Magyarországon a magánvásárlók eltűnése miatt a vállalati értékesítések tartják lélegeztetőgépen az autókereskedelmet. A flottaeladások közül számunkra az állami szervek autóbeszerzései érdekesek, legyen szó rendőrautóról vagy más kocsikról, mert itt mindannyiunk közös pénzéért szállítanak autókat magáncégek.
265,9 millió forint személyautókra és kisteherautókra
A Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. áfa nélkül 265,9 millió Ft értékű tendere izgalmas téma: az FCsM Opelekkel kívánja bővíteni korábban beszerzett Opel-flottáját, mert az autópark egységesítése gazdaságosabb számára. A negyedmilliárdos összegből többféle kategóriájú járművet kíván beszerezni a vállalat, köztük kompakt autókat is.
A közbeszerzést kétszer is kiírta a közműcég, mert első körben a Közbeszerzési Hatóság vizsgálni kezdte az ügyet. Kifogásolták ugyanis a nyílt helyett meghívásos pályázatot és összesen egy ajánlattevő (a Wallis Kerepesi úti Autó Kft.) meghívását. A nagyobbrészt a Fővárosi Önkormányzat, kisebb arányban magánbefektetők tulajdonában lévő FCsM képviselői nem tudták vagy nem akarták megindokolni a korlátozás szükségességét, augusztus 29-én visszavonták az ajánlatkérést.
Opel, vagy azzal egyenértékű
Ősszel a vállalat másodszorra is kiadta a közbeszerzési felhívást, ezúttal nyílt eljárásban, „gépjárműflotta bővítése 2012-2013 években Opel flottával, vagy azzal egyenértékű gépjárműveket tartalmazó flottával” tárgyban.
Ez teljesen jogszerű, állami szervek szoktak például Škoda Octavia vagy az azzal egyenértékű gépjárműveket is keresni. Más kérdés, mennyire szolgálja ez a közbeszerzési tenderek eredeti célját (minél olcsóbban, minél jobb áru vagy szolgáltatás tömeges megvásárlását).
Ám a cikk apropója a tender aggályos műszaki leírása. Kizárólag 4400 mm hosszúságú vagy annál nagyobb, ötajtós autókra vár ajánlatot a vállalat. A szóba jövő modellek közül kiesik sok más mellett az összes francia, a legtöbb japán, dél-koreai és német autó.
Az első rosta: 440 centi
Marad a 441,9 centis Astra, a 446 centis Mazda3, a 451 centis Chevrolet Cruze, a még nagyobb Škoda Octavia, a Mitsubishi Lancer Sportback és az alaposság kedvéért a flottautónak különösen alkalmas Lancia Delta (452 cm).
Szép rosta volt, de a továbbjutókra újabb akadály vár: csak 1600 köbcentis vagy annál nagyobb dízelmotor jön szóba, 110 lóerő vagy annál nagyobb teljesítménnyel. Aki kicsit ismeri a mai autókínálatot, rögtön leveszi, hogy az Alfa Giuliettától a Mégane-on át a Golfig ezt a kategóriát 1600 köbcenti alatti dízelek fedik le, amelyek így ki is pottyannak.
Dízelmotor, 1600 köbcenti felett?
Ugye mekkora szerencse, hogy az 1,7 literes dízel a Chevy Cruze-hoz itthon drágább a kétliteresnél (mert a kisebb motor Európában készül és innen kell a koreai gyárba szállítani), ráadásul csak korlátozott felszereltséggel érhető el? De a Lancer Sportback dízele 1,8-as, 116 lóerős és az Opel Astra is megvásárolható 1686 köbcentis dízelmotorral, pont 110 lóerővel. Ketten mennek tovább.
Kicsin múlik, hogy Lancerrel érvényes ajánlatot tehessen valaki, a Mitsubishi mégis elvérzik: kalaptartója merev, a specifikáció viszont előírja csomagtérfedő-roló meglétét. Nem tudjuk, hogy a kombikban elterjedt roló miért ér többet az ötajtósok merev kalaptartójánál, de oda se neki: az Astrában a roló alapfelszerelés. Sikerült egyetlen gyártó egyetlen típusára szűkíteni a szóba jövő autókat, pont az alsó középkategóriában, ahol még a tetszhalott Alfa Romeo és a Mitsubishi is jelen van.
Mit mond a törvény?
A közbeszerzési törvény 123. paragrafusa szerint „Az ajánlatkérő a közbeszerzési műszaki leírást nem határozhatja meg oly módon, hogy egyes gazdasági szereplőket vagy árukat az eljárásból kizár vagy más módon indokolatlan és hátrányos vagy előnyös megkülönböztetésüket eredményezi.” Ugyanerről rendelkezik a 2011. évi 310-es kormányrendelet 26. paragrafusának hatodik bekezdése is.
Nem tudtuk meg, miért fontos a roló
Mivel a közbeszerzési eljárás még tart, az FCsM-től sajnos nem sikerült megtudnunk, miért ilyen sajátos műszaki specifikációval írták ki a tendert.
Bátori Marianna, a vállalat kommunikációs vezetője kérdéseinkre a következőket válaszolta írásban: „A közbeszerzési eljárás jelen szakaszában a verseny tisztasága és az esélyegyenlőség biztosítása érdekben a feltett kérdéseket nem áll módunkban megválaszolni, tekintettel arra, hogy a kérdések érintik az ajánlatok tartalmát és értékelését. A pályázat értékelését és lezárását követően szívesen állunk rendelkezésére.”
Várjuk az eredményt, de nem hisszük, hogy az egyféle autót átengedő rostával sikerülhet biztosítani a verseny tisztaságát és az esélyegyenlőséget.