Ami román vagy afrikai, azt lenézéssel fogadjuk Magyarországon. Érdemes volna ezt átértékelni, mert pár napja jártunk egy afrikai üzemben, ahol a román márka gyárt autókat, de nyugati-európai körülmények között
Nagyban megy az ingatlanfejlesztés, legyen az autószalon, szálloda vagy lakóépület

Nagyban megy az ingatlanfejlesztés, legyen az autószalon, szálloda vagy lakóépület

Nagyban megy az ingatlanfejlesztés, legyen az autószalon, szálloda vagy lakóépület


Akit a jó sors Marokkóba vet, az a decensen kormoló, örvénykamrás taxi Mercik mellett a Dacia Loganokra lehet figyelmes a helyi autóparkban. Magánautóként és taxiként is tömegével futnak Daciák, érzésre a Logan-populáció aránya még Romániában sincs ennyire magas.

Két gyár Marokkóban

A Daciák elterjedéséhez az autók jó ára, egyszerű technikája és tágassága mellett a két helyi gyár is hozzájárult. A régebbi Casablancában működik. A 80 százalékban a Renault, kisebb arányban a PSA Peugeot Citroën tulajdonában lévő üzemben a Kangoo mellett a Logan és a Sandero készül.

Mindenütt táblák sulykolják a dolgozókba a munkavédelem fontosságát

Mindenütt táblák sulykolják a dolgozókba a munkavédelem fontosságát

Mindenütt táblák sulykolják a dolgozókba a munkavédelem fontosságát


Tavaly aztán a Renault-Nissan konszern megnyitotta új Dacia-gyárát Tangerben (vagy Tangerban, mert tanzsénak kellene ejteni).

Itt a Lodgy valamint tolóajtós testvérmodellje, a Dokker gyártása folyik, személyautó- és haszonjármű-változatban.

Többe került, mint Kecskeméten a Mercedes-Benz gyára

1,1 milliárd eurót (312,4 milliárd Ft) áldozott a Renault-Nissan konszern erre a zöldmezős beruházásra, többet, mint a Mercedes-Benz a kecskeméti gyárra vagy az Audi a győri bővítésre, pedig mindkettő nagyívű projekt.

A nagy taxi továbbra is Mercedes-Benz. Alapesetben a 123-as, ritkábban az 1984-től gyártott 124-es sorozatból

A nagy taxi továbbra is Mercedes-Benz. Alapesetben a 123-as, ritkábban az 1984-től gyártott 124-es sorozatból

Nehéz volt négyezer munkást beállítani. Tangeren kívülről sokan ingáznak a gyári kisbuszokkal

Nehéz volt négyezer munkást beállítani. Tangeren kívülről sokan ingáznak a gyári kisbuszokkal

Nehéz volt négyezer munkást beállítani. Tangeren kívülről sokan ingáznak a gyári kisbuszokkal


A franciaországi munkahelyek elveszése miatt a francia sajtó ezért a lépésért szinte széttépte a Renault-t. Nem véletlen, hogy a francia elnökválasztási kampányba eső Lodgy bemutatón hiába jártak a kollégák Marokkóban, nem láthatták az egyterű szülőhelyét. A Renault csak fél évvel François Hollande megválasztása után mutatta meg a gyárat újságíróknak és az összesen 41 tollforgató között véletlenül sem volt francia kolléga.

Semleges nézőként volt mit látni a tangeri üzemben. A gyár nem közvetlenül a Földközi-tenger partján épült, ahová a Renault szerette volna, hanem kicsit beljebb a szárazföldön, ahonnét az állam kiépítette a vasúti összeköttetést a nagyberuházásban fejlesztett kikötőig.

Csarnoknyi tanteremben készülnek fel az árumozgatók

Csarnoknyi tanteremben készülnek fel az árumozgatók

Csarnoknyi tanteremben készülnek fel az árumozgatók


Aki az észak-afrikai országban málló falú épületekre, mezítlábas csórókra számít, az már Tanger repterén kellemesen csalódik.

Ez is Afrika?

A néhány éve épült reptér és a tavaly átadott gyár nyugat-európai színvonalú. A repülőtérről a városba vagy a tengerparti hotelektől az üzemig vezető út mentén nagyban megy az ingatlanfejlesztés, legyen az üdülő, szállodasor, lakótömb vagy autószalon.

Az egykori gyarmattartó egy török menedzserre bízta a gyár vezetését, aki Bursában, a törökországi üzemben már bizonyított.

Házi pálinkafőzésre emlékeztető, kellemes cefreszagot áraszt a biomassza-erőmű üzemanyagtartálya. Környezetvédelmi szempontból fontos, hogy faaprítékkal és olívabogyók magvával fűtik az energia-ellátást biztosító kazánokat

Házi pálinkafőzésre emlékeztető, kellemes cefreszagot áraszt a biomassza-erőmű üzemanyagtartálya. Környezetvédelmi szempontból fontos, hogy faaprítékkal és olívabogyók magvával fűtik az energia-ellátást biztosító kazánokat

Kevés gép, sok munkás
Ezen a fotón látni, mekkora egy Lodgy tetőlemeze

Ezen a fotón látni, mekkora egy Lodgy tetőlemeze

Ezen a fotón látni, mekkora egy Lodgy tetőlemeze


A munkafolyamatok 6 százaléka automatizált, a többi feladatot kézi erővel végzik, mert a gépesítés többe kerülne az élőmunkánál.

