Nincs James Bond-cikk elcsépelt szállóigék nélkül. Nevem Bond; rázva, nem keverve; folytathatnám napestig. A karakter örök nyomot égetett a popkultúrába, 1962 óta bárki ölti magára a szerepet, garantált a tömött kassza. Legújabb reinkarnációja, Daniel Craig jelenleg is kazalba vágja a gonoszt a világ szinte összes mozijában.

Őfelsége kedvenc titkos ügynöke így már kerek ötven éve pumpálja az ólmot, dönti a csajokat, és ment világot, sok esetben a volán mögött ülve.

Aston Martin DB5 – Sportautóból legenda

A James Bond-kultusz kihagyhatatlan építőkockája lett az ügynököt különös kütyükkel segítő szolgálati jármű. Mindenki ismeri a híresebb típusokat, de a huszonhárom mozifilm bővelkedik elfelejtett érdekességekkel szolgáló gépekkel.

Ilyen az első mozifilmben Sean Connery-t szolgáló Sunbeam Alpine, ami erős képzelőerővel sem nevezhető a szupergonoszok elleni csodafegyvernek. Az ok egyszerű, a Dr. No szűkös keretből készült, így nem futotta látványos üldözésre.

A film katapultülés nélkül is tarolt, így kézenfekvően jött a folytatás, alig egy év múlva a 007-es újra akcióba lépett. A második, Oroszországból szeretettel című moziban még mindig nem foglalták el méltó helyüket a négykerekűek. Az összes érdekességet a mobiltelefonnal felszerelt Bentley jelentette, Bond elintézett vele egy hívást, de a hatalmas üldözések ezúttal is elmaradtak.

A dugóhúzót nyolc kamera vette, és elsőre sikerült. Mindezt a főkaszkadőr távollétében, magát az ugrást az egyik szerelője vitte véghez
A Dr. No első autós szerepét a Sunbeam Alpine kapta meg

A Dr. No első autós szerepét a Sunbeam Alpine kapta meg

A Dr. No első autós szerepét a Sunbeam Alpine kapta meg


Fordulatot a harmadik film, a Goldfinger hozta. Megjelent az Aston Martin DB5, a nagybetűs James Bond-autó. A karakter ettől a ponttól elvághatatlan szálakkal fonódott az angol márkához. Nincs ember, aki a „Mivel menekül a gonosz elől a 007-es?” Kérdésre ne vágná gondolkodás nélkül: „Aston Martin!”

Feltűnése a regényeknek köszönhető, Ian Fleming az Aston Martin DB3 volánja mögé ültette a főhőst, de a film készítésekor a DB5 volt a legújabb modell, így erre szavaztak a készítők. Korabeli anekdoták szerint az Aston Martin nem látott hatalmas marketinglehetőséget a szereplésben, így az első DB5-öst valós áron, 4500 fontért adták át a Goldfinger stábjának.


Igaz vagy sem, mindkét fél jól járt az üzlettel, James Bond világhírt szerzett az angol sportautónak. Nem történhetett másképp, olyan halálos, lenyűgöző felszerelést kapott a fiktív Aston, amivel minden kissrác első számú álmává avanzsált.

A parkolási csekkektől terhelt Guy Hamilton rendező kitalálta a gombnyomásra forduló rendszámtáblát, ezzel beindult az ötletgyár. Felkerültek az abroncsromboló tengelyek, a füstgenerátor, a katapultülés, a radar és az indexlámpák mögül előbújó Browning gépfegyverek. Beleöltek egy zsák pénzt, de a kémkészlet csak a vásznon működött, a kor színvonalán megvalósítható extrák is megmaradtak a filmes trükkök szintjén.

