A Volkswagen újra olcsó, igazi népautó piacra dobását fontolgatja, a Nissan pedig a pár évtizede lejegelt Datsun márkanév alatt tervez egymillió forint körüli autót. Úgy látszik, amellett, hogy a vevők oldaláról komoly igény van a tényleg olcsó autókra, végre a gyártók is észbe kapnak. Persze nem minden ok nélkül, hiszen ők is érzik, csak így maradhatnak talpon a mostanában nem túl élénk európai és japán piacon.
Látva a Renault nem mindennapi sikerét a Daciával, a többi autógyártó is rákapcsolt. Kis késéssel ugyan, de már a Peugeot, illetve a Citroën is kínál megfizethető, mégis hatalmas csomagtartójú, tágas modellt a 301-es, illetve a C-Elysee személyében. Szakértők szerint azonban az elkövetkező három évben közel 3,5 millió autóval is bővülhet a világ autópiaca, amiből csak az nem marad majd ki, aki képes olyan modelleket kínálni, amelyek az autópiacra újonnan érkező vásárlóknak szólnak. Magyarul olcsók és aránylag egyszerűek.
Mivel nemrég már a VW is belátta, hogy valóban komoly potenciál van – főként a fejlődő piacokon – az 5-7 ezer eurós (1,4-2 millió forintos) sávban, valószínűleg a többiek is követik a példát és főként azoknak a gyártóknak érdemes ezen elgondolkodni, akik eddig is tömegmodelleket készítettek. A trükk mindössze annyi, hogy jól kell eltalálni, mit kell kiszedni egy autóból ahhoz, hogy az még vonzó maradjon, de egyúttal megfizethetővé is váljon.
A biztonságon és a károsanyag-kibocsátáson nem szerencsés spórolni, így főként a légkondi, központi zár, és a hasonló, nem feltétlenül nélkülözhetetlen eszközök maradhatnak ki a kocsiból, illetve már meglévő padlólemezre is lehet költséghatékonyan építkezni. Persze az így kizsigerelt autó jó eséllyel nem kaphat majd díszes VW emblémát, sokkal valószínűbb hogy új, saját márkanévvel kerül majd piacra. Jó eséllyel valamikor 2016 után.
Az olcsó autók iránti igény alaposan felforgathatja az autóipari kutatásokat is, mert amíg napjainkban a mérnökök azon dolgoznak, hogy a legokosabb, leginnovatívabb megoldásokat fejlesszék az autókba, addig a jövőben főleg az előállítási költségek lefaragása lehet az elsőrendű cél. És itt ne elsősorban a kispórolásra gondoljanak, hanem a gyártás ésszerűsítésével, átszervezésével is rengeteget lehet lefaragni egy-egy autó előállítási költségéből.
Nyugat-Európa is szívesen spórolna
Bár azt hihetnénk, hogy leginkább a feltörekvő piacokon van igény olcsó autókra, ez nem feltétlenül igaz. Egy kutatás, amely arra volt kíváncsi, hogy a 8000 euró (2,3 millió forint) körüli áron mért autókat vajon a gazdagabb, nyugat-európai országokban is el lehetne-e adni, azt a meglepő eredményt adta – 60 százalék feletti eredménnyel – hogy igen, ott is lenne igény ilyesfajta olcsó, egyszerű, csupán közlekedési eszközként, nem önkifejezési eszközként használt autókra.
A Renault újra támad
A Renault egyszer már jó érzékkel megcsinálta a maga szerencséjét a korábban nem túl jó hírű Dacia felfuttatásával – azóta ez a márka lett a csoport fejőstehene – és most megint hasonlót tervez, de sokkal jobban csengő névvel.
Dacia
2004-ben, amikor az első Logan megjelent, a Dacia név szinte teljesen ismeretlen volt Románián – illetve a korábban a szocialista blokkba tartozó országokon – kívül. Mára azonban a márka világszerte elterjedt – 36 országban kaphatóak Dacia modellek, hol Dacia, hol Renault emblémával – és csak az EU-ban évente 250 ezer Dacia talál gazdára. A fejlődő piacok mellett szállítanak jobbkormányos Dustert az Egyesült Királyságba, és Írországba is
Ezúttal a másik stratégia partner, a Nissan adja a jó ideje a fiók mélyén porosodó márkanevet, a Datsunt. A régi-új márka először az orosz, indiai és indonéz piacon debütál, megjelenésétől az autópiacra érkező új vásárlók elcsábítását várja a cégcsoport.
Így az új modelleket kifejezetten az itt élők különleges igényei szerint szabják személyre, bár hogy pontosan mik is ezek a speciális igények, azt nem tudni. De 2014-re – a tervezett indulás idejére – biztosan minden kiderül.
Datsun
A Datsun márkanevet 1931-ben kezdték el használni, és hivatalosan ötven év elteltével, 1981-ben szűnt meg a márkanév, de 1986-ig még feltűnt egy-egy járművön. A Nissan költséges marketingkampánnyal vezette át a Datsun-vevőket a Nissanhoz. Az újraélesztett márka új logót is kap, amely a korábbi japánra utaló vörös napkorong és kék betűk helyett, lilás-ezüst színvilágúvá alakult át.
Míg a VW egyelőre megfontol, addig a franciák – látva a Renault-Dacia sikert – gyorsabban lecsapnak a kínálkozó lehetőségre. Olyannyira, hogy szeptemberben Párizsban már két modellt is kiállítottak ebben a tágas, olcsó kategóriában. Mi már egyet vezettünk is a mediterrán térségek és a kínai, a négyajtós kivitelért hagyományosan rajongó piacokra szánt francia modellek közülük, igaz, ez közel nem az egymillió körüli ultra olcsó kategória.
Szerencsére a kategória szereplőinek száma egyre gyarapodik, nemrég befutott a Škoda Rapid – SEAT Toledo ikertestvérpár, alaposan megújult és egyben megszépült a Dacia kínálata is, és januártól már a Peugeot 301-es is kapható. De valahogy az egymillió forintos autó eddig még nem jutott el hozzánk.