Két fontos forgalmi újdonsággal találkozhatnak a jövőben az autósok az utakon, amelyek közül az egyik az úgynevezett biztonsági folyosó. A KRESZ friss előírása szerint a két vagy több sávos autópályákon és autóutakon közlekedőknek – például, de nem kizárólag – baleset okozta torlódáshoz érve a legbelső sávban balra, míg a többi sávban szorosan jobbra kell húzódniuk.

A jogalkotó szándéka szerint a forgalmat ellenőrző vagy útfenntartó járművek mellett a balesetet szenvedett emberek, és a sérült autók mentését végző gépkocsik így zökkenőmentesen haladhatnak a céljuk felé. A felszabadult pályarészen a megkülönböztető jelzést használó járművek is a terelővonalakat átlépve folytathatják útjukat, sőt a törvényt megváltoztató Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szerint így könnyebben helyreállhat majd a forgalom is.

Az út két szélére maguktól félre húzódó autókkal, és az úttestről totálisan letiltott kamionokkal találkozhatnak a jövőben a közlekedők.

Akármennyire is átrendezi az utat egy-egy baleset, akadálymentesen oda kell érkeznie a mentésnek. Képünk illusztráció

Akármennyire is átrendezi az utat egy-egy baleset, akadálymentesen oda kell érkeznie a mentésnek. Képünk illusztráció

Dicséretes a szándék, de mindez csak akkor működik a gyakorlatban, ha kivétel nélkül minden autós egységesen félre húzódik, és nem néz értetlenül körbe, hogy akkor itt és most mi is történik. Márpedig ehhez minden autósnak tudnia kellene a KRESZ-módosításról, amivel kapcsolatban erős kételyeink vannak.

„Ausztriában a bevezetést nagyszabású tájékoztató és oktató kampány előzte meg. Nálunk ez egyelőre elmaradt, illetve nem tudunk róla, hogy tervezik” – mondta a Vezess.hu-nak Béni Gyöngyi, az Állami Autópálya-kezelő Zrt. (ÁAK) szóvivője, aki szerint „a balesetek gyors megközelítése életeket menthet”.

Mivel mi sem emlékeztünk rá, hogy lett volna bármiféle országos tájékoztató akció a KRESZ-módosításról (és nem csak ez az újdonság, hanem sok minden más), ezért megkérdeztük a rendőrséget felügyelő Belügyminisztériumot: volt-e ilyen? Az ORFK-tól érkezett válasz szerint valóban nem.

Márpedig nagy szükség lett volna rá, Béni Gyöngyi tapasztalatai szerint az autópályás baleseteknél a gyakran össze-vissza várakozó járművek nagyban akadályozzák a sérült emberek és járművek megközelítését.  A rendőrségi kocsik, a mentők, vagy tűzoltóautók „gyakorlatilag ott jutnak előre, ahol tudnak”.

Eltüntetik a kamionokat

A másik újdonság, amit a kellő tájékoztatás hiánya miatt szintén meglepve szemlélhetnek majd egyesek, hogy durva havazás esetén félnapokra eltűnhetnek a teherautók és a kamionok az utakról.  
A közlekedési törvény minapi módosítása lehetőséget biztosít arra az útkezelőknek, hogy „elsősorban a tehergépkocsikat teljesen vagy részlegesen kitiltsák az utakról”.

„Alapvetően jó a törvénymódosítás, csak fontos, hogy megfelelően alkalmazzák, másrészt gond, hogy nincs meg hozzá itthon a szükséges infrastruktúra” – kommentálta a változást Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének a főtitkára.

A fuvarozók szerint van, amikor kimondottan jó ha a havas úton kamionok közlekednek

A fuvarozók szerint van, amikor kimondottan jó ha a havas úton kamionok közlekednek

Az érdekvédő úgy véli, szélsőséges havazáskor valóban célszerű félreállítani a kamionokat, kisebb hóesésnél azonban kimondottan jó, ha a nagyobb tömegű járművek széttapossák a havat a személyautók előtt. Karmos szerint ilyen időben hasznos úton hagyni őket.

A főtitkár szavai rímelnek az autópálya-kezelő elképzeléseire, Béni Gyöngyiék ugyanis csak szélsőséges időjárási körülmények között tervezik bevetni ezt a lehetőséget. Persze akkor sem biztos, hogy lesz hová terelni a kamionok százait, Karmos szerint nemhogy a kulturált parkolók, hanem egyáltalán a parkolók hiányoznak a hazai utak mellől. A fuvarozók képviselői ezért máris elkezdtek lobbizni az e-útdíjból majd befolyó százmilliárdok ez irányú hasznosítása érdekében.

Besegíthetnek a rendőrök is

Besegíthetnek a rendőrök is

Tisztában van ezzel a problémával az autópálya-kezelő is, amely uniós százmilliókból 2013-tól parkolóbővítő építkezésekbe kezd.

Szintén gondot jelenthet a megvalósítás: egy-egy komolyabb teherforgalommal terhelt útról a kamionokat gyorsan nem képes egyedül eltüntetni az ÁAK.  „A rendőrség segítségét fogjuk kérni. Megoldás lehet – külföldi példák alapján -, ha a hatóságok ebben az időszakban már az országba sem engedik be a külföldi tehergépjárműveket” – így az autópálya-kezelő.

Valóban kopott gumikkal közlekednek a fuvarozók?

„Az üzemeltetési tapasztalatok szerint a tehergépjárművek erősen elhasznált abroncsaikkal nagy hóban nem képesek a biztonságos közlekedésre. Így balesetet okozhatnak, keresztbe fordulhatnak az úton, vagy megállhatnak a sávjukban, ami fennakadásokhoz, torlódásokhoz, közlekedési káoszhoz vezethet” – így hangzik a minisztérium indoka a törvény módosítása mellett, amely kopott gumikat feltételez a fuvarozók járművein.

Bizonyos utakon nem lesz egyszerű feladat kitiltani a kamionokat. Életkép az M0-ról

Bizonyos utakon nem lesz egyszerű feladat kitiltani a kamionokat. Életkép az M0-ról

Karmos Gábor érdekvédő szerint részben igaza van a tárcának, részben téved. „A nemzetközi teherszállításban részt vevőket Nyugat-Európába be sem engednék megfelelő gumik és felszerelés nélkül, ők jó gumikkal közlekednek. Más a helyzet a belföldi fuvarozókkal, akiknek nagyon visszaestek a megrendeléseik. Sokan az önköltség alatt szolgáltatnak, ezért egyeseknek sajnos nem jut ilyen beruházásra.”