Nemrég, a Swift gyártásának huszadik évfordulója alkalmából, én is elszegődtem egy napra betanított munkásnak a Suzukihoz. Nem a termelésbe, mert ez minőségbiztosítási okokból aggályos lett volna és az oktatás-gyakorlás eleve két hétig tart, de legalább belekóstolhattam abba, hogyan telik az ottani dolgozók munkanapja.
Fehér zubbony
Sokan busszal érkeznek a környező településekről. A gyár előtti parkolóban a szabad ég alatt állnak a buszok, de a dolgozók nem várnak rájuk rekkenő hőségben vagy jeges szélben, mert a jármű a műszakváltásokhoz igazodva, érkezésük előtt öt perccel beáll helyére. Míg a beengedésre várunk, a parkolóban megpillantunk egy szürke színű, de fehér tetejű Swiftet. Még nem láttunk hasonlót, ez az extra a MINI és például a Fabia után az új Swifthez is rendelhető lett.
Unortodox munkanapunk hangulatjavító lángosozással indult, majd munkába álltunk. Fejünkbe nyomtuk a sisakot, magunkhoz vettük a munkavédelmi szemüveget és felöltöttük a fehér zubbonyt. A pamutkabát kényelmes, de nem bő viselet, hogy ne akadjon bele semmibe és az összes gombja rejtett, így nem karistoljuk össze az autókat.
„A válságot majd én megoldom”
A betanítás helyszínére menet frappáns idézetekbe botlunk Osamu Suzukitól. „A válságot majd én megoldom.”, „A korlátozások miatt tudunk fejlődni” – üzeni a falról a dolgozóknak a globális cég elnök-vezérigazgatója.
Cultus, Margalla, Firefly: ez mind Swift
A Daewoo-Chevrolet névváltás óta tudjuk, hogy ugyanaz a Lacetti mennyivel vonzóbb arany csokornyakkendővel az orrán, Chevy néven. Aki megunta, hogy papírautóként cikizik remekül szolgáló régi Swiftjét, legközelebb a milyen autód van? kérdésre válaszolja hanyagul, hogy Pontiac Firefly, esetleg Chevy Sprint.
Kevés típust értékesítettek annyiféle néven, mint a nálunk Suzuki Swiftként ismert autót. Alább a Swift különböző elnevezései a Wikipediából merítve: Chang’an SC7130 Gazelle, Chevrolet Sprint, Chevrolet Swift, Geo Metro, Holden Barina, Maruti Suzuki 1000/Esteem, Pontiac Firefly, Subaru Justy, Suzuki Amenity, Suzuki Cultus, Suzuki Esteem, Suzuki Forsa, Suzuki Margalla.
Első munkafázisként egy kisebb és egy nagyobb nyomatékkulcsot kaptunk a kezünkbe, többek között a futóműcsavarok rögzítését gyakoroltuk. A nehezebb eszközökkel nem nők dolgoznak, a testalkatbeli és a nemek közötti eltéréseket követi a feladatok elosztása. Egy kétméteres óriásnak könnyebb a magasban a tankot beszerelnie, mint az utastérben gubbasztva dolgoznia.
A másik fázisban az ajtótömítéseket kellett felhelyeznünk. A kéderen van egy apró fehér jel, amelyről a gumikígyó első rögzítési pontja azonosítható. A tömítés nem igényel ragasztást és nem is kellett körbe végig rányomnunk az ajtóélre, mert a befejezés már mások dolga.
Lehetőleg minden mozzanat egyértelmű és elronthatatlan, így az elektromos csatlakozók mérete, formája is kizárja a hibás összeszerelést, a hátsó lámpák kábelkötege jól hallható csattanással ugrik a helyére. Ezt követően lehet két csavarral rögzíteni a hátsó lámpát, amit a begyakorlott munkásoknak nem tart tovább megtenni, mint ezt a pár sort elolvasni.
Két hét jut a betanulásra, a tempó felvételére. Ha valaki egy területen nem tud jól teljesíteni, akkor nem automatikus kirúgás jár érte, inkább kipróbálják őt másik területen. Egy japán vállalatnál alapelv, hogy nem rögtön a dolgozóval van baj, talán csak nem a megfelelő munkát adták neki.
Bollywoodi gyöngyszem: rejtett tartalékok a Swift Sedanban
Katonás termelési rend
Egy autógyár ezzel együtt sem valami vidám hely. Mint az üzemekben általában, szigorú munkarend szerint folyik a termelés, a közműépítésnél megszokott egy dolgozik, öt nézi felállás itt nem működik.
