Háború, válság, újabb háború, szocializmus, globalizmus. Egyenként elég romboló erővel bírnak, hogy térdre kényszerítsék az alkalmazkodni képtelen autógyártót. A csehek nemzeti büszkesége mégis elgáncsolta mindet, 117 éves történelemmel a háta mögött még mindig a Škoda név alatt gyárthatja autóit.

Igaz kezdetekben még autóról, Škodáról szó sem volt, csak Vaclav Laurin és Vaclav Klement kerékpárjavító, összeszerelő műhelyéről. Ebből az apró, elszánt elképzelésből robbant ki a Škoda univerzuma, amit egy Múzeumban hiánytalanul bemutatni szinte lehetetlen kihívás.

Škoda történelmet a netről

Mivel a harmadik legrégebbi autógyártóval állunk szemben, ezer és egy forrást találunk az elmúlt 117 évet illetően. Rövid, vázlatos áttekintést a Škoda hivatalos magyar oldalán is kapunk, de aki olvasmányosabb élményre vágyik, erre a linkre kattintva merülhet el a részletekben.

Az összes Škoda típus leírással kiegészítve a kezdetektől szintén elérhető magyarul, de bátraknak a cseh lexikont javasoljuk, ahol a legritkább változatok is feltűnnek, az 1925-ös tűzoltókocsitól kezdve a bőrüléses 1.6 literes motorral szerelt Forman-ig.

A gyárnak kisebb hibákkal bár, de sikerült megbirkózni a feladattal. Ennek bizonyságát a friss Octavia bemutatóján tapasztaltuk meg. A jövőt jelentő típus leleplezésére várva volt időnk a helyszínen kóborolni, és alaposabban szemügyre venni az első számú Skoda Múzeum kiállításait. 

A Mladá Boleslávban újragondolt Škoda szentély steril és minimalista, egyszerű hátteret ad a kiállított 46 autónak, és a márkához kapcsolódó egyéb gyűjteményeknek.

Laurin & Klement Voiturette A - Az alapítók által gyártott első automobil. Rövid pályafutása alatt komoly népszerűségre tett szert, kéthengeres, négyütemű motorja hét lóerővel mozgatta az apró járművet.

Laurin & Klement Voiturette A – Az alapítók által gyártott első automobil. Rövid pályafutása alatt komoly népszerűségre tett szert, kéthengeres, négyütemű motorja hét lóerővel mozgatta az apró járművet.

A Mladá Boleslávban újragondolt Škoda szentély steril és minimalista, egyszerű hátteret ad a kiállított 46 autónak, és a márkához kapcsolódó egyéb gyűjteményeknek. A tematikus elrendezés könnyen átláthatóvá teszi a múzeumot, a legfontosabb teremben a márka evolúcióját követhetjük, a Slavia kerékpároktól kezdve egészen napjainkig.
A Typ G már komolyabb szintet képviselt a friss cseh autógyár kínálatában, 10-12 lóerős motorokkal akár 60 km/órás végsebességet is elérhettek a faküllős kerekeken szágudlva

A Typ G már komolyabb szintet képviselt a friss cseh autógyár kínálatában, 10-12 lóerős motorokkal akár 60 km/órás végsebességet is elérhettek a faküllős kerekeken szágudlva

A részleg szívét a Škoda fejlődését felölelő tizennégy, mérföldkőnek számító típus adja. A motorkerékpárokat követik a korai L&K automobilok, majd az ismertebb Superb, Octavia modellek, végül a Favorit, Felicia pároson át eljutunk a Vision D koncepcióig, ami a Rapid és az új Octavia formanyelvét vetítette előre.
A Skoda Superb első éveit 55 lóerővel kezdte, 3 literes hathengeres motorral. A teljesítmény folyamatosan nőtt a modellciklus végéig, közel 100 lóerőre

A Skoda Superb első éveit 55 lóerővel kezdte, 3 literes hathengeres motorral. A teljesítmény folyamatosan nőtt a modellciklus végéig, közel 100 lóerőre

A mérföldköveket bemutató terem a technológiai áttekintésnek is otthont ad. A lemezek alatt dolgozó alkatrészek fejlődését vázlatosan ismerhetjük meg. Műszaki beállítottságú látogatóknak talán kevés, a kiállított motorblokkok, alkatrészek mellé megfért volna még néhány apróság, Škoda jellegzetesség.
Skoda 1000 MB Typ 995. Elsőrangú technológia az 1960-as évekből. A farmotoros Skoda által diktált vonalat hosszú évtizedekig követte a gyár.

Skoda 1000 MB Typ 995. Elsőrangú technológia az 1960-as évekből. A farmotoros Skoda által diktált vonalat hosszú évtizedekig követte a gyár.

Szívfacsaró negatívum a terem másik oldalát uraló, látványos polcrendszer. Mint egy könyvtárban, az autók egymásra pakolva, polcokon sorakoznak. Csakhogy itt nincs létra, a felső szinteken lévő ritkaságokat kitekert nyakkal sem tudjuk megcsodálni. Hiába ott a Spider versenyautó, és a Karosa prototípus a földszinten, ha a filmsztár 110 R Super Sport „Ferat” elérhetetlen magasságba kerül.

A második kihagyhatatlan részleg a tradíciókra funkcionál. Itt is találunk restaurált autókat, amelyek párba állítva mesélnek a különböző korok Škodára nehezedő kihívásairól.

Skoda 130 RS. A csehek sportvérének egyik ékes példája, zárt pályákon, ralikon egyaránt komoly sikereket ért el

Skoda 130 RS. A csehek sportvérének egyik ékes példája, zárt pályákon, ralikon egyaránt komoly sikereket ért el

Itt elevenedik fel a győzelmi serlegektől roskadozó versenyzői múlt, valamint az autó kulturális hatása, kötelékei. A vitrinekben kiállított tárgyak nagy része nekünk magyaroknak is ismerős lehet, mint ahogy a korszakzáró, utolsó farmotoros típus a Skoda 125L.
Egy korszak, egy életérzés lezárását jelentette a Skoda 125L

Egy korszak, egy életérzés lezárását jelentette a Skoda 125L

A harmadik nagy részegység a restaurálás folyamatát mutatja be. A teremben álló azonos típusú autókból az első életjeleket alig mutató hulla, a második épp úton van a megújulás felé, a harmadik pedig szalonállapotban csillogó, muzeális darab.
A restaurálás fázisait bemutató teremben három autón figyelhetjük meg, mekkora meló életet lehelni egy géphullába

A restaurálás fázisait bemutató teremben három autón figyelhetjük meg, mekkora meló életet lehelni egy géphullába

Vannak hiányzó típusok, ilyen gazdag, értékes történelem megérdemelne még bővebb, alaposabb áttekintést, vagy legalább egy létrát a polcokhoz. Ez a hithű autóbuzi véleménye, de nyilván a turisztikai szempontok diktálnak, és a múzeum nyújtotta élménynek bele kell férnie a prágai kirándulás feszes programjába. Ebből a szemszögből nézve jól kimért szeletet kapunk az évszázadokon átívelő történetből. Egy délutáni kiruccanást pont megér a fővárostól bő órás útra található Múzeum, és az autózás iránt kevésbé elfogult kísérők sem unják majd halálra magukat.