózan Nissan, takarékos Toyota és vállalható Dacia alkotja a mezőnyt. A Nissan és a Dacia dízelmotorja közös, mert mindkét márka a Renault-é

Előkelő Mercedes, színjózan Nissan, takarékos Toyota és vállalható Dacia alkotja a mezőnyt. A Nissan és a Dacia dízelmotorja közös, mert mindkét márka a Renault-é


Eredetileg júniusban, aztán szeptemberben tervezett dönteni a Fővárosi Közgyűlés a taxirendeletről. Amíg választott képviselőink a szabályozással izzadnak, mi megcsináltuk háztáji taxitenderünket. A nyugati mintát a Toyota Prius, a keleti életerőt a Dacia Lodgy, a hazai ipart a Mercedes B-osztály, a japán igavonókat pedig a Nissan NV200 képviselte.

Nissan NV200 Combi – New York messze van

New York következő taxija körbeüvegezve, 5+2 üléssel és dízelmotorral érkezett tenderünkre. Magas üléshelyzete jó kilátást biztosít, de a sofőrnek és két hátsó utasnak ez a legkevésbé kényelmes autó. Keskeny, magas és belül látványosan olcsó, mert elsősorban haszonjármű.

Jól megválasztott színnel és típussal az egységes taxi egy város jelképévé válhat. A londoni taxi formája alig változott, amíg az 1948-as Austin FX3-ból LTI TX4 lett az 1990-es évek végére. Az NV200 lehet a veszte, ha New York után itt is leváltja a taxikat

Jól megválasztott színnel és típussal az egységes taxi egy város jelképévé válhat. A londoni taxi formája alig változott, amíg az 1948-as Austin FX3-ból LTI TX4 lett az 1990-es évek végére. Az NV200 lehet a veszte, ha New York után itt is leváltja a taxikat

Teherautóból készült: az szól ellene, ami mellette is. Belső tere csúf, de gazdaságossága és térkínálata lehengerlő

Teherautóból készült: az szól ellene, ami mellette is. Belső tere csúf, de gazdaságossága és térkínálata lehengerlő

Teherautóból készült: az szól ellene, ami mellette is. Belső tere csúf, de gazdaságossága és térkínálata lehengerlő


Belső terének tágassága ehhez illik. Az oldalfalról lehajtható pótszékek több helyet foglalnak, mint a Lodgy koffernyire összehajtható ülései, de csomagtérben így is a hórihorgas Nissan a király.

Jól lehet rámolni a Vanette utódjába, a mély csomagtérperem azoknak a szakiknak sem kezdi ki a derekát, akik még Ezerkettesekkel vitték bulizni Siófokra az aranylábú gyerekeket.

Kétféle dízel, kétféle váltó

Taxiként az 1,6-os benzinesnek is lehet létjogosultsága, bár városi fogyasztása a szabvány szerint 2,8-3,3 literrel magasabb a dízelekénél.

Bal oldali tolóajtót csak a gazdagabbik felszereltséggel kapunk. Nagy előnye, hogy az utas nem tudja rányitni egy biciklistára

Bal oldali tolóajtót csak a gazdagabbik felszereltséggel kapunk. Nagy előnye, hogy az utas nem tudja rányitni egy biciklistára

Térdmagasságból parkolható csomagtartó, mert a tank az utasülés alatt van és a merev tengelyes felfüggesztés egy szál laprugóval nem foglal sok helyet

Térdmagasságból parkolható csomagtartó, mert a tank az utasülés alatt van és a merev tengelyes felfüggesztés egy szál laprugóval nem foglal sok helyet

Térdmagasságból pakolható csomagtartó, mert a tank az utasülés alatt van és a merev tengelyes felfüggesztés egy szál laprugóval nem foglal sok helyet


Cserébe 20 ezer kilométer helyett elég 30 ezrenként olajcserére vinni és aki 4-6 évre, nagyjából 300 ezerig tervez az autóval, drága javításoktól mentesülhet a benzines egyszerűbb hajtásláncával. Pláne a garancia lejártával vagy azonnal LPG-re váltva.

A tesztautóban mormogó, 1,5 literes dízelmotorból kétféle van. Az egyik 90 lóerős, 200 newtonméterrel, az erősebbik 110 lóerőt és 240 Nm-t tud.

Ferihegyre járva utóbbi a jobb, mert a dCi 110 kereken 150 ezer forintos felárában az öt helyett hatfokozatú váltós is benne van.

