Nem praktikus, csak úgy benyitni az ajtón
Ronda hideg van a hűtőkamrában

Ronda hideg van a hűtőkamrában

Ronda hideg van a hűtőkamrában


A hőmérő most -25°C-ot mutat, a kéz szinte hozzáragad a Skoda jeges kilincséhez. Nehezen nyílik az ajtó, hiába, a hűtőkamrában töltött nap alatt a kocsi utolsó csavarja is csonttá fagyott. Pedig most indulni kell, tucatnyi műszer, és nagyjából ugyanennyi ember figyeli a próbát. Pár másodperc köszörülés után aztán életre is kel a motor, mi pedig kelletlenül besétálunk a rémesen hideg konténerbe. Tényleg rettentő hideg van, a frissen beindult motor kondenzvize még simán ráfagy a kipufogóra.

Skoda a mélyhűtőben:

Százhalombattán, a MOL kőolajfinomítójának laboratóriumában vagyunk, Hamar Balázs kollégám a minap a schwechati finomítót látogatta meg, engem pedig itt próbálnak kiokosítani gázolaj, paraffin, és adalék témában. Nekem szerencsém van, én használhatoma  fényképezőgépem, nem gyári anyaggal kell beérnem.

 

MOL Százhalombatta

Az 1965 óta üzemelő finomító 1300 focipályányi területen fekszik, 49 különféle üzem tarálható itt, és 1200 ember dolgozik, három műszakban. Évi nyolcmillió tonna a teljes kapacitása, Magyarországon jelenleg egyedül itt folyik kőolaj-desztilláció. Az üzem komplexitási –  Nelson – indexe is magas, magyarul a benzinen és gázolajon kívül rengetegféle értékes anyagot állítanak itt elő.

-25 fokon még baj nélkül átfolyik a szűrőn

-25 fokon még baj nélkül átfolyik a szűrőn

-25 fokon még baj nélkül átfolyik a szűrőn


Itt a tél, reggelente ronda fagyban kell életre kelteni az autókat. A benzinesekkel –  ha az akksi rendben – nincs is nagy baj, hiszen -50 fok körüli hőmérsékletig probléma nélkül bírja az üzemanyag – de a dízelekkel már akadhatnak gondok. Ugyanis a megfelelő adalék nélküli gázolaj először elkezd zavarosodni – ez az opálosság még nem jelent problémát – majd egyre nagyobb paraffinkristályok képződnek benne, amelyek eltömíthetik a szűrőt.

Ekkor pedig indítózhatunk napestig, az autó nem fog elindulni. Idehaza nem kell különösebben tartanunk, hogy így járunk, ugyanis a gázolajok tulajdonságát szigorú szabványok határozzák meg. Ezek szerint -20-ig nem lehet baj.

A kromatogram veszélyes dolog, ellene védőszemüveg viselése indokolt

A kromatogram veszélyes dolog, ellene védőszemüveg viselése indokolt

De ez nemcsak a gázolajon múlik – de kétségkívül szép tőle, hogy nem dermedt meg még ilyen hidegben sem – hanem az autó akkumulátorának, elektromos rendszerének ugyanúgy rendben kell lennie, hogy biztos legyen a reggeli indulás.

Téli-nyári üzemanyag

Mélyhűtőben a Skoda

Mélyhűtőben a Skoda

Mélyhűtőben a Skoda


Mint a legtöbb forgalmazó, a MOL is más gázolajat szállít a kutakra nyáron, és télen. Már összel elkezdődik az átállás, hogy mire az első fagyok megérkeznek, már a téli igénybevételre beállított üzemanyagok várják az autósokat. A nyers gázolajban már -10 fok körül megindulhat a nagyobb paraffinkristályok kiválása, amelyek aztán eltömíthetik az üzemanygaellátó rendszer különböző pontjait.

Hogy ezt megakadályozzák, különféle adalékokat – hidegfolyás javító és paraffin diszpergátor – kevernek hozzá, így a MOL dízel üzemanyagaival akár -25 fokig is biztonságban vagyunk. Láttuk, a hidegszűrhetőségi teszett az orrunk előtt mutatták be, a -25 fokos üzemanyag szépen átfolyt a 45 mikrométer átmérőjű lyukakon. Örülünk. De a megfeleő adalék nemcsak a kellemetlen dugulástól menti meg a motort, hanem a kopástól, korróziótól is megvédi az üzemanyagrendszer kényes pontjait.

A paraffinkiválás nem a barátunk

A paraffinkiválás nem a barátunk

Adalékból is megárt a sok
Három napra szokták befagyasztani a mintákat

Három napra szokták befagyasztani a mintákat

Három napra szokták befagyasztani a mintákat


Az üzemanyaghoz kevert különféle dermedésgátló, és egyéb adalékok mennyisége a gázolajéhoz képest szinte elhanyagolható, mégis jól végzik a dolgukat. Azonban benzinkutakon, autósboltokban temérdekféle további adalék is kapható. Vannak amelyek csodálatos fogyasztáscsökkenést, mások teljesítménynövekedést, egyesek pedig a motor tisztántartását ígérik.

A MOL szakemberei szerint – akik ezeket a termékeket is megvizsgálják – valóban vannak olyanok  amelyek működnek, de mégis rejthet kockázatot ezek használata. Ugyanis könnyedén „összeveszhetnek” az üzemanyagban lévő, a laborban pontosan meghatározott tulajdonságok elérésére hozzáadott gyári adalékokkal. 

Gumibitumen

Végül még egy százhalombattai újítást is megnézünk, a gumibitument. Ez az útburkolat ránézésre legfeljebb friss, fekete színében különbözik a megszokottól. Pedig jóval csendesebb autózást nyújtó felület még a nagyobb tapadása, rövidebb fékút miatt biztonságosabb is a mezei bitumennél és a gyártás során belé kevert – veszélyes hulladéknak minősülő – gumiőrlemény miatt még környezetbarátnak is mondható.