De mivel világíthatunk jobban, mint eddig? Az utólagos xenon beépítés nem igazán járható út, hiszen a világítótestek megvétele mellett még tengernyi – és jó drága – kiegészítőre is szükségünk lenne. Az előírások szerint mosó, és automatikus szintszabályozó nélkül nem berhelhetünk ilyet az autóba. Ezekkel meg borzalmas összegre rúgna az átalakítás ára, tehát nem érné meg.
Marad a legegyszerűbb megoldás, keressünk jó nevű, növelt fényerejű izzót a normál helyére. Persze az izzók teljesítményét sem lehet növelni a végtelenségig, különféle előírások szabják meg, mekkora lehet a fényerő a vetített kép egyes pontjain. Emellett az autó elektromos rendszere sem tűrné, ha jóval nagyobb teljesítményűt tennénk a helyére. Az izzó teljesítményét amúgy szabvány rögzíti, papíron legfeljebb 68W lehet ez az érték.
Ennek az értéknek persze nem sok köze a jóval bonyolultabban mérhető, az utat a megfelelő helyen világító fénymennyiséghez. Ugyanis ez az egyik legfontosabb tulajdonsága a jó izzónak, hogy oda és annyit világít, amennyit kell, nem vakítja a szembe jövőt, mégis jó messzire látni a fényénél.
Egy rendes izzó, jó állapotú lámpatestben valami ilyesmi képet világít:
auto und motor sport
Jobb a márkás?
Az, hogy a márkás izzó jobb az olcsó, névtelen változatokhoz képest, az nem kérdés. Ez nem zokni, amelyből a legolcsóbb is rámegy az ember lábára, legfeljebb hamarabb bebüdösödik, hanem komoly előírásoknak kell megfelelnie mindegyiknek, különben balesetveszélyes is lehet.
Saját tapasztalat, hogy az olcsót gyakrabban kell cserélni. És mivel a Mazdánkban rémes dolog ez a művelet – rengeteg kosszal, külsérelmi nyommal jár – ,úgy döntöttem, nem számít a felár – amúgy nem is vészes a különbség a noname és a rendes izzó közt, csak ugye az ember lusta, és hajlamos azt megvenni, ami szembe jön a gigamarketben a kifli és az akciós Pálpusztai között – elballagok egy szaküzletbe és ott veszek izzót. Így évek óta Tungsramok világítanak a kocsiban, baj nélkül, kitartóan.
Persze a tízéves Mazda lámpatestei már nem olyanok, mint fénykorukban, és lehet, a szemem is romlik már, de többször megfordult a fejemben, hogy valami upgrade ráférne a lámpára. Mivel az utólagos xenon beszerelése nem erre való autóba emberiség elleni bűntett, ez nem is merült fel, a sokezer forintos csodaizzóktól meg zsigerből idegenkedtem, mint mindentől, amin megfoghatatlan mennyiségű százalékos javulással kecsegtet.
Próbadarabok
Még karácsony előtt futott be hozzánk egy hasas papírszatyor. Eleinte ez is a sokadik karácsonyi bejgli csomagnak tűnt, de később kiderült, hogy kipróbálásra váró Osram izzókkal van tele, amelyek közt több olyan is akadt, amelyek neves díjakat is bezsebeltek már. Remek alkalom arra, hogy fényt derítsünk rá, hogy van-e értelme ilyen huncutságokra költeni az autósnak. Mivel a tesztautókat nem szívesen bontjuk meg, és azokban úgyis vadonat új izzók – netán gyári xenon, vagy LED-ek – dolgoznak, így mindenki a saját, korosabb autójában kísérletezett.
Jöjjenek a tapasztalatok:
Mivel egyikünk sem használt eddig növelt teljesítményű izzót, az összes autóban lévő darabot – senki nem tudta megmondani, milyen márkát és típust használt eddig – önhatalmúlag hagyományosnak nyilvánítottuk. Ezekhez mérten vártuk a húúúú-hatást.
Hamar Balázs volt a legfürgébb, ő gyorsan be is szerelte a csajozós Toyotába az új, spéci izzókat. És azóta boldog. Kézbe fogva ugyan még fanyalgott az izzón lévő kékes betéteken és a „Xenon-szerű fény” feliraton, és ebben, jegyezzük meg igaza van. De a Toyota sárgás, ódivatú fénye már a múlté, az MR2-es fényszórói már fehérebben világítanak, mint David Hasselhof 52 férőhelyes fogsora.
És Balázs azóta sokkal hamarabb meglátja a CoolBlue Intense fényénél a vadat. A csere után messzebb, erősebb és fehérebb fénnyel, nagyobb területet világít be a lámpa, itt egyértelmű a nyereség. Nem mellékesen az autó megjelenése is modernebb lett, csupán attól, hogy fehéren és nem sárgán világítanak a fényszórók.
Rácz Tamás egy pakk Night Breaker Plust épített be a családi Voyagerbe, de előtte nem lett egy csapásra száraz az aszfalt, pedig ez a típus akár 90 százalékkal több fényt ad, és papíron 35 méterrel kellene messzebb világítania a mezei változatnál. Nem az izzót okolja a csodálatos gyógyulás elmaradásával, hanem az öreg autóban az izzó körüli lámpatest már rémes állapotban van. Tamás szerint nincs az a csodalámpa, amely egy leharcolt foncsoros, karcos, elöregedett plexin úgy világítana át, hogy az igazán jó legyen.
Horváth Zsolt biztonsági játékos, ő az Ultra Life fantázianevű szettet építheti be a Ford Focusba. Valószínűleg ő lesz, aki többé az autójában már nem cserél izzót, igaz, a háromszor hosszabb élettartamot nem adják ingyen, itt a fényerő és a bevilágított távolság a mezei izzónál valamivel csekélyebb. Ennek ellenére a tapasztalat mást mutat, Zsolt szerint még a hosszú élettartamú izzóból is több fény jut az aszfaltra, mint elődjéből.
Én egy Night Breaker Plus-t szerelek majd be az öreg Land Roverbe, ha már csak ezen múlik a műszaki vizsgája. De ez várhatóan nem holnap lesz. Az öreg autóra is ráfér a rendes világítás, hogy jóval hamarabb észre lehessen venni a főúton, lámpa nélkül, ittasan karikázó polgártársat. Igaz, ezt nem a lélegzetelállító 70km/órás csúcssebesség indokolja, hanem inkább a négy dobfék korlátozott fékhatása. De messzebb látni jó.
Szóval a szerkesztőség egyelőre biztonságban van, látunk, és látszunk ebben a szmötyis, ködös időben is. De a fentiek mellett persze még számos olyan dolog is lehet, megkönnyítheti az éjszakai vezetést. A tisztességes ablaktörlőlapátok, a karcmentes szélvédő és a jó állapotú lámpabura, foncsor mind ilyenek. Ha az előbbiek cseréje, javítása közül egyik sem jött be, akkor viszont már érdemes felkeresni a szemészetet, hátha ők tudnak segíteni.