Hogy a maszek javítónál drágább-e a márkaszerviz? Persze. Kérdés, azonban, hogy mit kapunk a vastagabb ceruzával írt számláért cserébe. Nem meglepő, hogy az autósok nagy többsége 3-5 éves korig viszi csak márkaszervizbe az autóját, utána már egyéb megoldásokat talál kocsija karbantartására, szervizelésére.
A garanciaidő lejárta után főleg a prémiummárkák ügyfelei maradnak a megszokott szervizekben, az olcsóbb, egyszerűbb autók gazdái pedig lassan átszoknak az olcsóbb, egyszerűbb szervizekbe. Ez valahol érthető is, egy csekély piaci értékkel bíró autót még kevésbé vérzivataros időkben sem kifizetődő dolog drága márkaszervizben kényeztetni. És valjuk be, az igazán öreg autókhoz ma már nem is nagyon értenek a modern márkaszervizekben dolgozók.
A régi is jóAz újautó-eladásokkal párhuzamosan a márkaszervizek forgalma is alaposan, márkáktól függően akár 20-30 százalékkal is megcsappant. Így ezek a jól felszerelt, drága szervizek is ráfanyalodtak az idősebb, problémásabb járművekre. Legtöbbjük különféle tartalmú, általában megfizethető szervizcsomagokat ajánl a korosabb autók tulajdonosainak is. Például a Renaultnál az 5+-os szervizcsomag kifejezetten az öt évnél idősebb autóknak szól, az Opelnél ugyanez négy év fölött elérhető. Ezek fixáras csomagok, munkadíjjal, gyári alkatrészekkel, garanciával. Más márkáknál, pl. a Mazdánál vagy a Mercedes-Benznél a garancia hosszabbítása is megoldható, így újabb évig, évekig az ezzel járó kényelmet, nyugalmat is élvezheti az autós.
Célkeresztben az öreg autók
A Renault 5+ csomagban elérhető szolgáltatások ára tartalmazza a beavatkozáshoz szükséges eredeti alkatrészeket, a teljes munkadíjat, a kiegészítő anyagok költségét, az áfát, a garanciavállalást. Itt egy korosabb 1,6-os Megan olaj- és mindenféle szűrőcseréje 38700 forintból kijön. Az Opel 4+ szervizcsomagjai között 23990 forintért kapunk hasonló szolgáltatást a G-Astrához. A Toyotánál a 4+ csomag az 1,4-es Corollához 37400 forintba kerül, de ebben az előzőekhez képest fékfolyadék csere, és egy éves európai asszistance szolgáltatás is benne van.
Gyári vagy utángyártott alkatrészt?
Kényes kérdés. Az átlagember ember meg van róla győződve, hogy az utángyártott ugyanúgy megteszi, mint a gyári, csak előbbi akár töredékáron is beszerezhető. A legtöbb esetben van is abban valami, hogy ugyanaz a gyártó készíti a márkaszervizben kapható, felemblémázott gyári alkatrészt, és az autósboltban, jóval olcsóbban megkaphatót is.
Van még egy nagy előnyük a gyári alkatrészeknek, ez pedig a garancia. Ez nemcsak a beszerelt alkatrészre vonatkozik – a legtöbb esetben ez a csekélyebb összeg – hanem a csere munkadíjára is. Gondoljunk bele, melyik autósbolt fizetné ki a nem megfelelő alkatrész árán felül a hiba miatt szükségessé vált szervizjárás munkadíját?
Alább egy Mazda márkaszerviz, illetve egy jó nevű szakszerviz árajánlata, ugyanarra a 120-ezres szervizre, alkatrészekre:
Alkatrész megnevezés |
XSzerviz -utángyártott |
XSzerviz gyári |
Márkaszerviz |
Olajszűrő | 1550 | 5200 | 5211 |
Levegőszűrő | 3700 | 8182 | 8184 |
Pollenszűrő | 2750 | 10250 | 7444 |
Üza. szűrő | 2900 | 10670 | 11431 |
Vezérműszíj | 17800 | 30600 | 25329 |
Ékszíj | 11900 | 11900 | 12639 |
Feszítőpatron | 22500 | 56530 | 42398 |
Motorolaj | 18000 | – | 20075 |
Egyéb: | |||
Alátétek | – | – | 640 |
Görgők | 25400 | 54230 | – |
Szelepfedéltömítés | – | 7940 | – |
Munkadíj | 43000 | 73632 | |
Ajánlat végösszege | 149500 | 195502 | 206983 |
Adóbaj
Szintén a márkaszervizek előnyeiként szokták emlegetni, hogy ott mindenről számla készül, „okosban” nem nagyon lehet megúszni a javítást. Ez nemcsak az unortodox módon szárnyaló gazdaságnak tesz jót, hanem a vevőnek is biztonságot ad, van mi alapján reklamálni. A magas ÁFA és a számla nélküli javítások okozta problémát az MGE (Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete) nyomására a kormány is felismerte, és 2013. január 1-i hatályba lépéssel elfogadta az ÁFA-törvény olyan módosítását, amely lehetővé teszi az ÁFA körbe tartozó vállalatok, vállalkozások számára, hogy a tulajdonukban lévő személyautók javítási és karbantartási számlájának ÁFA tartalmának 50 százalékát visszaigényeljék.
Ez utóbbi hír ugyan az átlagautósnak nem sokat számít, de így vonzóbbak lehetnek a márkaszervizek, még a hivatalos szervizeknek leghamarabb hátat fordító haszonjárművek esetében is.
A legtöbb szervizben nem nagyon örülnek, ha a tulajdonos a javítás alatt ott téblábol az autója mellett. Nem azért, mintha közben szörnyű titkok történnének a színfalak mögött, leginkább munkavédelmileg aggályos. Ezért gyakori, hogy üvegfal mögül nézheti a kuncsaft az autója rendbetételét – ha nincs jobb dolga.
Márkakereskedése válogatja, de több helyen ennek ellenére is beengedik a megrendelőt – ilyen többek között a Mercedes-Benz Kárpát utcai egysége is – sőt, az autó átvételekor vele közösen néznek be az autó alá, mutatják meg neki, hogy mit és miért fognak rajta javítani, cserélni. A márkaszervizekben ezen felül csereautót is kaphatunk a hosszabban elnyúló javítások idejére, van ahol ingyen, van ahol kedvezményes áron.
Bármennyire is hihetetlen, a márkaszerviznek nem érdeke, hogy sokáig dolgozzanak egy autón. Hiába a súlyos óradíj, egy-egy munkára gyárilag meghatározott szintidő áll rendelkezésre. Egy komolyabb feladatot jó eséllyel hamarabb elvégeznek olyan szervizben, ahol szinte csak a kérdéses márkával foglalkoznak és minden drága, spéci célszerszám, műszer is megvan a műhelyben.
Itt a különösen problémás esetekben az importőr műszaki szakembereitől vagy a gyártól is kérhetnek segítséget. A szükséges alkatrészek beszerzése is gyorsabb, mint a mindenféle típussal foglalkozó szervizeknél, az összes márkánál komoly raktérkészlet áll a szerelők rendelkezésére, és többnyire a ritkább, drágább alkatrészek is másnapra megérkeznek a külföldi központi raktárból.
Egy egyszerű olajcserét, a szűrők kicserélését, sőt, néhány bonyolultabb javítást valószínűleg a legtöbb szervizben probléma nélkül meg tudnak oldani. De egy bonyolultabb elektronikai problémával hová fordulnának?
És Önök hová hordják az autójukat?