Sean Connery és az Aston Martin DB5, sokak szerint ez az igazi James Bond páros, és ezen semmi sem változtathat

Sean Connery és az Aston Martin DB5, sokak szerint ez az igazi James Bond páros, és ezen semmi sem változtathat

A Goldfinger forgatásán két DB5-öst használtak, a drágán megépített prototípus mellett egy utcai verzió teljesítette volna veszélyes jeleneteket. Csakhogy a német ZF váltó megadta magát a svájci forgatás alatt, így dublőr nélkül, az eredeti autót kellett használni az Alpok kanyargós útjain.
Radar a hatvanas években, a sebváltóban a katapultülés gombja. Előbbi ma már elérhető extra, utóbbira még úgy tűnik várnunk kell...

Radar a hatvanas években, a sebváltóban a katapultülés gombja. Előbbi ma már elérhető extra, utóbbira még úgy tűnik várnunk kell…

Radar a hatvanas években, a sebváltóban a katapultülés gombja. Előbbi ma már elérhető extra, utóbbira még úgy tűnik várnunk kell…


Az FMP 7B rendszámú második kocsi a hiba után főnixmadárként éledt újjá, a Tűzgolyó című folytatásban már kütyükkel teletömve tűnt fel a nyitójelenetben. Az eredeti ekkor kétéves világ körüli turnén csábította moziba a nagyközönséget, ezért kellett szolgálatba állítani a második számú DB5-öst.

A filmes szereplés után 1969-ben a második Aston Martint Jerry Lee amerikai rádiótulajdonos vette meg, tizenkétezer dollárért. Negyvenegy év múltán a dísztárgyként őrzött autó kalapács alá került, egy gyűjtő 4,6 millió dollárt fizetett a filmtörténet négykerekű darabjáért. Ez a szám jól illusztrálja a típus kulturális értékét. A filmesek sem tudtak tőle elszakadni, az Aston Martin DB5 az Aranyszem mellett a most futó Skyfall-ban is megjelenik egy mellékszerep erejéig.

Toyota 2000GT – Japán vendégmunka

Az Aston két film után mégis lekerült a stáblistáról, helyét átadva a kor agymállasztóan gyönyörű japán autójának a Toyota 2000GT-nek. A Yamahával közösen alkotott különlegesség tökéletesen illett a távol-keleti epizódhoz, viszont annál kevésbé Sean Connery magasságához. A kupé 116 centiméteres mivolta behatárolta a lehetőségeket, a színész egyszerűen nem fért a volán mögé, legalábbis James Bondhoz méltóan nem. Így a film kedvéért készült két kabrió verzió, amelyek jelenleg elképesztő értéket képviselnek.

A Toyota 2000GT csak a filmszerep kedvéért szabadult meg a keménytetőtől, máskülönben a főhős nem fért volna be a volán mögé

A Toyota 2000GT csak a filmszerep kedvéért szabadult meg a keménytetőtől, máskülönben a főhős nem fért volna be a volán mögé

A filmbeli Toyota fedélzeti fegyverarzenál helyett beépített TV-vel dicsőítette a japán ipart, James Bond élőben követhette, ahogy az oldalán harcoló helikopter a tengerbe pottyantja az elektromágnessel felszedett rosszfiúkat.

A hetvenes évekbe lépve a trükkös kiegészítők helyét a kaszkadőrmutatványok vették át, maga az autó, a furfangos felszerelés háttérbe szorult. A hetedik Bond-film egy filmes fiaskó miatt emlékezetes. Sean Connery szokás szerint menekül, és az ádáz üldözők elől csak a szűk sikátor jelent kiutat, így két kerékre billenti a Mustangot, hogy elférjen a falak között. A jelenetet két részletben vették fel, és egy figyelmetlen asszisztensnek köszönhetően a Ford a jobb oldalán gurul be, viszont balon érkezik, ezzel beírva az esetet minden idők legnagyobb autós bakijai közé.

&t=3m44s
Roger Moore ebbe a korszakba csöppenve nem kapta meg egyből a Bondnak járó négykerekű társat. Helyette londoni emeletes busszal csapatott Jamaicában, majd egy AMC Hornet gázpedálját tiporva üldözte az aktuális főgonoszt, Scaramangát. Az aranypisztolyos férfiban így került sor a filmtörténelem első dugóhúzójára. Csakhogy repülő helyett autóval.

