Új Opel Astrákkal pótolja a kieső Ford Focusokat a rendőrség – írtuk nemrég elsőként a hírt. Az 1250 járműből a legelső szállítmány november közepén érkezett meg Bochumból, amelyet decemberben több hullámban követ a többi. Ezt követően az érkezés sorrendjében Budapesten egy cég felmatricázza a hófehér autókat, fényhidat szerel rájuk, rádiót a belsejükbe, és minden mást, amitől a rendes modellciklusa szerint két éve már kifutott, öregecske német kocsikból szép új magyar rendőrautó lesz.
A múlt héten az első prototípusról is mutattunk fotókat, s mint megtudtuk, pár napja megérkeztek néhány kapitányságra a legelső, menetkész rendőrautók. Kérdésünkre, hogy mikor állnak szolgálatba az új kocsik közül a legelsők, az ORFK azt válaszolta, hogy „december második felében várható az Opel Astra típusú rendőrautók átadása”. Ez felvet néhány fontos kérdést.
Az Opelekkel ugyanis részben azt a 616 darab Ford Focust akarják majd felváltani december második felétől, amelyeket az ORFK és a Fordokat tulajdonló MKB Euroleasing közötti szerződés szerint október 31-ig visszaadott a rendőrség. „Az idei évben kifutott mintegy 700 darab gépjárművet az ORFK már visszaadta részünkre a felek között létrejött megállapodás szerint” – erősítette meg a Vezess érdeklődésére Boros Gábor, a lízingcég kereskedelmi igazgatója. (A 2009-ben átadott 700-ból az időközben összetört, és túlfutott autók kivonása után lett 616 darab.)Vagyis október vége és december második fele között sok száz autóval kevesebbet használhat a rendőrség országszerte, mint korábban.
Már tavasszal vissza kellett volna adni a Focusokat
Eredetileg 2008. december 29-én kötött flottakezelési szerződést az ORFK és az MKB Euroleasing 1500 darab, 1.6-os, 100 lóerős Ford Focus kombi bérléséről. A dokumentum szerint a lízingcég 2009-ben 700, majd 2010-ben és 2011-ben újabb 800 darab járművet adott át a rendőrségnek.
Mivel az 1500 jármű egy részének bérlete 2012 tavaszáig szólt (36 hónap vagy 120 ezer kilométeres futásteljesítmény), az ORFK annak rendje és módja szerint 2011. július 14-én megkezdte az újabb közbeszerzés engedélyezésének elindítását. Csakhogy „az engedélyezés a Bérlő érdekkörén kívül eső körülmények miatt a Rendeletben meghatározott 15+8 munkanap helyett 5 hónapig tartott”.
Végül le is fújták az újabb autóbérlésre vonatkozó előkészületeket, ehelyett vásárolták meg az Opeleket bő egy évvel később.
„Magyarország közbiztonságát és közrendjét veszélyeztetné”
Az 5 hónapos csúszást elismerő fenti idézet egy újabb, immár 2012. március 14-én aláírt ORFK-MKB-szerződésben szerepel, amely tulajdonképpen a 2008 év végi dokumentum módosítása. Ebben a 2009-es átadású járművek közül 616 darabnak a bérletét meghosszabbították a felek 2012. október 31-ig, nyilvánvalóan azért, hogy a rendőrség használatából ne essen ki ilyen hatalmas méretű járműpark az újak beállásáig.
Az esetleg beálló autóhiányt maga a rendőrség is igen súlyos problémának érzékelte, így fogalmazott ezzel kapcsolatban a bérleti időt meghosszabbító márciusi szerződés. „Bérlő alapfeladatának ellátásához nélkülözhetetlenek a Szerződés tárgyát képező gépkocsik, így a szerződéskötést követően előállt körülmények Bérlő jogos érdekét sértik, a módosítás elmaradása egyben Magyarország közbiztonságát és közrendjét veszélyeztetné.”
Hogyan oldják meg, kinek a felelőssége?
Azt nem tudjuk, hogy ami néhány hónappal ezelőtt az ország közbiztonságát veszélyeztette volna, az veszélyezteti-e a 616 régi rendőrautó októberi visszaadása, és az új rendőrautók december végi átadása között. Azt mindenesetre megkérdeztük Garamvölgyi László ORFK-szóvivőtől, hogy e két dátum között milyen átszervezésekkel oldja meg a rendőrség, hogy ne legyen ebből probléma.
Az ORFK szóvivője telefonon keresztül nem tudott válaszolni, javaslatára elküldtük a kérdéseinket írásban a rendőrség sajtóosztályára. Többek között arra vagyunk kíváncsiak, hogy miként alakult ki ez a helyzet, miért fújták le a tavaly előkészített lízingszerződést, ki és miért döntött a vásárlás mellett? Egyelőre várjuk a válaszokat.
Meglepően feszes határidők
Már október 12-én megjelent cikkünkben kételkedtünk a régi és új rendőrautók egy időben történő leadásával, és szolgálatba állásával kapcsolatban, amihez persze nem kellett nagy jóstehetség. Pedig az uniós közbeszerzési értesítőben (TED) augusztus 21-én megjelent közbeszerzési hirdetmény eredetileg úgy tervezte, hogy október elejétől érkeznek hozzánk az új kocsik.
A hazai közbeszerzési értesítőben augusztus 24-én (pénteken) jelent meg a dokumentum, a részvételi jelentkezési határidő pedig meghökkentően közel hozzá, már augusztus 27-én (hétfőn) délelőtt 10 órakor lejárt. Az ORFK egyébként október 18-án is még arról tájékoztatta a sajtót, hogy a közbeszerzés hivatalosan nem zárult le, ezért akkor nem kívánt nyilatkozni arról.
December 21-én átadás
A Renault és a Ford előtt nyertes Opelnek a pezsgőbontást megelőzően igencsak össze kellett kapnia magát, ugyanis szinte néhány hét alatt kellett legyártania Németországban az 1250 Astrát, majd Magyarországra szállítania. Emiatt a bochumi üzemben elhalasztották a vállalat alapításának 150-ik évfordulójára tervezett, és eredetileg a gyártósorok leállásával járó ünnepséget, helyette a magyar rendőrautókat gyártották.
„Mi a szerződés előírásainak megfelelően folyamatosan hozzuk be az országba az 1250 Astrát” – állította érdeklődésünkre Dános András, az Opel Magyarország kommunikációs vezetője. A huszadik születésnapját tavaly ünneplő hazai importőrnek eddig ez a legnagyobb közbeszerzési győzelme.
A vonaton érkező kocsikat itthon alakítják át ezekben a napokban járőrautóvá. Garamvölgyi László ORFK-szóvivő annyit elárult a Vezess-nek, hogy december 21-én lesz az ünnepélyes átadás.
500 darab Fabiát is vesznek
A járőrautónak szánt kifutott 1250 Opel Astra mellett 500 darab 105 lóerős ügyintézői Škoda Fabiát is vásárol a rendőrség. Többek között Chevrolet Lacettit, illetve Škoda Octáviát és Volkswagen Golfot is használt erre a célra rendőrség. A 2008 végén kötött bérleti szerződésben szereplő, és 2010-ben, valamint 2011-ben leszállított 800 darab Focus kombi jelenleg is fut az utakon.