Nincs James Bond-cikk elcsépelt szállóigék nélkül. Nevem Bond; rázva, nem keverve; folytathatnám napestig. A karakter örök nyomot égetett a popkultúrába, 1962 óta bárki ölti magára a szerepet, garantált a tömött kassza. Legújabb reinkarnációja, Daniel Craig jelenleg is kazalba vágja a gonoszt a világ szinte összes mozijában.
Őfelsége kedvenc titkos ügynöke így már kerek ötven éve pumpálja az ólmot, dönti a csajokat, és ment világot, sok esetben a volán mögött ülve.
Aston Martin DB5 – Sportautóból legenda
A James Bond-kultusz kihagyhatatlan építőkockája lett az ügynököt különös kütyükkel segítő szolgálati jármű. Mindenki ismeri a híresebb típusokat, de a huszonhárom mozifilm bővelkedik elfelejtett érdekességekkel szolgáló gépekkel.
Ilyen az első mozifilmben Sean Connery-t szolgáló Sunbeam Alpine, ami erős képzelőerővel sem nevezhető a szupergonoszok elleni csodafegyvernek. Az ok egyszerű, a Dr. No szűkös keretből készült, így nem futotta látványos üldözésre.
A film katapultülés nélkül is tarolt, így kézenfekvően jött a folytatás, alig egy év múlva a 007-es újra akcióba lépett. A második, Oroszországból szeretettel című moziban még mindig nem foglalták el méltó helyüket a négykerekűek. Az összes érdekességet a mobiltelefonnal felszerelt Bentley jelentette, Bond elintézett vele egy hívást, de a hatalmas üldözések ezúttal is elmaradtak.
Fordulatot a harmadik film, a Goldfinger hozta. Megjelent az Aston Martin DB5, a nagybetűs James Bond-autó. A karakter ettől a ponttól elvághatatlan szálakkal fonódott az angol márkához. Nincs ember, aki a „Mivel menekül a gonosz elől a 007-es?” Kérdésre ne vágná gondolkodás nélkül: „Aston Martin!”
Feltűnése a regényeknek köszönhető, Ian Fleming az Aston Martin DB3 volánja mögé ültette a főhőst, de a film készítésekor a DB5 volt a legújabb modell, így erre szavaztak a készítők. Korabeli anekdoták szerint az Aston Martin nem látott hatalmas marketinglehetőséget a szereplésben, így az első DB5-öst valós áron, 4500 fontért adták át a Goldfinger stábjának.
Igaz vagy sem, mindkét fél jól járt az üzlettel, James Bond világhírt szerzett az angol sportautónak. Nem történhetett másképp, olyan halálos, lenyűgöző felszerelést kapott a fiktív Aston, amivel minden kissrác első számú álmává avanzsált.
A parkolási csekkektől terhelt Guy Hamilton rendező kitalálta a gombnyomásra forduló rendszámtáblát, ezzel beindult az ötletgyár. Felkerültek az abroncsromboló tengelyek, a füstgenerátor, a katapultülés, a radar és az indexlámpák mögül előbújó Browning gépfegyverek. Beleöltek egy zsák pénzt, de a kémkészlet csak a vásznon működött, a kor színvonalán megvalósítható extrák is megmaradtak a filmes trükkök szintjén.
Az FMP 7B rendszámú második kocsi a hiba után főnixmadárként éledt újjá, a Tűzgolyó című folytatásban már kütyükkel teletömve tűnt fel a nyitójelenetben. Az eredeti ekkor kétéves világ körüli turnén csábította moziba a nagyközönséget, ezért kellett szolgálatba állítani a második számú DB5-öst.
A filmes szereplés után 1969-ben a második Aston Martint Jerry Lee amerikai rádiótulajdonos vette meg, tizenkétezer dollárért. Negyvenegy év múltán a dísztárgyként őrzött autó kalapács alá került, egy gyűjtő 4,6 millió dollárt fizetett a filmtörténet négykerekű darabjáért. Ez a szám jól illusztrálja a típus kulturális értékét. A filmesek sem tudtak tőle elszakadni, az Aston Martin DB5 az Aranyszem mellett a most futó Skyfall-ban is megjelenik egy mellékszerep erejéig.
Toyota 2000GT – Japán vendégmunka
Az Aston két film után mégis lekerült a stáblistáról, helyét átadva a kor agymállasztóan gyönyörű japán autójának a Toyota 2000GT-nek. A Yamahával közösen alkotott különlegesség tökéletesen illett a távol-keleti epizódhoz, viszont annál kevésbé Sean Connery magasságához. A kupé 116 centiméteres mivolta behatárolta a lehetőségeket, a színész egyszerűen nem fért a volán mögé, legalábbis James Bondhoz méltóan nem. Így a film kedvéért készült két kabrió verzió, amelyek jelenleg elképesztő értéket képviselnek.
A hetvenes évekbe lépve a trükkös kiegészítők helyét a kaszkadőrmutatványok vették át, maga az autó, a furfangos felszerelés háttérbe szorult. A hetedik Bond-film egy filmes fiaskó miatt emlékezetes. Sean Connery szokás szerint menekül, és az ádáz üldözők elől csak a szűk sikátor jelent kiutat, így két kerékre billenti a Mustangot, hogy elférjen a falak között. A jelenetet két részletben vették fel, és egy figyelmetlen asszisztensnek köszönhetően a Ford a jobb oldalán gurul be, viszont balon érkezik, ezzel beírva az esetet minden idők legnagyobb autós bakijai közé.