Hivatalos álláspont: Euro 4, 82 lóerő, 430 liter

Nincs meg 2550 mm az első Octavia tengelytávja, de a Golf IV kombik és a Borák is kiesnek a taxiként bevethető típusok közül

Nincs meg 2550 mm az első Octavia tengelytávja, de a Golf IV kombik és a Borák is kiesnek a taxiként bevethető típusok közül

Nincs meg 2550 mm az első Octavia tengelytávja, de a Golf IV kombik és a Borák is kiesnek a taxiként bevethető típusok közül


Cikkünk kapcsán megkerestük kérdéseinkkel a taxizás szabályaira javaslatot tevő BKK munkatársait. A Budapesti Közlekedési Központ állásfoglalása szerint az egységes és kötelező színvariációt még egyeztetik a taxis érdekképviseletekkel. A rendelet-tervezet műszaki előírásai között legalább Euro 4-es motor, 60 kW (82 LE) minimális teljesítmény, 2550 mm tengelytávolság és 430 literes csomagtartóméret szerepel. (Tehát Lacettivel a csomagtere, az Octavia I-gyel a tengelytávja miatt nem lehet majd dolgozni.)

Környezetvédelmi ösztönzőként a gyárilag elektromos, hibrid és gyárilag gázüzemű gépkocsik esetében elegendő 300 literes csomagtartó és a taxiállomás-használati díjból 20 százalékos kedvezmény jár. A BKK arra számít, hogy az új szabályozással az öreg, műszakilag elavult, nem elég tágas és erősen környezetszennyező (Euro 4 norma alatti) taxik kikerülnek a szolgáltatási piacról. Az ügyben a Fővárosi Közgyűlés dönt valamikor, a rendelet hatálybalépésétől számítva egy év alatt kell a taxisoknak az új előírásoknak megfelelniük, ha szükséges, autócserével.

Dacia Lodgy – A tökéletes munkaautó

Valószínűtlenül tágas, emészthetően puritán, meglepően halk és barátságos autó a Lodgy

Valószínűtlenül tágas, emészthetően puritán, meglepően halk és barátságos autó a Lodgy

Valószínűtlenül tágas, emészthetően puritán, meglepően halk és barátságos autó


Nem egy taxistól hallottuk, hogy fintorgást vált ki, ha Dacia áll ki rendelt taxiként. „Több, Daciával próbálkozó kollégám azt tapasztalta, hogy az utasok nem fogadták el a márkát. Úgy álltak hozzá, hogy az nem szolgáltatás, ha Daciával kell utazniuk. A magyar utas többre értékel egy szétült, nyolcéves 211-es Mercit” – mondta egy névtelenséget kérő fuvarozó. (Szerinte ugyanez igaz a Chevykre is, emiatt nem terjedtek el a taxisok körében a civilizált Cruze-ok.)

Nem elég uras nekünk?

Hiába, az a Logan MCV, ami jó Münchenbe, a második leggazdagabb német tartomány repterére, nem elég uras nekünk. Talán az egyterű Daciának nagyobb sikere lesz, mert családi autóként és taxizáshoz is beválna.

Szilveszteri fuvarok után nem lenne gond tisztítani a Lodgy egyszerű belsejét

Szilveszteri fuvarok után nem lenne gond tisztítani a Lodgy egyszerű belsejét

Szilveszteri fuvarok után nem lenne gond tisztítani a Dacia egyszerű belsejét


Valószínűtlenül tágas, emészthetően puritán, meglepően halk és rendkívül praktikus autó a Lodgy.

150 ezer forintos felárért a Dacia hétszemélyes verzióban is kapható, ami fontos, mert buliba indulva egyre többen rendelnek 7-9 üléses taxit.

Középen és leghátul is kényelmesen tágas a tér, négy utassal a Lodgy csomagtere elnyeli a túlméretes bőröndöket is. Kár, hogy egy kényelmetlenül apró és éles peremű kallantyút kell megnyomni a csomagtéri ülések összehajtogatásához.

Leghátul magas felnőttek is simán elférnek a Lodgyban

Leghátul magas felnőttek is simán elférnek a Lodgyban

Leghátul magas felnőttek is simán elférnek a Lodgyban


Erre az igénytelenségre ergonómia egyest adnánk a tervezőknek, de mintha ezt szántszándékkal tolták volna el, hogy a Scénicnek kevesebb baja legyen a házon belüli konkurenssel.

