Karbantartás

Karbantartási szakértőnk ujjbegyei csontig koptak a temérdek válasz gépelése közben, a kazal levélből egy aktuális időszaki kérdést húztunk elő az alufelnik évszakfüggő használatáról.


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szakértő Úr!

Az idei szezonra úgy döntöttem, hogy a téli gumimhoz nem acél, hanem alufelni-garnitúrát keresek. Egy kereskedésnél azt az információt kaptam, hogy nem mindegy, milyen alufelnit veszek. Szerintük a nyári, „sima” alufelnik a téli időjárásban nagyon könnyen tönkremehetnek, szerkezetük sérülhet. Azt mondta, hogy a téli gumikhoz külön téli alufelnit kell venni, ami bizonyos ellenálló réteggel is kezelve van. Mennyire helytálló ez a felvilágosítás, illetve mennyire lényeges, hogy télen ilyen védőréteggel kezelt alufelnit használjak?

Válaszát előre is köszönöm!

Szakértőnk válasza

Kedves Gergő,

ez a felvilágosítás abszolút nem helytálló. Elég megnézni a jól ismert keréktárcsa gyártó cégek weblapját, prospektusát. Nem jelölik a termékeknél külön a téli, illetve nyári időszakra készített felniket. Annyi gazságtartalma van ennek a kijelentésnek, hogy az acél keréktárcsák talán jobban ellenállnak a télen síkosságmentesítésre használt só-homok keverék maró hatásának.

Az alumínium keréktárcsák el vannak látva több réteg speciális lakk bevonattal. Mindaddig, amíg ez a felületvédelem sértetlen, megvédi a felni anyagát a káros UV-sugárzás(nyáron), és a maró vegyületekkel(télen) szemben.

F.I.

Vezetéstechnika

Egy rémálomba illő szituációt elemzünk, amikor a figyelmetlenség miatt már elkerülhetetlennek tűnik a baj. Sajnos az ilyen helyzetekben nincs csodaszer, különleges trükk, csak a megelőzés, a veszélyes szituáció elkerülése segíthet.


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Székely Úr!

mi a teendő a következő szituációban: egy hídról megyek lefelé, az alján piros lámpa, állnak az autók, a híd vizes! Figyelmetlenségből féktávon belül veszem észre az egészet. Hogyan csökkenthető a becsapódási sebesség esetleg kerülhető el a baleset?

Köszönettel: Pietro

Szakértőnk válasza

Kedves Pietro !

A közhiedelemmel ellentétben az alufelni bírja a téli viszonyokat, tehát aki akar, fagyban is villanthat
Ha nem figyelünk folyamatosan, vészhelyzetben már késő pánikolni, megijedni, nincs különleges trükk amivel elkerülhetjük az ütközést

Ha nem figyelünk folyamatosan, vészhelyzetben már késő pánikolni, megijedni, nincs különleges trükk amivel elkerülhetjük az ütközést

Ha nem figyelünk folyamatosan, vészhelyzetben már késő pánikolni, megijedni, nincs különleges trükk amivel elkerülhetjük az ütközést


A vizes út, a híd, a lejtő, a piros lámpa , az álló forgalom azt gondolom nem lehet ritka dolog naponta sokszor kell ezt megoldani.

A figyelmetlenség több dologra visszavezethető, de a következményei meghatározhatók, és kivédhetetlenek. A mozgó jármű rendelkezik egy bizonyos mozgási energiával.Ha fékezünk, a mozgási energiát hővé alakítjuk. Ehhez időre van szükség, illetve távolságra.Amennyiben valaki figyelmetlen, és később fékez, akár vészfékezéssel is sajnos a leírt helyzetben már nem tudja elkerülni az ütközést. A fizika törvényei szerint, a tömegétől , sebességétől stb. függő energiával fog beleütközni az előtte állókba.