A dugóhúzót nyolc kamera vette, és elsőre sikerült. Mindezt a főkaszkadőr távollétében, magát az ugrást az egyik szerelője vitte véghez

A dugóhúzót nyolc kamera vette, és elsőre sikerült. Mindezt a főkaszkadőr távollétében, magát az ugrást az egyik szerelője vitte véghez

A 360 fokos forduló nem olyan mutatvány, amit egy kocsmai fogadás után, hirtelen felindulásból véghez lehet vinni. A producerek tudták ezt, ezért a filmtörténelemben először számítógépes szimulációval tervezték meg az ugrást.


James Bond Spongyabobhoz látogat – Lotus Espirit

James Bond mégsem maradhatott az olcsó szponzorautók rabja, így újra a szuperhősöket megszégyenítő gépeké lett a terep. Az Aston Martin örökébe a Lotus lépett, nem is akárhogy. Az Espirit rendhagyó módon került a filmesek látókörébe.

A Lotus Espirit felnőtt a DB5 által képviselt szinthez, így a legemlékezetesebb Bond autók egyike lett.

A Lotus Espirit felnőtt a DB5 által képviselt szinthez, így a legemlékezetesebb Bond autók egyike lett.

A Lotus Espirit felnőtt a DB5 által képviselt szinthez, így a legemlékezetesebb Bond autók egyike lett.


Don McLaughlan a Lotus PR-menedzsere merész trükköt eszelt ki a hatalmas publicitást jelentő filmszerep megszerzésére. Kérlelő levelek helyett egyszerűen leparkolta a márkajegyektől megfosztott prototípust a Pinewood Stúdió előtt és várta a hatást. A producerek haraptak a csalira, a Giugiaro-féle formaterv elnyerte tetszésüket, így a Lotust keresték meg az 1977-es epizódhoz.

A Lotus két működő példányt és hat üres karosszériát szállított le a víz alatti jelenetekhez. Ez utóbbi emelte a mozi legérdekesebb autói közé az Espiritet. A sztori szerint James Bond a rakéták, a szokásos fegyverarzenál mellett tengeralattjáróként is használhatta a Q által felkészített vasat.

A jelenetek leforgatásához ekkor még lelemény kellett, találékonyság, nem számítógépes grafika. Így az 1:4 arányú modellek mellett egy valós Espirit is víz alá merült, a történetnek megfelelő kellékekkel díszítve. A tengeralattjáró Lotust búvárok irányították, négy elektromos motorral mozgatva a szerkezetet.


Az Espirit a Szigorúan bizalmas című folytatásban kapott még szerepet, a havas terep miatt rézszínűre

Az Espirit újra visszahozta a trükkös kiegészítőket a Bond filmekbe, rakéták és búvárüzemmód nyűgözte el a nézőket

Az Espirit újra visszahozta a trükkös kiegészítőket a Bond filmekbe, rakéták és búvárüzemmód nyűgözte el a nézőket

Az Espirit újra visszahozta a trükkös kiegészítőket a Bond filmekbe, rakéták és búvárüzemmód nyűgözte el a nézőket


festve, valamint sílécekkel felszerelve. A többi Roger Moore-os filmet érdektelen autókkal pakolták tele, ismét a látványos üldözések kerültek középpontba. Az Octopussy-ban felbukkanó Alfa Romeo GTV6-t azért érdemes megemlíteni. A gonoszok ellen nem köpött olajfoltot az aszfaltra, és katapultülése se volt, mégis kitűnő farolásokkal gazdagította az autós mozikultúrát.

1987-ben Timothy Dalton húzta magára a titkos ügynök szerepét, és új belépőként megkapta segítségnek az öreg bajtárs Aston Martint. A V8 Vantage Volante a régi mutatványt adta elő modern köntösben. A római harci szekerek kerékromboló tengelye helyett lézerrel semlegesítette az őt Ladával üldözőket, lőtt pár rakétát, és végül sítalpakon siklott az önmegsemmisítés felé.