Az ára dönthet

11,1 méteres fordulóköre messze van attól a 25 lábtól (7,6 méter), amit a híres Conditions of Fitness előír a londoni taxikra, minimalizálandó a többi közlekedő feltartását. A román autó 90 lóerővel kellően fürge és mindig takarékos. A szabványos mérésben 4,2, a való életben is hat literen belül fogyaszt. A 4,1 milliós Lodgy ár/méret/gazdaságosság hányadosa verhetetlen az új autók között.

Sajnos nincs belőle gyárilag LPG-s verzió, mint a 16 szelepes, légkondis Dusterből 3 250 000 forintért

Sajnos nincs belőle gyárilag LPG-s verzió, mint a 16 szelepes, légkondis Dusterből 3 250 000 forintért

Taxik a barcelonai reptéren. Nyugaton fedezik a Prius árát a viteldíjak

Taxik a barcelonai reptéren. Nyugaton fedezik a Prius árát a viteldíjak

Taxik a barcelonai reptéren. Nyugaton fedezik a Prius árát a viteldíjak


Az Exceptionban alapáras MediaNav a minden más fontos extrával felszerelt Arctichoz 130 ezerért rendelhető, amivel megoldódik a Bluetooth-kihangosítás és a navigáció. Kár, hogy a tangeri üzemben nem szerelnek bele gyári LPG-szettet, autógázas modell csak Sanderóból, a Logan MCV kombiból és a Dusterből kapható.

Toyota Prius

Nincs váltója, nincs kuplungja, nincs kettős tömegű lendkereke, nincs turbója és nagynyomású befecskendező-rendszere, van viszont egy hengerűrtartalmához képest csekély teljesítményű benzinese, az Atkinson-ciklusú négyhengerest kisegítő két villanymotorja, egy elég nehéz akkucsomagja és a motorokat összehangoló, fokozatmentes nyomatékosztóműve.

Tolótetővel alig marad fejtér a Priusban, pedig lemeztetővel egészen tágas kompakt autó

Tolótetővel alig marad fejtér a Priusban, pedig lemeztetővel egészen tágas kompakt autó

Tolótetővel alig marad fejtér a Priusban, pedig lemeztetővel egészen tágas kompakt autó


Milánóban, Barcelonában, Párizsban rengeteg taxit látni belőle, de Budapesten ritkán lehet egyet is leinteni belőle. Az itteni tarifával nem jön ki a minimum nyolcmilliós vételár.

Tolótetővel nem jó taxinak

A fotókon látható autót a tolótető alkalmatlanná teszi taxizásra. Napfénytetővel átlag magas utasoknak sincs benne elég fejtér. A minap Zürichben egy lemeztetős Priust intettünk le taxinak és abban olyan jól elfértünk, mintha nem is egy kaptafára készülnének. Széltében persze szorongtunk hárman, de ez elfogadható egy alsó középkategóriás autótól.

Pár nap alatt kiismerhető a Prius belső tere

Pár nap alatt kiismerhető a Prius belső tere

Pár nap alatt kiismerhető a Prius belső tere


Az XW30-as gyári kódú Priusra a Toyota több mint 1000 megoldást szabadalmaztatott, az autó fejlettségét az elődénél is lényegesen alacsonyabb fogyasztás bizonyítja. Nem sokan dolgoznak vele, de pár érintettel sikerült beszéltünk.

Taxizva is 5 liter alatt

Taxiüzemben a második generáció 5,5, a harmadik 4,5 literes budapesti fogyasztással hálálja meg a bizalmat. A Prius III könnyen és hosszan gurítható villanymotorjával, felélve a fékezéskor és gázelvételkor az akkumulátorokba visszatermelt áramot. Mert a hibridben a mozgási energia hasznosul, nem csupán hő lesz belőle, amivel az utcát fűtjük.

Kitermelhetetlen autók – Egy profi szemével

Júniusban, majd szeptemberben sem döntött a Fővárosi Közgyűlés a taxizás újraszabályozásáról

Júniusban, majd szeptemberben sem döntött a Fővárosi Közgyűlés a taxizás újraszabályozásáról

Júniusban, majd szeptemberben sem döntött a Fővárosi Közgyűlés a taxizás újraszabályozásáról


Cikkünk négy autójáról véleményt mondott Bősz Péter, a City Taxi kereskedelmi és marketingigazgatója is.

