Obama duplázott, négy évig újra ő a csillagos-sávos világhatalom első embere. A csecsemőölelgetés és a nagy szavak meghozták a várt hatást, elnök marad, annak minden veszélyével, előnyével együtt. Mert hiába mosolyog rá vazallusként a fél földgömb, ha a másik fele inkább látná egy beszéd közben kiloccsant agyvelővel elterülve. Valós fenyegetés, de egy cidriző elnök sem teheti meg, hogy szigorúan őrzött, titkos bunkerből irányítsa az országot. El kell jutnia a tömegekhez, ezt pedig a legtöbb államfő a motorizáció hajnala óta négy keréken teszi meg.
Paták helyett gőz és benzin
A Fehér Ház garázsa 1909-ben jött létre, innen számítjuk a hivatalos elnöki autókat. Ekkor William Taft irányította az országot, aki csattogó paták helyett a fejlődésre szavazott. A szolgálatában álló két Stanley Model M gőzautó mellett benzinégető kocsik alkották a flottát. Az erősebb Brougham 48 lóerővel, a kisebb Landaulet 36 lóval szolgálta az elnök kényelmét. Akkoriban szintén divat volt az uralkodók, elnökök elleni merénylet, ezek az autók mégis nélkülözték a biztonsági felszereléseket, teljesen megegyeztek a hétköznapi forgalomban kapható társaikkal.
Utóda a sorban huszonnyolcadik Woodrow Wilson ült a legelső igazi elnöki limuzinban, mikor az I. Világháborút lezáró parádén köszöntötte az amerikaiakat. Igazi pálfordulás ez egy olyan embertől, aki azelőtt a tehetős arrogancia megnyilvánulásának tartotta az automobilt.
A szériaautók használta 1938-ban szűnt meg, amikor a General Motors két különleges Cadillac modellt szállított a kormánynak. Ezek a „Queen Mary” és a „Queen Elizabeth” névre hallgattak a kor nagy óceánjárói után. Kétirányú rádió, lőszertároló a testőröknek, és nagy teljesítményű generátor jelentette az elnöki extrákat. A több mint 3,5 tonnás monstrumokhoz illett a hajókat idéző név, mozgatásukról a II. világháború végéig V16-os motorok gondoskodtak.
Parádé vagy biztonság?
Érdekes módon, hiába történtek már uralkodók ellen komoly merényletek, mégis csak az 1941-ben Pearl Harbour-nál bekövetkezett japán bombázás késztette arra a titkosszolgálatot, hogy páncélozott autót vegyenek fel az elnöki flottába.
Ez volt a hírhedt gengszter Al Capone személyes autója, egy 1928-as Cadillac 341 A Town Sedan. Az alvilág legendás alakjának volt félnivalója az életére törő golyóktól, így maffiaautóból lett a Fehér Ház első számú elnöki kocsija.
Roosevelt csak akkor cserélte le a kalandos sorsú Cadillac-et, amikor végre golyóálló kabátot kapott, a kizárólag elnöki célokat szolgáló limuzin, a Lincoln Convertible „Sunshine Special”.
Különleges járműre volt szükség, lévén Roosevelt ekkor már teljesen kerekesszékhez kötve élt, így ennek megfelelően kellett átalakítani a Lincoln-t. Emellett a biztonságról sem feledkezhettek meg, a páncélzat mellet már golyóálló üvegeket szereltek be. Igaz az elnöki parádékat még biztonságosnak vélték, így ezeken lehúzott tetővel vett részt Roosevelt. A V-12-es gép egészen 1950-ig gurgulázott az elnöki ülepek alatt, majd átadta a helyét a következő generációnak.
Amely nem volt más, mint a leghírhedtebb és legismertebb elnöki limuzin, a Lincoln Continental SS-100-X. Ez az autó összeforrott egy dátummal, az amerikai történelem fekete napjával, az 1963. november 22-én bekövetkezett Kennedy gyilkossággal. A 350 lóerős V8-as motorral szerelt hosszított verzió csak a tömeget üdvözlő elnöknek szánt kapaszkodóval számított különlegesnek, teljesen nyitott volt, nem szerelték fel különleges páncélzattal, csak megerősített alkatrészeket kapott. Az SS 100-X véres múltja ellenére szolgálatban maradt, a kötelező biztonsági intézkedések, páncélozás után Johnson és Nixon elnök is használta egészen 1977-ig.
Ettől a tragikus eseménytől kezdve az elnöki autók egyre robusztusabbak és biztonságosabbak lettek, híztak és gyarapodtak akár egy McDonald’s törzsvendég.
A hetvenes évekre csatasorba álló Lincoln Continental már hattonnányi acéllal nyújtott védelmet, és kétszer is életet mentett. 1975-ben Ford elnököt próbálták meg kilyuggatni, majd hat évvel később Ronald Reagan életére is merénylő tört, mindkét alkalommal a guruló bunker nyújtotta biztonság mentette meg az életüket.
A nyolcvanas évek elnökei Lincoln és Cadillac limuzinokkal olvasztották a hidegháborút. A hatalmasra hízott Cadillac Fletwood mozgatáshoz csak a GM legnagyobb 8.2 literes V8-asa volt elegendő, és a több mint öt centiméter vastag golyóálló ablakokon már a napfény is alig bírta átverekedni magát. Idősebb George Bush 1989-ben újra Lincolnra váltott, őt egy szintén páncélozott Lincoln Town Car védte a
Ez a tendencia folytatódott Clinton és George W. Bush elnöksége alatt is. Az újra feltűnő, és egyeduralkodóvá váló Cadillac limuzinokon megjelentek a defekttűrő abroncsok, és a teljesen zárt belső szellőztető rendszer.
Obama házi szörnyetege
Ám az igazi csúcs természetesen a jelenleg Obamát védő Cadillac DTS. Beceneve egyszerűen csak „szörnyeteg.” Ebben már írmagját sem lelni a szériaautóknak, ez a titkosszolgálat boszorkánykonyháiban született, néhány jellemző Cadillac alkatrész felhasználásával, pletykák szerint 60 millió forintértékben.
Pontos adataink természetesen nincsenek, de a szakértők szerint nem véletlen, hogy a Goodyear teherautókra szánt abroncsain gurul a bunker, a 12 centiméteres páncélzat nem éppen pehelysúlyt képvisel.
A 2009-ben csatarendbe állított masztodon egy igazi tíz tonnás erőd, rakétaelhárító füstgránátokkal, könnygázzal, defekttűrő abroncsokkal, teljesen zárt szellőzőrendszerrel és Obama vércsoportjának megfelelő vérbankkal felszerelve. A védelem mellett teljes körű kommunikációs rendszer áll rendelkezésre, állandó kép és hangátvitellel, hogy az elnök bármikor elérhető legyen.
A védelem kulcsfigurája a sofőr, aki a mezei CIA ügynökök között is kiemelkedő vezetési képességgel rendelkezik. A százra körülbelül 16 másodperc alatt gyorsulót géppel rutinszerűen kell hátramenetből egy lendülettel megfordulni, megfelelő kiutat találni, akár egy jól szervezett támadás esetén.
Ennek ellenére a szörnyeteg sofőrje feljegyezhet egy fiaskót. A Dublinban tett elnöki vizit során sikerült az amerikai követség kapujában megakasztani a gépet, igaz akkor Obama nem utazott az autóban.
Az elnököt szállító limuzin mellett a 30-45 autós konvoj szinte bármilyen veszélyforrást elpusztít, de tökéletes védelem nincs, a CIA célra tenyésztett koponyái valószínűleg már faragják a szörnyeteg utódát.