&t=3m44s
Roger Moore ebbe a korszakba csöppenve nem kapta meg egyből a Bondnak járó négykerekű társat. Helyette londoni emeletes busszal csapatott Jamaicában, majd egy AMC Hornet gázpedálját tiporva üldözte az aktuális főgonoszt, Scaramangát. Az aranypisztolyos férfiban így került sor a filmtörténelem első dugóhúzójára. Csakhogy repülő helyett autóval.
James Bond Spongyabobhoz látogat – Lotus Espirit
James Bond mégsem maradhatott az olcsó szponzorautók rabja, így újra a szuperhősöket megszégyenítő gépeké lett a terep. Az Aston Martin örökébe a Lotus lépett, nem is akárhogy. Az Espirit rendhagyó módon került a filmesek látókörébe.
Don McLaughlan a Lotus PR-menedzsere merész trükköt eszelt ki a hatalmas publicitást jelentő filmszerep megszerzésére. Kérlelő levelek helyett egyszerűen leparkolta a márkajegyektől megfosztott prototípust a Pinewood Stúdió előtt és várta a hatást. A producerek haraptak a csalira, a Giugiaro-féle formaterv elnyerte tetszésüket, így a Lotust keresték meg az 1977-es epizódhoz.
A Lotus két működő példányt és hat üres karosszériát szállított le a víz alatti jelenetekhez. Ez utóbbi emelte a mozi legérdekesebb autói közé az Espiritet. A sztori szerint James Bond a rakéták, a szokásos fegyverarzenál mellett tengeralattjáróként is használhatta a Q által felkészített vasat.
A jelenetek leforgatásához ekkor még lelemény kellett, találékonyság, nem számítógépes grafika. Így az 1:4 arányú modellek mellett egy valós Espirit is víz alá merült, a történetnek megfelelő kellékekkel díszítve. A tengeralattjáró Lotust búvárok irányították, négy elektromos motorral mozgatva a szerkezetet.
Az Espirit a Szigorúan bizalmas című folytatásban kapott még szerepet, a havas terep miatt rézszínűre
festve, valamint sílécekkel felszerelve. A többi Roger Moore-os filmet érdektelen autókkal pakolták tele, ismét a látványos üldözések kerültek középpontba. Az Octopussy-ban felbukkanó Alfa Romeo GTV6-t azért érdemes megemlíteni. A gonoszok ellen nem köpött olajfoltot az aszfaltra, és katapultülése se volt, mégis kitűnő farolásokkal gazdagította az autós mozikultúrát.
1987-ben Timothy Dalton húzta magára a titkos ügynök szerepét, és új belépőként megkapta segítségnek az öreg bajtárs Aston Martint. A V8 Vantage Volante a régi mutatványt adta elő modern köntösben. A római harci szekerek kerékromboló tengelye helyett lézerrel semlegesítette az őt Ladával üldözőket, lőtt pár rakétát, és végül sítalpakon siklott az önmegsemmisítés felé.
Német szövetség – BMW
A kilencvenes évek hozták el a mélypontot a Bond-autók történetében. A BMW valószínűleg arcpirítóan komoly összegért vásárolta be magát a sorozatba, így Pierce Brosnan 1995-ben már egy BMW Z3 volánja mögött feszített. Szerencsére a fodrászkabrió nem szerepelt sokat, pár méter gurulás után eltűnt, soha senki nem látta többet.
Utoljára a BMW Z8 képviselte a bajorokat, szintén teletömve Q furfangos szerkezeteivel, de ezeket megmutatni nem volt esélye, egy hatalmas fűrész félbevágta filmes karrierjét. Mivel a forgatás ideje alatt még nem volt létező, működő Z8, ezért egy a BMW csak karosszériaelemeket küldött a stúdiónak. Megoldásként egy Dax Cobra V8 replika szolgált, erre eszkábálták fel a BMW kabátot a filmesek, a közeliekhez pedig teljes méretű modelleket használtak.
Vissza a gyökerekhez! – Újra Astonok
Pierce Brosnan utolsó filmjére visszatért az Aston Martin. A V12 Vanquish a régmúltból építkezett, felszerelése nem csak felsorolásként szerepelt a filmben, szinte mind bevetésre került a gépfegyverektől kezdve a láthatatlanná tévő borításig a Jaguar elleni jeges üldözésben.
Olyannyira, hogy az igyekezet világrekordot szült. A Casino Royale-ban hatalmasat bukfencező DBS V12 produkálta a filmtörténelemben rögzített legtöbb fordulót. A rekordot kényszer szülte, eredetileg rámpával akarták felborítani a szupersportautót, de az alacsony tömegközéppont miatt ez lehetetlennek bizonyult. Így az autót módosítva, a padlólemezbe egy pneumatikus „ágyút” szereltek, ami a megfelelő pillanatban robbantva indította be a pörgést.
A tét pedig egyre nő, a mozikban futó Skyfall nagy sebességű üldözéseiben 12 Land Rover Defendert, és 16 Audi A5-öst használtak fel, de DBS mellett feltűnik az ős DB5 is, méghozzá nemcsak díszítő elemként.