Dacia Lodgy

Felkeltette érdeklődésünket a bevezető kampány 2,5 milliós ára, csakhogy a taxinak alkalmasabb, normálisan felszerelt dízelváltozat inkább négymillió Ft felett érhető el. Taxinak általában a nagyméretű, kényelmes, Passat-szintű autók az ideálisak, ám ezek új ára nálunk kitermelhetetlen. A magyar taxis előtt két út áll: vesz használtan, 3-4 évesen hasonló kategóriájú autót, csakhogy akkor magas lesz a javítási költsége, vagy keres valami kisebb, prémium-közeli kocsit, amibe viszont a Dacia olcsóbb változatai nem igazán férnek bele.

Nissan NV 200

A londoni taxinak szánt NV 200-as futóműve eltér a sima Combiétól. Előbbinek 7,6, utóbbinak 10,6 méteres a fordulóköre

A londoni taxinak szánt NV 200-as futóműve eltér a sima Combiétól. Előbbinek 7,6, utóbbinak 10,6 méteres a fordulóköre

A londoni taxinak szánt NV 200-as futóműve eltér a sima Combiétól. Előbbinek 7,6, utóbbinak 10,6 méteres a fordulóköre


Láttuk a fényképeken, hogy a New York-i taxitendert elnyerő NV 200 belül sokkal jobb minőségű, praktikusabb kivitelű jármű annál az autónál, amit nálunk ezen a néven 4-5 millió forint között meg lehet venni. A hazai, olcsóbb Nissan valójában egy ülésekkel ellátott kisteherautó.
 
Mercedes-Benz B-osztály

Ahogy néztük, 8 millió forint körül van a dízelmotoros változat legalja, és budapesti taxizással kitermelhetetlen ennyi pénz. Sajnos a taxik 4-5 év használat alatt elveszítik a beszerzési áruk 80 százalékát, és nem mindegy, hogy mekkora összegnek olvad el a 80 százaléka.

Budapesten kitermelhetetlen a B 180 dízel automata váltóval 8,4 milliós alapára

Budapesten kitermelhetetlen a B 180 dízel automata váltóval 8,4 milliós alapára

Budapesten kitermelhetetlen a B 180 dízel automata váltóval 8,4 milliós alapára


Ebből a B-osztályból még nincs olcsóbb használt változat, így nem reális, hogy a kecskeméti Mercedesek elterjedjenek a magyar taxisok között.

Toyota Prius

A B-osztályos Mercedeshez hasonlóan kitermelhetetlen az újkori beszerzési ára, használtan viszont nem lenne rossz vétel az elérhető árú előző generáció. Szeretik az utasok és a taxisok is, mivel megbízható, javítási és üzemeltetési költsége alacsony. Mégsem terjedt el a Prius II, mert két éve 430 literes minimális csomagtartóméretről hallani a Fővárosi Önkormányzat rendelet-tervezeteiben, márpedig az előző generációé csak 390 liter, így a taxisok nem merték megvenni. A legújabb tervezet a hibridek esetén 300 literben szabja meg a minimum elvárást, sőt, 20 százalékos droszthasználati kedvezményt ígér elő nekik. Ám egyelőre mindez csak tervezet, így a taxisok kivárnak.

Mercedes-Benz B-osztály

Piros, fehér, zöld, egyenesen Kecskemétről

Piros, fehér, zöld, egyenesen Kecskemétről

Piros, fehér, zöld, egyenesen Kecskemétről


Megfogva a piros-fehér-zöld cérnával varrt bőrkormányt, büszkék lehetünk a Kecskeméten gyártott autóra. Belső tere szép, fuvarra várva ebben telne legszebben az idő. Kényelmes üléseiben órákig trécselnénk taxismódra ablakon át, egymás mellé állva.

Egyedül ebben az autóban éreznénk helyváltoztatás helyett úri szolgáltatásnak a taxizást. Más kérdés, hogy az előkelő anyagoknál alighanem könnyebb tisztítani a másik három autó egyszerűbb és sokkal olcsóbbnak ható felületeit. A rugózási kényelem viszont nem tudja megközelíteni azt a suhanást, amit a hátsókerekes Mercedesek egymillió kilométer után is tudnak.

Pont elég tágas

Fuvarra várva itt telne legszebben az idő

Fuvarra várva itt telne legszebben az idő

Fuvarra várva itt telne legszebben az idő


A B-osztály térkínálata nem mérhető a teherhajós NV 200-hoz vagy a Lodgyhoz, de a Priusnál sokkal tágasabb. Kényelmesen az első ülések alá tudtuk csúsztatni cipőnket, amihez a Toyotában túl szűk volt a hely.