Német szövetség – BMW

A kilencvenes évek hozták el a mélypontot a Bond-autók történetében. A BMW valószínűleg arcpirítóan komoly összegért vásárolta be magát a sorozatba, így Pierce Brosnan 1995-ben már egy BMW Z3 volánja mögött feszített. Szerencsére a fodrászkabrió nem szerepelt sokat, pár méter gurulás után eltűnt, soha senki nem látta többet.

A BMW Z3 indította el a bajorok egyeduralmát a Bond filmekben, szerencsére a lendület csak három filmen keresztül tartott, és visszatért az Aston Martin

A BMW Z3 indította el a bajorok egyeduralmát a Bond filmekben, szerencsére a lendület csak három filmen keresztül tartott, és visszatért az Aston Martin

A márka viszont maradt. Az 1997-es folytatás, a Holnap markában egy újabb bajor típust mutatott meg a világnak, a BMW 750iL-t. A fegyverfelelős Q kitett magáért, ez a BMW pusztítóbb volt, mint Chuck Norris jobb ökle. Az autó látványos akciójelenetben pusztult el, de hiába a kütyühegy, és az égig érő lángok, ez mégiscsak a vállalatigazgatók flottaautója, nem a legálisan gyilkoló ügynöké.


Utoljára a BMW Z8 képviselte a bajorokat, szintén teletömve Q furfangos szerkezeteivel, de ezeket megmutatni nem volt esélye, egy hatalmas fűrész félbevágta filmes karrierjét. Mivel a forgatás ideje alatt még nem volt létező, működő Z8, ezért egy a BMW csak karosszériaelemeket küldött a stúdiónak. Megoldásként egy Dax Cobra V8 replika szolgált, erre eszkábálták fel a BMW kabátot a filmesek, a közeliekhez pedig teljes méretű modelleket használtak.

Vissza a gyökerekhez! – Újra Astonok

Pierce Brosnan utolsó filmjére visszatért az Aston Martin. A V12 Vanquish a régmúltból építkezett, felszerelése nem csak felsorolásként szerepelt a filmben, szinte mind bevetésre került a gépfegyverektől kezdve a láthatatlanná tévő borításig a Jaguar elleni jeges üldözésben.

A Holnap markában forgatásán a stáb összeütközésbe került egy jégheggyel, utóbbi győzött.

A Holnap markában forgatásán a stáb összeütközésbe került egy jégheggyel, utóbbi győzött.

Így érkezünk el a jelenbe, a Daniel Craig nevével fémjelzett filmekhez. A stílus változott, Bond életszerűbb, véresebb és keményebb, de az Aston Martin maradt. Az extralistáról ismét kihúzták a rakétákat és a cseles rendszámtáblát, helyüket, akárcsak a hetvenes években, a kaszkadőrök mutatványok vették át.

Olyannyira, hogy az igyekezet világrekordot szült. A Casino Royale-ban hatalmasat bukfencező DBS V12  produkálta a filmtörténelemben rögzített legtöbb fordulót. A rekordot kényszer szülte, eredetileg rámpával akarták felborítani a szupersportautót, de az alacsony tömegközéppont miatt ez lehetetlennek bizonyult. Így az autót módosítva, a padlólemezbe egy pneumatikus „ágyút” szereltek, ami a megfelelő pillanatban robbantva indította be a pörgést.


A tét pedig egyre nő, a mozikban futó Skyfall nagy sebességű üldözéseiben 12 Land Rover Defendert, és 16 Audi A5-öst használtak fel, de DBS mellett feltűnik az ős DB5 is, méghozzá nemcsak díszítő elemként.

A végére pedig egy kis csemege: a brit SkyMovies az új Bond-film apropóján októbertől megkezdte a korábbi részek újravetítését, az ehhez készült promóban pedig a 007-eseket és járgányaikat egy nagy autós üldözésben hozták össze, íme!