Semmilyen trükköt, megoldást nem tudok adott helyzetben javasolni. Kézifékkel keresztbe tenni az autót stb. azok csak történetek. Mi a biztosíték arra, hogy aki a fenálló helyzetet nem ismerte fel időben, vagy egyszerűen nem figyelt, az pár másodperc múlva hibátlanul megold egy nem egyszerű manővert.

Aranyszabályként természetesen igaz, hogy soha ne frontálisan, és lehetőleg nálunk kisebb tömegűvel érintkezzünk. De ez a valóságban nem választás kérdése. Nincs jobb ötletem, figyelni kell, hogy ne a légzsák fogjon meg minket.

Autóvásárlás

Racionális autó, elérhető, négyszázezer forintos áron. Ilyenkor jönnek képbe a praktikus, elterjedt, elfogadható költséggel fenntartható autók, mint például a mindenki általá jól ismert Opel Astra F, vagy Ford Escort.


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Uram!

Kb 400 ezer forintot szánok egy használt autóra.
Három lehetőségre szűkült a kör.Ford Escort 1.6(90le),Astra F 1.6(101le) és VW Vento 1.6(101le).Az előbbi kettőből a kombi tetszik.

Ilyen összegből 97′-98′-99′ -es évjáratok az elérhetők,persze típustól függően.Kíváncsi lennék a véleményére és tanácsára a három autóval kapcsolatban!Mennyire súlyosak az esetleges típushibák?Melyik mennyire megbízható?És persze a fogyasztás sem elhanyagolandó szempont!
Előre is köszönöm!

Szakértőnk válasza

Kedves Zoltán!

Három praktikus, elterjedt, elfogadható költséggel fenntartható autót szemelt ki, tehát a típus kiválasztásával már nem fog mellényúlni. Az épp fellelhető legjobb állapotú autót vinném haza, mert ebben a korban ez számít a legtöbbet, sajnos 15 éves korban egy típus alapvető megbízhatóságáról már nehéz mit mondani, mert átmehetett épp elég igénytelen gazda kezén.

A Vento a VW márkajel miatt magas ársávban tanyázik képességeihez viszonyítva, csak négyajtós kivitelben készült

A Vento a VW márkajel miatt magas ársávban tanyázik képességeihez viszonyítva, csak négyajtós kivitelben készült

Ha három azonos állapotú autót feltételezünk, akkor a Ventót zárnám ki elsőként, mert nem kombi és a Spritmonitor.de adatai szerint ez fogyaszt a legtöbbet 101 lóerős motorral, 8,8 litert. A VW-k erősen tartják az árukat, ami elhasználtabb autót jelent azonos pénzért. Az Astra és az Escort közül szerintem az Escort a jobb autó, az említett motorral fogyasztásuk (7,85 illetve 8,0 liter) alig van hátrányban, de váltója, zajcsillapítása jobb és már a 92-es, oválmaszkos modellfrissítés is jót tett neki (például az üléseinek), a 95 utáni verzió pedig elég kiforrott autó.
Ha Escort akkor 1995 utáni, oválmaszkos. A kezdeti szériák típushibáit kijavították ezzel a frissítéssel, a típus pedig igen nyomott áron található meg a piacon

Ha Escort akkor 1995 utáni, oválmaszkos. A kezdeti szériák típushibáit kijavították ezzel a frissítéssel, a típus pedig igen nyomott áron található meg a piacon

Ha Escort akkor 1995 utáni, oválmaszkos. A kezdeti szériák típushibáit kijavították ezzel a frissítéssel, a típus pedig igen nyomott áron található meg a piacon


Az Astra Classic I / F Astra mellett egyedül az alkatrészköltségek szólnak, de ebben az Escort is jó és szerintem kulturáltabb autó, talán kevésbé is rohad. Abból kiindulva, hogy 200 000 forint körül is kapni kombikat belőle 1995 utánról, 400 ezerből van esély szépet találnia.

Üdvözlettel, Szörényi András

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!
Füstöl, csörög, de senki sem tudja a hiba okát? Karbantartási szakértőnk segít a bajban!