Taxizni automata váltóval érdemes. A Lodgyhoz és az NV 200-hoz sajnos nem rendelhető ez a munkaeszköz, a Priusban nem kell váltani, a W 246-os Mercedeshez 727 710 Ft a DSG felára. A tesztautóban ez a hétfokozatú, duplakuplungos váltó kímélte bal lábunkat.

A gyorsforgalmira méretezett alaktényező

Bár a taxisok alighanem kiiktatnák a stop-start rendszert, automata váltóval a berendezés érdekes. Működéséhez a mechanikuson kívül kell egy elektromos olajszivattyú is. Leállított motorral ez a pumpa tartja meg az olajnyomást, hogy a motor beindulásakor a váltó azonnal működjön.

Furcsa egy európai autón, de a bal oldalra nyíló tankfedélnek inkább örülnének a szakik, mert ez az oldal többször szabad a kutakon

Furcsa egy európai autón, de a bal oldalra nyíló tankfedélnek inkább örülnének a szakik, mert ez az oldal többször szabad a kutakon

Az 1,8-as dízel fogyasztása tesztünkön 4,5 és 8,0 liter között mozgott, egy profi sofőr 6-6,5 literből eltaxizna vele. A reptéri gyorsforgalmin száguldva megmutatkozna a 0,26-os alaktényező, amit aerodinamika csomaggal 0,24-re mérsékelhetünk. Ez felülmúlja a Prius a 0,25-ös értékét is.

Favoritunk a legkevésbé büdös autó

Szerkesztőségünk taxiideálja mégis a Toyota Prius III. Motorja kevésbé szennyező, mint az átlagos benzineseké, a dízelekkel össze sem lehet hasonlítani.

Ha a sima Prius kicsi, ugyanezt tudja nagyobb csomagtérrel az 5+2 üléssel is rendelhető Prius+. 2013 elejétől a teljes hibrid hajtásláncot megkapja a csinosabb Auris HSD kombi is

Ha a sima Prius kicsi, ugyanezt tudja nagyobb csomagtérrel az 5+2 üléssel is rendelhető Prius+. 2013 elejétől a teljes hibrid hajtásláncot megkapja a csinosabb Auris HSD kombi is

Szerkesztőségünk taxiideálja a hibrid Prius III, mert kevésbé környezetszennyező a dízeleknél és a benzineseknél

Szerkesztőségünk taxiideálja a hibrid Prius III, mert kevésbé környezetszennyező a dízeleknél és a benzineseknél

Szerkesztőségünk taxiideálja a hibrid Prius III, mert kevésbé környezetszennyező a dízeleknél és a benzineseknél


Hibridhajtása rendkívül hatékonyan spórol az üzemanyaggal: némi érzékkel városi fogyasztása nem megy 4,5 liter fölé, amit legfeljebb egy dízel Thalia vagy a Peugeot 307 HDi kombi közelít meg.

Hátránya a magas súly és a típus drágasága, de egyszerű és kiforrott technikája révén üzemeltetése nem kerül sokba.

Ha a sima Prius kicsi, ugyanezt a hajtásláncot nyújtja nagyobb csomagtérrel az 5+2 üléssel is rendelhető Prius+. Akit a közepes csomagtéren kívül a formája is elriaszt, 2013 elejétől ugyanezt a hajtásláncot megkapja az Auris kombiban.

Adatok a potenciális taxikról
Dacia Lodgy Mercedes-Benz B-osztály Nissan NV 200 Toyota Prius
jánlott verzió 1,5 dCi 90 Arctic 7 ülés B 180 CDI aut. 1,5 dCi Combi Tekna Toyota Prius Sol
Listaár, Ft 4 140 000 8 419 210 5 386 000 8 590 000
Motor 90 LE, 200 Nm dízel 109 LE, 250 Nm dízel 110 LE, 240 Nm dízel B: 99 LE, 142 Nm, E: 82 LE, 207 Nm / 136 LE*
Szabványos átlagfogyasztás,
l/100 km
4,2 4,4-4,6 5,5 3,8
Fordulási kör min. átmérője, m 11,1 11,0 10,6 10,4
Csomagtér, liter 207/827-2617 488-666-1547 900/2100/2900 445-1120

*A benzines motor, a villamos gép és a hibridrendszer összteljesítménye