Azokban az autógyárakban, ahol a munkások keveset keresnek, mint a mi régiónkban, magas az élőmunka aránya, mert a termelésnek ez a formája éri meg. A Suzukinál így is sokkal több robot dolgozik ma, mint húsz éve, a ponthegesztést például egészen csekély arányban végzik még kézzel a munkások.
Napfény, gravitáció: ingyenes erőforrások
Minden a termelékenység fokozását és a gyártási költségek leszorítását szolgálja. A gravitáció például ingyen van, ezért a doboztartó csavarok ferdén állnak a polcon, így mindig az emberek keze ügyébe gurulnak a csavarok.
Az elkészült autók közül minden ötödiket viszik el tesztkörre a szakemberek. A gyár területén kialakított próbapálya alaposan átrázza az autót, hogy kiderüljenek az esetleges zörgések. A teszt során a 4×4-es SX4-eket fix összkerékhajtásra kapcsolják. Ha a sebesség növelésével, 35 felett a rendszer visszaáll automatikus erőelosztásra, akkor ez a funkció is működik.
Elsőre riasztó, hogy a kész autók mennyire csekély arányban hagyják el vasúton a gyár területét. A termelés zömét kamionok szállítják el, de csak átmenetileg.
A trélerek leginkább Győrig vagy Csepelig viszik az autókat, ahonnét vasúton illetve a szintén olcsó és mérsékelten környezetszennyező dunai szállítással jutnak el a célországokba.
Bár idén a hazai piacon bővülni tudtak a Suzuki-eladások, a termelés túlnyomó része exportra megy. A legnagyobb célországok közé az EU legnagyobb autópiacú tagállamai tartoznak, köztük Németország, Franciaország, Olaszország.
A keresetekről hivatalosan nehéz bármit megtudni, sokat számít továbbá a tapasztalat és a beosztás és nem mindegy, hogy a karácsonyi jutalmat elosztjuk-e 12 hónapra vagy sem. Én ott nettó 110-120 000 forintos összeget hallottam a sori dolgozók esetében, de ez csak a nagyságrendet jelzi.
Menza, nagyban
Juttatásként a gyárnak van óvodája és a menza térítésmentes. Mi is ott ebédeltünk, az étkezde kínálatát nem érdemes az iskolai menzák színvonalához hasonlítani, legalábbis az én diákkoroméhoz az 1980-as-90-es évekből.
A húsleves nem üres lé vagy tésztával dúsított leveskocka bő vízzel, hanem valódi húsleves, benne egy negyed csirkével. A pörkölt-nokedli-savanyúság szentháromság is megállta volna a helyét egy puritán étteremben. Az ital-ropi-édességautomaták árszintje kedvezőbb a bevásárlóközpontokéhoz képest, például ropiból a Nógrádi pattintott sóspálcika 80 forintba kerül.
Suzuki-gyártás, évszámokban
1991: megalakul a Magyar Suzuki Rt. A beruházás értéke mintegy 14 milliárd forint
1992: beindul a próbaüzem. Megkezdődik az 1,0 és 1,3 literes, ötajtós Swiftek sorozatgyártása
1993: a négyajtós Swift Sedannal bővül a gyártás
1994: megkezdődik az export
1996: elkészül a százezredik hazai gyártású Suzuki
2000: megindul a Wagon R+ szériagyártása
2003: az Ignis sorozatgyártásának megkezdése
2004: dízelmotorral is készül a Wagon R+ és az Ignis. Esztergomban is készülnek Ignis Super 1600-as raliautók
2005: februárban megjelenik a Swift harmadik generációja
2006: február 27-én legördül a gyártósorról az első SX4
2006: októberben elkészül az egymilliomodik autó. Ez a Swift volt látható a Csodák Palotájában
2008: a többéves kapacitásbővítés befejezése, évi 280 000 autó készülhet Esztergomban
2008: a Splash gyártásának megkezdése
2008. szeptemberben elkészül a másfélmilliomodik Suzuki
2010: megindul a Swift negyedik generációjának gyártása
2011: a vállalat alapításának 20. évfordulója. Július 14-én elkészül a kétmilliomodik esztergomi gyártású autó
2011: ősztől a Swift Sport is Esztergomban készül
2012: 20 éve, hogy megkezdődött az első generációs Swift sorozatgyártása