A felállás ebből a szempontból hasonlít a romániai Miovenire, a csehországi Škoda-üzemekre vagy a bővítés előtti korszakra Esztergomban. Mivel az arab munkások sokkal kevesebbet keresnek, még csekélyebb mértékben éri meg automatizálni a gyártást.

Pedig itteni viszonyok között a Renault jobban fizet az átlagnál. A fizetés önmagában sem rossz a havi 80 ezer forintnak megfelelő dirhámmal, de az egyéb juttatásokkal, például egészségügyi ellátással válik igazán vonzóvá.

Mozog a szán, akár a futószalag. Ha az illető a zöld jelzésig nem végez a feladattal, akkor belecsúszik a kolléga idősávjába és leállna a sor

Mozog a szán, akár a futószalag. Ha az illető a zöld jelzésig nem végez a feladattal, akkor belecsúszik a kolléga idősávjába és leállna a sor

Itt is fontos a környezetterhelés csökkentése. A francia Veolia építette ki a hightech rendszert, amely a minimumra csökkenti a gyár iparivíz-felhasználását

Itt is fontos a környezetterhelés csökkentése. A francia Veolia építette ki a hightech rendszert, amely a minimumra csökkenti a gyár iparivíz-felhasználását

Itt is fontos a környezetterhelés csökkentése. A francia Veolia építette ki a hightech rendszert, amely a minimumra csökkenti a gyár iparivíz-felhasználását


Mert Marokkóban csak álom az az általános, a hajléktalanokat is ellátó egészségügyi rendszer, amit mi itthon nagyon kevésre értékelünk. Persze ez így van az épített utakkal, a polgárháború hiányával, az egészséges levegővel, az iható vezetékes vízzel, a gyógyszerek hozzáférhetőségével és sok mással, ami nekünk természetes, de sajnos csak a világ nagyon kis részén az.

Exportcikkek: argánolaj, Dokker, Sandero

Marokkóról érdemes tudni, hogy a Daciákon kívül az egyik fő exportcikk a bőrápolásban fontos argánolaj. Alapanyagát, az argánbogyót a lakosság nem szüreteli le, hanem kecskékkel leeteti a fáról, majd az olajat rejtő magokat a székletükből kitúrják.

Csak jövő nyáron kezdődik a Dokker forgalmazása hazánkban

Csak jövő nyáron kezdődik a Dokker forgalmazása hazánkban

Csak jövő nyáron kezdődik a Dokker forgalmazása hazánkban


Minden fölényeskedés nélkül azt mondhatjuk, hogy egy ilyen országban nagyon nehéz volt elővarázsolni 4000 munkavállalót, akik képesek betanított munkásként minőségi terméket előállítani. A rekrutálás és a képzés hatalmas erőfeszítést igényelt.

Zöld-sárga-piros

A tanteremben az oktatók egy elektromos szánnal szimulálják a futószalag mozgását. A sín egy zöld-sárga-piros szakaszban végződik. Ha az illető a zöld jelzésig végez a feladattal, sikerülne saját időkeretén belül megoldani a dolgot, ha csak később, akkor belecsúszik a kolléga idősávjába, ezért a következő feladatra nem maradna idő és leállna a gyártósor.

Románián kívül aligha fut annyi Logan a világ bármely pontján, mint Marokkóban. A helyi piacon 21 százalék a Dacia és 18% a Renault részesedése

Románián kívül aligha fut annyi Logan a világ bármely pontján, mint Marokkóban. A helyi piacon 21 százalék a Dacia és 18% a Renault részesedése

Hazánkba a szlovéniai Koper kikötőjén át jutnak el hozzánk az autók

Hazánkba a szlovéniai Koper kikötőjén át jutnak el hozzánk az autók

Hazánkba a szlovéniai Koper kikötőjén át jutnak el az autók


A betanítók mindegyike marokkói, akik másfél évet dolgoztak a Renault más autógyáraiban. A munkások a feladattól függően 3-5 hónapos felkészítés után állnak be a sorra, az első hónapban egy tapasztaltabb kolléga felügyelete alatt.

400 ezer autó évente

Jelenleg kétpercenként gördül le a szalagról egy kész Dacia, de a termelés jóval nagyobb lesz a teljes kapacitás elérésekor, évente közel 400 ezer darab.
 
A kész autók részben kamionnal, részben vasúton jutnak el a gyártól néhány kilométernyire lévő kikötőbe. A tangeri árukikötő kiépítésébe rengeteg pénzt ölt az állam az elmúlt tíz évben. A több kilométernyi új rakpart, a modern áru- és személyforgalmi-kikötő megteremtése egy 50-100 éves távlatú fejlesztés kezdete.

16-18 méteres vízmélységével a kikötő elég mély a leghatalmasabb konténerszállítók befogadásához is, például a 396 méteres Marco Polo is járt már itt, amely a Maersk E-osztályú monstrumának elkészültéig a világ legnagyobb konténerhajója. A legnagyobb merülésű hajók Tangerba szánt árutömegét eddig kisebb hajókra kellett átrakni egy alkalmas kikötőben, például Európában. Az átrakodást megspórolva Kína felől több mint egy héttel, nagyjából 20 napra csökkent a szállítási idő.

Nyáron jön a Dokker

Tangerből az autók a szlovéniai Koper kikötőjén át jutnak el hozzánk. A nyáron bevezetett J92, azaz a Lodgy után jövő nyáron megjelenik a K67 fedőjelű Dokker és az F67 kódú áruszállító Dokker. Elterjedésükkel pár év múlva választ kapunk a legfontosabb kérdésre: milyen minőségű munkát végeznek az impozáns gyárban?